Zwaartepunt Retlas Spitfire niet OK :?

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tjen il-Vec, 17 jun 2006.

  1. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Oh, zeker wel :)

    Of dat met de Spit is weet ik niet want eea moet nog even fysiek worden gewijzigd... zwaartepunt, struts iets naar voren, elektrisch systeem verbeteren etc etc... Maar dan is het knallen en de kist goed doorhebben! Wellicht deelnemer aan een schaalmeting op EMCR ergens deze zomer :D !

    Trouwens Berto, jij vliegt ook van alles en nog wat waaronder de wat 'kritischere' kisten toch? Vlieg jij ook exponentieel met dit soort kisten? Dat werd me gesuggereerd aangezien ik het hoogteroer wel hééél erg gevoelig vond ondanks de voorgeschreven uitslagen.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    wat expo op een heel gevoelig hoogteroer is wel aan te bevelen heb een kleine corsair gehad die ook heel gevoelig was. Expo op 30% deed wonderen.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tjen,

    Als je hoogte errug gevoelig is dan moet je ook eens kijken of de uitslagen niet te groot zijn.
    Is dat het geval dan dit eerst verminderen voordat je gaat spelen met Expo.

    Dit kan je 1 of 2 vluchten doen met de Dual Rate onder een schakelaar maar zelf ben ik daar zo`n fan van.

    Als dit beter voelt dan niks meer veranderen.


    Op een enkele kist gebruik ik een klein beetje expo als blijkt dat de kist nogal heftig reageert rond de nulstelling.
    als die bij een hele kleine uitlsag al errug gevoelig is dan kun je hier wat expo op toepassen.

    Ligt soms ook wel eens aan wat minder secuur sturen, je geeft bijvoorbeeld toch per ongeluk iets hoogte bij een richtingsroeruitslag dit kan je dan met wat Expo ook wegmoffelen.
     
  4. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Hey Tjen!
    Nogmaals gefeliciteerd met deze overwinning!
    Nu nog iets om achteraan te jagen he ;-)
     
  5. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Ik denk ook wel dat het grootendeels ligt aan het ietwat staartlastig zijn van de kist waardoor deze extra gevoelig op het hoogteroer is... zelfs trimmen had al een gigantisch effect :shock:

    Uitslag ligt het lijkt me niet aan omdat deze conform de bouwinstrukties waren en ik het zelfs een beetje weinig vond... dat zou op zich al een waarschuwing moeten zijn :D

    Toch zal een beetje expo instellen op het hoogtroer geen overbodige luxe zijn denk ik want als het zwaartepunt helemaal goed is zal ie toch nog gevoelig zijn. Aard van het beessie denk ik als zo de verhalen over de Spit mag geloven.
     
  6. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    D'r staan genoeg in je onderschrift dussss....

    kommaarr... [​IMG]

    :D
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Okee, ja met je zwaartepunt kan je ook heel veel doen, die misschien iets naar voren brengen.

    Mhhh, dan moet ik tzt de Pfeil maar een meebrengen ;-)
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Je hebd nogal wat spitjes na te jagen met de pfeil
    Pas maar op dat je niet nagejaagt word door een spit terwijl je achter de andere spit aanzit
     
  9. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Ja maar om nou een spitfire op calimero af te sturen... ik bedoelde iets meer historisch verantwoord

    Anyway uitdaging accepted :D
     
  10. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Dat zal zeker wel moeten ja want de originele accu van 5 cellen was kapot en vervangen voor een nieuwe 5 cellen NiMH accu die een stuk lichter was. Hierdoor verplaatst het zwaartepunt ook weer verder naar achter dus een loodje extra voorin zal wonderen doen. Helaas heb ik verder niets in de kist wat ik even gemakkelijk naar voren kan brengen dus dan maar wat dood gewicht extra. Ik moet zeggen dat met het huidige gewicht van, ik dacht iets van 5,4 kilo op deze kist van 79" spanwijdte, niet afdoet aan de viegeigenschappen want het vloog ondanks de heftige reakties best gemoedelijk. Dus een beetje gewicht erbij kan wel.

    Maarre, Do335 tegen een MkVb Spitfire... is dat historisch correct?? ;)

    Nu nog de P47D-27 afmaken en dan ben ik voorlopig even klaarrrr met bouwen!!

    Mzl,

    Tjen :cool:
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Weet zeker wel van niet maar is wel leuk :yes: ;-)


    5,4kg op bijna 2 mtr span? man dat is een lichtgewicht :yes:

    Zie net dat de span maar 69"oftewel 1750mm is volgens je eerste post maar da`s nog netjes.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  12. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Ehm ja, 69 inderdaad... lag weer te :sleepy: geloof ik :)

    Het gewicht als je alleen de romp beethebt lijkt enorm maar dat komt omdat er totaal al 800 gram lood de neus is ingegaan :rolleyes:... Anders was het niet voor elkaar te krijgen omdat het een MkVb is en het origineel ook al een kortere neus had dan de latere versies. Hierdoor zit je al snel aan het gewicht omdat je dichter op het zwaartepunt komt. Maar als de vleugel eraan zit en je tit het geheel op, valt het inderdaad mee.. Maar boeit verder niet meer omdat het bij de maidsen al snel duidelijk werd dat het goed te vliegen viel en de Spit al snel van de grond kwam.

    Nu maar experimenteren met expo dr op... :cool:
     
  13. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Je kunt ook nog een paar servo's naar voor het zwaartepunt brengen... wel een hoop werk :oops:
    Had je nou vuren of koolstof staven naar stabilo en rudder? Daar zou in het eerste geval ook nog te winnen zijn.
    Maar wat Berto zegt extreem zwaar is het allemaal niet.
     

Deel Deze Pagina