zonnepanelen op dak ; ja of nee

Mijn schoon ouders hadden een systeem dat waar je een radiator open draaide hij altijd warm werd.
De ketel werd dus 24-7 365 dagen per jaar warm gestookt.
Hij stookte op een buiten thermostaat en dat ook nog eens zonder klok.
Aangezien ze de cv bijna nooit aan heeft en een houtkachel stookt begreep ik niet hoe ze aan 3200 m3 gas en 7500 kwh kwamen.
Nu werkt de cv weer op een kamer thermostaat.

Er stonden op veel plekken telefoon en adapters die nooit werden gebruikt.
Er zaten rond de 40 halogeen spotjes in de kamer van 50 watt en ook nog een schemerlamp van 350 watt
(Er zat een dimmer op maar het licht wordt dan wel minder maar het stroom verbruik maar weinig minder.)
De schemerlamp word vervangen door een nieuwe met spaarlamp.
De spotjes ga ik vervangen door led.

De spotjes zitten ook een stukje boven het plafond en schijnen door een erg klein gaatje.
De gaatjes maak ik wat groter.
De ledjes bij de action zijn goedkoop maar erg wit.
Omdat je het lampje zelf alleen kan zien als je er recht onder staat.
Verf ik het lampje erg dun met huidskleur acrylverf.
Je krijgt dan weer warmer licht.
Dat werkt perfect.
Ik krijg het niet helemaal waal opgebracht maar omdat je de lampjes toch bijna niet ziet maakt dat niet uit.

De boiler zit in de garage.
In de keuken hebben ze gewoon warm water via de hr ketel.
Het duurt even voor het water van zolder beneden is.
Maar het verlies van dat water ian veel goedkoper dan de kosten van een boiler.
Ze leven van een aow dan is 320 euro wel heel erg veel iedere maand.

Veel mensen denken dat de centrale afzuiger uitzetten oplevert maar dat kost geld.
Je brengt dat wel koude lucht binnen maat die is wel veel droger.
En droge lucht kan je met minder energie warm stoken.
Als her buiten hard vriest doe ik hem ook wel eens uit omdat de lucht dan toch al droog is.

Mijn tip is altijd als je iets niet nodig heb uitzetten.
Verder heb ik mijn cv over heel de dag een halve graad kouder gezet en gebruikte 300 m3 gas minder.
Want uk zou niet weten waarom ik anders minder ben gaan gebruiken en mijn bekenden allemaal meer.
Kijken of het die jaar weer het geval is.

Naar ik ga niet in de kou zitten.
Dit jaar voor het eerst ook 25 m3 eiwitschuim onder mijn vloer laten blazen.
Er staat daar 30 cm water.
Nu drijft daar het schuim op en is het in huis 5% droger.

De pomp van mijn vloerverwarming gaat alleen draaien als het nodig is.
En 1 keer per 24 uur om hem los te houden.
De temperatuur van mijn cv heb ik ook lager gezet omdat ik vloerverwarming heb.

Ik heb geen tv en droger dat scheelt denk ik ook wel wat.
Maar wel een airconditioning en sauna.
Maar beide gebruik ik met verstand.;)
Ik heb verder op de kamer na overal thermostaat knoppen op de radiatoren en als ik geen warmte nodig heb staat hij dicht.

Verder heb ik van cv en verbruik niet zoveel verstand je kan vaak met simpele dingen besparen.
Soms is het goed (vooral als je meerdere kinderen heb) door eens een rondje door je huis te lopen en te kijken wat er allemaal aan staat.

Ik heb een nieuwe termostaat besteld die je stoom en gas verbruik weergeeft.
Zo'n ding had ik nog nooit gezien het kost naast de aanschaf wel 3.50 euro per maand maar dat heb ik er graag voor over.
Je kan live je verbruik zien en wat je verbruikt heb.
De daarbij behorende kosten kan je zien en ook of je onder of boven je maand bedrag aan het stoken ben.
Het is de toon van Eneco het lijkt me echt een geweldig ding.
Hij werkt helaas nog niet in combi met zonne energie maar dat gaat via een update wel komen.
De gok heb ik dus maar gewaagd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds vorige week donderdag 24 mei liggen op m'n dak 14 zonnepanelen te schitteren :wink: piek is 3500 Watt en nominaal 3000 Watt, heb het zo berekend dat ik zelf 4/5 van wat ik zelf gebruik ook zelf produceer, terug leveren brengt te weinig op, wordt in de toekomst nog gunstiger wanneer mijn kinderen de deur uit zijn, moet dan kiet spelen.
Mijn zwager is installateur en is ook in de zonnepanelen gegaan dus alles is perfect geregeld en geplaatst ook de Eneco afhandeling is door hem geregeld, ook een mooie aanbieding gehad van hem, stukken goedkoper dan b.v. 123 ze aanbiedt.
In 1 dag geplaatst, aangesloten en om 17.30 werkend opgeleverd.
Wel leuk om elke dag een beetje bij te houden wat de panelen opleveren aan energie, ook direct m'n voorschot met 125 euri's verlaagt, kon makkelijk want ik kreeg al terug van de jaarlijkse eind afrekening.
Plus het feit dat ik in een ECO huis woon met perfecte isolatie en vanuit de bouw het huis al voorzien was van een zonneboiler zijn mijn totale energie lasten zeer laag geworden.

Groet Ger.

De tussenstand opbrengst staat op 2000KW/tot en de maand december is net begonnen, let wel ze draaien vanaf 24 mei dus nog 4.3/4 maandjes te gaan, hopelijk worden de 3000KWtjes gehaald over 1 jaar, eigen gebruik was over okt 2010 tot okt 2011 3800KW/tot , de berekening nu laat zien (BTW en degelijke) dat de investering er na 5.5 jaar uit komt en dan alleen nog maar oplevert.
De installatie is geplaatst zonder subsidie.
Net nu m'n werkgever met leuke aanbiedingen komt :oops:

Groet Ger.

Vandaag de draad voor 1 apparte groep vrij geprepareerd.
De draad lag al boven omdat er een wasmachine heeft gestaan.
Straks komt er een nieuwe schakelaar in de groepenakast.
Aan de omvormer zit gewoon een stekker toch?
Morgen een stopcontact plaatsen.
Dan is het grote wachten begonnen.

Die omvormer is dat het apparaat welke uiteindelijk de stroom afgeeft?
Dan zal het wel geen stekker zijn, als je de stekker er uit trek staat er gelijk 230V op de pennen. Dat is gevaarlijk en dan mag het vast niet.
Zou het geen vaste verbinding zijn?

De omvormer moet middels een vaste aansluiting verbonden worden met het net.
als de omvormer niet bij de groepen kast geplaatst wordt moet er ook nog een schakelaar tussen.
Dicht bij de omvormer.

Ik heb hier een oude enkele groep kast voor gebruikt. De extra zekering beveiligt dan mn omvormer mocht er wat mis gaan in de kabel.

Gebruik dik 4mm of 6mm draad om weerstand te verminderen en temperatuur laag te houden.

Nooit de omvormer met een stopcontact aansluiten

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een stekker aan zit.
Op plaatjes op internet zie ik een stekker.
Volgens mij stopt hij direct met leveren als hij uit het stopcontact wordt getrokken.

Maar even voor mijn duidelijkheid.
De omvormer moet toch zo dicht mogelijk bij de panelen zitten?
Je heb dan toch veel minder verlies?
Ik denk er ook over om een luchtstroom langs de omvormen te leiden met mijn centrale afzuiging.
Als dat ding kouder blijft zal dat weer meer rendement leveren denk ik, of niet?

Welke omvormer heb je?

als je een sma hebt kun je sunny design gebruiken en de kabel lengtes invullen. Zie je direct wat er gebeurd en of het kan.
omvormer dicht bij de panelen idd.

Deze omvormer komt er in.
Mastervolt XS3200

2822montage_mastervolt_Malden.jpg

Ik zie inderdaad toevallig maar 1 foto met een stekker de rest zit direct naar een schakelaar.
Het lijkt me dus het handigste om een stuk flecibel buis met draad naar de plek te leggen.
Dan kunnen ze het op de juiste manier aansluiten.

Ik leg ze er niet zelf op het wordt voor me gedaan ook de aansluiting maar ik dacht als ik de stroom er alvast naar toe leg zit het naar mijn zin.
Het moet nog wel een keertje opnieuw gebeuren omdat de zolder nog betimmerd moet worden.
Er moeten dan alleen eerst weer centjes zijn.;)
De omvormer komt dan wel op precies dezelfde plaats te hangen.

Laatst bewerkt:
Tip, doe het stuk achter de omvormer alvast. Als deze in bedrijf is staat er+- 400 v per string op.
Handiger als je de omvormer kan laten hangen.
Kijk even of je aan een 1 groepskast kan komen als schakelaar, zal 50 euro zijn, dan kan daarvandaan de omvormer worden aangesloten.

Investeren om te profiteren.

Ik bespaar minstens €750,- per jaar.
Na 4,5 jaar is de installatie winstgevend.

Dat lijkt me een redelijk rendement. Het geld staat anders toch maar op de bank niets te doen.

@Bertus: Ik heb 6 jaar geleden de meterkast laten vervangen. De kast was nu groot genoeg om er een extra 2x20A schakelaar bij te plaatsen. Eenvoudig vanaf de hoofdschakelaar draden naar deze PV schakelaar trekken. Vanaf de PV schakelaar ga je met 2x 6mm² door PVC buis naar zolder.

Het trekken van deze dikke draden gaat 10x makkelijker met een beetje talkpoeder.

Als je geen stopcontacten in de leiding naar je omvormer plaatst, hoeft er ook geen aardlekschakelaar bij. Dat scheelt een hoop gezeur, omdat omvormers en 30mA aardlekschakelaars niet altijd even goede vrienden zijn.

Vincent

Ik heb liever de omvormer op zolder in een kast.
Dan hoor ik dat rotding niet hoop ik.
Ik heb in mijn meterkast nog plek voor 3 schakelaars.
Dus dat moet geen probleem zijn.

Bij mij duurt het terug verdienen trouwens veel langer omdat ik ze er op laat leggen.

Mijn omvormer is trafoloos en passief gekoeld, en maakt geen enkel geluid.
Enkel bij het aan- uitschakelen (omvormers werken alleen bij daglicht) hoor je het relais eenmalig klikken. Hij hangt bij mij naast de CV ketel, en ik heb er geen last van.

Een extra luchtstroom is onnodig. Piektemperatuur is tot op heden 47°C.

In de handleiding staan precies de voorgeschreven vrije afstanden tot overige objecten. De boven- en onderkant zo veel mogelijk vrij laten.

Geluid

He Vincent, mijn omvormer maakt wel geluid :oops: maar of het geknisper of gerinkel is? (geld wat verdient wordt :wink: )
Als ik +/- 3200Watt/u maakt loopt de temp, ook passief gekoeld, naar de 50 grd, mag 70 grd worden volgens de handleiding. (dus ook nog warmte terugwinning :wink: )

Groet Ger.

Ik vond hier een filmpje volgens mij is het geluid wat je hoort de omvormer.
[media=youtube]THcIYdqki3I[/media]

De gebruikaanwijzing staat op internet en daar staat het volgende:

"Wanneer de Sunmaster wordt ingebouwd in een kleine
gesloten ruimte kan het nodig zijn de warme lucht uit
deze ruimte af te voeren d.m.v. geforceerde ventilatie"

"Voor de optimale koeling van elektronische componenten
is de Sunmaster voorzien van een ventilator. Bij het
opstarten van de inverter begint de ventilator langzaam te
draaien. Naarmate de temperatuur in de behuizing
toeneemt, zal de ventilator sneller gaan draaien. Dit is
normaal en heeft zelfs een gunstige invloed op de
efficiency en levensduur van de Sunmaster"

Dus ik zal er een afzuiging bij maken.
De afzuigunit hangt op nog geen meter afstand, en er zitten nog voldoende loze aansluitingen op.
Als ik een aansluiting van (ik dacht) 110 mm verjong naar 30 a 40 mm kost dat weinig extra vermogen van de afzuiging.
Als de pijp dan horizontaal boven de omvormer loopt zaag ik de pijp in de lengte half door.
Dan zuigt hij de warme opstijgende lucht weg.
Het slechte weer mag dus nog tot 17 december duren:confused: daarna mag het wat mij betreft de zon gaan schijnen.:D

Ik heb liever de omvormer op zolder in een kast.
Dan hoor ik dat rotding niet hoop ik.
Zag dat je zelf al had ontdekt dat dan ventilatie nodig is.
Mijn regelaar geeft als er 3kW binnenkomt behoorlijk wat warmte.
Heb nog niet de ventilator horen draaien, dus echt warm is hij dan nog niet geweest.
Meeste geluid maakt de kWh meter die ik er (ter controle en registratie voor mezelf) naast heb gehangen.

gisteren een "mega-zonne-dip-dag" gehad.
over de hele dag maar liefst 16Wh gekregen.

Ze zijn de panelen momenteel aan het plaatsen.
Hopelijk heb ik vandaag anders morgen groene stroom.

Back