Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship::worship: mooi gemaakt
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Peter, lekker bezig geweest zo, ziet er allemaal geweldig uit :wave
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Iedereen bedankt voor de complimenten, ik begin bijna te blozen.:p:p
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Je friemelt er lustig op los Peter, maar wel met een mooi resultaat. Ik neem ipv een messing plaatje een plaatje van koper 0,4 mm en dat is beter te snijden of knippen, omdat het zachter is.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou nou Peter!!!!! Dit is echt serieus prachtig werk wat je laat zien. Eigenlijk meer dan prachtig.
    En dat poesje... ze staan te trappelen hier om in huis te nemen.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2020
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Beste Peter. Ek kry nou eers kans om behoorlik te kyk na jou vordering. Die Botter is prachtig - en soos almal se - die detail is uitsonderlik! Jy het werklikwaar hier een schitterende Botter gemaak. En die nuwe familielid is darem seker nog nie n zeeduivel nie - lyk heel te liefs daarvoor!
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Arno Verstegen, daar heb jij gelijk in, maar messing is wat vorm vaster als koper, en als je het messing eerst uitgloeid, dan knipt het uitstekend, maar bedankt voor het compliment:):)

    @Hans Groenenberg, Dat is een mooi compliment Hans, en dat poesje, ik heb een directievleugel die ook staat te popelen om dit duiveltje in huis te krijgen :p:p

    @Heinrich, Dank voor het compliment Heinrich, en je hebt gelijk, hij ziet er heel lief uit, maar als hij straks 10 kilogram weegt, dan denk ik niet dat ie in de buurt van de bootjes moet komen, want ze kunnen vreselijk lomp langskomen, ook al zijn ze nog zo lief.:rolleyes::rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nog eventjes tijd gevonden om met het bottertje om te knutselen, De posities van de korvijnagels moesten nog voorzien worden van hun beschermplaatjes, ( a ) met pincet en een prikkertje heb ik geprobeerd om die dingetjes op hun plaats te krijgen,( ze zijn om en nabij 2,5 millimeter in het vierkant ).

    DSCN3352.JPG



    Op de helmstok moest onze nationale driekleur nog komen,

    DSCN3358.JPG

    Zowel aan de voorsteven als aan de achtersteven moest nog een oogbout komen, niet belangrijk voor de tuigage, maar die werden gebruikt bij het vissen. ( b )
    Hier is ook te zien dat ik de ankerring bekleed heb, en het ankertouw heb ik vastgeknoopt met twee bindseltjes (c )

    DSCN3360.JPG

    Bij d is te zien dat de korvijnagels geplaatst zijn, ze hebben trouwens niet genoeg nagels aan boord om alle posities te vullen, daar heeft Artesania niet in voorzien
    e is de nationale driekleur, maar nu nog een keer gelakt. Het hier geplaatste oogboutje, is hier niet te zien helaas, maar die heb ik tussen het middelste en bovenste scharnierpunt zitten.

    DSCN3363.JPG

    In de boeg heeft Artesania ook nog twee korvijnagels gezet, het waarom weet ik nog niet. ( misschien nodig voor de tuigage, maar daar kom ik vast later achter ). ( f )

    DSCN3366.JPG

    Nu horen er in het gedeelte van de boeg, en op de helmstok nog een aantal slijtlijst, maar die worden allemaal zo klein dat ik die achterwege laat.
    Zoals hij nu is, zo blijft hij de romp van de Botter is nu klaar, op de Prins en de naam na. De naamplaatjes waren helaas te groot geworden om dat ik de waterlijsten daar geplaatst heb, en de prins is te kort geleverd door Artesania, dus heb ik gisteravond wat decal vellen besteld, en die dingen ga ik zelf drukken.
     
    Herby63, SjorsZ, Marcus Botanicus en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Heel mooi gedaan weer. Je kan met decal vellen werken of zoals ik gedaan heb op papier, uitsnijden en dan met blanke lak aanbrengen. eventueel met de kwast erover. Je krijgt dan ook een klein reliëf in de letters.
    Maar respect voor het gefriemel wederom.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb jij gelijk in Stephan, maar de letters worden iets van 3 millimeter, en dat is me net wat te klein om met losse lettertjes om te knoeien :p:p
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    :rofl: dat is erg klein.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  12. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Je bent echt een kei in het priegelwerk......

    Sjors
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, als je korvijnnagels te kort komt, dan heb ik nog wel wat metalen liggen van 11 mm lang. Als het wat voor je is, laat maar weten hoeveel je er hebben wilt, zet dan je adres in een PB en ik stuur ze per post naar je toe.
     
    Stephan Kertész en Pingu57 vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Modelbouw op de vierkante mm Peter, maar het gaat je goed af hoor :thumbsup::thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Iedereen weer bedankt voor de complimenten mannen. :):)
    En dat priegelen? ik ben wat aan het kijken of ik het priegelwerk van de Sovereign of the Seas weer aan kan, die moet binnenkort ook weer op de bank komen.:):)
     
    Herby63, Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  17. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Ziet er mooi uit.
    Marcus
     
  18. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Tjee, als beginnend bouwer heb ik als eerste bootje, om te ervaren, ook een botter gebouwd. Deze valt totaal in het niet in vergelijking met jouw resultaat. Er mooi en zo gedetailleerd. Klasse hoor.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Marcus Botanicus, bedankt voor het compliment Marcus. ik doe mijn best :offtopic::)

    @Eduard, bedankt voor het compliment Eduard, maar je moet niet vergeten dat als je met je eerste bootje bezig bent, en zonder forum, dat je al blij bent dat het op een botter lijkt. En omdat ik voor mijn werk ook wel eens met metaal moest knoeien, heb ik dit er bij gemaakt.
    Het echte knutselwerk moet volgens mij nu nog komen, namelijk alle dingetjes die op de mast en giek moeten komen.
    De eerste mast heb ik vanmiddag al gebroken in het draaibankje:oops::oops:, dus dit is zeker niet het makkelijkste onderdeel
     
    Herby63 en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    .Heel veel heb ik niet kunnen doen deze dagen, want iedere keer als ik wat zou gaan doen, dan gebeurde er dit DSCN3392.JPG

    Deze ronde op het toetsenbord, maar de mast is ook al uitgeprobeerd door die zeeduivel.

    Maar toch, Piet heeft mij een aantal korvijnagels gestuurd, en na een lichte correctieve actie, pasten zij heel mooi in de geboorde gaatjes.

    DSCN3367.JPG

    Nu is duidelijk te zien dat ze wat een ander model hebben, maar ik haal het vijltje even over het handvat, waarna ze allemaal zwart gemaakt worden, en dan zie je niks meer van het andere model, perfect, nogmaals bedankt @pietsan.
    Zoals in de vorige post al gezegd, was ik mijn hardhouten mast in model aan het maken, en aangezien hij te lang is voor het draaibankje, moest ik hem opnieuw inspannen, om het tweede deel te draaien.
    Nu had ik de fout al gemaakt om de onderkant van de mast al vierkant te maken, dus dat was absoluut niet in balans, met dit als resultaat.

    DSC_0429.JPG

    Dus moest mijn laatste stukje Beuken rondhout eraan geloven, ik heb deze niet helemaal op de draaibank gedaan, want de complete mast vond ik wat fragiel worden, en om die reden heb ik hem ook iets dikker gelaten als eigenlijk zou moeten. Het laatste stukje heb ik met de hand geschuurd, en de eerste foto is zoals ik hem uit de draaibank gepakt heb, de tweede foto is nadat ik het laatste weg geschuurd heb.

    DSCN3368.JPG

    DSCN3387.JPG

    De top heb ik nog 2 centimeter te lang, ik wil eerst zien of ik die beide beugels die erop komen subtiel genoeg krijg, voordat ik hem inkort.

    Natuurlijk heb ik de mastvoet weer vierkant gemaakt,

    DSC_0432.JPG

    DSC_0439.JPG

    De overgang van vierkant naar rond moet nog wat bijgewerkt worden zoals je ziet, En dan heb ik nog een foto van hoe ze er nu bij staat.

    DSC_0446.JPG

    De Hommer heb ik gemaakt bij het in model maken van de mast, en bovenin zit een kaasprikkertje, waar de vlag en de hemelboender op geplaatst gaan worden., maar dat komt later.
    Nu eerst alle attributen maken die op de mast geplaatst worden.
     

Deel Deze Pagina