Zomaar een bootje.

Moin, nee kom er amper aan toe.
Amper vrijetijd over hierzo.
Heb ze wel vaarklaar staan, tenminste tot zover dan.
Maar wat nu schort is vrije tijd.
Personeeltekort is wat hier nu ook merkbaar is, dus moet het ouwe zittende bestand eers maar op....
 
Even een korte update.
Ondertussen heb ik voor één boot, twee nieuwe schroefassen mogen ontvangen te weten 4mm met m3 schroefdraad plus een aantal mooie 30mm 3 blads propjes en deze zowel links als rechtsdraaiend.
En voor de eerder aangeschafte motoren elks een mooi koeljasje.

Screenshot_20230414_183433_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Hierboven globaal een beetje een ideetje van wat er binnengewaaid is.
De motoren had ik al eerder, maar lagen een klein beetje stof te happen te wachten op de rest.

En toen overleed ook nog eens mijn zender.............
Het vervangen van dit kleinood was gemakkelijk dan het instellen.
Leentje met al haar hebbelijkheden, deze twee bootjes en niet vergeten dat antiek speelgoedbootje.
Gelukkig had ik het eea qua instelling hier nog op het forum staan.
Maar dat was nog niet echt compleet, maar daarop later meer.

Dan had ik nog het zusje van deze, die was uitgerust met een enkele borstelloze aandrijflijn ooit eens gekregen van Klaas.
Helaas ontbrak hier het vermogen en de daarbij behorende snelheid.
Dit motortje gaat elders voor gebruikt worden en de boot zelf?
Heb nog wat oudere 540 motoren liggen.
Maar eerst dit.

Een notitie voor mezelf en voor de liefhebber.
 
Fokko, welke maat schroef zt er achter die buitenloper en op hoeveel volt liep die? De motor zal voldoende kracht hebben, maar moet ook voldoende toeren lopen. Als ik het goeg heb is het motortje 1150 KV. Enig idee hoeveel snelheid je nodig hebt om in plané te komen? Heb je 12 Volt voorhanden voor een test? Past één van die nieuwe schroefjes er op? Je vindt er vast wel iets op. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Reely HT6/ Flysky FS-i6/ Turnigy TGY-i6

Differential thrust

Twee motoren, twee vaartregelaars
bediening op enkele stick.( linker stick ).

Motor A ( Bakboord/Links ) aangesloten op kanaal 5
Motor B ( Stuurboord/Rechts ) aangesloten op kanaal 3

In deze situatie is de linker prop rechtsdraaiend en de rechter prop linksdraaiend.


Mix 1
Mix is On
Master Ch3
Slave Ch 5
Pos mix 100%
Neg mix 100%
Offset 0

Mix 2
Mix is On
Master Ch 4
Slave Ch 3
Pos mix -100%
Neg mix -100%
Offset 0

Mix 3
Mix is On
Master Ch 4
Slave Ch 5
Pos mix 100%
Neg mix 100%
Offset 0

De schets is van achteren bekeken.

Naamloos.png
 
@ Bart, hou je vast, misschien wel dit weekend.
@ Klaas, weet niet de exacte gegevens van die ene prop maar was rond de 30 mm.
Bootje heeft toen gevaren op vier lifepo cellen, das goed voor een mooie 12.8 volt.
Maar dat gaat anders worden, wat? dat moet de toekomst uitwijzen, eerst deze.
 
Laatst bewerkt:
Waar waren we?
O ja.
Het bovenstaande was allemaal aangeschaft voor het bootje wat al reeds eerder was uitgerust met een dubbele schroef.
Maar de eerdere setup gaf mij telkens het gevoel van nee dat is het niet.............
De waterkoeling houden we er iig in, daarmee hadden we al iets gewonnen.
Maar ja, dan komt het moment dat je gewoon begint met slopen ofwel leegtrekken van hetgeen waar je eerder zoveel moeite voor hebt gedaan om het in die staat te krijgen zoals het nu was.
Pijnlijk, ja best wel, zeker na al die moeite die je voorheen gedaan hebt.
Ach nu was er geen weg terug.


001.jpg


Nu was het simpel een kwestie van opnieuw opbouwen.
Maar waar zat ik in het begin mee te klooien, oja de dikke vingersyndroom ofwel nergens bij kunnen.
Dus in plaats van een nieuwe motor en motorsteun(en) in de romp te bouwen wilde ik het nu anders gaan doen.
In een duikboot maken ze allemaal zo'n mooi rek waar alles op en aan wordt geschroefd, nah daar kan ik wel iets mee.
Al starend naar een strip aluminiumprofiel en een draadeind gewoon de zaag gepakt en begonnen met iets waarvan ik nog geen idee had hoe het eruit kwam te zien.


002.jpg


Maar langzamerhand begon het eea toch vorm te krijgen.

003.jpg



En aanpassen waar nodig............


004.jpg



Het idee was om alles buiten de romp in elkaar te zetten en uit te richten.
Om vervolgens als alles naar zin was in één geheel in te bouwen.
Voordeel is dat je niet in de boot nog de assen moet gaan uitlijnen.
En.........dat alles al reeds voor gemonteerd is voordat het de boot in gaat.
Moet het wel passen natuurlijk.

005.jpg


Iemand met een scherp oog zal opvallen dat er hier maar één motor voorzien is van een mooi rood jasje.
Dat klopt, er gaat wel eens wat mis met bestellen.
Maar dat trekt zich wel weer recht.
 
En weer verder.


Tot zover werkt het......nog.
Maar een frame met twee brommers erin is niet iets waarvoor ik het allemaal doe natuurlijk.



006.jpg


En zeg nu eerlijk, een beetje huisvlijt hoort erbij.

007.jpg



008.jpg


009.jpg



Juist ja.
De regelaars worden ook voorzien van iets wat op een koellichaam moet gaan lijken.

010.jpg


En wederom een scherp en tevens kien oog heeft natuurlijk ook al gezien dat beide motoren
een mooi rood jasje aan hebben.

De bedoeling is eigenlijk dat het koelwater van buitenaf door de ene motor naar de regelaars loopt en vandaar doorstroomt
naar de andere motor om vervolgens weer naar buiten stroomt.
In theorie, de praktijk moet het nog uitwijzen.

Hier nog even een korte demo.


Daarna kan de boel erin gesleuteld worden.
 
Hierna moeten de oude schroefasgaten aangepast worden.
Een beetje maar.........

011.jpg


Wat passen en meten.


012.jpg



Wat kartonnetjes op de assen geprikt om de positie te bepalen van de props.
Zou knullig zijn als je alles zover klaar hebt en de props passen er niet op.................

013.jpg


Eenmaal klaar en in positie is het een kwestie van fixeren en de boel lekker dicht kliederen met epoxy en hopen dat het dicht zit.
Dat laatste is inmiddels ook al gebeurt.

Als alles zit en werkt zoals het hoort dan is het een zaak van opnieuw schuren/plamuren en alles voorzien van een nieuw fris kleurtje.
 
Zier er goed uit Fokko! Al op de weegschaal gehad om te zien wat dit frame aan gewicht toevoegt? Misschien een optie om eerstte gaan proefvaren en daarna afschilderen. Voorkomt extra werk als er nog aagepast moet worden. Gr. Klaas.
 
In de tobbe lag ze nog ver boven de waterlijn.
Wel even erbij zeggen dat de bovenbouw er dan nog bij op moet.
Misschien dat zelfs die nog op de schop wordt genomen.
 
Leuke oplossing om het geheel van motoren, ontvanger en regelaars op een als één geheel in te bouwen frame te plaatsen.
Als ik zo kijk, dan kun je nog wat gewicht besparen door voor de afstandsdraadeinden bijvoorbeeld M4, of M3 te kiezen.

Vraag, met welke spanning ga je varen en welke regelaars gebruik jij?
Succes met je project. Henk.
 
Moi Henk, gewicht is niet zo'n probleem hou genoeg over.
Ze gaat in beginsel varen op 2S liion wat nagenoeg gelijk staat aan een 2S lipo, misschien later eens kijken wat ze doet op 3S.

Mijn regelaars, tja die zijn in mystiek gehuld.
Het zijn very high quality 20A esc for car/boats and airplanes, ze zijn dusdanig mysterieus dat de werkbare voltage op papier onbekend is, net als de fabrikant.
Qua amperes kom je ze tegen in 10, 20 maar ook 30A spanningsbereik is net zo vaag lees verschillende waardes van 7.2, 8.4 tot wel 9.6 V en het zijn allemaal dezelfde regelaars.
Dus ik kan je met de beste wil echt niet vertellen wat voor esc het zijn.
Heb er ooit een viertal gekocht en gek genoeg werken ze nog steeds.
Al speel ik er natuurlijk niet elke dag mee.
 
Ik vroeg dit, daar ik vergelijkbare ESC heb.
Deze zijn geschikt tot 2 Lipo, 7,2V.
In de Theodoor Heuss heb ik een 3s Lipo met een 3s ESC, 180A, kon geen kleinere voor 3s vinden.
Groet Henk.
 
Heb ook 2 van die Chinese dingen. Niet erg duidelijk m.b.t. max. voltage, amperage en vermogen BEC. Gebruik ze met een 4,8 V. accuutje en een servotester bij de Lego. Werkt beter dan met een aan/uit schakelaar, waarbij je de snelheid niet kunt regelen. Te gek eigenlijk voor die paar Euro's. Als motortje gebruik ik een 65 jaar oude Distler, die is overgebleven uit een oude Trix Express batterijtein. Leuk speelgoed. Gr. Klaas.
 
Vandaag was de dag.
Op zolder nog even vlug het eea nagelopen toen alles naar beneden en in de kofferbak gezet.
Ik had mijn zinnen gezet op het oude zwembad in Winschoten.
Tenminste het was vroeger in zijn gloriedagen een zwembad maar is nu een plas voor wandelaars en viskeluu.
Mooi schoon en overzichtelijk water zonder wieren of ander drijvend rotzooi en van alle kanten benaderbaar voor als het nodig is.
Eenmaal aangekomen lag de plas er op een enkele visser na verlaten bij, gelukkig maar want ik heb een hekel aan pottenkijkers.
Dus vlug alles naar de waterkant gesleept en na wat droogtestjes het natte in.
Het belangrijkste wat een boot kon deed ie, hij bleef drijven.
Nu wat voorzichtig en rustig met het gas een paar keer langs de waterkant wat baantjes getrokken en kijken of er wat geks gebeurde.
Ze luisterde mooi en naar mate ik er wat meer vertrouwen in kreeg gaf ik ook wat meer gas op de stick.
En uiteindelijk kwam het moment dat de stick niet verder naar voren wilde.


Ik moet zeggen ze voer mooi, de romp kwam mooi uit het water maar qua snelheid had ik wat meer verwacht.
Maar ben niet geheel ontevreden.
Na het varen de boot even van binnen bewonderd om te kijken of ze nog droog was en of alles nog zat op de plek waar het behoorde.
Daarbij heb ik ook even de motoren en de regelaars getemperatuurd.
Alle waardes vielen tussen de 22 en de 25 graden Celsius uit, het ik bijzonder laag vond.
Misschien moet ik haar nog meer op haar flikker geven of misschien de stoute pantoffels aan doen en proberen een vaart te maken op 3 celletjes.
Maar dan ben ik bang dat de regelaars de geest gaan geven.
 
Gefeliciteerd met het resultaat Fokko! Zo te zien valt de snelheid me mee. Misschien dat er nog wat winst gemaakt kan worden door het gewicht wat te reduceren. Maar aangezien de motoren niet warm worden lijkt het dat ze het niet al te zwaar hebben. Is het monteren van speedschroeven een optie. Die hebben wat meer spoed en dan kun je met 2 S doorvaren. Ja. je zou heel even een proef kunnen doen met 3 S, maar het moet niet je dure regelaars gaan kosten natuurlijk. Succes verder met de ontwikkelingen. Gr. Klaas.
 
Vandaag weinig kunnen doen ivm andere verplichtingen.
Maar toch niet geheel onproductief.
Tijden het transport heeft zo'n bootje natuurlijk wel wat te lijden en een steun is natuurlijk eigenlijk ook niet meer dan vanzelfsprekend.
En bij iedere rit denk je " ook nog even een steun maken".
En daar blijft het er dan ook bij.....
Gemakzucht, lui of gewoon....ach.
Dus vandaag stiekem even de zaag ter hand genomen en wat houtwerk mishandeld.

IMG_20230417_122145.jpg


IMG_20230417_122257.jpg


Nu waaien ze iig niet meer om als ik de bocht om ga
 
Laatst bewerkt:
Back
Top