Zoom 400 verslag! :D

Gebruik je ook die originele aanstuur-constructie van de staart
Misschien loopt je stang iets te stroef in de buitenkabel, dit kan ook problemen geven.

Rick

Zou kunnen.
Ik heb wel een grote "Z" gebogen bij de staart-servo en een kleinere bij de staart vin (liep ook aan).
Juist omdat deze zwaar ging.
Volgens mij loopt ze nu wel fatsoenlijk.

@All
Was ik vergeten:
Bij "mijn" zoom liep het grote tandwiel aan op het frame.
Ik heb er met een mesje 1mm materiaal moeten wegsnijden voor ze niet meer aanliep.
Michel heeft daar kennelijk geen last van, maar wees er dus alert op.

Tot later, Erwin

Erwin,

Is de staartaanstuuring met deze z-knikken erin nog wel stijf genoeg.
Met andere woorden veert de stang nu niet teveel (in de lengte dan).

Rick

Volgens mij wel,
Maar daar zal ik nog eens naar kijken.
Alle uitslagen van de servo worden goed door gegeven.
Aan de andere kant is er niet voor niets een upgrade voor (Carbon Push rod set T0500.200)

Het uitbalanceren van de bladen heeft niet geholpen.

Als de heli in laag toeren staat te draaien (ca 1/3 van hover) dan is er zeer weinig trilling in de heli. Echter de staart-servo geeft pulserende uitslagen van ca 30 graden in een tempo van 1 uitslag per seconde.

Als ik de gyro er uit heb is dit uiteraard niet zo.

Tot later, Erwin

Wel ik KAN natuurlijk niet langer achter blijven.

afb3877.jpg

afb3878.jpg

Hoezo een zoom niets voor in de huiskamer? :twisted:
(don't try this at your home)

Heading-Hold staat bijna uitgeschakeld, nu is de staart juist weer goed onder controlle.
Morgen nog eens wat uitproberen. Als het even kan buiten, want binnen is toch niet ideaal.

Tot later, Erwin

Erwin Lokhorst zei:
Hoezo een zoom niets voor in de huiskamer? :twisted:
Erwin Lokhorst zei:
Morgen nog eens wat uitproberen. Als het even kan buiten, want binnen is toch niet ideaal.
Wat is het nou? Hier worden we natuurlijk niets wijzer van! Enne...in Rotterdam word je heus wel binnen gelaten, hoor!

:offtopic: Een vraagje nog: wat vraag je nu voor je verjaardag?

Hoi Erwin leuke heli, lijkt me inderdaad meer iets voor grote tuin of park.

De reden van mijn servo vragen is dat ik dezelfde ´zwaai´ problemen heb met mijn 401 in een Hornet CPII en hoopte dat je een mini/micro servo gevonden had die snel genoeg was om de 401 bij te houden.
:D

Zo, dat zullen we dan eerst maar eventjes vastleggen. :twisted:
Corrien zei:
Enne...in Rotterdam word je heus wel binnen gelaten, hoor!

:oops: nouwe. 't is maar wat je vliegen noemt.
Als je lekker wil rond wil vliegen is de huiskamer wel te klein.
Zo iets van met je Picolo op het toilet.
Het gaat wel, maar....?

Maar het is ook weer niet zo dat je hem niet onder controlle hebt.
Hoveren op een m2 is geen probleem.

Voor mijn verjaardag?
Heeel veel spare-parts voor de Zoom?? Of een mini gyrotje met HH?
(ik zal er maar niet over gaan beginnen / ik ga al een beetje mijn zakgeld te buiten)

Tot later, Erwin

@Iederen: Thanx, en Joost ik zal het proberen… maarja, heb ondertussen zo’n reputatie hè :oops:
Zal in ieder geval wel voorzichtig zijn 8)

Gizmo zei:
Nou Satoer ik ben ook overtuigd de volgende maand heb ik ook een zoom 400 (s#%$ (censuur) moet wachten want heb niet voldoende geld). Heb je of andere nog bruikbare tips voor een beginnende heli piloot?
Tja… of de Zoom een beginners heli is… Als je het alleen gaat proberen (zonder trainercord) , doe er dan een flink (licht en stevig, van koolstof oid) trainingskruis onder. En verstevig je staartfin. Wat ik van Erwin gehoord heb is een klein tikkie tegen je staartrotor genoeg om het tandwieltje te slopen.
Probeer je zender zo in te stellen dat je pitch bereik niet zo groot is. Heel weinig (tot geen) negatief en een beetje positief. Hij is namelijk erg fel.
Denk er aan je motor uit te zetten als het fout gaat, anders vermangelt hij zichzelf.
Landingen en je eerste voorzichtige hopjes op kort gras (heel kort zodat het niet de staartrotor kan raken) en hoveren het liefst boven heel lang gras. Crash je, dan is het tenminste een zachte ondergrond)
Heb je al ervaringen met andere heli’s, is de Zoom niet zo’n probleem voor je denk ik.

dutchhelipilot zei:
Het is weer een echt michel heli fel en klein met veeeel extra's. Gefeliciteerd met wederom een geboorte van een heli.
gr Remco
Wil je een beetje voorzichtig zijn met het woord “geboorte” ? ;)

Thanx, maar die extra’s vallen wel mee toch? Ik denk zelfs dat die kleine brushless met een 10A controller een stapje minder is als een dikke 400 motor met 20A controller.
Even een verhouding vergelijking:
afb3910.jpg

Alleen die HH gyro is een beetje luxe 8)
Eelco zei:
Ben nog steeds benieuwd welke hek-servo jullie in de Zoom gebruiken.

Trouwens......een echte parkflyer heli :D
Ik heb Waypoints 084 gebruikt op alles. Maar je moet dan wel je frame 2mm bijvijlen.

Erwin Lokhorst zei:
Bij "mijn" zoom liep het grote tandwiel aan op het frame.
Ik heb er met een mesje 1mm materiaal moeten wegsnijden voor ze niet meer aanliep.
Michel heeft daar kennelijk geen last van, maar wees er dus alert op.
Jawel hoor ook last van, maar het loopt desondanks nog zo soepel dat als ik zonder motor de rotor een zwiep geef, gewoon het tandwiel mee gaat draaien. (en dus niet vrij in de vrijlooplager gaat draaien)
Zal wel inslijten.

afb3878.jpg

Wow Erwin! :worship:
Dat durf ik niet hoor hahaha. Eerst maar eens leren dat ding nauwkeurig te kunnen vliegen. Dat ding is zo fel met sturen, eerst maar eens leren kennen.

Hey mich, gefelififlapstaart!!

Vraagje: Wanneer hou je die antenne nou eens gewoon omhoog?

Niek je weet toch dat Satoer helemaal USA gefocussed is.

Sinds 2 weken vliegt ie pas op een band/kanaal dat hier toegestaan is.

En aan de andere kant van de vijver is deze zenderhouding helemaal gewoon.

Rick

@Satoer
Ik heb eens voor een jaar terug met een raptor gevlogen weet niet meer welke maar dan ging goed hoveren enz. Beginners oefeningen. Maar verder heb ik geen heli meer gevlogen. Hoe kan ik die staart vin nu goed verstevigen dan? Ik ben een groentje dus vandaar de vraag.
En ik wil meteen een goede heli hebben zodat ik laten na vele malen (drie jaar verder?) oefenen ook kan gaan 3d kan gaan vliegen liefst electro.

Net even voor het eerst buiten gevlogen (trapveldje voor de deur).
Ik moet zeggen hij vliegt bijna net zo stabiel als de brandstof heli's. :D
Dit is gewoon heeeeel leuk. :lol:

Alleen de staart gaat af en toe "waggelen".
Beste optie tot nu lijkt de HH functie van de 401 uit te schakelen.
Dus straks nog eens met de standaard gyro proberen.

Motor wordt wel kokend heet, niet aan te raken.

Eerst zat de controller onder aan het frame, deze werd toen ook behoorlijk heet. Deze zit nu tegen de skids gemonteerd en blijft daar "koel". Belangrijkste reden hiervoor was dat decontroller stoorde op de Azarr-antenne op de andere skids.

Tot later, Erwin

@Gizmo: Als je kan hoveren met een Raptor, lukt het hier ook wel mee.
De staart heb ik sterker gemaakt door er een staafje 2 mm dikke glasfiber tegen te lijmen:
afb3916.jpg

Verder vraag ik mij af of je over 3 jaar nog met de Zoom vliegt. 3D is geen probleem met dat ding. Ik heb de spectaculairste filmpjes er mee gezien. Maar ik denk dat je in 3 jaar toch wel iets groter wilt.
jmwolters zei:
Maar je moet dan wel je frame 2mm bijvijlen.
Zeg Michel, ik kom nog ergens een stukje materiaal te kort, kanik jouw techniek eens lenen. :P
Ga je dan allemaal plastic schaafsel gebruiken? ;)

Niek zei:
Hmmm, misschien moet ik dan toch wat van die pillen uit die E-mail spam advertenties in mijn zender stoppen. :P

Erwin Lokhorst zei:
Net even voor het eerst buiten gevlogen (trapveldje voor de deur).
Ik moet zeggen hij vliegt bijna net zo stabiel als de brandstof heli's. :D
Dit is gewoon heeeeel leuk. :lol:
Ja hè. Hij blijft gewoon in de positie staan waar jij hem in drukt :D
Hoop dat ik die motor snel krijg.

@satoer

Dank je wel voor de foto nu is het mij helemaal duidelijk geworden. En ik denk ook niet dat ik over drie jaar nog vlieg met een zoom misschien wel met die raptor van mijn neef, volgens mij heeft hij er al een tijd er niet mee gevlogen. Binnenkort eens vragen aan hem.

Vandaag enkele van deze heli's gezien tijdens een indoor in Helchteren. Met de originele motor gaat het goed en ziet het er ook nog veilig uit, maar er was er ook iemand van Protech met een prototype brushless en die vond ik toch maar heel erg gevaarlijk. De rotor draaide stukken sneller en ook het geluid dat daarvan kwam was niet leuk. Helaas klapte de heli tijdens een negatieve loop iets te hard tegen de grond.

Michel, ik was weer aan het mierenn**ken,
2mm bijvijlen.
, Uitleg: ik werk in de metaal en de mensen die dit kunnen komen zeer zelden voor in de metaal, en hebben daarom ook een zeer speciale positie , ze verdienen ook bakken met geld.................... :wink:

Niek zei:
Hey mich, gefelififlapstaart!!

Waarom?? als je de ontvanger op een veldsterkte meter aansluit zal je zien dat als je zender antenne dezelfde richting heeft als je ontvanger antenne deze de beste ontvangst heeft (polariteit). Zeker op korte afstanden.

Back