Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 25 okt 2014.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Ondertussen draadje nog wat verder gelezen en dat papier van bij de AVA is dat nu kraftpapier of kaftpapier ?
     
  2. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb inpakpapier gebruikt wat voor glas werk is van xenos
    Werkt prima en daar overheen oracover
     
  3. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Zo is hij geworden 20181030_124449.jpeg 20181030_124427.jpeg
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Mooi gedaan en waarschijnlijk goed zichtbaar in de lucht . :thumbsup:
     
  5. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Is inderdaad heel goed zichtbaar en vliegt ook super heb net motor upgrade gedaan van 1300 naar 1400 kv net ff meer power
     
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Guy als je dat probeert dan zal je Zlin verdwijnen als sneeuw voor de zon, dope is niet echt vriendelijk voor de xps. Het Japan papier kan wel, ergens vliegt er zo eentje rond dacht ik, dit kan je ook met verdunde houtlijm verwerken. Maar voor het gewicht moet je niet bang zijn normaal gezien kom je ergens rond 800gr uit, zelfs met ietsje meer is de Zlin nog lang niet zwaarlijvig. Met normaal papier wordt hij echt stijf ik kan me voorstellen dat dat met Japan papier net wat minder het geval zal zijn. Nog één tip, als je niet zeker bent over de lijm of lak die je wil gebruiken probeer het eerst op een stukje overschot, dat heb je genoeg meegekregen, ook normale Cyano lijm is uit den boze.

    Dirkq
     
  7. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Het gaat over gebleekt kraftpapier van 60gr/m², dacht dat het een rol was van 10mx1.2m voor nog geen € 5,- belachelijk goedkoop dus. Tegenwoordig bespan ik veelal met printerpapier van 80gr/dm² ik heb hiervoor speciaal een pak A3 formaat gekocht. Het geeft een iets harder oppervlak en niet dat het zo erg is maar ik hoef het niet steeds van de rol te halen. Natuurlijk is zo één vel te klein om een halve vleugel in een keer mee te bekleden daarom doe ik het in stukken. Ten eerste werkt het makkelijker dan een groter stuk papier (bij de Zlin valt dat nog wel mee), ten tweede als je een beetje creatief bent heb je zo meteen ook de illusie van panel-lines. Het enig waar je moet mee opletten is dat je steeds onder en boven samen tegelijkertijd bespant en laat drogen anders krijg je geen vleugel maar een mooie propeller.

    Het is niet op de vleugel maar op onderstaande foto van de 'Von W Type-4' kan je de zo gezegde panel-lines op de romp goed zien.
    [​IMG]
    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Top , bedankt voor info . :bye:
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Opgenomen stroomen spanning zijn evenredig met Kv³, zullen dus beide willen toenemen met factor (1400/1300)³ = 1,25, d.w.z. 25% meer.

    Voor alle zekerheid ...

    De Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje van slechts 100watt vermogen als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Het dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen.
      Kv = rpm_onbelast / spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv

    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
     
  10. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is bekende materie? Of te veel van het goede?
     
  12. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Te veel sorry .hij vliegt stuk beter daar ging het om
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's een stuk duidelijker dan 'pfff'. Mij ging het erom dat je regelaar en/of motor niet cremeert. Wijzigingen in Kv hebben een erg grote invloed.
     
  14. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    Regelaar is ook aangepast uiteraard
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Hier gaan we dan , ik ga geen gans bouwverslag doen want dat hebben we hier al gezien maar t'is juist om te zeggen dat ik vertrokken ben . Doei . :hammer:
    PA310001.JPG
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Kleine vraag , wat gebruiken jullie om de servo's af te schermen ? Of is dat zelf te maken ? Ik bedoel de servo's in de vleugel .
     
  17. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Heel simpel, niets! Na honderden vluchten met de verschillende Zlin's is er nog geen enkele servo gesneuveld en bij geen enkele was er iets van bescherming voorzien. De vleugel heeft een vrij grote V-stelling waardoor de servo's sowieso al tamelijk hoog zitten en de Zlin laat zicht stapvoets landen, waarschijnlijk daardoor dat er nog nooit iets gebroken is.

    Dirk
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Ha , super . :bye:
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kan het beamen, al veel touch 'n go's verder. Wel heb ik door fratsen al enkele rudder servo's gestript.
    Vleugel: zowel servohoorntje als roerhoorntje kort houden
     
  20. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Da is waar, al die Touch 'n Go's was ik nog vergeten, hoewel dat zonder landingsgestel meer op een sliding lijkt met de Zlin :D.
     

Deel Deze Pagina