Zoom 400 verslag! :D

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Satoer, 6 mei 2004.

  1. Tentacle1

    Tentacle1 Guest

    Ik heb voor de eerste keer met mn zoom buiten gevlogen 8)
    Ik heb wat grassprietjes en vliegjes vermoord, R.I.P. :lol:

    Maar hij is erg stabiel, alleen de tail wagd een beetje dus moet ik de gyro nog even beter instellen.. Ik zag ook wat bladspoor waarbij ik denk te weten welk blad het was (gekleurt plakband), maar dat ga ik nog even nader onderzoeken.

    Alleen had ik heel soms een glitch waarbij ik niet weet of het aan de zender/ontvanger ligt of aan de belt, want 1x maakte hij opeens een kwartslag draai terwijl hij zowat stil hing 40 cm boven de grond (daarom kon ik hem gelukkig gelijk neerplanten). Ik denk dat ik de eind punten van de tail servo ook eens na moet lopen of hij zichzelf niet vastdraait ofzo.

    In ieder geval 1 accu later (en bij de 2e een beetje) is hij nog wel heel en is mn record een minuut in de lucht te houden (gecontroleerd m.b.v. beeldopnamen) :) Ik probeerde het niet echt lang vol te houden, ik ben er nog erg voorzichtig mee.

    Ennuh lang leve het zelf gefabriceerde trainingskruisje :roll:

    [​IMG]
    FF een webcam opgesteld met motion detection.. als ik eens met iemand anders ga vliegen komen er vast wel betere pics ;)
     
  2. Proficiat, Tentacle. Fijn gevoel he :D .
    Ik denk dat ik vandaag ca. 6 accu-packs heb leeg-gezoomd. Het was erg fijn, windstil, weer hier,dus kon ik lekker buiten vliegen. Je voelt je veel vrijer daar, dan in de stal. Vandaag ook voor het eerst mijn training-kruisje eraf gegooid. Merk nu wel dat ik een HH-gyro moet hebben.
    Theo de Kramer
     
  3. Ondertussen heb ik zo'n 30 accu-packs leeg geZOOMd. De tweede brushless houdt zich goed. Merk echter het volgende: Ik heb 3 soorten accu-packs: Kokam 1500, origineel Protech en Li_ion cellen (Konion?) van 1100 Mah. Zowel de Kokam als de Protech stoppen ermee na ca. 4 minuten, landen, even idle laten draaien en dan kan ik weer 4 minuten. Die Konions, echter, stop ik erin, toer op en vlieg gewoon 11-12 minuten, zonder ook maar een enkele storing. :roll: Dit probleem is pas ontstaan na de montage van de brushless en de PHX controller. Castle Creations heeft al een nieuwe controller aangeboden om het probleem te onderzoeken. Fijne service van die mensen! (ZOOMt er trouwens nog iemand tegenwoordig)

    Theo de Kramer
     
  4. hoi theo

    jazeker wordt er nog gezooomd. alleen gisteren istie uit de lucht gevallen.....
    kep ondertussen ook de protech motor en tarabat 2200 accu's. na ongeveer 15 minuten hoveren stopte de motor ongeveer een seconde met draaien en de zoom viel dus naar beneden. rotorbladen stuk... straks ff naar vasco. dit heb ik met de oude regelaar en motor nog niet eerder gehad !. ik ga nu eerst betere accu stekkers monteren kijken of dat het probleem verhelpt.

    iwan
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Euh... :oops:
    Die van mij staat mij hier aan te kijken van :evil:

    Zoompje moest tijdelijk even zijn gyro inleveren t.b.v. de XRB mini-lama.

    Je hebt gelijk ik moet hem weer de lucht in helpen.
    Belooft.
     
  6. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Mijn zoom word steeds meer compleet,ik heb al een Raptor canopy ervoor :D
    Nu de bevel gears nog binnenkrijgen.
    De servo's nog,die verwacht ik deze week,dan nog een ontvanger en een 2e accupack.

    Theo,die konions,wat zijn daar de afmetingen van en de prijs?
    En waar te koop?

    Groeten,
    Marcel
     
  7. javan

    javan Guest

    krijg mijn bruschless deze week binnen.
    ga die gebruiken met een jeti gold bruschless regelaar.
    later meer over wat dit geeft.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik hummingbird CP alleen nog maar hahaha. Moet die zoom maar weer eens maken (de pitch servo is al anderhalve maand kaduuk)

    Konions, zijn dat niet van die cilindervormige cellen?
     
  9. Inderdaad michel, ze zijn uitermate geschikt voor het leveren van hogere stromen, voorzien van een overdruk ventiel en passen met drieen mooi strak in het ZOOM frame.
    Afmetingen kan ik nu even niet geven (ben in de videotheek), maar ze kosten 10 Euro per stuk en ik heb ze gekocht bij de firma
    Wouters in Bergeyk(N.Br.) Ik schat uit mijn geheugen, ongeveer 1 cm diameter en 6 tot 7 cm lang. Ze bevallen mij veel beter als die Kokams
    Theo de Kramer
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    maar ze zullen wel veel zwaarder zijn niet ?
     
  11. madmax

    madmax Guest

    @gerard

    Valt wel mee,(was erbij toen ze gekocht werden),we hebben ze daar gewogen en er zat wel wat verschil in gewicht in maar niet spectaculair.
    Ik dacht tussen de 20 en de 30 gram per cel maar weet het niet zeker.
    Het grote voordeel is dat de konions veel sterker zijn(1100 mah vliegt net zolang als 1500 mah kokam) en dat het een soort penlites zijn, dus veel beter bestand tegen een eventuele crash.
    En zie andere post van m'n vader, met de brushless vliegen de kokams 4 minuten, moeten even rusten en daarna weer 4 minuten, de konions gaan gewoon door.

    Groetjes Michel
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bijna 100 gram extra op een gewicht van 500 gram is toch wel veel.
    Kun je het eens wegen?
    Zo in het gebruik lijkt het wel intresant.
     
  13. Ik kan ze nu niet wegen, want ik ben nog steeds aan het werk, maar bij de originele motor had ik minimaal dezelfde vliegtijden als met de Kokams en met de brushless blijven ze aan een stuk doorgaan tot ze leeg zijn. Dat doen de Kokams zeker niet en deze cellen worden ook helemaal niet warm. Niet bij het laden en niet ijdens het vliegen.Ik koop niet anders meer. Het gewicht verschil was volgens mij niet zo groot als Michel aangeeft.
    Theo de Kramer
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    michel, jij was ook toch al niet zo onder de indruk van de kokam 1500 cellen of wel ?
    zouden die cellen wel dat vermogen kunnen leveren voor die motoren als ze zo inkakken ?

    ik had de tarabats 2200 en 2500's, en daarmee kon ik prima non stop een 20 minuten hooveren, of een kwartier flink rondvliegen
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nee, ik krijg er niet in wat er in hoort te gaan. Bij een totaal leeg gevlogen accu krijg ik er maar zo'n 1350 mAh in tijdens het laden. Mijn Thunderpower accu krijg ik wel netjes 8000 mAh (volgens de specs zijn de accu's ook 8000 mAh)

    Ik vlieg nu de Kokams in mijn Hummingbird. Gaat prima, kan zo'n 12-15 minuten raggen. De motor blijft ook gewoon koel.
    In mijn Zoom was hij na 8 minuten leeg met een flink hete himax motor. Ik heb er nu een 8T op ipv een 9T dus moet beter gaan, ik heb echter niet meer met m'n Zoom gevlogen, dus ik kan het verschil nog niet zeggen.
     
  16. Alles is opgemeten en nagewogen:
    Kokam cellen 1500 Mah: 107 gram
    Protech pakket 1400 Mah: 119 gram
    Konions 110 Mah: 131 gram
    Afmetingen per Konion cel: 18 x 65 mm
    Theo de Kramer
     
  17. even een vraagje over balanceren.

    de zoom is aan de voorkant ietsje te zwaar en de accu kan niet verder naar achteren. wat is een goede manier om dit op te lossen ? ik dacht zelf een klein plakloodje aan de staartvin of zo....

    iwan
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoe erg te zwaar is ie iwan ?
    de mijne was met de tarabats ook vrij neuszwaar, maar met vliegen had ik er geen last van.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Neuszwaar?
    Da's straf.
    Ik moest aan de voorzijde juist een stukje printplaat monteren om de accu meer naar vooren te kunnen monteren, zonder dat deze er uit kieperde.
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb er zelfs mijn gyro nog tussen zitten:
    [​IMG]
    En zo is hij exact in balans

    Anders verplaats je toch jouw gyro helemaal naar achter (of de ontvanger)
     

Deel Deze Pagina