zonnepanelen op dak ; ja of nee

Ik ken een "slimme meter" niet.
Misschien zit die hier ook wel, maar dat is niet tegen mij gezegd.(in ieder geval is niet mijn gasmeter daaraan gekoppeld)
Ik heb dag en nacht tarief, met een heen en terug telwerk.
Houdt in 4 tellers.
Ik schrijf elke avond de meterstanden op.
Ook die van mijn "speeltje" dat ik erbij heb gekocht om te kunnen zien wat de panelen leveren.
Passend op de regelaar die ik heb is dat de "Sunny Beam".
Kun je als je die per USB aan de pc koppelt life zien wat je panelen leveren en zelfs of er een wolk voor de zon schuift.
Verder kan je per maand (of andere periode) de opgeslagen gegevens uitlezen en evt in een excel blad een grafiek maken.
Er zijn ook online registratie mogelijkheden, dan gaat dat automatisch.
Gasverbruik schrijf ik elke week en water 1x per maand.

Ik heb dus geen slimme meter nodig en al helemaal geen bemoeizieke stroom leveranciers of heren uit den haag.

Ik weet niet of je PVcalc al kent, daar kun je je gegevens invoeren en dan je opbrengst min of meer berekenen.

Maar hoe krijg je zoveel energie op, als ik het vragen mag?

Tot op heden betaalde ik maandelijks 136 euro aan stroomverbruik...
Dat zal nu wel flink wat minder zijn . Binnenkort komt de jaar-afrekening en dan zullen we wel zien.

Hoe ik zoveel energie op krijg ? Heb 4 plasma tv's waaronder één van 60 inch , 3 computers, wasmachine, condensdroogkast , afwasmachine, grote inductie kookplaat, 2 frigo's , microgolf oven, gewone oven ,twee diepvriezers, grote dampkap ( afzuigkap ), filterpomp voor de vijver die heel het jaar loopt, inritverlichting , allerhande machines enzovoort.... Dit heeft toch iedereen tegenwoordig ?
Hobbyruimte is in de kelderverdieping , dus hier moet er altijd licht aan ..
in mijn huis staan er 135 stopcontacten

De verwarming is op stookolie.

Ik betaal 116 euro en daar zit mijn verwarming bij.;)
Nu woon ik maar in een standaard hoekhuisje wat aardig goed geisoleerd is.
Maar dat maakt voor de stroom niets uit wat gebruik betreft.
Maar veel van de machineriën die jij opnoemt heb ik niet.
Geen tv geen wasdroger 1 hele zuinige vriezer.
Verder heb ik toen ik hier kwam wonen geen 1 gloeilamp meer gebruikt.
Alles spaarlamp maar waar ze maar kort branden (de wc bijvoorbeeld) ben ik ze als eerste aan het vervangen door led.
Een spaarlamp gebruikt tijdens het opwarmen ook nog veel stroom.
Zo ben ik lekker aan het rommelen.

Baggeraar waarschijnlijk heb jij dan ook al een slimme meter maar laat jij hem niet uitlezen via internet.
Ik krijg ook een meter met 4 telramen voor 2020 moet iedereen er namelijk 1 hebben.
Daarom was ik erg terughoudend om zonnenpanelen te nemen.
Als ze straks je gebruik per maand gaan laten betalen en het salderen dus ook, lever je 's zomers heel veel van je opgewekte stroom terug.
's winters kan je dan alles kopen.
Hopelijk gaat dat per maand betalen nooit door we zouden dan onze panelen er nooit uithalen.

Hehe het is gelukt om mijn positie te meten.
Mijn dak ligt op 220 graden.
En de helling is 36 graden.
Dinsdag komen ze een slimme meter plaatsen.
kan je dan trouwens zelf op ieder moment je gebruik zien?
Ik bedoel ook je gasgebruik.
Je kan eens in de 2 maanden een mailtje krijgen met je verbruik, maar ik zou het graag zelf willen bepalen wanneer ik mijn verbruik wil zien.

Hi,

Nadat ik zonnepanelen geinstalleerd heb, is er door de DELTA ook een slimme meter geplaatst.
Met deze meter kan je diverse zaken aflezen, onder andere; verbruik (cummelatief), (hoog/laag tarief), aantal kwh teruggeleverd aan het net, en het gesaldeerde aantal verbruikte kwh. (mits het verbruik hoger is dan het geen je geleverd hebt met de zonnepanelen) anders registreert hij het aantal teruggeleverde kwh gesaldeert met je verbruikte kwh.
Op de invertor kan je het aantal opgewekte kwh door de zonnepanelen aflezen, dit is namelijk niet op de slimme meter te zien, omdat deze namelijk de opgewekte energie direct saldeert met de verbruikte energie. Mocht het actuele verbruik lager zijn dan hetgeen je op dat moment opwekt, dan worden deze kwh door de meter geregistreerd.
De gasmeter is gekoppeld aan deze slimme kwh-meter, en de verbruiken zijn door de netwerkbeheerder op afstand uit te lezen. Je kunt zelf aangeven hoe vaak dit dient te gebeuren. 1x per jaar leek mij prima...

Baggeraar waarschijnlijk heb jij dan ook al een slimme meter maar laat jij hem niet uitlezen via internet.

Gelukkig niet:

SP-ISKRA-ME162-A-500x500.jpg

meter informatie (hoofdstukje 5)

.

@ Bertus ,

Mijn vrouw is altijd thuis ( gaat niet werken ) en ik ben sinds enige tijd ook thuis . Dat scheelt natuurlijk in verbruik ...( ook de verwarming )
Normaal gezien ga je 's morgens de deur uit en komt pas tegen de avond terug thuis van het werk, nu we allebei thuis zijn krijgen we ook méér bezoek over de vloer. Dit scheelt natuurlijk ook wel in verbruik.

Helaas zijn al die nieuwe lampen voor ons veel te duur, daarvoor moeten we alle lampen in de woonkamer weg doen en vervangen door nieuwe armaturen. Die nieuwe ledlampen passen er niet in, en als ze buiten het kapje uitsteken ziet het er niet uit............... We hebben op heel veel plaatsen een voorraad "oude" lampen ingekocht zodat we onze verlichting kunnen blijven gebruiken...........
Zonnepanelen is helaas ook een utopie als je in een huurwoning woont, de woningvereniging keurt dat (vaak) niet goed. Als het aan mij lag dan draaide hier alles op zonne en wind energie..........

Ik haal hier bij de action led lampen voor 4 euro.
Ze zijn 3 watt en geven flink licht.
Kleine en grote fitting.
Ook hebben ze bolletjes voor spotjes zowel 12 als 220 volt.
Vandaag weer 5 bolletjes gekocht.
Het is wel wit licht maar voor bolletjes waar nog glas of een kap om zit is het prima.
Lampjes in mijn tuin zijn 1.2 watt.
Ik heb er ook lol in want rijk wordt je er natuurlijk niet van.
Maar spaarlampen irriteren me vaak.
Als je ze in de wc gebruik geven ze pas licht als je klaar ben.
Ze gebruiken dan ook nog eens veel meer stroom.
Bij de hornbach hebben ze alle maten en soorten maar zijn ze nog veel te duur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar spaarlampen irriteren me vaak.
Als je ze in de wc gebruik geven ze pas licht als je klaar bent.

Bertus, dan blijf je te kort zitten :mrgreen:

Ik moet zeggen dat ik daar waar het kan ook lampen vervang voor spaarlampen. Afgelopen week nog in de kamer van mijn dochter, twee sets van drie spots met elk 60W. Dus 180W voor een schakelaar. Nu heb ik deze vervangen voor lampen van 12W, totaal 36W dus. Scheelt best een hoop, zeker als je weet dat ze de lampen veel aan heeft.

Bertus, dan blijf je te kort zitten :mrgreen:

Ik moet zeggen dat ik daar waar het kan ook lampen vervang voor spaarlampen. Afgelopen week nog in de kamer van mijn dochter, twee sets van drie spots met elk 60W. Dus 180W voor een schakelaar. Nu heb ik deze vervangen voor lampen van 12W, totaal 36W dus. Scheelt best een hoop, zeker als je weet dat ze de lampen veel aan heeft.

Ik heb nu een flinke electro motor op mijn pipercub zitten.
Dan vlieg ik straks wat groener zeg maar.:D:D:D
Vandaag in de weer geweest met mijn nieuwe energie metertje.
Wel grappig wat kleine dingen aan energie kosten.

Vandaag de slimme meter gekregen en gelijk een nieuwe thermostaat besteld.
Die laat straks live mijn verbruik zien ( gas en electra)en ook de daarbij behoorde kosten.
Eigenlijk wil ik nog een home trainer hebben die stroom op wekt.
Dan levert mijn overtollig vet nog wat energie op.:p:p

Inderdaad en als je hem er altijd in laat zitten is dat ongeveer keer 2 aan euro's

Ik ben nu bij mijn schoonouders bezig om de energie tekening naar beneden te krijgen.
Een totaal verkeerd stook gedrag afleren en de juiste aanleren.
En het hele huis doorlopen wat electra betreft.
Ik gok als ze stipt doen wat ik zeg dat ze 1200 a1500 euro terug krijgen.
Het verbaast mij dat mensen niet door hebben wat iets kost.
Door alle opladers en de boiler uit het stopcontact te trekken levert het al 200 euro op.

Inderdaad en als je hem er altijd in laat zitten is dat ongeveer keer 2 aan euro's

Ik ben nu bij mijn schoonouders bezig om de energie tekening naar beneden te krijgen.
Een totaal verkeerd stook gedrag afleren en de juiste aanleren.
En het hele huis doorlopen wat electra betreft.
Ik gok als ze stipt doen wat ik zeg dat ze 1200 a1500 euro terug krijgen.
Het verbaast mij dat mensen niet door hebben wat iets kost.
Door alle opladers en de boiler uit het stopcontact te trekken levert het al 200 euro op.

1200-1500 euro is voor een huishouden een fikse besparing...dan moet je voorheen toch wel met de deuren en ramen open gestookt hebben, uren onder de douche staan en in elke ruimte een bouwlamp van 500 watt hebben laten branden...anders ga je dit bedrag op jaarbasis echt niet besparen hoor.

Boilers (elektrisch) verbruiken aardig wat energie, maar als je de stekker eruit trekt heb je geen warm water... Beter is om de warmwatervoorziening via een HR combiketel (gestookt op aardgas) te gebruiken.

Wat betreft de adapters, het is leuk om deze allemaal uit de WCD (stopcontact) te halen, maar dan doet de kruimeldief het niet, is m'n tandenborstel leeg, kan ik niet bellen, zaklamp leeg als je hem nodig hebt...allemaal niet zo handig.
De besparing die je hier mee kan realiseren is erg klein. Als namelijk een aangesloten apparaat (veelal voorzien van accu) eenmaal volgeladen is dan zal het verbruik van deze adapter erg laag zijn. Hij hoeft namelijk geen stroom te leveren, dat betekend dat het verbruik ook laag is.
Als je bv. 10 adapters in je huis hebt, die gemiddeld 4 watt verbruiken, dan is dit per etmaal ongeveer 1 kWh. Dat kost je dus nog geen kwartje per dag...
Omgerekend op jaarbasis 80 euro.

Als je echt wilt besparen op energieverbruik, dan moet je zorgen voor een goed geisoleerd huis, licht niet onnodig laten branden.
Koelkast en vriezers alleen kort openen, en op een zo'n koel mogelijke plaats zetten, bv. bijkeuken of garage.
Bij lage buitentemperatuur deuren en ramen gesloten houden, dus niet langdurig de voordeur openzetten als er iemand aanbeld.
Ook bv. de afzuigkap of centrale afzuiging niet onnodig laten draaien. Deze ontrekt namelijk vele m3 warme lucht per uur uit je woning.
s'Avonds tijdig de thermostaat naar beneden.
En vooral spaarzaam omgaan met warm water.

Zonnepanelen is helaas ook een utopie als je in een huurwoning woont, de woningvereniging keurt dat (vaak) niet goed. Als het aan mij lag dan draaide hier alles op zonne en wind energie..........

De woning bouw verenigingen hier keuren het wel goed.
Ze kunnen wel eisen stellen zoals zav (zelf aangebrachte voorzieningen) verzekering voor de panelen. Of dat het dak niet beschadigd mag raken. Tip: plaats nieuwe pannenlatten waarop de panelen rusten, dit voorkomt doorhangen van het dak.
De huidige panelen zijn in 6-7 jaar terug te verdienen, en bij verhuizing zelfs mee te nemen of door te verkopen aan de nieuwe huurder of verhuurder.
Ook dat je toestemming van je buren nodig zou hebben klopt niet, zolang je maar op je eigen dak blijft.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor isolatie, veel mensen zeggen :"ja dag, ga een huurwoning niet op mijn kosten isoleren." , nee je moet je geld bij de nuon weggooien ;)

@TC01 als je echt panelen wilt, dan uitzoeken welke je hebben wilt, ik kan de suntech mono ad24 panelen aanbevelen met een sma omvormer (trafoloos en schakeld snachts helemaal uit)
Offerte opvragen en deze bij de verhuurder als zaf aanvragen.

Misschien wel eens leuk voor mensen die het zich niet bewust zijn om die tips neer te gooien? Dan blijft er meer geld over voor de hobby ;)

Wat zie jij trouwens onder verkeerd stookgedrag?

Ondertussen bijna een knoop doorgehakt, de handtekening staat bijna, ik ga voor een 12 panelen (HxBxD= 1665 × 991 × 50 mm) met een regelaar (met verbeterd rendement) en montage materiaal voor op een stalenpanplatendak.
Dan kom ik voor een doe het zelf pakket op €2.43 per Watt-piek.

Twee maanden terug zelf 16 panelen van 225W geplaatst. Inclusief 5000W omvormer, montagemateriaal, en na aftrek subsidie zit ik op €0,88 /Wp.

Wij voorzien in ons hele energieverbruik.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?p=0&id=15236

Vincent

Back