Zwaartepunt Retlas Spitfire niet OK :?

Graag gedaan en wij zijn zeker benieuwd naar de foto`s dus posten maar...... ;)
 
Kijk maar eens naar zwever of trainers, die kunnen vrij langzaam binnen komen omdat die modellen een vrij groot vleugel oppervlak hebben bij een relatief laag vlieggewicht.

Berto,
toch even nuanceren.
grote schaalzwevers hebben een vrij hoog gewicht per dm².
Zij komen gemakkelijk uit boven 100gr/dm².
kijk maar eens hier, en dan heb je nog de mogelijkheid om er waterballast in te steken...
 
Dat is zeker zo.

Je zult ook zien dat hoe dichter je een model bouwt naar de werkelijk schaal toe hoe groter de vleugelbelasting zal worden.
De zwever die jij aangeeft is een echt schaal model met alles erop en eraan en een schaal van 1:3,5

Stel dat je de spit in schaal 1:3,5 zou bouwen dan zal de vleugelbelasting ook veel hoger liggen.

De vleugelbelasting is dan ook zeer afhankelijk van wat voor een model erg gebruikt is, de grote van het model, waar wordt model voor gebruikt, vleugel profiel, vliegsnelheid, etc. etc.
 
Berto zei:
Je zult ook zien dat hoe dichter je een model bouwt naar de werkelijk schaal toe hoe groter de vleugelbelasting zal worden.

Volgens mij is er een directe relatie met het Reynoldsgetal, maar daar weet ik te weinig van om zinnige opmerkingen te maken.

Wel heb ik ooit iets gelezen over een speciaal "warbird-profiel" dat goed presteert (veel lift genereert) bij rel. hoge vleugelbelasting en lage snelheden.
Wat is dit profiel en kloppen de geclaimde eigenschappen?
 
Dat klopt, je hebt zeker met het Reynolds getal te maken.

Ooit in een grijs verleden hebben wij dit gehad op de Anthony Fokker school tijdens de aerodynamica lessen maar als je er niet meer mee werkt dan schuift dat op de achtergrond (vergeten noemen ze dat ook wel).

Dit heeft te maken met dat de luchtmoleculen niet op schaal verkleind kunnen worden.
Als je dus een goed presterende 1:1 vleugel profiel hebt, kan dit kompleet waardeloos zijn voor de modelluchtvaart omdat de in verhouding grote lucht moleculen een kompleet andere grip hebben op het profiel.

zie het als een model auto die door gras rijdt, als je dit zou overnemen in 1:1 dan zou je met een gewone auto door gras rijden van +/- 0,5 mtr hoog :roll:


Wat betreft dat speciale profiel voor model warbirds daar heb ik ook wel eens van gehoord maar welke dat is? geen idee.
 
De beloofde fotos. Niet helemaal zoals ik het zou willen zien maar volgende keer op het veld. Beter licht enzoooo.... 8)

normal_SpitAEA%20001k.jpg


normal_SpitAEA%20002k.jpg


normal_SpitAEA%20004k.jpg




normal_SpitAEA%20005k.jpg


Deze kist heb ik 10 jaar geleden gebouwd en zie ik dus dingetjes die ik nu heel anders zou doen :roll: :wink: .

Dit is het origineel op Duxford:

spit08-glfvb.jpg


ep1202.jpg


Mzzltjes,

Tjen
 
By du way, zwaartepunt is nu goed. Spit weegt nu 5,53kg ...

Was de bedoeling dat de Spit zou gaan vliegen in mijn vakantie maar het is bagger geweest wat betreft het weer dus even afwachten nog.

8)
 
batterypack , servo`s en ontvanger zo ver mogelijk voorin plaatsen

of was dat al reeds gedaan?
 
Berto zei:
Ziet er zeer mooi uit kan niet anders zeggen

Dank je!

Je ziet nu ook wel wat ik bedoel met de MK-V. De neus is korter waardoor het moeilijker wordt het zwaartepunt zonder al teveel extra gewicht te kunnen bepalen.

Maar desalniettemin is het toch redelijk goed gekomen.

Nu de maiden nog waar ik me niet al teveel zorgen meer om zal maken. Ik heb ondersteuning van een zeer ervaren vlieger die de kist eerst omhoog zal brengen om te kijken wat de eigenaardigheden zullen zijn. (ben zelf een beetje huiverig voor de start :oops:)
Indien goed bevonden... hierrrr die knuppels!! :)

Nu nog een schaalprop want het ziet er wel een beetje dunnetjes uit nu :wink:

Tjen
 
Ja de maiden, je hebt in iedre geval een ervaren vlieger erbij dus dat kan al wat zenuwachtigheid wegnemen :roll:

De start zal niet zo`n probleem zijn het meeste kritische is de landing.
Lekker zware kist, korte neus, landingsgestel dicht bij het zwaartepunt is allemaal vragen om een nesustand en uitkijken voor een stall op final maar met hulp zal het allemaal wel los lopen.

Succes in ieder geval.
 
Tja, de landing, dat is het ook.

Een crash bij de start of bij de landing zou dan het gevolg kunnen zijn van zenuwen wat ik had kunnen voorkomen door het uit te besteden. Dán zou ik het mezelf wel verwijten met een wrang gevoel.

Nu maar hopen dat het weer een beetje snel een wat vriendelijker gezicht laat zien :roll: .

Tjen
 
Bij een windsnelheid onder de drie Beaufort: niet doen! :nooo:

(Ik heb er weinig ervaring mee, maar het veld wordt erg kort, de grondsnelheid wordt dan al snel erg hoog (met de neiging om langzamer te gaan vliegen :teacher: ), en dat draagt allemaal bij aan de kans op een stall. :hammer: )

Veel succes.

Mooie kist! :P

Er is de laatste tijd al genoeg waardevols naar de kl*** gegaan . . .

:wink:


jan.
 
Beter lezen he.. Jan bedoelt juist dat je wind moet hebben, dus meer wind dan 3bft.

Voordeel van wind is dat je een lagere groundspeed kunt aanhouden bij het landen, mits je natuurlijk tegen de wind in land.

Bij windstil is je airspeed ook de groundspeed en kom je dus 'harder' binnen.
 
Zo... even zwaar renoveren dit topic!

Vandaag was het dus zover en heeft de Spitfire de maiden gehad en meer op basis van spontaniteit dan berekendheid ;) Ik had dit eigenlijk bewust gedaan om gebruik te maken van het ontspannen gevoel wat ik de afgelopen dagen had en het heeft z'n vruchten afgeworpen!

De wind stond helaas haaks op het veld dus een kleine uitdaging erbij maar het mocht de pret niet drukken! Uiteindelijk na het afstellen van de Saito Fa120, wat wonder boven wonder nauwelijks nodig bleek te zijn, was het aan de gasknuppel om vaart te gaan maken. Wel de eerste meters het hoogteroer erop want de Spit wil snel op de neus terecht komen. Nadat de snelheid er goed inzat kwam de spit los en trok eigenlijk meteen een bocht naar rechts... 8-O oeioei... tegensturen!! Dat ging gelukkig goed en bleek er dus een flinke rolroertrimming in te zitten om de kist rechtuit te laten vliegen. Dat was ook nog niet zonder enig probleem aangezien, ondanks het secuur uitbalanceren, de boel nog net iets te staartlastig bleek te zijn want handen af en de boel ging zowat recht omhoog. Nu is het hoogteroer ongenadig gevoelig en een kleinste beweging bij staartlastigheid vertaalt zich naar een substantiële beweging omhoog!

Goed, volledig down getrimd en redelijk naar links bleef de boel handjes los redelijk 'rechtuit vliegen'
zwijg.gif


Zo wat circuitjes gedraaid en het ging redelijk, alleen wel heftig sturen omdat de rolroer uitslagen te weinig leken waardoor veel input vertaald werd naar weinig reaktie.

Maar landen dan.... even tweemaal alsof geprobeerd wat er goed uitzag dus landingsgestel uit en zakken maar.. Aangezien deze kist geen flaps had keek in enigszins wantrouwend tegen de landing op maar het viel me mee. Zolang er een beetje sleepgas op staat is het vrij gemakkelijk binnenbrengen: sturen met rudder en recht houden met rolroeren... perfect. Ik dacht 30cm van de grond nog even 'af te vangen' maar dat ging niet zomaar want de Spit veerde meteen op 8-O ... Gelukkig veld zat en laten uit 'flaren' en de wielen kwamen zacht tegen de grond met daarna onherroepelijk op de neus :rolleyes:

Anyway, alles heel en na tig jaar aan het plafond gehangen te hebben of in de weg gestaan te hebben heeft deze Spitfire MKV er weer een functie bij gekregen :mrgreen:

Nu nog een beetje gewicht verplaatsen naar voren, de struts iets naar voren zetten en klaarrrr! Kortom ik ben helemaal heppie!! :banana:


Helaas waren er geen videocamera's in buurt (misschien maar goed ook :mrgreen:) dus heb ik achteraf ff twee fotootjes geschoten met m'n Iphone.

Spit02.jpg


Spit01.jpg


Volgende keer meer plus bewegende beelden! :cool:


Mzl,

Tjen
 
Hee Tjen,

gefeliciteerd met je geslaagde maiden :thumbsup:

wie weet kom ik je nog eens tegen op EMCR :-)

Grt,
Berto.
 
Back
Top