Zoom 400 verslag! :D

ik wil niet weer de "antimicro" uithangen, maar ik stond vandaag bij verspaget met zon ding in mijn handen, klaar om hem te kopen.
keek eens goed naar die tandwielen, en dat is inderdaad een middeleeuwse prutsconstructie.
ik heb hem laten liggen, verspaget had zowat alle spares op voorraad, en de prijzen daarvan liggen zowat hoger als van mijn raptor, viel me enigzins tegen.
en als ik dan uittel wat ie kost met een goed brushless aandrijving om wat aerobatics mee te kunnen vliegen en tandwielen van 60 dollar en een goede gyro......... nee dan gaat ver voor mij denk ik voorbij.

Ja die super Himax-brushless had geen enkele moeite om in minder dan 0,3 sec. je tandwielen te strippen.
Gebeurde bij een vol-power-pitch-up demo.
Was idd indrukwekkend. :twisted:
Ik ga toch maar voor dat "gemoedelijke" denk ik. :roll:
In ieder geval tot de tand(loze) wieltjes zijn verbeterd.

De crashbestendigheid van de Zoom valt mij alles mee.
Vrijwel niets aan de hand na een vrije val van minstens 5 meter hoogte. :D :wink:

Maar..
Ik heb Michel ook zien vliegen met z'n Logo en dat ging erg goed.
Dus met alle vertrouwen mijn GPH in handen gegeven.

Erwin

Hahaha ik vind het al een hele grote stap voor jou, dat je zo'n ding al in je handen hebt genomen :lol:
Daarna niet eens je handen ontsmet? ;)

Nee Gerard, ik denk dat je even moet wachten tot deze kinderziektes eruit zijn. Weet zeker dat je toch een brushless er in wilt (en dat is dus geen luxe). Dan kan je er heftigere dingen mee doen dan zo’n raptor 90. Wat de kosten betreft, deze crash koste mij dus alleen nieuwe tandwieltjes. Als jij een vergelijkbare crash zou maken ben je wel degelijk meer geld kwijt dan een Zoom.

Als de staart opgelost is zijn er in mijn ogen geen (grote) problemen meer met de Zoom. Ik denk niet dat dit nog lang gaat duren. Daar is die te populair voor.

@Erwin: Ja was gezellig! Toch weer een ervaring rijker met een brandstof heli.

als je je goed kan herinneren was ik de eerste op het forum die met het nieuws van de zoom kwam.
het is de enigste micro waar ik enthousiast van kan worden, omdat de techniek "groot" is voor een micro, het is een echte kleine volwassen versie.
onderdelen zijn relatief duur, zeker voor zo'n klein ding maar inderdaad, een tip over met zo'n ding heeft bij verre na niet zulke catastrofale gevolgen als bv mijn rapor 50 :wink: en dat is wel leuk hehe.

@Erwin: Ja was gezellig! Toch weer een ervaring rijker met een brandstof heli.
dat word jouw volgende stap :wink:

ik schuif de zoom nog even aan de kant, ik wacht het nog even af allemaal.

Gerard_nl zei:
dat word jouw volgende stap :wink:
Hahaha Nee hoor. dacht het niet. Volgende stap is een extra accu. Bij tarabat verkopen ze nu al 10000 mAh accu's voor de Logo. :mrgreen:

Nee, met die Logo ben ik voorlopig dik tevreden. Als ik zie wat dat benzine ding in 10 minuten erdoor heen slurpt 8O, vies, herrie. Nope hij is lekker stabiel, maar vind mijn lichtere heli stabiel zat en voelt wat wentbaarder.

als het fatsoenlijk te betalen is en de power van een dikke methanol motor geeft voor net zo lang ga ik ook om, iedereen over 10 jaar trouwens.
met de power en vliegtijd gaat het al goed, de kosten liggen mij nog te hoog :wink:

even voorstellen

Mijn naam is Theo de Kramer en j.l. 2 juni ben ik 53 jaar geworden (ja, dank u) Ter gelegenheid daarvan heb ik van de familie een zoom helicopter gekregen. Nu ben ik een complete leek op helicopter gebied, dus we zien wel. In ieder geval 2 dagen bezig geweest het geheel te assembleren en zaterdag 5 juni voor het eerst even in de lucht geweest. Dat viel vies tegen. Wat meer ellende gehad en dus, na da leverancier, de fabriek bezocht. Deze hebben alles voor mij afgesteld en het ding ingevlogen. Na een dag gecontroleerd te hebben gecrasht, input gear heck-rotor kaal. Even een nieuwe gehaald en weer enkele dagen gecontroleerd kunnen crashen. Langzaam gaat het wat beter, tot maandag j.l. Output gear kaal. Het goede nieuws is dat de fabriek a.s. vrijdag weer deze tandwielen binnen schijnt te krijgen. Maar wat ik even kwijt wil, ik zie steeds dat alternatief met kegeltandwielen: Denk wel aan de overbrengings verhouding, zo draait de heckrotor een verkeerd toerental.Tot de volgende keer. Theo de Kramer

die conische dingen kunnen echt wel helpen hoor.

Omdat alles daar schuin in elkaar haakt zorgt dit voor veel minder wrijving. Je zorgt er op een of andere manier voor dat er direct een ganse tant ingrijpt op een andere. En Minder wrijving = Minder slijtage

Bij niet-conische wieltjes is het altijd stukje voor stukje dat je tanden in elkaar grijpen, dit zorgt voor grote krachten op kleine stukjes tanwiel.

Groetjes en hou ze heel,
Jonas

Kan iemand mij vertellen wat de maten zijn van het batterij compartiment van de zoom 400 (inclusief en exclusief servo's)? Ik ben me namelijk aan het orienteren op de zoom 400 en zit nu te kijken naar de LiPo batterijen maarja ik vraag me af of sommige wel gaan passen. (Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar tot nu toe heb ik helaas nog geen resultaten, dus misschien kan iemand het opmeten voor mij (en evt. anderen die er ook naar op zoek zijn)).

En heeft iemand advies over het volgende (standaard 400 motor):
Stel je neemt een 2500 Mah LiPo (als het past) die 190 gram weegt of je neemt twee 1200 Mah LiPo's van 78 gram. Welke keuze is waarschijnlijk verstandiger? De 2500 heeft wel 2x zo veel vermogen maar het gewicht is ook meer dan 2x zo veel, dus dat houd in dat hij niet 2x zo lang mee gaat neem ik aan (of is het verschil wel 2x zo veel en kan je de 2500 later ook nog gebruiken voor brushless). En zal het zwaardere gewicht van de 2500 een nadeel zijn of een voordeel, of is dit persoonlijk (aan de hand van hoe snel de heli zal reageren)?

Nouja dat waren ze weer, volgende keer help ik weer een ander als ik de kennis heb :roll:

Hoi Tentacle, we helpen je graag hoor! (WOW!! Day of the tentacle!! hahaha das lang geleden ;) )

De 1200 mah Etec's kunnen niet genoeg vermogen leveren voor de Zoom en een 3s2p opstelling wordt helemaal te zwaar om lekker te kunnen vliegen. de 2500 zijn ook aan de zware kant.
Ideaal zijn de 1500 kokams of de 1320 mah thunderpower accu's (3s1p)

Maten:
Het ligt er een beetje aan wat voor servo je er in drukt. Die steken van onderen namelijk je compartiment in.

Maten met Waypoint -084 servo's:
29mm breed
50mm diep
35mm hoog (40mm zonder servo's)

Prima voor de 3s 1500 mah kokams. (45€ bij www.hangar.nl )
Ik heb zelf de (gy240) gyro ook nog in de compartiment geplakt. de accu moet toch vrij ver naar voren om het zwaartepunt goed te krijgen.

Groetjes Michel

Foto van de plaatsing van mijn GY 240 gyro:
afb5479.jpg

Met deze configuratie is de zoom exact in balans :D

Hey tnx (jaja lang geleden maar nog steeds even leuk :D ).

Ik volg je zoom400 topic al een tijdje (en die van je aerohawk ook :wink: ), dus die 1500Mah had ik al bekeken ja. Alleen de oplader die ik op het oog heb (Apache 2500 LiPo lader, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding) heeft tussen de 1200 Mah en 1700 Mah geen standen dus dan moet ik hem waarschijnlijk op 1200 laden (waarbij het laden volgens mij alleen wat langer duurt). Wat voor lader heb jij i.c.m. met die 1500 Mah LiPo?

Over de servo's: daarom vroeg ik al de maten zonder en met servo's ;) . Maar er komen hoogstwaarschijnlijk Hitec HS-55 servo's in.

En grappig dat het net allemaal zo uitkomt (het blijft een beetje spelen met de opstelling voordat je de ideale vind denk ik).

Ik denk niet echt dat je die 200 mA laadstroom verschil merkt hoor. De laadstroom neemt toch af tijdens het laden. Beter maar niet op 1700 mA gaan laden.

Ik gebruik zelf een Schulze 330D Lader. Dit is meteen ook de populairste lader van het forum ;)
(zo'n 160€ in Duitsland) Je hebt er wel een 12V voedingsbron voor nodig. Een aangepaste computervoeding is een goedkope oplossing daarvoor.

Laadstromen van de schulze 330D: 25mA,30mA,40mA,50mA,60mA,80mA,1A,1.2A,1.5A,2A,2.5A,3A,3.5A,4A,4.5A,5A,5.5A
Ik laad overigens mijn 2s2p 2400 mA Etec wel op 2.5A zonder problemen. Denk dat die 100 mA op een stroom van 2500mA verschil niet echt uitmaakt.

Ahh okee nouja dan ga ik hoogstwaarschijnlijk toch voor de 1500 Mah LiPo's i.c.m. die Apache lader (€160 is toch niet iets teveel van het goede :roll: ). En voor de 12 V (nouja de Apache kan van 11.5 tot 15V) heb ik al een 13.8V 3-5A gestabiliseerde voeding :)

Tnx voor de info in ieder geval!

Laden van lipo's over de 1C kan net zo goed als NiCd en NiMh op 3C ;) et gaat gewoon perfect zolang de boel maar niet warm word (een beetje is al te veel bij lipo's). Mijn 2000 hebben geen moeite met 2500. de HD cellen mag je hoger belasten en dus ook laden. De oudere cellen van 5C / 6C op 1C, 10Ccellen kunnen op 1,5C enz... En ze gaan er echt niet stuk van ;)

Je maakt wel een een foutje Satoer, het is niet CNC-en..

CNC betekent computer numeric control, dus als het cnc zou zijn, zou het op de computer getekend zijn, en via een interface en stappenmotoren door de computer een een draaibank/frees gemaakt...Chof doet het met de hand...

Niels

En daarmee is de kans dus ook kleiner dat hij zoiets voor ons zal doen, want een of twee tandwieltjes okay maar als het er veel meer worden dan is het met de hand niet meer (goedkoop) te doen doordat er teveel tijd in gaat zitten. Met een CNC mogelijkheid is het 1x tijd investeren in het ontwerp en vervolgens 'genieten' van het resultaat keer op keer ;)

offtopic:
Ik koop mijn zoom400 trouwens via een InkoopActie om een redelijke korting te behalen (er wordt pas in september besteld).. ik weet niet of hier ook interesse naar is of dat het onder spam valt. Maar als het gewenst is wil ik de link hier wel plaatsen :) (Het gaat hier om de losse body en eventueel wat extra dingen zoals een servo pakket e.d.).

Back