Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit is beslis leuk Peter om weer net die Haarlem aan't slag te gaan.

    Maar nou iets heel anders ... Die tijd hier in China is nou 23:44 - so ons is hier amper by more. En more is n spesiale dag ... want dit is jou bouwverslag se birthday as ek dit reg het! So baie geluk, prachtig gedaan weer eens, en doe zo voort!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben bang dat ik je hier kwijtgeraakt ben Heinrich, staat "more " voor vrijdag?? of denk ik helemaal verkeerd??:oops::oops:
    Maar inderdaad, morgen is de verjaardag van de Botter, bedankt voor het helpen herinneren, ik was het bijna vergeten :feli:en bedankt voor het compliment:):)
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Proficiat voor je Bottertje Peter, pak er maar één op vanavond, en dan morgen weer als de donder aan de slag :yes: voor je het weet word hij weer twee jaar.....:p:cool:
     
  4. :feli: Bottertje is jarig :bier::bier::bier::beer:
     
    TIMBERWOLF en Geer vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel jongens, voor de felicitaties.
    Als de Botter 2 jaar oud hoop ik dat hij in de kast staat te pronken :p:p:p
     
  6. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    @Pingu57 echt netjes gedaan, door jou [ als ik dat mag zeggen ] ben ik ook nu zo met deze deurtjes begonnen, fijn dat je dit helder uitlegt, alleen sommige dingen matchen niet met elkaar . Op de tekening
    staat dat de deklatten met mukali moet worden gedaan, en daarna moet bv. de spanten gedaan worden met plywood, terwijl dit volgens mij hetzelfde hout moet zijn.[ gezien de foto's op je forum ] Als ik kijk op de foto die er is bijgeleverd in de doos en gezien de kleur is dit volgens mij ramin .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Geer, het door jou genoemde "plywood" is het triplex waarin alles laser gesneden zit, dus dit betreft geen beplanking, maar het triplex onderdeel wat beplankt moet worden.
    Succes verder
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Geer , @Jaques heeft volkomen gelijk, het plywood, is de engelse term voor triplex, het enigste wat ik toevoegen kan dat je dat triplex deeltje beplankt met sapellie plankjes, net zoals je andere wandjes. De dekjes worden allemaal beplankt met ramin , die lichtgekleurde dunne plankjes. In de onderdelen lijst wordt dit Mukali genoemd, in het foto vel kun je zien dat dit gewoon Ramin is
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Geer

    Geer

    Lid geworden:
    10 okt 2020
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Dordrecht
    @Jaques @Pingu57 ja gezien de fotolijst is het indd. ramin , we gaan weer gestaag verder , dankjewel voor jullie support :thumbsup:
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het fokkezeil is klaar, dus eerst een update.
    Nadat de lusjes in het zeil gemaakt waren, heb ik eerst een aantal ringen gemaakt, waarmee de fok over de stag heen glijd.

    DSCN1981.JPG

    Dit waren wat meer dan ik nodig was, maar omdat het eerlijk handwerk was, heb ik er wat meer gemaakt, zodat ik de mooisten er uit kon zoeken.
    Hierna heb ik ze met een bindseltje aan de lusjes gemaakt.

    DSCN1984.JPG

    Daarna was het tijd om het zeiltje aan de stag te fabriceren. De stag heb ik niet van metaal gemaakt, maar van een mooi stukje bruin garen.

    DSCN3814.JPG

    Dit ging natuurlijk niet helemaal zonder bezoekers, want onze zwarte zeeduivel moest zijn luchtje even aan de Botter zetten.

    DSCN3829.JPG

    Ik kwam er nu wel achter dat mijn ringen best wel wat kleiner hadden gekund, maar ze zitten er nu mooi op, dus zo blijft het.
    Hierna moest het touwwerk er nog op, de fokkeval begint aan een blok die ingehaakt is aan de band waar de stag ook op zit, waarna het via het schaapskopblok terug gaat naar het bovenste blok, en vandaar naar de klamp aan de linkerkant van de mast.

    Het voorlijk zit met een beugel ingehaakt in het voorste oog aan de boeg, en het achterlijk is middels een schootsteek aan de middelste klamp op het achterdek bevestigd
    En dan staat de Botter er nu zo bij.
    Je kunt ook gelijk zien dat de masttop ontbreekt, de wimpel met de hemelborstel, dat is de schuld van een onachtzaamheidje mijnerzijds.
    Oftewel, ik heb dat puntje er per ongeluk afgebroken.:mad::mad:

    DSCN1988.JPG

    DSCN1990.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63, Geer, Hans Groenenberg en 13 anderen vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi gedaan, ik vind de kleur van het zeil ook geslaagd.

    En ik zie een blikje met een balletje.... lekker
    Je weet waar dat balletje voor diend?
     
  12. Bijzonder mooi geworden Peter, compliment :)
     
  13. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Hartstikke mooi, Peter. Dat donker bruine zeil vindt ik altijd wel mooi zowel als op een model en in het echt.
    Marcus
     
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Knap zeiltje zo Peter, en tja die ongelukjes overkomen ons allemaal wel eens :(:( maar dat zal best weer netjes hersteld gaan worden, denk ik....
    Succes verder
     
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Een van my all-time favoriete bouwverslag en model. Knap gedaan, Peter. Jij kan baie trots wees!
     
  16. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dat is inderdaad een plaatje zeg!
    Bijna gereed en toekomst?
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Stephan Kertész ja, een hee mooie kleur zeil is het inderdaad Stephan, en het balletje weet ik ook. middels enige gassen ,o.a. in het balletje zorgen ze voor het schuimkraagje, en voor de smaak alsof het uit de tap komt.:D:D

    @Flying Scotsman Bedankt voor het compliment Henk, je bent zelf ook goed bezig zag ik trouwens.:):)

    @Marcus Botanicus Ja, witte zeilen zijn ook mooi, vooral op een skûtsje, maar dit vind ik er ook heel geslaagd uitzien.:kwijl::kwijl:

    @Jaques Bedankt voor het compliment Koos, en ja, dat ongelukje was niet het eerste, en zal waarschijnlijk ook niet het laatste ongelukje zijn, komt wel weer goed, tussen haakjes, wanneer zien we jouw Botter in al haar glorie???:):)

    @Heinrich Dank je wel Heinrich, en ja, ik ben hier ook zeker trots op. Wanneer zien we weer een update van jouw en Anna?? (of heb ik iets gemist :oops::oops:)

    @Sjors Blomberg Dank je wel Sjors, de toekomst wordt het afmaken van de Sovereign of the Seas, die staat heel zielig en alleen in zijn vitrine klaar voor de afbouw, en daarnaast ligt de Hermione ook nog stof te happen:oops::oops: Maar deze botter duurt nog wel even hoor, want de zeiltjes duren vrij lang bij mij:D:D

    Verder natuurlijk ook nog bedankt voor alle vind ik leukjes :):):)
     
  18. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    De hemelboender zal de piraat wel meegenomen hebben, effe de mast merken en ondertussen (herkenbaar :D)
    Maar hij is prachtig Peter!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Tja.... laat eens ff denken....:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Aha, ik weet het zodra deze:
    Weer verder gaat...

    Nee hoor gaat binnenkort gebeuren, maar je weet het hee, druk met die Engelse lady...:):)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nee jy het niks gemist nie. Ek sal wel n update plaas, maar jy sal eersdaags die rede vir my stilte sien. :cool:
     
    Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina