ziroli p-51 mustang en p-40d warhawk

hallo,

als alles meevalt zijn de plastieken onderdelen +de alu spinner van deze toestellen op komst, met bijhorende plannen natuurlijk.

ikzelf zou de p40 gaan bouwen, en een clublid de p51. hij heeft veel ruimte, en de grote werken gaan daar normaal gebeuren. dit zal niet voor de eerstkomende maand zijn normaal, omdat ik nog wat werk voor school heb, en nog mijn decathlon aan het afwerken ben,(motor passen,kappen passen ,struts monteren en verder coveren)
alle stukken zou ik uit balsatriplex gaan maken en natuurlijk balsa.
de vleugels zouden we deelbaar maken, al dan niet 2 of 3 delen. mss uit piepschuim met balsa beplankt???

Met glasmat en warbirds bouwen heb ik nog 0 ervaring, maar ik weet zeker dat ik hier hulp zal krijgen, en ik heb al heeel wat info gekregen van bepaalde mensen.

De retracts. dure dingen!! zowel de robart en de sierra zijn het meest gebruikt maar redelijk duur. Nu, ik ben handig in het opzoeken en uittekenen, bouwmaat weet af van electronica en solderen enzo, en mn vader geeft les metaalbewerking, frezen,draaien cnc,...
met deze 3 krachten gebundeld zouden we toch moeten in staat zijn om die zelf te bouwen?? de p40 is denk ik wel moeilijker omdat deze moet kunnen roteren. Nu is de vraag zijn er hier mensen met tekeningen, ideetjes, werkende projecten,weetjes ivm sterkte, voorbeelden,... kortom alle info is welkom. ik heb hier en daar al wat tekeningetjes ontvangen.
groeten en er komt metde tijd wel een bouwverslagje van!
 
eclipse ik heb voledig uitgewerkte tekeningen van retrac junits van hw
dat zou heel wat meetwerk swchelen
stuur me maar een pb tje met je email dan mail ik ze wel door

welke schaal worden ze ik ben met motoren bezich waar je meschien wel wat aan hebd
zoek men spitfire draatje maar op

sucses met je project
 
Natuurlijk ga ik dit volgen.
ivm de Retracks in mijn BudNosen mustang zitten HaWe retracks (duits).
Het grote verschil met die van Robart en Siera is dat de poot bij HaWe in het midden zit en bij de andere voor het mechanisme, zodat de poot verder naar voor komt (zoals bij de 1:1)

MVG

Eric
ps ik had uit het PBtje begrepen dat het een P-40 OF een P-51 ging worden;);) allebei is natuurlijk nog leuker :D:D
 
Als het goed is heb je nu de tekeningen van deeze junits

mocht je ook poten zoeken ik maak zelf poten
ik moet dan weten wat de pootlengte moet worden van hart draaipunt tot hart as
en natuurlijk wat voor soort junit
 
je spullen zijn onderweg :D
en even ge-abonneren op dit draadje.

Ik ben heel benieuwd.. ik hou me overigens aanbevolen voor tekeningen of iets dergelijks voor de gears van de p51.

Mijn p51 word 1:4,5.. heb een tijd terug al contact gehad met Sierra giant. Die heeft echt mooie gears voor de p51 waarbij het rotatie punt dus aan de voorkant zit zodat hij op de schaal locatie kan.
 
hallo ik heb die tekeningen van j.weel gekregen en ziet er redelijk goed uit( hij zou nog eens kijken voor foto's als hij tijd heeft) ondertussen heb ik al een 3/4 tal plannen van retracts.

die van sierra zijn idd redelijk goed,veelgebruikt en schaal ook(van wat ik lees) wel nog een stuk duurder dan robart...

ik moet de komende paar maand heel wat stage lopen en lesvoorbereidingen maken, dus veel tijd voor dit project zal er nu nog niet zijn. in deze periode wel de decathlon afwerken en alle kleine lopende projectjes afwerken.

wel even de plannen bekijken en eventueel de onderdelen al eens bezien om te laten cnc snijden of mss zelf aan het werk te gaan.

ik overweeg sterk om schuimvleugels te bouwen uit 2 of 3 delen... wat denken jullie?

schaal uitlaat zou ook moeten lukken bij onze lasserij... maar dit zijn toekomstzorgen:)
 
Robarts zou ik niet nemen. Persoonlijk vind ik die vrij slap.. maar wel betaalbaar.

Een schuimvleugel kan prima.. vergeet niet dat die wel zwaarder zal uitvallen dan een ribbenvleugel op dit formaat.
Ik heb voor mijn p51 toendertijd ook schuimkernen gesneden.
Maar dit was voor het moedermodel van de vleugels voor de mal straks.. niet om mee te vliegen.
 
Voor de retract is shindin misschien een optie?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, kijk evt. ff op index
Op de amerikaanse fora zijn ze populair aan het worden.
suc6 met de bouw!!!
 
Laatst bewerkt:
Shinden is een toffe peer.
Die heeft lang geleden retracts gemaakt voor mijn Taylor Spitfire.
Mooie gears.. niet duur.
Heb hem later gevraagd voor mijn P51B/C, maar had in die tijd geen tijd om custom gears te maken.

Zal hem nog eens vragen.

Ik wil het rotatiepunt net als de full scale wel in de neuslijst hebben.
 
geef me wat schetsen en wat foto,s en ik maak die poten

ik heb al onderdelen liggen voor een grote mustang
een maat ban me zou er 1 bouwen
maar dat gaat nooit van de grond komen
 
zozo vandaag de onderdelen gaan halen+ de kleine retracts voor de 1m40 p51. ik kan van hieruit geen foto's nemen, dus morgen zet ik wel enkele fototjes neer... en ik die altijd gewend ben om licht te bouwen.... slik zulke spinner:p haha dat zal wat geven!
mooi spul trouwens. nu op zoek gaan naar een frezer of zelf snijden
 
Ik had bij een duitse firma eens een setje retracs gekocht die had ik fout besteld
die junits roteerde 90 graden
dat was bij modelbouw lindinger
artikolnummer 64891 kost 189 euro maar is erg mooi spul
en geschikt voor modellen tot 20 kilo

De poten zelf is dus geen probleem
 
zozo spul toegekomen:

P1000283.JPG


P1000285.JPG


P1000286.JPG


P1000287.JPG


ter vergelijking een 35cc benzine erbij voor mijn 2m30 decathlon

P1000284.JPG


en eventjes op de p 51 van 1m40 gezet die nog in herstelling is. op de voorgrond een spinner van mijn 2m20 raven 50cc
 
hebt u ook lood in de neus nodig? nee hoor, mijn spinner weegt 650 gram??!! Dat wordt een beste lummel! succes. het ziet er netjes uit.
 
Back
Top