zelfbouw sport-f3c romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door helipat 21, 12 nov 2009.

  1. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    ben er weer

    Druk, druk, druk geweest met andere dingen dan de romp.
    Verder is de temperatuur in de kelder rond het vriespunt (geen verwarming) en heb dus problemen met het uitharden van de rompen. Maar niet getreurd heb in de dagen dat de temperatuur wat steeg toch wat kunnen doen. Ik ben verder met de mal aan de slag gegaan en heb immiddels drie rompen gemaakt om te passen en klaar te maken.
    De eerste was de witte om te kijken hoe de gelcoat uitpakte en deze gebruik ik nu voor spuit-airbrush werk. Ben mezelf dus nu aan het leren air-brushen wat ik overgeens waanzinnig leuk vind om te doen.
    De tweede is degene waarin de flensen zitten en die dienst gaat doen voor de volgende mal.
    De derde heb ik doormidden gezaagd en gebruikt voor afstanden-maatvoering voor de rappie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze foto pasde ik de romp met de flensen om te kijken of ik het mechaniek met de staartbuis makkelijk erin kon krijgen.

    [​IMG]

    Hier zie je de romp met het mechaniek en dat hij er goed omheensluit.

    De eerst volgende stap is weer schuren en plamuren.

    Tot snel pat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    He....mooi man.

    Past er een trex 600 in? ;-)
     
  3. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    @ super john

    Gefeliciteerd met je rex. Ik moet op mijn club van iemand een rex lenen of anders een oproepje plaatsen want de volgende die ik maak wil ik aanpassen voor de rex 600. Dus als je, je geroepen voelt????:p:p:p:rolleyes::rolleyes:
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Hmmmm. ligt eraan hoe lang ik hem "kwijt" ben ik wil n.l. wel gaan oefenen .....Maar laat maar weten wanneer je eventueel aan toe bent misschien kunnen we wat afspreken!
     
  5. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Nou, "kwijt" raak je hem niet en een dagje vliegen bij ons op de club is best gezellig.:cool: Maar ik zou het leuk vinden als mijn romp (als die klaar) getest zou kunnen worden door meerdere vliegers. Hoe is het met je plannen om F3C te gaan vliegen? Misschien met mijn romp? :D:D:D
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik heb je al eerder aangegeven dat ik hier zeker voor open sta, dus bij deze wil ik wel fungeren als "testvlieger" en zal er dan zeker mee gaan vliegen. Ik heb plannen om dit jaar om zeker 1 wedstrijd mee te gaan vliegen, wel in de "B" klasse. En zal dat dan , als het mogelijk is, met JOU :) romp doen!!
     
  7. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Super, dat is te gek. Ik zal je op de hoogte houden wanneer ik klaar ben en dan zullen zeker wat gaan afspreken. Dit geeft weer extra motivatie om een beetje door te werken! LOL! Ik heb er nu al zin in (en nu het weer nog ;))
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hola Pat,

    Je bent echt al een heel eind op weg. Helemaal super! Ik had mijn romp-plug ondertussen ook weer van de plank gehaald want met niks doen komt het niet af.
    Ik heb nog 2 vraagjes voor je:
    1: Wat heb je gebruikt om je plug in de latste fases in vorm te krijgen? Omdat je destijds zonder camera in je kelder zat is er ook niet zo veel van je handelswijze op "papier" gekomen. Ik zit dus nu in de fase van plamuren en lakken? om de plug superglad te maken.
    2: Niet dat ik daar al aan toe ben , maar hoe heb je de flensen aan de romp gemaakt? Is het al definitief wat ik op de foto zie? (Je foto's zijn wat aan de kleine kant, misschien heb je ook wat grotere foto's. Ik zelf plak altijd foto's van 640x480 . Naar mijn idee een ideale internet maat...)

    @Pat & John: Een heel gaaf idee om de romp gelijk daar te testen waar ie voor gemaakt is. Let bijvoorbeeld bij het testen in de hover goed op de gevoeligheid voor zijwind. natuurlijk helpt de gyro hiertegen, maar als de romp met zij wind niet weg wil draaien heeft de gyro minder werk. Kies als je daar aan toe bent een "snel" figuur zoals b.v. een looping of een stall turn. Met name met een stall turn kun je lekker op volle snelheid aanvliegen en em met gevoel naar de verticale baan sturen. Met een romp zal je heli heerlijk lang rechtdoor omhoog schieten. Het is natuurlijk handig als je weet hoe je heli het doet in "pod and boom" Dan kan je het verschil met een romp makkelijk waarnemen.

    @ john: Maar 1 wedstrijd? Haha, doe de eerste mee, dan ben je gelijk verknocht en spijt het je als je er een moet missen! Zo is het mij ook vergaan! Maak je niet te druk over het vliegen hoor, ik ben ondanks dat ik al 15 jaar vloog in 2006 gewoon met 6 hoverfiguren begonnen. gaat jou ook lukken.

    zo en nu weer op topic!

    Groet
    Steven
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven,

    Ja ik weet het hou maar op want ik weet nu al dat mijn heli avontuur uit de hand aan het lopen is :)

    Maar het lijkt mij wel leuk om met een zelfbouw romp te gaan vliegen en wil zeker gaan bekijken welke verschillen het met zich mee brengt.
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @helipat..Even een vraagje , wat weegt de romp ongeveer?
     
  11. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    gewicht/flens

    @ Super John
    De laatste romp die overlangs doorgesneden is woog 440 gram maar had in de voorzijde zwakke plekken. Ik ga proberen op ong. 650 gram uit te komen. Ik ga nog experimenten doen met verschillende weefsel en diktes. Door met meerdere lagen te werken krijg je een sterkere maar ook een lichtere romp (het kost alleen meer tijd en geduld heb ik gemerkt :cool:).

    @ Steven
    De flensen zijn van 0.8 triplex (mijn zaagsnede was 1.5 mm) maar kunnen ook van balsa gemaakt worden. De twee zijdes tegelijk op elkaar aanbrengen om minimale verschillen te voorkomen met het lijmen. Met behulp van water en stoom om te buigen, lijmen met ca. en onder druk laten drogen (kap en romp tezamen). Misschien is het een idee om dadelijk eens wat af te spreken (vliegshow/meeting) om je te laten zien wat ik doe. De romp die je ziet met de flens erop gaat dadelijk weer dienen als plug voor een mal.

    Gr. pat
     
  12. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Hé Pat is er al een rompie gespoten!
     
  13. ericbaco

    ericbaco

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    mierlo
    mooie romp hoor.
    zou je er niet een willen verkopen?
    ik zoek zoiets voor mijn trex 600
    grt eric
     
  14. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Denk dat zo in 2011 pas leverbaar zijn want het is zo stil rond Patrick en zijn f3c rompies!:(
     
  15. raptor 1960

    raptor 1960

    Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Limburg
    Hij zal wel eerst een voorraad gaan opbouwen,voordat hij ermee op de
    markt gaat komen?
    Hij heeft vast wel in de gaten dat er genoeg gegadigden voor zo'n romp
    zijn.:rolling:
     
  16. ericbaco

    ericbaco

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    mierlo
    ik heb meerdere black shark rompen gevonden op websites.
    allemaal zo rond de 150 tot 180$.
    ik moet alleen nog ff uitzoeken hoe ik ze daar kan bestellen.
     
  17. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Hey mannen

    Om maar gelijk te vertellen hoe het er mee staat, hij is bijna klaar om als plug te gaan dienen voor een nieuwe mal. Ik ben de romp aan het schuren en plamuren in de laatste fase. Hiervan heb ik foto's gemaakt voor Steven en het forum. Als de plug klaar is voor de mal post ik ze dus nog even geduld. Ik denk dat binnen een maand ik een nieuwe mal klaar heb en het model dan ook kan laten zien. Ik ben van plan om naar een paar meetings te gaan en daar mijn project te laten zien (mal, romp en hoe). Tot nu toe ben ik dus nog bezig en probeer in ieder geval eind April klaar te zijn. @ Vinnie, hoe is het in brabo-land? Ik kom nu het weer wat beter is weer snel naar de vliegclub.

    net als wijn hebben rompjes tijd nodig om te rijpen.;)
    gr. pat
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hey Patrick,

    Goed om te vernemen dat je weer even bovengronds bent! je bent zo te horen nog aardig bezig geweest in de kelder...
    Ik vindt het een heel gaaf plan dat je eea op een meeting wil demonstreren. Ik zal zeker moeite doen om daarbij aanwezig te gaan zijn.
    We wachten rustig af. Mijn romp gaat alsnog langzamer dan de jouwe.......

    Steven.
     
  19. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    @ Steven

    Ik ben nu in ieder geval wel foto's aan het maken en zal deze posten. En als ik je kan helpen met je romp en de mal zal ik dat zeker doen. Voor de meetings denk ik aan SMAC-Genk op 28 Mei en die van .... op 8 Mei ook in Genk. Ik wil ook eens gaan kijken bij een wedstrijd van jullie F3C-3D.

    gr.pat
     
  20. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Ha die Pat, Alles goed in het brabantse hoor.Ben nog regelmatig op de club geweest maar helaas heb ik jou niet getroffen.Natuurlijk kom ik regelmatig zeker als het weer het toelaat naar de club.Ik heb jou Tel.nr.dus 1-2x in de maand ben ik daar en dan bel ik je effe vantevoren(lopen we elkaar misschien niet zo vaak mis).
    Ben erg benieuwd naar het resultaat!!dus houd ons op de hoogte hè.

    Groetjes uit het zonnige brabant.:zon:
     

Deel Deze Pagina