Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Heinrich, In een land als dat waar jij woont, is dat misschien maar beter ook Heinrich, voor hetzelfde geld eindigt je huisdier in de wok:eek::eek:
     
    Herby63 en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Echt, hij maakt hem. :stout::rofl::rofl::rofl: hond in de pan..... nee dat zijn Koreanen
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nee, glad nie hoor ... die Chinese is baie lief vir katte en Teddy Bear (n bruin miniatuur poodle) honed. Die word behoorlik opgemaak en versier ...:D
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar ben ik heel blij om Heinrich, die beestjes horen ook niet in de nasi. :D:D
     
    Herby63, Marcus Botanicus en Heinrich vinden dit leuk.
  5. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Peter,

    Ben jij metaalbewerker geweest of zo?
    Of horlogemaker?
    Ik krijg het al benauwd als ik een koperdraadje vast pak.
    Maar ga gewoon verder, ik kijk wel.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Sjors Blomberg Nee Sjors, geen van beide. Ik ben altijd elektromonteurs geweest, maar wel regelmatig met ijzer bezig geweest. (Kabelgoten e.d., maar dat was toch wel iets groffer werk)

    Maar de vorige update was er een zonder details, die heb ik nu klaar liggen.
    De mast, de giek, en de gaffel heb ik nu zo goed als klaar, hier is de foto

    DSCN3508.JPG



    DSCN3510.JPG

    Ik heb niet veel verf op de botter gesmeerd, maar de top van de mast heb ik wel even gekleurd, voornamelijk omdat onder de trommelstok een stukje blik zit, en wel het onderstuk van een kwastje, waar ik de haren en het kwasthout uit weg gepeuterd heb ( a )
    De galgen ( b ) zijn geplaatst, met een paar ogen voor tuigage ( c )
    De stagbeugel zit er op, ook met 2 ogen, (d )
    En de beugel waarmee de giek in de mast gehaakt wordt, met de nodige ringen voor versterking ( e )

    DSCN3512.JPG

    Het oog waar de giek inhaakt ( f ) en een klamp op de mastvoet, ( g ) aan de andere kant van de mastvoet zit ook een klamp.
    Op de giek zit een draaiwiel waar de smeerreep doorloopt,( h ) en nog diverse ogen waar de tuigage door gevoerd wordt ( i ). Het draaiwiel heeft een diameter van 3 millimeter, 1,5 mm dik, en de ogen zijn allemaal van 0,8 millimeter messingdraad gebogen, en dicht gesoldeerd

    DSCN3513.JPG

    Op bijna de helft van de giek zitten een klamp, met een oog ( k ) om een talie aan te knopen.
    En de slijtplank van de giek zit half onder het draaiwiel. ( L )

    DSCN3516.JPG

    Hier hebben we de gaffel, met een haak waar het oog van het achterlijk aan komt te hangen.( m ) en een oog, ( n ) waar nog een haak aangemaakt wordt, en daar komt het oog van het voorlijk aan te hangen.
    En dan nog twee ogen ( o ) waar de gaffel mee gehesen wordt.

    DSCN3519.JPG

    En dan hebben we nog een wimpel , waarvan ik zei dat ik hem overnieuw ging maken @Hoosterw , omdat ik hem niet net genoeg vond.
    Het scheerhout met het scharnier ( p ) zijn net wat te groot geworden, en aan de onderkant is het zeil nog wat gerafeld, ( q ) dus hier heb ik niet genoeg aandacht aan geschonken helaas.
    N.B. de wimpel is eigenlijk gemaakt om aan een stukje touw te pakken, wat in de wereld van de groter zeilschepen natuurlijk wel wat de gewoonte was, maar hier, aan de botter, is hij op het scheerhout geplakt.

    De vernieuwde wimpel heb ik nog niet klaar, want de laatste twee weken, kon ik niet heel veel tijd aan de botter besteden. Dus die is de volgende keer aan de beurt.

    Voor nu gegroet.
     
    Herby63, Avado, Mees Ippel en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merk ik plots dat ik in dit bouwverslag alleen nog maar genoten heb van de foto's en de bouw vorderingen zonder enig gevlei richting de bouwmeester.
    Bij deze even rechtzetten, Peter je bent ( vul aan naar believen) zeer gedreven, ......................, ............................., ........................., ........................, ...................., ................, fantastisch bezig.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik hou wel van deze perfectie, goed bezig Peter
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
  10. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Wat een geweldig stukje werk. :worship: Ook de wimpel zal er straks weer perfect uit zien.
     
  11. Geweldig Peter :kwijl:
     
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie, baie mooi werk!:worship:
     
  13. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Het ijzerwerk ziet er mooi uit, Peter
    :wave
    Marcus
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijne heren, iedereen bedankt voor de complimenten, en de vind ik leukjes, dat doet een mens goed.:yes::):)

    Deze week heb ik niet veel gedaan, want wat ik deed, als brak af, of ging op een andere manier echt niet goed.:oops::oops:
    Maar het is mij dan toch gelukt om en begin te maken met de tuigage, eerst de tuigage van het grootzeil, als ik dit zeil erop heb zitten, dan ga ik met de fok bezig, en dan maak ik de stag er pas op.
    Eerst heb ik een paar speciale blokjes moeten maken, een kattekop, en daar heb ik een vioolblok voor genomen, en dat in het goede model gevijld.
    Verder heb ik een schaapskopblok gemaakt, en een hakblok. Deze 2 heb ik gemaakt uit een balkje van 7x7 millimeter, eerst het blok afgetekend, en daarna met de frees het model erin gebracht.dat zijn de eerste drie foto's die ik heb.

    DSCN3535.JPG

    DSCN3539.JPG

    Dit moet het hakblok worden, en hieronder het schaapskopblok ( links ) en het hakblok ( rechts )

    DSCN3541.JPG

    Nu hebben we nog een kiekje waar malle Henkie probeert om een stukje touw aan de gaffel te knuppen.

    DSCN3523.JPG

    Het begint met zusterhaken ( a ) die aan het voorste oog van de gaffel komen, zusterhaken zijn twee haken die aan hetzelfde oog in het touw zitten, maar de haken zitten tegengesteld.
    In dit formaat, is dit heel bijzonder om dit aan het oogje te frummelen, dan kan ik wel verklappen. hierna komen er een aantal blokken waar een haak ( b ) aangeknoopt zit, eigenlijk moest er messing om het blok heen, waar een haak aan gesoldeerd zit, maar dat zag ik niet zo zitten, dus dat heb ik gemaakt met een stuk zwart touw, en een los haakje.
    Alle blokken worden eigenlijk gewoon ingehaakt, dus daar heb ik niet overal pijlen bij gezet.
    Ook heb ik aan de mast nog een aantal slijtplaten gemaakt waar de gaffel hoort te hangen ( c ) DSC_0005.JPG het moet er allemaal nog een keer vanaf om het zeil te bevestigen, dus dan moet het was blokje er nog overheen, zoals hier ook goed te zien is.
    Op de top van de mast is een nieuwe wimpel geplaats, de vorige vond ik nog niet zo mooi, nu is het net wat netter gepast en geplaatst, het model van het scheerhout is hier goed in te zien ( f ) , en onder het rood wit blauw zit het scharnierpunt ( g ), een omgebogen stukje messing, daar om heen zit de wimpel geplakt.
    Boven de wimpel zit de eikel, ( e ) waar de hemelboender in geplakt zit, ( d ).

    DSC_0004.JPG

    Op de volgend foto zien we de foto van de kattekop ( h ), het bovenste touw aan de kattekop zit met een haak aan de punt van de giek vast, loopt via een blok aan de bovenste galg naar deze kattekop, het onderste touw begint in het gaatje wat in de linker klamp geboord is, en loopt naar de klamp aan de rechterkant van de mast ( in de kuip )

    Hier is ook mooi te zien hoe de giek ingehaakt zit in de mast trouwens.

    DSC_0006.JPG


    Op de foto hieronder zit een talie om de giek in bedwang te houden, het bovenste blok ( i ) is een blok met haak en oog, en het onderste blok is het zogenaamde hakblok, het halende part van de talie wordt aan het blok gezekerd. vandaar het extra stuk hout wat onder het blok uitsteekt.
    Hier zie je ook het beginpunt van het stuk touw dat naar de kattekop toeloopt .
    DSC_0007.JPG

    Het hakblok, zit normaal gesproken met een harpsluiting aan de overloop vast, en hier is mijn versie van de harpsluiting ( k ) te zien, niet heel goed moet ik toegeven, en ik maak niet weer zo een harpsluiting, dit is toch iets te veel gefrummel
    DSC_0008.JPG



    Nog even een kiekje zoals de botter er nu bijstaat.

    DSC_0001.JPG


    Dit was het voor deze ronde, binnenkort weer verder.
    iedereen de groeten.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2020
    Herby63, SjorsZ, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Tip (komt van Ab Hoving): om draad redelijk strak door je blokken te laten lopen het draad verharden met schellak. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het zou moeten werken.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de tip Hans, ik ga eens kijken of ik een klein busje schellak kan kopen hier of daar.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    heel mooi werk allemaal. En nog steeds een gefriemel wat het juist leuk maakt.
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Stephan, het is inderdaad wel heel leuk gefriemel, maar het lijkt wel steeds lastiger te gaan, omdat het nu natuurlijk ter plekke gemaakt moet worden :rolleyes:
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Ik doop het einde van touw in 50/50 witte lijm/water. Met je duim en wijsvinger de lijm in het touw rollen en dan dat gedeelte strak trekken en op hetzelfde moment het overige lijm met duim en wijsvinger er af te halen.
    Het droogt snel.

    Ik gebruik ook clear nail polish en dat droogt snel keihard. Dit gebruik ik ook voor de knopen in de shrouds.

    Marcus
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Snotverdulleme dat valt niet tegen van malle Henkie, bijna net zo goed als “Smokey Pedro” ons altijd laat zien....:rofl::rofl:

    Maar zonder gekheid het ziet er weer geweldig uit Peter.....
     

Deel Deze Pagina