zwaartepunt varta fly

Zenuwachtig op het hoogteroer duidt vaak op een wat achterlijk zwaartepunt. Verder top dat hij het luchtruim weer heeft gekozen :thumbsup:

Zenuwachtig op het hoogteroer duidt vaak op een wat achterlijk zwaartepunt. Verder top dat hij het luchtruim weer heeft gekozen :thumbsup:

Leg eens uit wat je bedoelt met achterlijk zwaartepunt? staat op 1/3 nu.

Het is meer dat die heel snel aan het pompen is, maar dat ligt misschien aan mij?

ik zal proberen ff te verklaren wat dit inhoud.

een zwaartepunt is heel belangrijk op een toestel.
vaak word bij het starten (maidenvlucht) 1/3 van de koorde aangehouden.
voor vele toestellen is dit best ok..

sommige toestellen hebben die 1/3 niet nodig , maar bv 1/4 of zelfs 1/2 van de koorde.
dus als jij 1/3 aanhoud, maar hij heeft bijvoorbeeld liever dat het CG (zwaartepunt) op 1/4 ligt, dan kan een toestel heel raar of "zenuwachtig gaan reageren.

wanneer een toestel met het CG te ver naar achter gevlogen word, krijg je het gevoel dat je je uitslagen van je controlevlakken slecht afgesteld hebt. (vind ik zelf)

je toestel wil als je het horizontaal legt steeds de neus omhoog duwen. vaak resulteert dit in het pompen van het toestel.

wanneer het CG te ver naar voor ligt, gaat je toestel snelheid willen nemen.
maar het toestel reageert dan vaak aangenamer op het sturen van de controlevlakken. (zowel hoogteroer/rudder als de ailerons)

het is dus aan jouw om hier een beetje mee te gaan spelen...
het beste is echt een windstille avond uit te kiezen.
geen wind, geen turbulente lucht, geen thermiek etc....

dan kijken op 50m hoogte wat je toestel doet....
vliegt hij graag op zijn gat dan duw je wat lood in de neus.
andersom uiteraard lood aan de staart.
het kan soms wel 10 vluchten duren vooraleer je tevreden bent over het bekomen CG.

maar dat hij in 1 geheel beneden geraakt is, wil zeggen dat dit nog niet zo vreselijk slecht ligt ;)

mvg DJ

op de tekening van de varta fly. staat het zwaartepunt,
5.5 cm vanuit de voorkant vleugel.
de mijne is (bijna) origineel, en kan dit week-end voor het eerst de lucht in.
ik moest nogal wat lood voorin duwen.
mede doordat de (toendertijd ) niccads vervangen zijn door een veel lichtere lipo accu (3700mA)
vrgr sk

Hier vliegt de varta fly eigen super! Nu heb ik geen ervaring met specifiek zwevers maar hij vliegt gewoon goed recht en zweeft mooi met wind kracht 3-4. Nog niet getest met weinig of geen wind.

Maar ik heb nooit het zwaartepunt van 5.5 cm vanuit de voorkant vleugel aangehouden. Meer gewoon op 1/3 van de vleugel en zorgen dat de neus dan naar beneden wijst!

Heb voor in de neus denk zo aan 400 gramm aan spullen liggen. Blijkbaar is dit voldoende.

TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi
Folding Propeller 10x6 W/ Alloy hub 40mm / 4
2 x Vigor 39g / 2.5kg / .19sec Standard Size Ser
Turnigy 2200mAh 3S 40C Lipo Pack
Standaard 30A regelaar.

Maar ik wil wel eens de 5.5 cm vanuit de voorkant vleugel gaan proberen eens kijken of dat nog beter vliegt, want met veel wind had die soms wel last van pompend gedrag!

hij vliegt gewoon goed recht en zweeft mooi met wind kracht 3-4
Kom ik nu toch beetje op terug.

Ik was gister middag met mooi weer aan het vliegen met onder andere de varta fly op de Veluwe achter het camping "de paalberg" Ermelo.

Daar was toevallig een ervaren man ook aan vliegen met een vergelijkbare zwever, met hem hebben we even gekeken naar het vliegbeeld van mijn varta fly, maar ook hij constateerde dat de varta fly niet optimaal vliegt en waarschijnlijk de gewichtsverdeling nog niet helemaal goed zit.

Want de varta fly is heel moeilijk horizontaal stabiel te houden en heeft steeds de neiging te gaan pompen bij het zweven en de motor uit.

Op het moment ik de motor aanzet, en volgas geef gaat die als een racket omhoog met het resultaat dat die gegeven moment aan ze neus gaat hangen en om klapt door stall denk ik! En dan wordt alles heel zenuwachtig en niet te houden.

En dit alles was met een matige wind kracht 2.

Ik ga eens goed zoeken naar de gewicht verdeling en eens kijken of ik dit beter/anders kan krijgen.

probleem 1:
Als je zwever gaat pompen is je instelhoek te groot maar meestal is je CG te ver naar achteren. Je moet dus gewicht naar voren brengen.
Probleem 2:
Een zwever met veel motor vermogen krijgt veel snelheid en gaat met de instellingen waarmee je goed zweeft sterk overtrekken. Hoemeer snelheid .....destemeer lift.
Uiteindelijk gaat hij aan de prop hangen looping maken of komt bij onvoldoende vermogen in een Stall. Je kunt dit voorkomen door de motor meer voorover te monteren waardoor de zwever meer naar ondergetrokken wordt.
verder kan je op de gasknuppel ook down programmeren indien je zender dit kan natuurlijk. Veel zwevers hebben hier last van , vaak omdat ze niet als motorzwever zijn ontworpen of alleen voor een 400 borstel motor met maar net voldoende vermogen.

Eerst moet het pompen opgelost worden voor je verder gaat.

Ex Wassenaarder.

Bedankt,

Betreft motor vermogen, is geleidelijker en minder gas tot nu toe wel doeltreffend.

Het pomp gedrag ga ik inderdaad oplossen met gewicht en beter lanceren!

To be continued.

Ps. Wassenaar is zo mooi!

probleem 1:
Als je zwever gaat pompen is je instelhoek te groot maar meestal is je CG te ver naar achteren. Je moet dus gewicht naar voren brengen.
Probleem 2:
Een zwever met veel motor vermogen krijgt veel snelheid en gaat met de instellingen waarmee je goed zweeft sterk overtrekken. Hoemeer snelheid .....destemeer lift.
Uiteindelijk gaat hij aan de prop hangen looping maken of komt bij onvoldoende vermogen in een Stall. Je kunt dit voorkomen door de motor meer voorover te monteren waardoor de zwever meer naar ondergetrokken wordt.
verder kan je op de gasknuppel ook down programmeren indien je zender dit kan natuurlijk. Veel zwevers hebben hier last van , vaak omdat ze niet als motorzwever zijn ontworpen of alleen voor een 400 borstel motor met maar net voldoende vermogen.
Eerst moet het pompen opgelost worden voor je verder gaat.

Ex Wassenaarder.
Als een zwever pompt is het instelhoekverschil (hoek tussen vleugel en stabilo! ) inderdaad te groot.
Maar ... dan is met zekerheid ook het instelhoekverschil (te) groot, en niet te klein!!!! Het stabilo moet immers down-lift geven om het teveel aan gewicht voor te compenseren.
Dus:
- lood eruit !
- down trimmen
- testen
Is het eenmaal goed (duikproef/duiktest) dan stabilo zo corrigeren dat je bij dat zwaartepun geen hoogteroeruitslag meer nodig hebt.

Een zwever hangend aan zijn prop omhoog krijgen kan (mits voldoende sterke motor) maar efficienter is het om hem zelf te laten vliegen, waarbij de prop voor de extra snelhid zorgt. De vleugels leveren dan de benodigde extra lift.
De extra snelheid en zeker ook de zeer hoge stroomsnelheid van de prop-luchtstroom zorgen ervoor dat de zwever zijn neus omhoog wil gooien. Dat effect is overigens minder sterk bij een goed liggend zwaartepunt en instelhoekverschil (vorige punt). Het motor vermogen doet er ook toe, zelfs een volle, half-volle, of bijna lege accu maakt uit.
Het beste kun je dat compenseren met motordomping (motor-as wijst enkele graden naar beneden tov. de romp-as, meestal tussen de 5 en 10 graden). Maar ja, als het teveel of te weinig is, ga je niet effe die neus verbouwen ... Daarom mixen we meestal motor (of gas) bij het hoogteroer. Meestal down.
Natuurlijk kan dat ook met de hand, maar dat is lastig te doseren. Als je toch wat met de hand moet doen is het handigste om elke 1-2 sec. een kort tikje down te geven.

Succes,
Dirk.

ik moet even terug komen op mijn eerdere post.,
de varta-fly heeft dit week-end niet gevlogen,
nu ik dan toch bezig ben, dan maar goed,
ik heb de speed 600 inmiddels vervangen door een typhoon micro borstelloze mtr,
en een 40 amp programmeerbare regelaar,(pentium 40a),en de originele servo's zijn vervangen door digitale micro servo's
blijft voor mij nog de grote vraag, hoe zet ik mijn boord spanning aan,
d.m.v. een schakelaar , de oude regelaar had hiervoor een appart draadje,
de nieuwe niet.......
en ....wachten op komend week-end dus.....
sk

Bedankt,

Betreft motor vermogen, is geleidelijker en minder gas tot nu toe wel doeltreffend.

Het pomp gedrag ga ik inderdaad oplossen met gewicht en beter lanceren!

To be continued.

Ps. Wassenaar is zo mooi!

Pas gewicht toevoegen indien overige instellingen rorrect zijn.
Een pompende zwever is vaak lastiger te besturen dan een zwever die teveel gewicht in de neus heeft(staartlastig of neuslastig). Ik denk dat bij het maiden de meeste zwevers eerder staartlastig zijn dan neuslastig omdat iedereen z'n zwever zo licht mogelijk wilt houden.

Lood is zonde... accu naar voren , zwaardere motor,
Of een zwaardere lipo nemen zodat het extra gewicht nog nut heeft.
Bij grotere en meestal zwaardere zwevers is lood uiteindelijk de oplossing.
Bij een lege zwever ga ik altijd eerst vaststellen hoeveel gewicht er toegevoegd MOET worden. Vervolgens is de motor van belang want die moet afgestemd zijn op het gewicht en spanwijdte van de zwever. De rest van het gewicht kan accugewicht worden.
Het gewicht van regelaar en servo's spelen zeker bij grotere zwevers een ondergeschikte rol.
Maak gebruik van de database van Arjan daar zit meestal jouw zwever wel tussen of anders een die vergelijkbaar is.

succes.

Pas gewicht toevoegen indien overige instellingen rorrect zijn.
Een pompende zwever is vaak lastiger te besturen dan een zwever die teveel gewicht in de neus heeft(staartlastig of neuslastig). Ik denk dat bij het maiden de meeste zwevers eerder staartlastig zijn dan neuslastig omdat iedereen z'n zwever zo licht mogelijk wilt houden.

Lood is zonde... accu naar voren , zwaardere motor,
Of een zwaardere lipo nemen zodat het extra gewicht nog nut heeft.
Bij grotere en meestal zwaardere zwevers is lood uiteindelijk de oplossing.
Bij een lege zwever ga ik altijd eerst vaststellen hoeveel gewicht er toegevoegd MOET worden. Vervolgens is de motor van belang want die moet afgestemd zijn op het gewicht en spanwijdte van de zwever. De rest van het gewicht kan accugewicht worden.
Het gewicht van regelaar en servo's spelen zeker bij grotere zwevers een ondergeschikte rol.
Maak gebruik van de database van Arjan daar zit meestal jouw zwever wel tussen of anders een die vergelijkbaar is.

succes.

Database van Arjan?

Google --> [48070] database-setups-elektrozwevers

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad maar daar hoef je niet voor te googelen maar slechts helemaal bovenaan in ons zweefvliegforum te gaan.

Succes

Probleem denk ik gevonden van het rare vlieg gedrag van de varta fly.
Ondanks de dikke accu en grote motor is de voorkant toch veelte licht.

Als ik de 5.5 cm vanuit de voorkant van de vleugel aan hou en op het daar voor speciaal ingericht lego standaard zet, ligt de staart op de vloer en ik ben bang dat er heel wat gewicht in moet om hem neus zwaarder te krijgen.

Iemand ideeën? want echt veel ruimte om lekker stukje lood ofzo neer te leggen is er niet, en de accu zit ook al helemaal voor in.

Update: ben even bezig geweest met wegen en meten, 108 gram dan hangt de neus iets voor over, dat zou eigenlijk prima zijn.

Maar waar laat ik in godsnaam 108 gram aan de voorkant?

Laatst bewerkt:
zonder extra gewicht ziet het er zo uit:

Foto-4RHM7JBT-D.jpg

Foto-NXS34AM8-D.jpg

dan hangt de fly zo:

Foto-KHNQDU6D-D.jpg

Met extra 107 gram (zonder 28 gram van cockpit) gewicht hangt die zo:

Foto-UBC6TFYM-D.jpg

Foto-KYCIWO3K-D.jpg

Laatst bewerkt:
Kun je op of ander je accu niet 3 plakjes lood van 35 gram kwijt? Zo zou ik het doen.

Kun je op of ander je accu niet 3 plakjes lood van 35 gram kwijt? Zo zou ik het doen.

Ik ga morgen wel even opzoek naar lood, heb nog ergens een rol liggen!
Dat is misschien wel een idee om het met dunne plakken op te lossen rond om de accu.

Jammer dat die zo licht is, had verwacht dat de accu en motor voldoende belast waren, maar goed nu dan toch maar met extra gewicht gaan oplossen. Dan hopen dat die goed stabiel gaat vliegen.

Back