... heb net motor upgrade gedaan van Kv = 1300 naar 1400rpm/volt, net ff meer power ...
Opgenomen stroomen spanning zijn evenredig met K
v³, zullen dus beide willen toenemen met factor (1400/1300)³ = 1,25, d.w.z. 25% meer.
Voor alle zekerheid ...
De
Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan
kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje van slechts 100watt vermogen als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde
Kv parameter hebben.
Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de
Kv motorconstante.
Motor K
v (in rpm per volt) betreft
willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen
kunnen ...
- Willen
Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Het dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen.
Kv = rpm_onbelast / spanning
- Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
stroom = koppel × Kv
- Kunnen
De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
- Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.