Heb ik het dan goed dat mijn vleugelopp van 2184 cm2 / 100 = 21,84 dm2
mhhh, hoe kom jij aan die 2184 cm2 :?:
Dat is namenlijk niet het juiste vleugeloppervlak (misschien van 1 helft :? ).
Uitgaande van jouw 69" spanwijdte (1752 mm) zou je vleugel oppervlakte ergens in de buurt moeten liggen van de 50 dm2.
En dat zou ook wel kloppen als je 860 sq inch omrekent naar dm2.
Laten we dat even verduidelijken:
1 sq inch komt overeen met een vierkantje van 0,254 dm bij 0,254 dm2.
1 sq inch komt dus overeen met een oppervlakte van 0,064516 dm2 (0,0254 x 0,0254).
860 sq inch komt dus overeen met een oppervlakte van 55,5 dm2 (860 x 0,064516).
De vleugelbelastig is verder alleen maar een indicatie van wat je van een model kan verwachten.
Met een hoge vleugelbelasting zal je model meer snelheid moeten hebben om te kunnen starten omdat er meer lift opgewekt moet worden dan met een lage vleugelbelasting.
En dat geldt ook voor de landing hoe hoger de vleugel belasting hoe sneller het model binnne gevlogen moet worden.
Een zo laag mogelijke vleugel belasting is dus ideaal.
Je hebt dan minder lift nodig om te kunnen vliegen en dus ook minder snelheid, je kan dan dus langzamer binnen komen.
Kijk maar eens naar zwever of trainers, die kunnen vrij langzaam binnen komen omdat die modellen een vrij groot vleugel oppervlak hebben bij een relatief laag vlieggewicht.
4,5 kg was mooi geweest voor je Spit, de vleugel belasting zou dan zijn +/- 81 gr/dm2
met 6,5 kg vliegt ie ook nog (kijk maar naar Appies P-51 die heeft wel een kleinere vleugel) maar dan heb je een erg hoge vleugelbelasting 118 gr/dm2 en kan die snel stallen in iets te langzame bocht.
100 gr/dm2 lijkt mij dus een mooi gemiddelde.