Zuiderzee botter 1912

Maandje gestopt door allerlei omstandigheden, maar we gaan weer verder met de Zuiderzee botter, de valse bodems waren er niet goed opgezet, maar door oplettendheid van de forumleden heb ik deze gecorrigeerd:thumbsup:, nu dacht ik, laat ik het voor en achterdek eens in de beits zetten [ licht eiken ], maar het werd na een paar keer beitsen te donker, dus deze jongen is nu bezig om de boel weer op te schuren, om het weer wat lichter te maken, dit in het kader van de werkverschaffing:hammer:, zodra dit klaar is gaat ik de spanten erop zetten.
Een vraagje aan de forumleden is; is schuurpapier alleen een optie, of is er nog wat anders om het dek wat op te schuren, of wat lichter te maken ?
20210104_134459.jpg
20210104_134523.jpg

Beste mensen Ik ben u toe aan stap 13-14 het bekleden van de geschuurde romp met de 0,6 mm dunne latjes.
De beschrijving zegt dit uit te voeren net als stap 12-13 met gebruikmaking van contactlijm.
Om kort te zijn, dit lukt voor geen meter. de latjes kunnen de rondingen niet maken en kunnen niet vlak op de romp geplakt worden. Iemand dezelfde ervaring en mogelijke oplossing? Zelf denk ik aan plakken vanaf de kiel voorsteven schuin naar bovendek achtersteven. Ik denk dat dit wel moet lukken. Ik ben alleen bang dat dit bij het eindresultaat te zichtbaar blijft?
Alvast bedankt voor de adviezen weer
Gr EJ

https://www.modelbouwforum.nl/threads/zuiderzee-botter-1912.268145/page-6
Als je hier eens kijkt, dan kun je zien dat de plankjes de ronding wel kunnen maken
Goed verjongen en een plankenbuigertje gebruiken, of weken in water en dan nat op de Botter zetten om te drogen, daarna kun je ze plakken
ps. weet je dat je in het verslag van een ander aan het rommelen bent??

https://www.modelbouwforum.nl/threa...ntsz-van-kolderstok-schaal-1-50.274922/page-8
Dit is trouwens ook een heel mooi verslag om even te bekijken, Pietsan laat hier elke stap in het beplanken heel duidelijk zien.

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Ik ben bijna toe aan het plaatsen van de masten, en tuigwerk op de Zuiderzee botter. Nu heb ik alvast een vraag: op de onderdelenlijst wordt bij nummer 159 gesproken over 10 stuks stalen stroppen van 10 cm. Maar op de diverse tekeningen kan ik nergens dit nummer vinden om deze te plaatsen. Kan iemand mij uitleggen of laten zien wat ik met het staaldraad voor de stroppen moet doen en waar te plaatsen?
Alvast heel erg bedankt voor de adviezen.
Gr Ernst Jan

@Ernst , Arteania gebruikt dat staaldraad om de blokken voor de tuigage mee aan te passen, als er een oog of een haak aan moet komen.
Je kunt dat ook met een stukje touw doen en losse haakjes.( eventueel zelf te maken)

Bezig met beplanken van de romp, heeft iemand tips, hoe je dit het beste kunt doen, daarna alles zo glad mogelijk opschuren en en 2e laag aanbrengen
IMG20211109140340.jpg

Dit eraf halen, opnieuw beginnen, maar dan van de andere kant. Eigenlijk op dezelfde manier als je de eerste beplanking gedaan hebt. maar eerst de Tips en Weetjes van Pietsan even lezen

https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/

dscn2934-jpg.349258

Hier kun je ook wel aardig zien hoe de planken ongeveer lopen.
Ha Peter, ja dat is denk ik het beste , alles eraf halen opnieuw beginnen/schuren en dan van boven naar beneden werken, bedankt voor je reactie :thumbsup:

Back