Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    @CXello bedankt voor het compliment CXello, als je met open vlam kunt solderen, is dat een heel leuk dingetje.
    En de admiraal kan het toetje er mooi mee branden:D:D
     
    Herby63, CXello en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    De laatste update is al weer een week geleden, en dat ging ook nog niet over het bootje, dus nu even een kleinigheidje.
    Ik heb naar het voorbeeld van @pietsan een paar grommertjes gemaakt, alleen ze moesten wat kleiner worden als diegene die Piet op zijn schip had zitten, bij mij is de totale grootte 4 millimeter, onder de loep lijken ze ook nog op grommers :D:D

    DSCN3725.JPG

    Verder ben ik met de fok bezig, even een foto over de kwaliteit van het vastgezette lijketouw ( door Artesania) dit waren steken op een afstand van een ruime centimeter, dus dat leek nergens naar.
    Ik ben begonnen om het touw zelf opnieuw vast te zetten, omdat ik ook een stukje van de bovenkant van het zeil afknippen wou, om in het goede model te komen ( voor zover mogelijk ).

    DSCN3748.JPG

    Ik zal de steekjes mu wel wat te dicht bij elkaar hebben zitten, maar dat zijn details.
    De update is niet heel groot, omdat ik deze onzin allemaal onder de loep moet doen, omdat ik het niet zo heel goed zie op dat donkere zeiltje

    DSCN3752.JPG

    Het lijketouw zit intussen vast, en er zitten een paar grommertjes op het zeil, op plaatsen waar een oog moest komen met een metalen ring in het oog. Daar gebruik ik de grommertjes voor.
    Nu eerst wat extra grommers maken, die komen straks nog op de positie van de pijlen op de volgende foto.

    DSCN3754.JPG
    Dit was het voor deze keer, iedereen veel plezier gewenst met zijn hobby.
     
    Herby63, Jaques, Marc w en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi wat je weer laat zien.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter mooi werk hoor, wat je er van maakt:thumbsup:. Ik zie dat je de grommer van het Statenjacht hebt nagemaakt, wat netjes gelukt is. Voor echt kleine grommers zijn er ook nog andere technieken om ze te maken, hier een voorbeeld,
    JPG_0542_5683_bewerkt-1.jpg
     
  5. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Wordt mooi Peter!
    Ja Piet kan goed grommen :)
    Dat touwwerk houd mij tegen een beetje, komt ook door formaat handjes.
    Wel leuk werk allemaal.
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Potverdorie Peter, wat maak je er toch weer iets moois van zeg, complimenten hoor :wave
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  8. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer bedankt voor de complimenten jongens, die helpen goed.
    @pietsan, piet dat is inderdaad ook een heel leuk grommertje, voor dit zeil ga ik nu verder met deze grommers, maar als je toevallig nog een paar foto's hebt hoe zo een kleine gemaakt wordt, dan hou ik me aanbevolen. Dan ga ik proberen om ze nog de helft kleiner te maken.:D:D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, dat is maar een kleine moeite, dus hier komt ie;
    Er is niet zoveel verschil met de grommers die ik maakte voor de poorten van het Statenjacht, met als verschil dat dat een sierstukje was en wat nu volgt is meer een praktisch dingetje.
    Wat wel belangrijk is voor een heel klein grommertje, 4 mm of nog kleiner (het kan allemaal) is uiteraard de keuze van je draad/garen. Katoen is uitermate geschikt voor zeer kleine grommers omdat je dit goed kan aantrekken waardoor de steken/knopen dus dunner worden. En hoe dunner je draad des te kleiner en fijner is dan ook je grommer. Het enige probleem met grommers van 3 mm diameter of nog kleiner is dat je ze moeilijk kunt vast houden omdat de menselijke vingers daar eigenlijk niet op berekent zijn, dus gelukkig is daarvoor de pincet uitgevonden;)

    Hier is hoe je te werk gaat;
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    Je neemt nu geen apart ringetje, maar maakt een lus van je draad in de juiste diameter (1) daar leg je een 2e lus bovenop (2) vervolgens steek je het lange eind van je draad van boven naar beneden door de beide lussen en leg je een halve steek (3) die je een beetje aantrekt (4) daarna het eind van onder naar boven door beide lussen en maak je een 2e halve steek (5) die je nu stevig aantrekt te zien bij (6) en ook te zien bij (6) dat je nu weer van boven naar onder de volgende halve steek legt. Dit herhalen om en om tot de beide lussen vol zitten met halve steken waarna je het eindje afknipt (7) en je grommer is een feit. De reden dat je de steken om en om moet leggen is omdat indien je ze allemaal hetzelfde maakt je knopen gaan wegdraaien en je dan geen mooi plat grommertje krijgt, een enkele missers speelt echter geen rol, succes..
     
    Herby63, Pingu57, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nee kijk ... tuigage spook nou al by my. As ek so na die mooi werk van Peter en Piet kijk, kan ek maar net bewonder ...:wave
     
    Hoosterw, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  12. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Prachtig stukje werk weer. Goede uitleg over het maken met duidelijke foto's. Top:thumbsup:
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    @pietsan Hartstikke bedankt voor deze duidelijke uitleg Piet, ik denk dat de meeste toeschouwers dit intussen opgeslagen hebben voor later gebruik:worship::worship:. Dit ga ik bij het volgende zeil proberen, want als ik dat bij dit zeil ga doen wordt het een rommeltje:oops:.

    @Heinrich Dit is echt geen spook Heinrich, als je er aan toe bent dan gewoon beginnen, en als je het niet mooi genoeg vindt, dan de schaar erin.
    Dan leert het vanzelf. En als je het niet meer ziet zitten, even aan de kant leggen, en de Admiraal wat aandacht geven:D:D

    @Eduard Bedankt voor het compliment Eduard:beer:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Ed Majoor

    Ed Majoor

    Lid geworden:
    6 okt 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Almere
    Ziet er zeker goed uit ook de eerdere gedetailleerde aanwijzigen.
    Mag ik vragen wat voor lak jij gebruikt? ik zit de denken aan Epifanes
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Ed Majoor, Bedankt voor het compliment Ed, en ik gebruik Aqua Pu Lak zijdeglans van Avis om te lakken.
    Maar je hebt nog niet gereageerd op een persoonlijk bericht wat ik je dinsdag gestuurd heb, omdat je aangaf dat jij de tekeningen van Hans Groenberg graag wou hebben?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Ed Majoor

    Ed Majoor

    Lid geworden:
    6 okt 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Almere
    Vreemd, ik had via mijn iPhone gereageerd maar dat is waarschijnlijk niet goed gegaan.
    Ik zoek het bericht nog even op
     
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Misschien bij de tips plaatsen?
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als er meer stemmen zijn die dat graag willen, dan kan dat Mees.:):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo,
    Ik ben net begonnen met deze bouwdoos, maar bij het bekleden staat in de beschrijving bekleed de spanten met nr:15, maar niet echt de kleurnaam, hoogswaarschijnlijk is dit Sapelia zo aan de kleur te zien van de tekening, maar kun je dat alleen aan de tekening zien om daar achter te komen ?Zoals je wel kunt lezen is dit mijn eerste bouwproject , :worship:groetjes Gerard
     
  20. Ed Majoor

    Ed Majoor

    Lid geworden:
    6 okt 2020
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Almere
    Ik had hetzelfde probleem en kwam er later achter dat ik met de afmetingen genoemd op de inventaris lijst op de grote tekening, het juiste onderdeel vond. Let goed op de genoemde dikte. Daar staat ook de kleur genoemd.
     

Deel Deze Pagina