zelfbouw SuperGee II

mmh, dat is wel een mooie layup volgens mij. Nog redelijk betaalbaar en mooi verdeeld.
Ik zat er al aan te denken om ook wat epoxy op de keren te smeren voordat ik het geïnpregneerde weefsel erop leg.

Eerst de LE kevlar lijst aanbrengen op de schuimcore, met spuitbus lijm.

Daarna gebruik ongeveer 20ml epoxy om de mylars in te smeren. Gewoon met een verfroller.

Daarna gaat de glasdoek erop, weer alles netjes aanrollen.

Dan gaat de Kevlar hinge erop, heb een positie tekening op de andere kant van mij mylars. Zo zit ie altijd op de juiste plek. Beetje extra epoxy erop aanbrengen, zodat de hinge straks niet los gaat laten.

De tip stukken, breng ik op de zelfdemanier aan.

Het glas/kevlar netjes afknippen langs de rand van de mylars, dat scheelt later een hoop werk om de netjes te maken.

Dan nog wat extra epoxy op de kevler LE strook.

Schuim in de mylars vouwen....

En dan kan het in de vacuumzak (voor 12uur).

Daarna nog 24 uur laten nadrogen en daarna afwerken.

Eric schreef
Daarna gebruik ongeveer 20ml epoxy om de mylars in te smeren. Gewoon met een verfroller.
Eric ik zou de Mylar op een stukje folie in smeren met een verfroller
dan druk je het overtollinge hars er uit wat anders in het schuim trek(dat scheeld gewicht) er blijft nog genoeg hars over om te hechten aan de kern.
Met folie en al aanbrengen op de kern en dan de rest van de bewerking
Later verwijder je de folie gemakelijk als de hars is uit gehard.
groeten jan

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, de mylars smeer ik in met epoxy. Dan gaat het glasdoek op de mylar, alles aandrukken met de roller. Daarna haal ik met "keukenpapier" de overtollige epoxy weg. Hierdoor krijg je een "droge" lay-up.
Voordat de mylars in de vacuumzak gaan, gaat over de mylars eerst nog een laag "lochfolien", dun plastic folie met kleine gaatjes, aan beide kanten van de mylar. Dan nog mijn keukenpapier als "breather" laag.

En misschien ook wel, maar ik ben bang dat er dan epoxy aan de andere kant van mijn mylars gaat komen (tussen folio en mylar). Dat moet je dan als alles droog is weer verwijderen. Juist die kant van de mylars bevatten mijn aantekeningen met watervastestift (die wel oplost in epoxy :( )

Nogmaals gelezen:

Volgens mij gaat het bij mij ook niet werken, ik knip het glasdoek langs de rand van de mylars af. Als de folie er achter aan "vast" zit, moet ik dat dus ook afknippen. Maar zodra het afgeknipt is, heeft het geen functie meer...

Mijn techniek is goed (Phil Barnes doet het tegenwoordig net zo), de uitvoering alleen nog niet optimaal :)

Maar voor elk probleem zijn 10 oplossingen, misschien dat iemand anders iets aan je tip heeft.

dan druk je het overtollinge hars er uit wat anders in het schuim trek(dat scheeld gewicht) er blijft nog genoeg hars over om te hechten aan de kern.
Met folie en al aanbrengen op de kern en dan de rest van de bewerking
Later verwijder je de folie gemakelijk als de hars is uit gehard.

Volgens mij heb ik op die manier ongeveer mijn staartdelen gemaakt. Alleen dan met glasvezel en antiplakpapier.. Zo wil ik ook de vleugels gaan maken

Hallo Eric.
Sorry foutje
lees voor mylar =glasdoek= en dan klop het aan beide zijde.
groeten jan

EN waar de ene Jij folie gebruikt, de ander Jij Mylar, gebruik ik dus "antiplakpapier"? Denk dat ik het dan ook snap :D

Eric van Dijken zei:
Linkerhelft is mislukt :evil: , een iets te droge lay-up. Hierdoor laat het glasdoek op sommige plaatsen een beetje los. Er zitten dus bellen met lucht tussen het glasdoek en het schuim. Misschien is ie nog te herstellen, maar dat zal een boel moeite gaan kosten. Leg hem wel aan de kant en ga gewoon een nieuwe maken.

De nieuwe heb ik gisteravond gemaakt, ziet er goed uit. Volgende week er maar een komplete vleugel van maken.

Zijn er eigenlijk mensen geintereseerd om mijn bouw proces eens van dichtbij mee te maken? Mijn bouwlokatie ligt vlakbij de kruising A2/A12 (Utrecht), misschien is dit net het zetje wat je nodg hebt om zelf (een DLG) te gaan bouwen.

Wellicht volgende week ergens een keer een rondleiding voor geinteresseerden? Ik weet niet wanneer jij in de omgeving A2/A12 bent, gezien je opgegeven woonplaats Groningen.
Roep eens een dag of een avond.

Hans

Voor mij vallen maandag en dinsdag af maar woensdagavond komt mij goed uit. Staat genoteerd in de agenda.
Stuur je mij een bericht waar ik moet zijn?

Hans.

Zijn er nog speciale wensen, van wat je zeker wil zien?

Daarnaast is het misschien handig dat je je eigen "masker" meeneemt, zeker als het het inademen van epoxy dampen niet lekker vindt.

Helemaal vergeten......

#1 is overleden, nadat ik tot de conclusie gekomen was dat de vleugel (met in-gelamineerde rovings) echt niet sterk genoeg was. Heb ik getracht de vleugel te vervangen, maar daarvoor moet ie er eerst vanaf. Helaas heb ik bij het opbouwen, iets teveel epoxy gelekt..... Resultaat, de vleugel was niet los te krijgen. Zelfs niet met (gepast) geweld en dus (na grof geweld) een gescheurde tailboom... einde #1

Tijd dus voor #2 :wink:

Back