zelfbouw sport-f3c romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door helipat 21, 12 nov 2009.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Goed om te horen dat je er nog mee bezig bent, we wachten geduldig af!
     
  2. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    weer wat verder

    Zo, de plug is immiddels klaar en na gisteren ook al beschadigd (niet ernstig, maar toch shit). Ik had het plan opgevat om te experimenten zonder p.v.a. en dit ging niet goed (later meer).

    Na de laatste post waar ik de flensen aangebracht had en de passing controleerde, heb ik voor het verschuiven van de kap twee carbonstiften ingelijmd om verschuiven tegen te gaan.

    [​IMG]

    Terwijl ik dit deed, werden ook de laatse plekken en verschillen weggewerkt met plamuur. Tegelijk vond ik het ook mooier om het landingsgestel in de romp te laten vallen. Dit betekende meer werk, plamuur en lastiger te maken mal maar hierdoor wel een mooier gezicht.

    [​IMG]

    Dit betekende uiteindelijk veeeeeel meer werk. Omdat ik alles met de hand doe en dit ook voor het eerst verkijk je er nogal op.

    [​IMG]

    Hier zie de lagen plamuur, spuitprimer en de onderlaag van balsa en de bende van hiervan. Je schuurt er eindeloos erop en er lijkt soms geen einde aan te komen.

    Toen dit klaar was werd het tijd voor de vinnen. Uitlijnen, kijken en weer uitlijnen en toen ik klaar was blijk de romp niet helemaal waterpas te staan (ze staan nu ong. 3 graden verticaal uit "lood", maar daar kan ik mee leven voorlopig en bij de volgende krijg ik dit wel weg). De vinnen in de plamuur van hars en microballons.

    [​IMG]

    Weer het bekende verhaal van schuren,plamuren,spuitprimer om te kijken of het goed is en weer overnieuw.
    Ook tegelijk gekeken waar de openingen in de achterkant ongeveer komen (is plakfolie wat geknipt is en wat ik bewaar voor later als indicatie).

    [​IMG]

    Dan is het langzaam tijd voor de primer en kreeg ik een idee hoe hij er uit kwam te zien (de staart moest nog).

    [​IMG]

    Hierna weer het bekende verhaal en elke keer weer kijken en bewerken.
    Uiteindelijk komt er einde aan en kon ik hem in de 2-k lak zetten.

    [​IMG]

    Hier zie je ook de punten voor de bevestiging en de ophanging.
    Na het spuiten weer opnieuw schuren en polijsten. De kap was hier gepolijst en romp een beetje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat voor de loswas.

    gr.Pat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het was even stil maar je hebt zeker niet stil gezeten zie ik. Ben nu wel eens benieuwd hoe de romp eruit gaat zien met een mechaniek erin en een mooi kleuren schema ;-)
     
  4. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    Hoihipelipoi

    Zo, nieuwe mal is klaar en de eerst romp eruit ook. Niet moeders mooiste maar oefening baart kunst :cool:. De foto's volgen nog en ik denk dat ik 26 juni naar Venlo toe kom om te kijken naar de F3C wedstrijd (ik denk dat ik ook naar eens mee ga doen, alleen wanneer weet ik nog niet). Ik volg de verhalen van Super John en Steven, welke erg prikkelend werken om mee te doen en ben hierdoor voor mezelf dan ook een oefen schema aan het te maken. Maar eerst de romp klaar maken en dan de rest.

    gr.Pat
     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Eindelijk ontdek ik je draadje Pat.
    Enige tijd geleden heb ik vol bewondering je kunstwerk live kunnen bekijken. Gewoonweg schitterend. Tussen het bouwen en dito verslagen maken door ga ik je ervaringen eens heel aandachtig lezen. 'k Moet bekennen da'k tot nu toe je bouwverslag diagonaal heb bekeken en de prentjes heb bewonderd, maar 'k heb gemerkt dat er hier enorm veel te leren valt...

    Heligroeten en hopelijk zien we mekaar gauw weer ergens te velde,

    Nick
     
  6. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    begin is er

    Hoi, allemaal, om met de deur in huis te vallen, de eerste twee zijn klaar. Het zijn nog weleenswaar nog steeds proefjes maar ik kom in de buurt! Afgelopen vrijdag heb ik nr.2 gelost en zaterdag met de rompen naar Venlo toegeweest (3de F3C-3D wedstrijd). Dit om een aantal mensen van het forum te laten zien wat ik aan het maken ben en tegelijk om weer wat wijzer te worden en te horen wat ik nog beter moet doen. Zo dus eerst aan Steven en Super John, gefeliciteerd met jullie prestaties, top gedaan en aan Nick en Guy, bedankt voor de gezelligheid onder jullie tent en de koekjes!! En natuurlijk aan iedereen die er was, zowel van de vliegers als de organisatie, bedankt voor een gezellige dag en alle positieve reacties.
    Verder zie dat onder de "oude" rotte van de heliwereld aardig wat kennis zit en dat ze bereid zijn dit te delen met iedereen. Zo vertelde Joop van Lent me waar ik extra versterkingen aan moest brengen en over het zwaartepunt, Cees Verplanke me het nat in nat werken bij zijn rompen met de naad en Guy Vanderschelde over de ophanging, gewicht en sterkte. Mannen, bedankt hiervoor! Hierdoor kan ik weer verbeteringen maken en de romp strakker krijgen.

    Nu de foto van de rompen.
    [​IMG]

    Zoals jullie zien schiet het al aardig op, het zijn nog niet moeders mooisten maar ik kom in de buurt. Ik ben nog aan het experimenteren met weefsels, gewicht, sterkte en de naad. Het probleem is dat het nergens goed beschreven staat hoe je alles het beste kunt doen, dus nogmaals bedankt voor jullie input afgelopen zaterdag. Op de foto is de achterste nr.2 en deze ga ik opbouwen om te testvliegen. Het verhaal omtrent het opbouwen komt er dus aan en in de tussentijd trek ik nog een paar rompen om te oefenen en ervaring hierin te krijgen.:rolling:

    gr. Pat.

    p.s. Nick, als ik een schone heb komt deze uw kant op om te spuiten in de "Belgische radical kleuren"!!:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey Patrick,

    Yep het was idd. mega gezellig onder de tent in Venlo. Gezellig over de hobby babbelen en ondertussen de 3-bladskop van de Alouette afstellen en het stabilisatiesysteem programmeren. Jammer dat je weg moest want de maiden van de Alouette was meer dan behoorlijk. Meer info hierover vind je spoedig in mijn eigen draadje hieromtrent.
    In afwachting van je eerste "verkoopbare" romp hou ik mijn luchtschilderpistool klaar.
    'k Zal alvast wat extra Belgische-kleuren-verf in stock nemen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Pat, het was een leuke ontmoeting en heb je rompen van dichtbij mogen aanschouwen. Ze zagen er goed uit en het begin is er, goed om te horen dat je info bij wat mensen heb nagevraagd. Wie weet vliegt er volgend jaar een romp van jou mee in de wedstrijden.

    Ik hou dit draadje in gaten en hoop je spoedig weer eens te ontmoeten.

    Jammer dat ik nu pas lees dat "blue bird" ook aanwezig was in Venlo :-(.
     
  9. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    rompies

    Ha die Pat,ben ik jou in Venlo mis gelopen.Ben zelf op zondag geweest dus helaas jou vergevorderde rompies niet kunnen aanschouwen.Ze zien er goed uit Pat,ook ik ben benieuwd als er een heli in zit en ze gespoten zijn.

    Veel succes verder en tot snel!

    Vince
     
  10. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Hoi Patrick,heb je geprobeerd te bellen maar het nummer is niet meer in gebruik:confused:.Laat me je nieuwe GSM nr. weten?Je mag het smsen of via een pbtje doorgeven.

    Grtjs Vince
     
  11. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    belleeeuh

    Sorry Vin, dat ik zo laat wat van me laat horen. Je hebt een pb. met mijn tel.nr. Ik ben namelijk met een nieuw projectje begonnen, het bouwen van een cnc portaalfrees. Dit om sneller mijn mallen te maken vandaar dit ik niet veel hier op het forum ben geweest. Maar ik ben er nog steeds druk mee bezig alleen dan op een andere manier :rolleyes:. Tot snel!

    gr.Pat
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Patrick,

    Ik ben bijna aan de spuitplamuur toe. welke spuitplamuur raad je me aan? En als ik dan aan de 2k lak toe ben,welke kan je me daarin aanraden? (en waar koop ik dat?)

    Groeten,
    Steven.
     
  13. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Ha die Pat,

    Heb je geprobeerd te smsen maar krijg geen response.
    Hoe is het met je cnc portaalfrees?Heb je nog gevlogen?

    Grtjs
     
  14. biertje

    biertje

    Lid geworden:
    2 dec 2006
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Well lb
    Vet gaaf!!! Heb al wel zo`n model gezien voor een 60/90 raptor, daar ik een 50 er heb ben ik heel benieuwd of je ook comerciƫel gaat met de fuselages.
    Houd wel van rompjes, een kale trainer is leuk om te vliegen maar een romp maakt het AF.
    Blijf de verslagen met spanning volgen
    mvrg biertje
     

Deel Deze Pagina