Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. Is puur bezorgdheid ;):)
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ok Henk, dat snap ik wel hoor en is goed om te lezen:thumbsup:
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Na het verwijderen van de lijmklemmen en pinnen heb ik na ruim een maand (al) 3 gangen aan st.boord:),
    JPG_1034_5969_bewerkt-1.jpg
     
    peter 55, P Voogt, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Kalm aan dan breekt het lijntje niet, zegt men dan Piet, ik hoop voor jou dat het over een tijdje weer een stuk voortvarender gaat en ook kan....;)
     
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Zo zie je maar, van de pakketten van Kolderstok heb je lang plezier. :)
     
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Maar die gangen zitten dan ook wel perfect! :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Omdat het bouwen momenteel toch maar mondjesmaat gaat, ga ik, gezien de problemen die ik hier en daar nog steeds lees, nog maar eens wat uitgebreider in op het beplanken van de scheepshuid.
    Aan Sb zitten nu 3 gangen, de 1e basis lat van 4 mm, die gewoon na het in vorm buigen verlijmd is op de spanten, met daarboven een gang van 6 mm en er onder ook één van 6 mm. (met insteker)

    Aan BB is de basis lat van 4 mm aangebracht met daarboven (in 2 delen) de lat van 6 mm, beide in vorm gebogen en verlijmd zonder verdere aanpassingen. De 1e gang onder de basis lat word in 2 delen verlijmd met bij het achterschip een kleine insteker tussen de basis lat en deze lat,

    De 1e helft vanaf het middenschip naar de boeg is bij de boeg een beetje verjongt voor een goed verloop van deze lat, te zien bij de gele pijlen,
    JPG_1051_5971_bewerkt-1.jpg

    vervolgens heb ik na het opmeten van de opening door de de lat er langs te leggen eerst de insteker gemaakt en vast gelijmd. Bij de gele pijlen is te zien dat de insteker een beetje te rond is aan de onderkant, waardoor de volgende lat met iets teveel druk tegen de insteker moet worden gelijmd,
    JPG_1052_5972_bewerkt-1.jpg

    Om dit te voorkomen haal ik langs de onderkant van de insteker een schuurblokje om de ronding een beetje rechter te maken,
    JPG_1058_5975_bewerkt-1.jpg

    Te zien op de volgende foto bij de pijlen, is dat de de insteker nu wat rechter loopt aan de onderkant,
    JPG_1059_5976_bewerkt-1.jpg

    Nu kan de het achterste deel van de gang zonder moeite netjes langs de voorgaande lat en de insteker worden verlijmd,
    JPG_1060_5977_bewerkt-1.jpg

    Dan gaan we verder met het beplanken naar boven, de volgende lat(ten 1 aan SB en 1 aan BB is weer een lat van 4 mm. Daar er best wel wat zeeg in de beplanking zit is goed in vorm buigen noodzakelijk, zodat je niet hoeft te forceren om de latten te verlijmen. Onderstaande foto toont dat de latten in de vorm van het model zijn gebogen,
    JPG_1053_5973_bewerkt-1.jpg

    Als je hier wat werk van maakt dan is het verlijmen van de latten maar kinderspel, te zien op onderstaande foto, waar de lat dry-fit met slechts een stukje tape word vastgehouden tegen de spanten, de vorm zit er nagenoeg perfect in:),
    JPG_1057_5974_bewerkt-1.jpg
     
    peter 55, Pingu57, *Hans* en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig werk hoor en goed te volgen hoe je iets uitlegd op deze manier. We kunnen er natuurlijk nog een twistpunt van maken of je niet vroeg komt met het maken van de insteker:)
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ga er zeker niet over twisten, feit is dat ik niet graag mijn latten geforceerd aanbreng, zie pagina 5 post 82...
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    @Hans Groenenberg , ik begrijp enigszins wel dat je wat twijfel hebt over de insteker, omdat een foto nu eenmaal niet 3-dimensionaal is. Als je echter het hele plaatje ziet dan is het wat duidelijker denk ik en zie je de lijn die de lat maakt dankzij de insteker. Uiteraard is bolling die de lat maakt in het horizontale vlak op een foto niet goed zichtbaar te maken, daarom lijkt het alsof de lat naar het voor- en achterschip naar onderen loopt, hetgeen in werkelijkheid dus niet zo is, Terwijl de lat zonder de insteker achter zelfs iets naar boven zou lopen.
    Je ziet wel dat ik je commentaar niet zomaar naast me neer leg, maar het altijd serieus neem...
    JPG_1062_5978_bewerkt-1.jpg
     
    peter 55, Avado, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel duidelijk te zien Piet van het hoe en waarom dat je tot deze keuze bent gekomen. En nu ik het zie logisch!:)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 3e gang boven de basis-lat van 4 mm is verlijmd en de volgende gang is er weer een van 6 mm, die is in de juiste vorm gebogen en aan de boeg verjongt naar ong. 4 mm. (dit geld voor beide kanten)

    Het buigen valt eerlijk gezegd niet mee, i.v.m. de zeeg die misschien zelfs wel iets te groot is op mijn model, alhoewel ik daar niet helemaal zeker van ben... Het is evengoed weer goed gelukt, als je nagaat dat de 4e gang (bovenste) op de foto nog dry-fit op het model zit, zit de vorm er wel goed in, de latten worden slechts tegen de spanten gehouden met één punaise dus om de latten te verlijmen hoef ik ze straks nauwelijks vast te pinnen,
    4e lat boven_bewerkt-1.jpg

    enkele plaatjes van de boeg, waar ook beter te zien is dat de latten zijn verjongt naar 4 mm,
    boeg_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2021
    Gerko511, peter 55, cees050 en 9 anderen vinden dit leuk.
  13. Avado

    Avado

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Ziet er goed uit Piet. De zeeg is inderdaad groot op dit model heb ik ervaren. Nu ik jouw activiteiten zie, had ik het ook anders gedaan dan in de bouwbeschrijving staat.

    Het ziet er zoals gewoonlijk weer strak uit:worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er weer bijzonder mooi uit PIet, dit gaat weer een kunstwerkje worden :worship::worship:
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Vakmanschap is meesterschap :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De 17e eeuwse Hollandse schepen waren inderdaad behoorlijk gezeegd (is dat goed Nederlands?) en dat is met een rechte modelbouwplank ook lastiger te realiseren.
    In het echt waren deze planken ook niet recht maar zat er al een bepaalde kromming in.
    In hoeverre het op het model helemaal juist is blijft een beetje giswerk.
    In de toekomst ga ik een model van de Halve Maen ontwikkelen, op basis van het boek en de tekeningen van F. Baay (curator Rijksmuseum halverwege de vorige eeuw). Hij heeft indertijd dit model gemaakt, en wat ik zo snel al gezien had is dat daar ook de zeeg behoorlijk aanwezig was.

    Men wist indertijd niet altijd even goed hoe sterk een schip was, en men wilde voorkomen dat schepen gauw een "kattenrug" zouden krijgen (d.w.z. het uitzakken van voor en achterzijde t.o.v. het midden. Door de schepen een sterke banaanvorm te geven zou het risico hierop minder zijn.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eigenlijk bedoel ik hier specifiek mijn eigen model dat ik misschien net iets teveel zeeg heb gegeven, het lijkt alsof de foto's in de bouwbeschrijving net iets minder hebben. Dat zou dan betekenen dat ik niet helemaal goed uit ga komen, maar als dat zo is dan pas ik er wel een mouw aan. Of denk je dat het wel kan zo @*Hans* ?
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat blijft lastig inschatten van foto's, maar ik heb niet het idee dat het teveel is.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is voor mij voldoende Hans, als het echt teveel was dan had je het wel gezien.
     

Deel Deze Pagina