zonnepanelen op dak ; ja of nee

Met belasting, leveringkosten en netwerkkosten kost een kWh (afhankelijk van de aanbieder) 23 euro cent, voor elke kWh die je teruglever krijg je slechts het producententarief en dat is ca. 7 euro cent.

Dus terugleveren (ofwel teveel zonnepanelen op je dak) heeft geen zin. De terugverdientijd als je met 7 euro cent moet gaan rekenen is ongeveer gelijk aan de technische levensduur van je zonne-installatie. 23/7 * 8 = 24 jaar.

Wat hebben jullie voor een omvormer dan?
De installateur raadde een sma aan.
Hoor je die dan niet?
Die ik nu heb maakt het geluid van een kleine stofzuiger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf iets meer dan mn gebruik.
Dit kun je opmaken door b.v een elektrisch kacheltje in de winter erbij, of de aardappelen in kokend water uit de waterkoker op te zetten.
Hierdoor zal de gas rekening ook dalen. Een klein inductie plaatje hoort ook tot de mogenlijkheden.

@ET1961, dat is een grote rekenfout die je daar maakt, een beetje kort door de bocht gedachten.

Nee hoor ik zal het met een voorbeeldje duidelijk proberen te maken.
Stel dat je 3000 kWh op jaarbasis verbuik, en je een mooi setje zonnepanelen met een van 3400 Wp installeert. Deze set zal ongeveer de 3000 kWh op jaarbasis leveren.
Je hoeft dus niet de 0,23 euro per kWh aan de energieleverancier te betalen, waardoor deze set zichzelf na een jaar of 7-8 terug heeft verdiend.

Als je nu bv geen 3400 Wp maar 6800 Wp installeert, dan zal de helft van je set in 7-8 jaar terugverdiend zijn. Echter die andere helft van 3400 Wp levert ook 3000 kWh op jaarbasis, maar daar verdien je maar 3000 * 0,07 = 210 euro op jaar basis mee, tov de 3000 * 0,23 = 690 euro,.
Het terugverdienen van dit deel van de installatie duurt bij een opbrengst van 210 euro op jaarbasis zeker 3 x zo lang dan wanneer een opgewekte kWh 0,23 euro op levert.

Je zou ook vrij gemakkelijk uit kunnen rekenen wanneer de gehele inverstering van de 6800 Wp installatie terug verdiend is. Ik weet niet wat tegenwoordig een setje van 6800 Wp kost, maar uit het voorbeeld hierboven zie je wel dat dit niet binnen een periode van 10 jaar gerealiseerd is, terwijl een set op maat, waarbij je niet teruglevert, maar alleen saldeer, de terugverdientijd slechts 7-8 jaar is, met de huidige prijzen voor zonnepanelen, en elektriciteit.

Leuke discussie hier!

Wij hebben sinds het voorjaar een zonnepaneleninstallatie op het dak, 2650WP als het een beetje meezit en 70% rendement gehaald zou worden zouden we 75% van ons verbruik af kunnen dekken.

De terugverdientijd wordt (vind ik) wel erg zwaar aan gehangen hoor. Misschien een beetje in het achterhoofd houden dat je ook iets goeds doet voor het milieu en als je dat over 7 - 10 jaar kan smeren, met de bijdrage aan het (groene) milieu is dat toch ook wel acceptabel? Niet dat ik zo groen ingesteld ben maar bij de aanschaf hebben we het wel meegenomen. Ach een beetje subsidie schuw ik ook niet :-)

Voor de liefhebbers de pvoutput: Lemon Panels 2.650kW

Edit: plaatje
full

Ze staan niet geheel op het zuiden en nu met de lage zon is het erg triest...

Voor een set van 6800wp heb je een groot dak nodig.
10 - 20 %extra capaciteit is wel aan te raden. De panelen lopen af over de loop der jaren, wat je over hebt maak je op met verwarmen om de gas rekening omlaag te brengen.

Als je 5000 euro voor een 3600wp.installatie uitgeeft, 600 euro subsidie terug krijgt betaal je de komende 7 jaar 4400euro/3000 watt/jaar * 7 jaar = 10.3ct kwh
Daarna is het vrij omdat de set betaald is.

@et1961 Je berekening klopt niet helemaal denk ik. Extra panelen plaatsen gaat tegen lagere kosten dan de panelen die je sowiezo neer zou zetten. Een dubbel aantal panelen kost niet meteen 2 keer zoveel.

Is er ook nog een groot verschil in panelen? Ik verbruik per jaar ongeveer 5000. als ik de panelen in de foto hierboven zie dan zijn dat er best wel veel voor 2650. Nu heb ik een bijna plat dak (beetje schuin) dus ook veel ruimte om te plaatsen. Ik vraag me dan ook af hoeveel van die dingen ik zou moeten plaatsen en of dat per merk nog verschillend is.

@Burp, ja er zijn een zat verschillende modellen. Wij hebben 10 panelen van 265wp stuk. Het dak is bijna 5 meter breed en 6m lang (taartpunt).

Wij hebben gekozen voor prijs/kwaliteit. Dit zijn chinese (jaja) panelen die relatief goedkoop zijn maar een positief getest zijn. Hiervan passen er 10 op ons dak. Van andere modellen uit offertes 9. In de zomer hebben we pieken gehad van 3000w+ (omvormer kan max 3200 aan).

Je hebt ze in alle soorten en maten, lang, breed etc. Dus merk, type, positie (rechtop / liggend) bepaald de hoeveelheid op je dak.

Voor deze installatie waren we 5000 kwijt incl montage. Gewoon een afweging die je zelf moet maken.

2 puntjes:
- Hou rekening met de wetgeving van VROM. (afstand van de rand tot het dak en schuinte van de panelen).
- Hou rekening met de schaduw van de ene rij op de andere (hebben wij nu erg veel last van met laagstaande zon). Een schans, in mijn ogen best ideaal :-) Vindt de gemeente niet echt fijn. Uit de grafieken die de software producteert is heel mooi te zien hoe de zonnestand plots de opbrengst halveert na een bepaald uur. In de zomer was dit niet te zien.

Mijn zus heeft alle panelen op een schuin dak liggen en haalt nu in de winter dagelijks een 3 tot 4 fout van onze opbrengst met een nagenoeg gelijke capaciteit maar geen schaduw... ligging is dus net zo belangrijk.

Dus 1 conclusie is dus dat een plat dak eigenlijk minder interessant is voor plaatsing.
Of je moet een schansje kunnen plaatsen...

Ik ben er nog steeds niet uit... Mijn energierekening loopt toch vrij ver op onderhand, terwijl ik toch echt heel bewust met energieverbruik bezig ben.

Ik twijfel toch nog bijzonder over zonnepanelen en/of zonneboiler

Er is een standaard regel dat de afstand tussen de panelen 2,7x de hoogte van de panelen moet zijn om schaduw te voorkomen.

Een plat dak is meestal beter dan een pannendak, gunstigere hoek tov de zon. Plat is minimaal 84% opbrengst.

Bij een klein plat dak is een kleinere hoek b.v. 10° ipv 30° soms gunstiger omdat er meer panelen op kunnen. Het rendement neemt iets af paar %, maar ik kon 2x het aantal panelen kwijt.

Aan alle belangstellenden: Een zonnig 2013 toegewenst.
Gisteren was een absoluut diepte record.
Tegenover vandaag waarbop ik toch 2.34kWh kreeg.

full

Wat hebben jullie voor een omvormer dan?
De installateur raadde een sma aan.

SMA, Heb ik ook en laatst was ik daar in de ruimte waar dat ding hangt op het moment dat hij van afwachtend tot leverend werd geschakeld, dan hoor je een paar keer klik (relais dat opkomt afvalt en opkomt.

Ik heb zelf iets meer dan mn gebruik.
Dit kun je opmaken door b.v een elektrisch kacheltje in de winter erbij,

Verwarmen met gas is kost minder dan de kWh opmaken waar je 7 cent voor krijgt.

Dus dat is niet handig.

Verwarmen met gas is kost minder dan de kWh opmaken waar je 7 cent voor krijgt.

Dus dat is niet handig.

Behalve als met je gas onder de de 500m3 kunt blijven. (scheelt +/- 50 euro extra)
Bovendien is de stroom van je panelen opmaken milieu bewuster als gas verbranden. Denk ik.

Gisteren idd diepte punt 223 watt/h
Vandaag 2263 watt/h

Behalve als met je gas onder de de 500m3 kunt blijven.

Geen idee, haal ik niet.
Heb ik dus ook niet mee gerekend.(wist niet dat daar een tarief grens is/was)
En wat het milieu aangaat. . . .
kom je weleens bij Moerdijk in de buurt als Shell weer eens aan het affakkelen is??? (soms dagen achter elkaar)
Of in de botlek waar er zoveel vlammen zijn dat je er gemakkelijk een heel dorp mee van warmte zou kunnen voorzien?

Wij als goedwillende particulieren moeten alles maar aan het milieu doen terwijl de grote criminelen overal ontheffing voor krijgen.

Ben ik met je eens, maar dat shell het doet betekend niet dat ik dat ook maar moet doen.
Een beter millieu begint bij ;)

En ben echt geen milieu freak hoor, stook gewoon nitro en als het ff kan ga ik niet fietsen, maar op de scooter.

Gezien je opbrengst van vandaag heb je +/- 3600 wp ? 2800/2900 op jaar basis?
Ga je daar nog veel van over houden om te leveren?

Mvg
Daniel

Ik kom regelmatig in moerdijk en de botlek. het affakkelen daar is niet om een overschot te verbanden maar juist een veiligheid om explosies te voorkomen.
Neem van mij maar aan dat ook deze grote bedrijven veel doen om energie te besparen. (huren mij in om de besparigen inzichtelijk te maken).

maar er geld altijd nog verbeter de wereld begin bij jezelf. ik heb zelf 3000wp met een SMA omvormer uit te lezen over bluetooth en superstil

Ga je daar nog veel van over houden om te leveren?

12 x 245 Wp
2435 kWh opbrengst op 366 dagen (volgens de regelaar teller)
420kWh nu nog in reserve.

Ik denk van de week de meterstanden doorgeven.
Dan ben ik heel benieuwd naar de eerste jaarrekening.

maar juist een veiligheid om explosies te voorkomen.

Komt bij mij over als onvoldoende proces beheersing en dus verspilling van product.
Zal ongetwijfeld goedkoper zijn om een paar dagen af te fakkelen dan het proces te verbeteren.

Sommige machinisten gooien zelfs nog kolen op als de ketel al via de veiligheid afblaast, net zo idioot.

Zaterdag had ik ook een dieptepunt van 0,175 kwh
Gisteren een topdag tot hiertoe ruim 4,4 kwh.

Als deze dag zo doorgaat wordt deze een echt diepte punt om 12.00 uur nog maar 3 watt.8O

Dat moet straks allemaal weer ingehaald worden.

Back