zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. MarcS

    MarcS

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    108
    Hey mannen,

    Hier liggen ook een paar paneeltjes op het dak en ik heb een zonneboiler,inclusief vooraadvat van 200+ liter.

    De zonneboiler, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, is denk ik het meest effectief. Wij zijn een gezin met 3 kinderen, oeps "jong volwassenen", en als de zon schijnt hoeft de ketel niet meer mee te doen voor het douchen. Ik heb water mixers ingebouwd vlak voor mijn vaatwasser en wasmachine, waardoor die beide nagenoeg geen electriciteit meer gebruiken voor het verwarmen van het water. Daar zitten denk ik de besparingen. Die mixers zijn nodig om ervoor te zorgen dat m.n. de wasmachine geen 100grden water krijgt als moeders had bedacht een wollen truitje te wassen :). Oh in de winter, sneeuw of geen sneeuw, ongeveer 200 ltr 95 grden per dag. In zomerse omstandigeheden ca. 200 ltr 95 graden per uur!

    Ze liggen sinds 2009 op het dak en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het oplevert. Ik kon dit setje indertijd kopen 2 paneeltjes + zonneboiler van iemand die het had gekocht om mee te nemen naar zijn huis in Frankrijk. Toen de dag daar was en hij de panelen, m.n. zonnepaneel van 1 bij 2,5 mtr, zag hij het opeens niet meer zitten. Hij wilde er dan ook vandaag af gezien de vertrek datum, en ik ...... ik liep in de weg en heb ze maar over genomen.

    Ik wilde ook een energy ball (wind energy) plaatsen, toen ik eenmaal had gezien dat de TV en mijn server(s) gewoon bleven werken onafhankelijk van eneco, essent, nuon. Maar de gemeente waar ik woon zegt ook neen! Dit terwijl ze zelf wel gebruik maken van de energy ball. Ook wilde ik een nieuw huis bouwen, inclusief warmtepomp, energyball, zonnepanelen en onne boilers ..... maar weer een neen tegen de energy ball EN de warmte pomp. Reden, gewoon geen ....... mag niet punt! Gelukkg sloeg de crisis toen toe en heb ik maar ff van nieuw bouwen afgezien :)

    Better luck after the crisis.
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Wat voed je met de zonnepanelen ,accu,s of lever je terug in het net ??
    Als je terug levert aan het net kun je er een energie meter tussen zetten .
    Zit me net te bedenken ,ik weet niet of een stopkontackt meter wel meet als er andersom geleverd word .
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Sinds vorige week donderdag 24 mei liggen op m'n dak 14 zonnepanelen te schitteren :wink: piek is 3500 Watt en nominaal 3000 Watt, heb het zo berekend dat ik zelf 4/5 van wat ik zelf gebruik ook zelf produceer, terug leveren brengt te weinig op, wordt in de toekomst nog gunstiger wanneer mijn kinderen de deur uit zijn, moet dan kiet spelen.
    Mijn zwager is installateur en is ook in de zonnepanelen gegaan dus alles is perfect geregeld en geplaatst ook de Eneco afhandeling is door hem geregeld, ook een mooie aanbieding gehad van hem, stukken goedkoper dan b.v. 123 ze aanbiedt.
    In 1 dag geplaatst, aangesloten en om 17.30 werkend opgeleverd.
    Wel leuk om elke dag een beetje bij te houden wat de panelen opleveren aan energie, ook direct m'n voorschot met 125 euri's verlaagt, kon makkelijk want ik kreeg al terug van de jaarlijkse eind afrekening.
    Plus het feit dat ik in een ECO huis woon met perfecte isolatie en vanuit de bouw het huis al voorzien was van een zonneboiler zijn mijn totale energie lasten zeer laag geworden.

    Groet Ger.
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Wiebe.

    Leuk man om die KW/u meter terug te zien draaien, van betaal meter naar terugbetaalmeter :wink:

    Heb na 6 dagen 126 KW 'geproduceerd' als dat zo doorgaat dan lever ik al iets terug.

    Ps had al overal spaarlampen in zitten, kijken of LED de moeite waard is.

    Nu nog de CV ombouwen van aardgas naar goedkope gasolie :wink: gaat die gasbel daar in het noorden ook wat langer mee.

    Ger.
     
  6. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Goedkope gasolie ??? vertel, ik hoor op dat belgen forum meer dat mazout ??duurder is dan aardgas.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mei gaf met drie volledig zonnige dagen 352 kWh tegen verwacht 320;
    Juni gaf zonder zon 289 van de 291

    Ik zit nu na 6 maanden met een kWh in reserve van 345.

    1346 Van de zon gekregen
    1028 aan het net geleverd

    318 meteen vanuit de zon gebruikt
    683 uit het net gebruikt
    1001 totaal aan elec opgemaakt.
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Is toch mooi Harm!
    Nu nog wat meer zon , kunen wij er ook van genieten!
    Wordt tijd dat het is zomer wordt...
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kleine update, ik was toch aan het typen:


    maand-beloofd-gekregen-resultaat in %
    jan-72-62=86%
    feb-138-132=95%
    mrt-189-251=132%
    april-270-244=90%
    mei-320-352=110%
    juni-291-289=99%
    juli-314-319=101%
    aug-291-


    Momenteel heb ik de volgende tussenstand:
    gekregen van de zon 1755kWh
    aan net geleverd 1343
    direkt gebruikt van de zon 412
    gebruikt van het net 797

    Nog in het net aan reserve eigen zonnestroom 546kWh
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    interessant topic! Ik kijk op dit moment naar besparing op energie door dit soort dingen. Ik vind zonnepanelen voor electriciteit nog niet rendabel, we gebruiken al heel weinig doordat we zuinige apparaten hebben en zo hebben, en ik heb overal schakelklokken op zitten dus als we er niet zijn / slapen staat alles UIT en niet standby.

    Wel heb ik net deze gevonden:
    http://www.zizon.nl/Downloads/Zonneboiler kit 2-200 Liter.pdf
    Wij zijn een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (1 van 3 jaar en 1 van 7 maanden). Mijn ketel laat niet toe dat we ons huis ermee verwarmen, maar wel integratie in het warm water systeem. En dan kunnen de wasmachine en vaatwasser op hotfil, dat scheelt ook weer electriciteit.

    Ik snap dat dit niet besparing op korte termijn is, maar hoe kom ik achter een realistische terugverdientijd? De calculatoren op het www geven zulke verschillende uitkomsten...

    Dank voor tips / advies,

    Hugo
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hugo kijk eens rond op het forum dat ik tijdens mijn zoektocht naar panelen ook tegen kwam:
    ZONNEPANELEN ZONNEBOILERS FORUM :: Index

    Mijn werkgever kwam nog met een ander systeem van waterverwarming terug van een techniekbeurs uit china:

    Jianeng Solar energy industry co. Ltd, solar water heater, solar product, integerate non-pressure solar water heater, separate pressure solar water heater, compact non-pressure solar water heater, solar energy water heater, solar collector

    en

    Solar Evacuated Tube,Solar Vacuum Tube,Solar Collector Manufacturer,Supplier,Factory - BAOGUANG Solar thermal co.,ltd.


    Dat is een systeem met vacuüm buizen, die je steekt in een houder en daar het water verwarmen.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De buizen om water te verwarmen schijnen erg goed te werken.
    Ze moeten wel om de paar jaar gevuld worden met nieuwe vloeistof.
    Dat vertellen ze er niet bij.
    Als je die dingen op dak heb liggen wordt dat weer een duur klusje.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel voor de link naar het forum. Ik heb die andere buizendingen ook gevonden, maar qua Gj per euro winnen de conventionele nog, en dus winnen ze op terugverdientijd. Maar ik ga me verder inlezen, dank!

    Hugo
     
  14. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Wat kost dat nou om zo'n 3000-3500KWh op je dak te laten plaatsen?? Daar ben ik zo benieuwd naar, volgens mij kijk je dan naar een investering van 5000-6000 euro of niet?
     
  15. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG

    Genoemde prijzen kloppen ongeveer wel.

    Ik betaalde voor een setje van 1410 Wp (het is geen KWh, en kilo is trouwens met een kleine letter k geschreven....) zo'n 2000 euro.

    zie hetzoneffect.nl


    Groet,

    Etienne
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nodri kijk eens rond op de volgende link.
    Daar worden offertes besproken.

    Offertes PV panelen beoordelen

    Om 3500 kWh van panelen te krijgen (hangt af van de locatie) zal je iets van 4300 Watt piek aan panelen moeten hebben.

    Je prijs lijkt me erg laag (tenzij de panelen in 8 maanden tijd erg goedkoper zijn geworden).
     
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Hier ligt sinds maart 6000w op het dak (30x200w Mono volzwart BLD met Delta omvormers 3.3 en SL2500). Tot heden hebben ze 3400kw terug geleverd. Ligging zuid-oost 45 graden
    Onze niet geschikte meter is voor installatie gratis vervangen door Enexis; nu dus een dubbel vooruit tellende en een dubbel terug tellende meter.

    Op de site van Polder PV kun je overigens ook dagen leesplezier hebben.

    Oi,
    Mees
     
  18. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    De panelen zijn inderdaad een stuk goedkoper geworden. 5000e voor 3200WP excl subsidie en plaatsing is te doen voor suntech 200 black panelen
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ga toch ook aan de zonnepanelen
    Het is bijna rond als het goed is leveren ze dan een krappe 2500 kw/u per jaar op.
    En dat is precies wat ik gebruik.
    Alleen over de prijs moet ik nog even bellen want ze rekenen wel erg veel voor weinig meerwerk.
    Wanneer ze geplaatst worden weet ik niet, want ze hebben erg veel aanvragen in 1 keer omdat ik mee heb gedaan aan een veiling van "eigen huis"
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi Bertus, op jouw leeftijd kan dat zeker ook nog winstgevend zijn. Bij mij zou dat twijfelachtig kunnen zijn, maar ik woon in een appartementencomplex en dan kan de VvE de "winst" over de gehele levensduur uitsmeren. Een kwestie van voorfinancieren dus, waarbij de bijdrage aan de VvE voor de beheerskosten van het complex direct verlaagd kan worden.

    Als we dat zouden doen voor het stroomgebruik voor de algemene ruimten (liften en verlichting) dan is de winst niet spectaculair, zo'n 6 € per maand per appartement heb ik globaal berekend. Dat is niet veel, maar het is toch wel de toekomst denk ik. Wij hebben drie vrij grote platte daken, en als we die voor zo'n 50 % zouden benutten zou het moeten gaan. Maar in een korte voorstudie kwam ik zoveel haken en ogen tegen dat ik de plannen even in de diepvrieskast heb gezet.

    Maar op dinsdag 13 november is er een workshop van de Stichting VvE belang, waarvan wij lid zijn, over zonnepanelen op appartementencomplexen. Daar ga ik eens heen om te kijken of ik de plannen weer kan laten ontdooien.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina