zonnepanelen op dak ; ja of nee

Altijd leuk, maar stel je er niet te veel van voor met dit weer.
Momenteel komt er bij mij 24Watt van het dak.
Dat zet geen zoden aan de dijk.

Ze liggen er op.
Nog even 160 watt gehaald voor het donker werd.
Ik ben alleen nog aan het worstelen om mijn data te zien.
Ik heb een plugwise en kan de data alleen via wifi zien daar heb ik voor gekozen.
Het live wattage kan ik nu zien maar niet van de afgelopen uren.
Zou die mogelijkheid er niet inzitten weten jullie dat?
Je kan wel op een grafiek klikken maar ik krijg geen informatie.
Volgens mij werkt dat ding voor de energie meter.
Morgen als het licht is maar weer verder worstelen.

Ik komt er net achter dat het bij mij ook even duurt want nu kan ik ook wat zien.
Alleen geeft hij het maar per uur weer in een grafiek dus erg grof, het had beter geweest als hij om de 5 min opslaat.
Maar op de omvormer kan ik het totaal wel zien en ook van 7 dagen.
Na een paar dagen voor het glaasje zitten heb ik het denk ik ook wel gezien.
Binnenkort komt de toon van eneco als het goed is, hij is nu nog niet geschikt voor terugleveren maar er komt een update zodat het wel kan dan kan ik daar waarschijnlijk veel meer uitlezen.
Maar dat is afwachten.

Morgen ben ik 1 jaar bezig.

2434 kWh gekregen van de zon
1234 + 614 = 1848 het net op gestuurd (586 direct op gemaakt).
met nu nog in reserve 499 maar met zulke donkere dagen gaat daar nog wel wat af.
Zal niet zoveel betaald krijgen.

Ik zit even te bedenken, als je dag en nachttarief hebt kun je beter het nachttarief af schaffen en overdag meer elektriciteit gebruiken wat je van de zon krijgt. Is dat een goede aanname?

Wat heeft het je nu in een jaar bespaard Harm? Met andere woorden, als dit jaar een modeljaar is, hoelang is dan praktisch gezien je terugverdientijd?

Ik zit even te bedenken, als je dag en nachttarief hebt kun je beter het nachttarief af schaffen en overdag meer elektriciteit gebruiken wat je van de zon krijgt. Is dat een goede aanname?

Wat heeft het je nu in een jaar bespaard Harm? Met andere woorden, als dit jaar een modeljaar is, hoelang is dan praktisch gezien je terugverdientijd?

Het beste is om net zoveel kwh op te wekken, dan dat je op jaarbasis zelf gebruikt. Dus bij voorkeur niet meer! Dit omdat er namelijk gesaldeerd wordt. Mocht je meer kwh opgewekt hebben dan zelf verbruikt (dus na salderen terug geleverd) dan krijg je voor elke terug geleverde kwh minder dan dat je zelf voor een kwh moet betalen. Dus terugleveren is niet zo interessant.

Terugverdientijd, indien je zelf de installatie installeer is met de huidige prijzen van zonne installaties en energieprijzen zo'n 7-8 jaar. Dus op zich een aardige investering, te weten dat de installatie na deze periode nog zo'n 20 jaar elektriciteit kan opwekken.
Rendement van de zonnepanelen gaan in de loop van de tijd wel iets achteruit, en de invertor zal waarschijnlijk gedurende de levenscyclus van de panelen een keer vernieuwd moeten worden.

Ik zit even te bedenken, als je dag en nachttarief hebt kun je beter het nachttarief af schaffen

Die kan je zo wie zo beter laten verwijderen, omdat het dag en nacht tarief na genoeg gelijk is per KW.
en daarbij komt het vastrecht van de meters nog bij!!! :yes:

Terugverdientijd, indien je zelf de installatie installeer is met de huidige prijzen van zonne installaties en energieprijzen zo'n 7-8 jaar.

Als je voor low budget gaat (Chinese panelen en omvormer), kan de terugverdientijd ook veel korter. (Hier 4 tot 5 jaar).

Bij mij draait het hier nu ook.
De omvormer maakt wel een kabaal en heb er al over gebeld want dat wil ik niet 10 jaar horen.

Als hij nu met 10 % al zoveel geluid maakt heb je bij vol vermogen een geloei op zolder dat wil je niet weten.
Even kijken wat ze voor me kunnen doen.

Ik heb inderdaad ook de nachtmeter opgezegd want dat 's nachts wassen is vaan irritant.
Het scheelde mij op jaar basis nog geen 5 euro.
Als je niet alle stroom opwek kan je bij eneco beter wel een nachtmeter gebruiken.
Ik heb er net gisteren over gebeld.
Ze trekken namelijk de opgewekte stroom eerst van de dagmeter af, dan heb je dus al snel alleen nacht over.
Niet iedere maatschappij doet dat het scheelt toch weer 3 centen per kw/u

Mijn terugverdientijd is veel langer omdat ik de panelen heb laten plaatsen.

Je hebt gelukkig het recht om een slimme meter te weigeren.
Dan heb je geen last van dit soort vage regeltjes, die blijkbaar per energiebedrijf kunnen verschillen.

Het argument van mijn netbeheerder dat de draaischijfmeter niet geijkt is voor teruglevering, is grote kul.

Administratief is niet te controleren wat mijn eigen verbruik en opbrengst is.
Aan het einde van het jaar geeft de meter gewoon de reeds gesaldeerde hoeveelheid kWuurtjes aan.

Ben het helemaal met je eens maar ik had helaas geen draaischijf dus kon ik niet anders.:(
Laat ik dan de voordelen maar gebruiken die er ook aan een slimme meter zitten.

Zo, eindelijk mijn panelen ook in bedrijf.
Omvormer is absoluut stil. Op het eenmalig tikken van het relais bij inschakelen na dan.
80% van de panelen komt uit china, ook de hele dure europesche worden daar gemaakt.
Bij panelen moet je goed de garanties en opbrengst verzekeringen controleren, daar zit tussen de verschillende fabrikanten nogal een verschil in.

In mijn omvormer zit een ventilator, ze mogen er van mij een andere komen plaatsen
Ze hebben gelukkig nog aardig wat centjes van me te goed dus ik verwacht wel dat het goed komt.
Dan hadden ze me maar beter voor moeten lichten.

Tot hier toe vandaag al weer 12 cent verdiend haha.

De xs serie is met trafo, de es zonder.
Vandaar ook de koelfan.

Sommige dunne film panelen hebben de trafo nodig ivm aarding, de meeste niet.
Wellicht is omruilen met (ben ik bang) bij betalen een oplossing

De xs serie is met trafo, de es zonder.
Vandaar ook de koelfan.

Sommige dunne film panelen hebben de trafo nodig ivm aarding, de meeste niet.
Wellicht is omruilen met (ben ik bang) bij betalen een oplossing

Ik betaal liever wat bij dan 10 jaar ergeren.
Vandaag 1,06 kwh opgewekt.

nachttarief af schaffen
Wat heeft het je nu in een jaar bespaard Harm?

Nachtarief afschaffen kan niet als je een 4 telwerk meter wordt opgedrongen door stedin (netbeheerder).

bespaard :
gebruikte energie 1935kWh x 23 cent = €445
nog te krijgen 499 x 7 cent = €35
=€480.(geen idee wat de rekening precies is)(krijg ik na 14 januari).

dan krijg je voor elke terug geleverde kwh minder dan dat je zelf voor een kwh moet betalen. Dus terugleveren is niet zo interessant.
Dacht ik eerst ook, maar inkoop van 1 kWh is zelfde als terugleveren ca 7 cent.
Uiteraard krijg je de 15ct belasting (die je betaald als je zelf koopt) niet terug bij terugleveren.

De omvormer maakt wel een kabaal
Dat is heel spijtig, die van mij hoor je alleen wat piepen als er 3kW doorheen fluit naar het net toe.
Heb de koelventilator nog niet bij horen komen.

Back