Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb even een kleine update, de rope-walk die ik in Engeland besteld had, die is per air-mail verstuurd, maar waarschijnlijker is dat ze dat pakketje aan de poot van een postduif hebben gehangen, want dat is toch nog wel een kleine 3 weken onderweg geweest. :):)
    Dit is een modelletje van het Amerikaanse Model-Shipways, en de kwaliteit valt mij danig tegen.
    Een bouw-beschrijvingetje met wat fotootjes die lijkt op iets wat 50 jaar geleden uit een oude stencil - machine getrokken is, en materiaal wat uit de oude rommeldoos gezocht lijkt te zijn.

    DSCN3618.JPG

    Van het geheel had ik geen foto gemaakt, want ik had gedacht dat dingetje in een dag in elkaar te frutselen, maar hierbij had ik buiten die Amerikanen gerekend.
    Hier zaten 3 stukjes buis in, een stukje 1/8" buis, deze was op de goede maat, ik hoefde het enkel in drie stukjes te zagen.
    En daar zaten in 2 stukjes buis van 1/4 " maar helaas was de ene wel van messing en 1/4 ", maar dat was blijkbaar op, en toen hebben ze een stukje metalen buis genomen ook 1/4 ", maar helaas,:mad::mad::mad: die was minimaal een halve millimeter kleiner in diameter.
    De gaatjes die in het triplex gebrand zijn waren voor het redelijk passende stukje messing buis al vrij ruim, na het ontroeten behoorlijk aan de ruime kant.
    Om dan nog maar niet te spreken over het andere stukje buis. de foto's spreken hier voor zich.

    DSCN3621.JPG

    DSCN3622.JPG

    Ik moet zeggen, de messingbuisjes pasten perfect strak passend in de tandwielen, maar dat was dan ook het enige. de borgveertjes erachter getikt, en die zitten goed.
    Om het draaibaar te houden heb ik daar als gemeld in de BB. een oude bankpas onder gehouden om wat speling te creëren.
    Zoals je kunt zien, kon er nog aardig wat materiaal tussen het houtwerk een de buisjes, terwijl je die daar zo met iets secondenlijm in zou moet kunnen plakken.
    Nou mooi niet, dit krijg je zo niet vast.
    De gaatjes in het houtwerk waar de twee 1/4 buisje in zouden moeten heb ik maar opgevuld met stukjes 0,5 mm. dikke plankjes.

    DSCN3626.JPG

    DSCN3629.JPG

    DSCN3632.JPG

    De laatste foto is de foto van het handvat waar je het geheel mee ronddraait, het deel wat om de as komt had ik 4 deeltjes van, die moesten gedubbeld worden, net als de handvaatjes.
    In het handvaatje wordt nog een schroef gedraaid, waar een stukje plastic slang omheen gaat.
    Dit wordt gewoon koud op elkaar geplakt, dus ik denk dat ik daar nog een paar stukjes messing draad in boor, voor wat stevigheid.
    Te zien is dat ik in alle drie gaten de 0,5 mm. plankjes heb geplakt, dus nu is de passing een heel stuk beter

    Het zal duidelijk zijn dat ik van deze leverancier nooit en te nimmer een scheepsmodel kopen zal, want als zo'n pakketje al zo afgeleverd wordt, hoe ziet een heel schip er dan wel niet uit.:confused::confused:
     
    Herby63 en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hmmmm - en wat betaal je nu voor zo'n apparaat? Onbescheiden vraag - ik weet het, maar dat is beroepsmatige interessse.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    De prijs weet ik niet eens meer, de rekening van de creditcard moet nog komen, maar tussen de 35 en 40 Engelse ponden
    Correctie 33,95 pond plus natuurlijk de verzend kosten
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Oh - dat is met recht nog aardig wat geld. Dan verwacht je toch wel een stukje kwaliteit.

    Dit is een beetje MAGArtjes
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja dat klopt, dan denk je wel dat je iets leuks krijgt.
    Dit is natuurlijk wel modelbouw, maar ik verwacht dan wel het goede materiaal en iets kleinere gaten, zodat je ze zelf pas kunt maken
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Inderdaad een mager dingetje. Is ook nog eens met een zwengeltje, kijk maar uit dat je geen RSI krijgt. Want als je daar het touw voor een heel schip mee moet draaien.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, maar Rome en Aken zijn toch ook niet in een dag gebouwd??:):):hammer:
     
  8. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Tijd is een ding, maar als je iets besteld mag je er toch een beetje vanuit gaan dat ea past en de zaak compleet is. Ben benieuwd hoe lang dit apparaat mee gaat. Niet dat ik twijfel aan de kennis en kunde van Peter maar wel over het materiaal. Veel succes in ieder geval.
     
  9. Potdikke, zoiets verwacht je toch niet. Dit is echt heel erg slecht:(
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En Peter blijft maar mooie dingen laten zien!!!!
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Eduard Bedankt, ik hoop ook dat dit toch nog wel een poosje meegaat. gelukkig hoef ik mijn brood er niet mee te verdienen.
    @Flying Scotsman, Henk , heel erg slecht wil ik nog niet zeggen, maar wel dat het tegenvalt voor het geld wat je er voor betaald.
    In Amerika zijn ze trouwens net zo duur, (Micro-Mark) $40,00 met +/- $20 transport.

    @Hans Groenenberg Bedankt voor het compliment Hans, en inderdaad, ook dit machientje moet en zal zijn werk straks gaan doen:):)
     
    Herby63 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het heeft even leuk knutselen geëist, maar dit machientje zit in elkaar.

    DSCN3637.JPG

    Er waren toch nog wat aanpassingen nodig, het handvaatje heb ik aan alle kanten nog stukjes messing draad van 0,8 mm in gelijmd. en het boutje heb ik vervangen door een gewoon m4 boutje, en ik heb niet geprobeerd om die boutjes zo in het hout te draaien, maar ik heb een m4 machinetap gepakt, en schroefdraad in het hout getapt, en de boutjes goed vastgelijmd.

    DSCN3642.JPG

    DSCN3640.JPG

    Ook de asjes van de kleine tandwielen heb ik nog 3/4 cm. ingekort, want het handvaatje liep er tegenaan.
    De driehoekjes die als steuntje dienen tussen de basis en de verticale plaat zouden er ook koud opgeplakt worden, dus ook daar heb ik beide zijden nog stukjes messingdraad in geplakt.
    Nu is het geheel mooi stevig, en kan ik wat met draadjes omknoeien.
    Mocht ik ooit een hoop touw zelf willen maken, kan ik dit geheel altijd nog op een geleide rail plaatsen, om wat langere touwtjes te maken, maar voor nu is dit voor mij goed genoeg.:D:D
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk! Ben benieuwd of het bevalt - zo'n machine.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar ben ik ook heel benieuwd naar Hans, morgen ga ik proberen om een paar touwtjes te maken, we gaan zien of hij aan het eind van de dag nog in mijn hobbyhoekje ligt, of in de kliko.:D:D:D
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben ook benieuwd.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    We wachten het gewoon af Peter, succes....:thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  17. Succes en we zien de resultaten wel Peter, dit gaat je ook zeker lukken:rofl:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  18. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    ModelShipWorld heeft 2 links voor ropewalks
    http://shipworkshop.com//
    https://www.syrenshipmodelcompany.com/

    Ik was van plan een te kopen van Syren, maar Chuck, de eigenaar, wacht op onderdelen. Ik heb altijd zijn touw gekocht maar het wordt tijd dat ik het zelf maak.

    Laatste 2 weken er zelf een gemaakt met onderdelen die ik al had. Lego tandwielen, brass buisjes, en hout. Het maakt redelijk mooi touw. Ik heb verschillende artikelen op het net gevonden en zo er een in elkaar geknutseld

    Marcus
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag heb ik de eerste stukjes touw geslagen, en dat viel op zich niet tegen.
    De eerste poging mislukte faliekant, want ik had ineens een van de handvaatjes in de vingers hangen. Die was dus duidelijk niet goed verlijmt, dus eerst even ruw maken en opnieuw verlijmen.
    De tweede poging verliep beter, tot dat de zeeduivel mij in de gaten kreeg.

    DSCN3644.JPG

    Met de derde poging heb ik mij even afgezonderd, in mijn hokje, en toen had ik vrij vlot een stukje touw gedraaid, ik had een goede meter draad ingespannen, en daar bleef +/- 80 centimeter van over.
    Het lijkt heel aardig in elkaar te zitten,

    Touw-1.JPG

    DSCN3646.JPG

    Maar voor degene die hierboven een reactie gaven of dit nu dan een succes is,
    Als je af en toe een stukje touw in je eigen kleur en/of dikte wilt hebben, dan kan dit wel, maar om nu alle touw voor een schip als de Sovereign, of de Victory met zo'n dingetje te maken, dan moet ik zeggen dat je inderdaad wel een gemotoriseerd machientje nodig bent, want dan draai je jezelf helemaal aan gort.
     
  20. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Maar je hebt het wel voor elkaar gekregen om het machientje werkend te krijgen. Klasse hoor.:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina