Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Prachtig hoor peter!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo zie je maar weer, er gaat niets boven ouderwets handwerk.... Mooi gedaan Peter de mast:thumbsup:
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Hoosterw Bedankt voor het compliment Hans.

    @pietsan Ja het ouderwetse schuren doet het ook nog steeds goed Piet, dank voor het compliment.

    @TIMBERWOLF, dank voor het duimpje Timber
     
    Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  5. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Wat zal ik er van zeggen.....
    De mast is bijna hoger als de lengte van het schip :)
    Netjes!

    Sjors
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Sjors, de mast is niet bijna hoger als de lengte van het schip, maar hij is echt hoger als het schip lang is. :D:D
    De volgende foto leg ik de mast er even bovenop:):)
     
    Herby63, Flying Scotsman en Sjors Blomberg vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Sjors Blomberg , Op deze foto kun je zien hoe lang de mast momenteel is t.o.v. de botter, een centimeter of drie voorbij de voorsteven komt ie, terwijl de voet van de mast gelijk ligt met het roer.
    ( de foto vertekend nog een beetje, zo lijkt hij veel langer)

    DSCN3415.JPG



    Intussen ben ik ook wat met de tierelantijnen bezig geweest, de giekbeugel in aanbouw,

    DSCN3399.JPG

    Een messing stripje op maat gemaakt voor de mast, en aan elkaar gesoldeerd, en daarna een oog gemaakt van 0,8 mm messing, die zou ik daar even op solderen, alleen na 3 pogingen heb ik dat op gegeven. Had ik het oogje vast dan spatte het beugeltje uit elkaar, en andersom ook.
    Ik heb de beugel nu op de mast geschoven, en omdat de gesoldeerde aanhechting vrij fragiel is heb ik hem ook vast geplakt, en de oogbout heb ik er ingeboord en vast geplakt.

    DSCN3406.JPG

    b is nu dus de giekbeugel, en in de rechter klamp heb ik een gaatje ( a ) geboord, daar komt het begin van een val aan te zitten.

    De stagbeugel is intussen ook bijna klaar, hier is hij in aanbouw, omdat de hommer niet los te nemen is, heb ik hier weer een beugel met scharnierpunten van gemaakt.
    Hij is een beetje scheef geworden, maar omdat hij wel heel mooi om de mast past, heb ik hem er wel opgezet.
    Omdat deze scharnierpunten nogal fragiel zijn, heb ik de beugel ook vast geplakt aan de mast.

    DSCN3400.JPG

    Hierna heb ik de spijkers afgeknipt, en twee gaatjes geboord voor 2 oogbouten ( c ) 1 oog voor de stag, en een om een blok voor de fokval aan te hangen.
    deze oogbouten heb ik weer ingeboord, en vast geplakt

    DSCN3412.JPG

    omdat deze beugel heel fragiel is, heb ik hem niet meer los genomen, maar ga ik hem ter plekke zwart maken.
     
    Herby63, SjorsZ, Marcus Botanicus en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Ziet er prima uit Peter. Compliment
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Tjonge Peter, het blijft een heel gefriemel zo zeg, maar wel knap allemaal hoor :wave
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Flying Scotsman, dank je wel Henk.:)

    @Jaques Jawel Koos, dit is gefriemel op en top, ik heb wel vaker wat met metaal geknutseld in mijn werk, maar nooit in dit formaat. Het is altijd groter dan mijn hand geweest, en nu is het de grootte van mijn pinknagel zo'n beetje :rolleyes::rolleyes:

    @TIMBERWOLF, weer bedankt voor het duimpje Timber:)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met oog voor detail Peter!
     
  13. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ek sluit my by almal aan, Peter! Dit is fijn werk wat akkuraat en netjies gedoen is. Chapeau!
     
  14. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Peter,

    Ik zie inderdaad dat de mast langer is als het schip.
    Volgens mij is dat bijna bij elk schip met zeilen.
    Waar zal dat de reden voor zijn?
    Het lijkt mij als de mast langer is dat hij meer wind vangt en sneller breekt.
    Maar er zal hier vast wel iemand zijn die daar het antwoord op heeft.
    Maar voor de rest ziet het er keurig uit!

    Sjors
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het breken van de mast gebeurde enkel als het schip "wreed" was.
    Een schip is wreed wanneer het kantel/draaipunt in het water te ver af ligt van het zwaartepunt van het schip. Een onverwachte windvlaag laat de mast breken als het schip niet makkelijk kantelt.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
    Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Hans Groenenberg, bedankt Hans, een mooi compliment van iemand die een kunstwerk van zijn schepen maakt :):)

    @Heinrich, dank voor dit compliment Heinrich, het is ook nog hartstikke leuk om een keer zoveel details te maken :):)

    @Sjors Blomberg, ik dat dat hier je antwoord is Sjors, Hier zit een hele hoop logica in dit antwoord, dus ik ga er helemaal vanuit dat dit het is. ( Dit zou trouwens het antwoord van een zeiler kunnen zijn, die goed nagedacht heeft over het zeiljacht wat hij gaat kopen, of heeft gekocht ):D:D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @*Hans* dank voor deze verduidelijking Hans
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Allereerst moet ik even kwijt, dat ik gisteravond even in de gelagkamer was, waar ik een post van Piet gelezen heb, en helaas moet ik toegeven dat we inderdaad wat doorgeslagen zijn in het verslag van iemand anders.
    Hierbij is dus een woord van excuus aan @Jaques op zijn plaats. Mijn excuus voor mijn bijdrage aan de vervuiling van jouw verslag Koos, wat mij betreft vraag je de moderator om ze weg te poetsen als jij je er aan stoort.:oops::oops:

    Dan gaan we nu weer verder, de galgen moesten nog gemaakt worden, en ik ben hierbij begonnen met het stripje messing ( a ), wat ik pas gemaakt heb om de mast.

    DSCN3418.JPG *

    Waarna ik alle onderdelen klaar heb gelegd voor de soldeerbout.

    DSCN3419.JPG

    Hierna heb ik een beugel in elkaar gesoldeerd, en toen had ik het volgende beugeltje in elkaar zitten.

    DSCN3421.JPG

    En toen had ik even een :stout::stout: momentje.
    dit beugeltje ( d ) kan op twee manieren gemaakt worden, volgens de tekening van Artesania Latina,

    DSCN3430.JPG

    Maar dit beugeltje kan ook gemaakt worden volgens het boek van van Beylen, en de website van Orm van der Laan, en die hebben beide het oog horizontaal gemaakt, dus ik ga er van uit dat Artesania de beugel verticaal getekend heeft om het bouwen wat vriendelijker te maken voor de hobbyist.
    Dus ik heb het beugeltje weer uit elkaar gepeuterd en opnieuw gemaakt, deze keer met het oogje horizontaal. ( b ) niet heel goed te zien, ( ik had vandaag wat scherpstel problemen) maar het is echt zo, zoals te zien is op de volgende foto's.




    DSCN3426.JPG

    een beugeltje wat ik af heb, op wat reinigings en afstelwerk na, het oogje ( c ) zit hier wel horizontaal.

    DSCN3428.JPG


    Nog even een kiekje als de mast verticaal staat,

    DSCN3447.JPG

    Nu moet ik bedenken hoe ik de top van de mast afwerken ga, want daar ben ik nog niet helemaal over .uit
     
    Herby63, SjorsZ, Hoosterw en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Het gaat je goed af met dat messing en de soldeerbout.
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hogeschool freumelen:)
     

Deel Deze Pagina