Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    mannen toch, een workshop geven om een haakje te draaien????? en een schakeltje is het zelfde als een ringetje hoor, alleen dan een beetje platter :p:p:p
    Even het soldeerboutje erbij langs en klaar is Klara

    Maar bedankt voor de complimenten hoor, die worden zeer gewaardeerd:beer:
     
  2. Even het soldeerboutje erbij langs en klaar is Klara

    ja, ja,ja, :rolleyes::p:D
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Prachtig werk Peter! Oog voor detail... met vaderdag hebben we mijn vader dit pakket kado gedaan. Ik zal hem een link doorsturen van jouw bouwverslag, dan moet het helemaal goed komen. ;)
     
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je zegt het simpel Peter. Even het soldeerboutje er langs.. Ja aanmehoela.....
    Je maakt prachtige friemeltjes van metaal!
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Building Mouse, wens je vader veel succes Bouw Muis, en bedankt voor het compliment :D:D

    @Hans Groenenberg
    Jazeker Hans, maar op zich is het heel simpel, ik zal proberen om wat foto's te maken met een kleine beschrijving, zodat diegene die niet kunnen solderen ook eens een poging kunnen wagen, hoewel Pietsan beter soldeert als ik zo te zien aan zijn werk.
    Maarre bedankt voor het compliment weer Hans
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Voor diegene die de basis principes van het solderen zou willen weten, ik heb wat foto's gemaakt.
    We beginnen natuurlijk met het gereedschap, een soldeerbout, ik gebruik zelf het liefste een gas soldeerboutje, want dan zit je niet te klootviolen met de altijd te korte snoertjes van een elektrische bout, en de standaard regel is, hoe groter het werkstuk, des te zwaarder moet de soldeerbout zijn.
    Voor onze bezigheidjes is een licht soldeerboutje goed genoeg, ik heb ooit ook een setje bij de lidl gekocht, en die doet het ook uitstekend, alleen het snoertje is zo verrekte kort.
    om iets vast te plakken ben je ook wat soldeer tin nodig liefst met harskern erin, dan hoef je niet te knoeien met S39, een reinigingspasta ( een zuur ) die je later weer weg moet poetsen.
    Een paar derde handjes en eventueel een stukje schuurlinnen is ook makkelijk.

    DSC_0005.JPG

    Om iets te laten zien heb ik gewoon een stukje messingdraad gepakt, als je materiaal vrij oud is, kun je de eindjes die je solderen wilt even poetsen met een stukje schuurlinnen, maar nieuw materiaal wil zo ook vaak wel. Om het solderen wat makkelijker te maken kun je de draden eerst vertinnen voor je iets ergens aan vast plakt, dat zie je hier gebeuren.
    Denk er om, de soldeerbout moet heet genoeg zijn, voordat je begint, anders kun je knoeien tot je een ons weegt. ( ervaring, het doosje geduld was op dat moment leeg )

    DSC_0006.JPG

    Hier is een uiteinde nu vertind, je pakt de andere kant ook even, hierna heb ik de draad om gebogen, en de uiteindes vast gesoldeerd

    DSC_0007.JPG

    mocht je ook een gas soldeerboutje kopen, dan moet je er even omdenken dat het punt bij de pijl a heet wordt, en dat je dat dus naar boven richt, om brandvlekken in je dure eettafel te voorkomen

    DSC_0008.JPG

    Hier kun je zien dat de draden aan elkaar vastzitten, mocht het onverhoopt niet goed zitten, gewoon de soldeerbout er weer op, en je smelt het ook zo weer los.
    dat heb ik bij de bovenstaande foto ook gedaan, en nu plak ik het draadje op een stukje messing plaat

    DSC_0011.JPG

    Als de soldeerbout heet genoeg is, dan duurt het niet heel lang voordat ze aan elkaar vastgeplakt zitten, maar je kunt het materiaal natuurlijk ook altijd vastklemmen in het derde handje

    DSC_0012.JPG

    En hier zie je het resultaat, ik heb hier iets te veel tin gebruikt, want het plaatje heb ik vooraf niet vertind, maar even het vijltje erbij langs, en dan heb je een draad aan een plaatje gesoldeerd.
    Ideaal bij het maken van de vingerlingen.

    DSC_0014.JPG

    Hier zie je het resultaat met het gebruikte gereedschap.

    Mocht je dit thuis ook willen proberen, even een oude plank onder je werkstuk, anders krijg je zulke vlekken in je eettafel. ( het zijn dan wel geen krassen in het mahonie blad, maar mama wordt net zo boos ) DSC_0017.JPG

    Als je denkt , ik vertrouw het niet met dat hete spul, dan kun je altijd een plaatje metaal onder je werkstuk leggen, zoals ik hier gedaan heb
    DSC_0001.JPG

    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben mannen, als je het ook wilt proberen, gewoon wat messing pakken en wat vast plakken, dan leert het vanzelf.
    Heel moeilijk is het echt niet.

    Mocht iemand nog een aanvulling of verbetering hebben, schroom niet om dat hier te parkeren.
    Veel plezier ermee.:):)
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2020
    Herby63, Marcus Botanicus, SjorsZ en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie uitleg.

    Als ondergrond kan je ook een oude tegel gebruiken of een stuk marmer of zo. Dit verbrand niet en neemt moeilijk warmte op.
    De kop van je bout veeg je schoon in een natte natuurspons of in een vochtige oude theedoek. (Katoen) wel als hij heet is.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, dat klopt, perfecte aanvulling :):)
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Wonderlike advies vir n groentjie soos ek, Peter en Stephan. Ek het dit nou gebookmark vir toekomstige gebruik.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Wonderlike advies vir n groentjie soos ek, Peter en Stephan. Ek het dit nou gebookmark vir toekomstige gebruik.
     
    Stephan Kertész en Pingu57 vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kan altijd eens van pas komen Heinrich.:D:D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Knap uitgelegd Peter, moeten we mee verder kunnen......
     
  13. Goede uitleg Peter, duidelijk en overzichtelijk:thumbsup::thumbsup:
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier als je er even mee spelen gaat jongens, en bedankt voor de complimenten:):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Ik heb nog nooit gesoldeerd. Uitleg is voor mij zo duidelijk dat ik er zeker over ga denken om een soldeerboutje aan te schaffen. Dank voor de presentatie.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Geen dank, maar veel plezier Eduard, en vooral succes. Laat je het resultaat even zien??? :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Peter voor deze uitleg! Het is iets wat ik steevast uit de weg probeer te gaan dit solderen:)
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Geen dank Hans, ik heb dit ooit op school moeten leren door een figuurtje van draad te maken, en al die draadjes aan elkaar vast te solderen ( gewoon koud op elkaar, geen overlappingen).
    Dus eigenlijk is het advies een paar stukjes draad pakken en in model buigen, daarna op een plankje leggen, en de draadjes met wat spijkertjes positioneren, daarna het boutje erop.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, vroeger leerde je nog iets op school. Ik kreeg dezelfde les.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina