Zoom 400 verslag! :D

Uiteraard is de signaal / ruis verhouding het beste (ontvangt het meeste energie) wanneer de beide antennes parallel zijn vanwege de polariteit. Dit is dus de gewenste orientatie ten opzichte van elkaar.

Echter, als je naar het stralingsdiagram kijkt van een monopool (of een dipool), dan zul je zien dat hij in theorie niets uitstraalt in de lengterichting van de antenne, en dat de maximale energie wordt uitgestraald loodrecht op de antenne :-)

In de praktijk straalt hij ook wel wat energie uit in de lengterichting van de antennen, maar beduidend minder!

Op korte afstanden is dit uiteraard geen issue. De meeste stralingsdiagrammen zijn overigens enkel berekend op een afstand van meer dan 10 maal de golflengte, (verre veld) en met onze (lage) frequenties zijn de afstanden dan nogal snel heel kort :-)

De beste orientatie is dus: “ I I” waarbij de antennes dus mooi parallel zijn zoals de twee “I”’s. Door de reflecties via de grond etc, wordt de polarisatie gewijzigd, daardoor heb je in de praktijk toch altijd een verbinding ook al is de polarisatie van je antennes niet goed (verkeerde orientatie).

:evil:
In de handleiding staat de montage van de gyro verkeerd aangegeven.
Deze moet dus 180 graden draaien.

afb3968.jpg

Beetje suf natuurlijk.
Maar het "bewijst" wel de stabiliteit van de heli, als je hem zelfs nog een beetje in de lucht kunt houden met een verkeerd om werkende gyro. :wink:

Gisteravond de standaard gyro er weer in gezet, in plaats van de 401.
De Zoom vliegt nu prima zonder Revo-mix.

Ik vind dat ik wel een: Tail-rotor-input-gear-set te goed heb van Protech. :roll:

Tot later, Erwin

Erwin Lokhorst zei:

Vreemd dat dit dan zo in de beschrijving staat. Zelf hadden ze hem op de staartbuis zitten zag ik zondag.

Maar wat ik mij nu afvraag is de zoom standaard ook al meteen 3D te vliegen of heb je daar upgrades voor nodig of is die giro die in dat electro setje zit meteen voor 3D?

Ja hoor, de Zoom is standaard te gebruiken om 3D te vliegen. Daar heeft de gyro overgens niets mee te maken.

Dat een gyro niks met 3D-vliegen te maken heeft geldt alleen voor CY.
Zonder HH wordt een potje 3D-raggen toch wat lastiger.

Ik heb anders behoorlijk wat heftige 3D manoeuvres gezien met een standaard Zoom 400

Zonder HH kan je niet 3D vliegen??

Ik heb de zoom bestelt bij Shamrock zodra die binnen komt sturen ze mij die op. Ben benieuwd hoelang dit gaat duren. Geduld is een schone zaak.

heb net een himax b2015-2800 binnen voor de zoom.
wist niet dat het zo moeilijk was om daar een 10t of 9t tandwiel voor te krijgen. :cry:
nog geen gevonden.ik ben van belgie,dus graag vond ik een winkel in nederland die met de post werkt? :wink:

Erwin Lokhorst zei:

afb3968.jpg

Tot later, Erwin

Ik ben het niet helemaal met je eens, in de handleiding staat dat je em moet draaien als de heck servo de verkeerde kant op stuurt, dit is bij mij ook het geval dus ik moet hem ook zo mounten, als ik hem 180 graden draai, heb ik een helicopter die dubbel yaw geeft, geen plezant vluchtje :roll:

of dan servo reverse aanzetten, nog niet aan gedacht ?

valt me op dat ik van michel weinig meer hoor van de zoom ?

hoe komt het michel ?

Ik moest alles reversen, behalve Pitch.
Gyro is de standaard (PG03 achtige) niet HH.

Bij mij werkte gyro dus echt wel tegen.
Zeer leuk om je staart dan rustig te houden (lukte wel een beetje).

Nu ja, als het maar werkt. Toch?

Valt me wel op dat de accu niet echt volledig wordt benut.
Dit is een 1400 mAh LiPo. De schulze laadt er echter maar zo'n 8- a 900 mAh in.

Groetjes, Erwin

PS gisteren nog even met de Zoom gespeeld

Back