zwaartepunt varta fly

Een paar keer gezien bij wat leden waar de rem nog niet goed stond en dat scheelt inderdaad heel erg veel. Zover ik weet hebben alle regelaars een remfunctie (deze remt altijd) Anders klappen inderdaad de bladen niet in en blijft je prop gewoon draaien.

Thnx eens kijken of ik dit snap!

Nou de spullen zijn besteld, dus als het goed is heb ik volgende week de spullen binnen en kan ik de varta fly klaar maken voor ze eerste vlucht in16 jaar :)

Spullen besteld:

TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi
Folding Propeller 10x6 W/ Alloy hub 40mm / 4
2x Vigor 39g / 2.5kg / .19sec Standard Size Servo
TGS 10x6F Precision Folding propeller (reserve)

Dan ga ik in die tussen tijd de body van de zwever een kleurtje geven. Ik denk dat ik hem fluorescerend geel ga maken met wit, en witte met paars fluorescerend strepen op de vleugels.

word vervolgt.

Aan een 1800 mah. heb je al genoeg om het toestel een keer of 4 naar boven te brengen. Handig is om eerst te kijken hoeveel gewicht je voorin nodig hebt om het zwaartepunt goed te krijgen en op deze basis je accu te kiezen. Kleine accu in combinatie met een brok lood is ook weer zonde :)

3S lipo

Weet iemand wat voor 3S lipo ik het best kan gebruiken voor de varte fly?

Ik denk ook 2000 of 2200 mAh. Inderdaad afhankelijk van de hoeveelheid gewicht die je in de neus kan/moet hebben. Probeer 3S 25 C dan kan je hem ook redelijk belasten.
En zoals gezegd, de remfunktie is noodzakelijk. helicopter regelaars hebben geen remfunctie.
Ik koop mijn Lipo's in HongKong via E-bay. Met een beetje geluk voor 20 euro thuis.

Succes.

Willem.

Ik vlieg mijn varta met een 7 cellen Nimh pakket, en dat gewicht heeft het toestel gewoon nodig.

Dus wees niet bevreesd dat het lipo-pakketje te zwaar wordt....;)

Ik vlieg mijn varta met een 7 cellen Nimh pakket, en dat gewicht heeft het toestel gewoon nodig.

Dus wees niet bevreesd dat het lipo-pakketje te zwaar wordt....;)

Weet jij toevallig wat jij aan gewicht voor in het vliegtuig heb zitten? (motor+accu+eventueel lood)

Hoi Marwin,

Ik zou het zo niet weten, heb het nooit los gewogen...

Als motor heb ik er een hi-model 2814/08 met een kv van 1000 in zitten.

De accu is een 4500 mha 7 cel Nimh pakket.

Het totale vlieggewicht zit bij mij rond de 1500 gram.

Wanneer je het cg op 1/3 van de voorlijst houdt kan het eigenlijk niet fout!

grt, Louis

:confused: Sorry wat bedoel je precies ?

Ben nog niet zo bekend met de termen.

Dit betekend dat wanneer je de vleugel opmeet (bijvoorbeeld 21 cm op het breedste stuk) dat dan je zwaartepunt op 7 cm vanaf de voorkant moet liggen.
Ik weet niet of je nog lego in huis hebt, hier kun je een perfecte meetbok van maken.
Die (voorbeeld) 7 cm licht op de vleugel aftekenen, 2 torentjes maken van de legoblokken met als bovenste een dakje. Het toestel met de zwaartepunt-markering precies op de torentjes laten balanceren. De neus van het toestel moet dan lichtelijk voorover hangen, dan klopt je zwaartepunt precies.

full

Grt, Louis

Laatst bewerkt door een moderator:
Who bedankt man, dat zijn nog eens tips :)

Hier ga ik mee aan de slag.

De body is klaar, geschuurd, primer, wit lak, fluorescerend gele lak, blanke lak.
Nu de vleugels nog even voor zien van extra folie met kleur, en de vleugel even weer recht trekken met strijkbout.

De hardware voor de farta fly verwacht ik 1 deze dagen.

update:
Spulletjes zijn allemaal binnen;

De vigor vs-2 servo's zitten er in, die paste gelukkig op de originele plek, alle stuur stangetjes aangesloten.

De Turnigy 1000kv Brushless Outrunner motor (wat een mooi motor is dat, zou niet eens mis staat op de kast) past net aan maar gelukkig komen de schroef gaatjes precies overeen met de gaatje aan de voorkant van de romp, dus hoefde niks aan te passen, en zit gemonteerd.

De klap prop met spinner (ook mooie kwali) zit er op.

Plankje gemaakt van balsahout, waar de regelaar onder komt te liggen en de accu er boven op. Nu nog wachten op de nieuwe kleine 2.4Ghz ontvanger en de Turnigy 2200mAh 3S 40C Lipo Pack.

Dan het vliegtuig balanceren aan de hand van de gouden tip (lego standaard).

foto's komen binnen kort.

Laatst bewerkt:
Ik denk toch een SS regelaartje al lijkt hij door de condensatoren idd ook wel op de turnigy versie.

Probeer deze eens

http://www.suppomodel.com/ESC/Simple_options_for_20A30A40A_programming.pdf

Die dingen komen allemaal uit dezelfde fabriek dus probeer het eens. Luister eerst gewoon de bliep cyclus af om te beoordelen of hij overeenkomt met de manual.

Als hij verder dan 3 opties gaat kan je deze proberen.
Komt overeen met de turnigy 40A regelaar

http://site.exceedrc.com/resource/product/volcano_esc_manual.pdf

De brake zit er op, de piepjes kwamen precies overeen met deze handleiding:
http://www.suppomodel.com/ESC/Simple...rogramming.pdf

Ik merk het verschil wel, met of zonder brake, maar als ik gas dicht heb zitten, kan ik hem toch nog vrij makkelijk met de hand de motor draaien, voel wel wat weerstand.

Is het de bedoeling met brake dat je de motor bijna niet gedraaid krijgt met de hand, of dat het gewoon remmend functioneert.

Laatst bewerkt:
De "brake" kun je alleen testen door de motor te laten lopen en dan het gas dicht te doen. Hierbij moet hij snel stilvallen. Zoals jij het getest hebt zul je nauwelijks extra weerstand voelen, alleen als je dan probeert hem een slinger te geven zal dan niet lukken.

Zo kun je met de hand testen of de brake werkt of niet:
- Zet de ontvanger en regelaar op aan en op scherp.
- Zet de zenderknuppel/-schakelaar in de brake-on stand.
- geef een zwaai/draai aan de prop/motor. Je moet weerstand voelen. Hoe harder de zwaai hoe meer weerstand.
- trek nu de regelaardraden los van de motor (niet die tussen accu en regelaar!)
- geef er weer een zwaai aan.
- als het nu veel makkelijker gaat werkt de brake correct.

Zoals ik zei hoe harder de zwaai die je geeft hoe duidelijker de weerstand. De brake is nl. bestemd om bij 5000 of meer toeren te beginnen met werken. Jij mag in je handen klappen als je een toerental van 600 haalt (10 per sec).

Oh ja, blijf met je handen uit de buurt van de gasknuppel/schakelaar als je met de prop bezig bent. Een prop heeft veel weg van een gehaktmolen en geen ontzag voor menselijke handen en vingers. :(

Gr. Dirk.

Je kunt ook gewoon even gas geven en het gas snel dicht doen. Met rem stopt hij dan véél sneller dan zonder.

Dan zit de rem er officieel op :p

Heel erg bedankt mensen! farta vly is bijna klaar, ben nu beetje de organen en ingewanden aan het ordenen (regelaar, ontvanger, accu).

dan balanceren (1/3 gewicht van uit de voorkant) en dan maar eens kijken.
Ik heb net even proef gedraaid en moest haar echt met twee handen vast houden, wat een power zo'n prop.

zou ik nog voor extra cooling's gaten moeten zorgen? want er komt 0,0 frisse wind in het toestel naar binnen ?

Laatst bewerkt:
Oke mensen, vandaag de eerste maiden gehad van de robbe varta fly, met ruime windkracht 3 (aan de kust) En het was een groot succes :)

De zwever is zwaar over powerd maar dat is eigenlijk juist een voordeel, kan bijna oneindig verticaal omhoog! en dat red je uit vervelende situaties.

Het vliegbeeld is vind ik nog wat zenuwachtig, maar dan kan ook door de wind komen.

Mensen heel erg bedankt voor de tips en tricks en leuk om weer zo'n ouwe kist de lucht in te krijgen na 16 jaar stof te hebben liggen happen op de kast.

Foto's en films zou ik hier binnen kort nog wel even posten.

Bedankt.

Back