Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tijd voor een update!!!

Ik heb gisteren een messing staaf gekocht die precies in de hevels van mijn servo en roer kunnen.
Ik had namelijk slechts één misschien net lang genoeg staafje, en die paste minder goed dan de nieuwe.
Ik heb inmiddels de nieuwe staaf op maat geknipt en in vorm gemaakt, en heb het geheel inmiddels 2 keer getest.
De eerste keer had ik een "vertraging", maar de roerhevel moet juist sneller draaien dan die van mijn servo (dat heb ik bij andere modellen van de Zwarte Zee III, die dezelfde aandrijving (schroef + roer) heeft) en daar heb ik dus meteen gebruik van gemaakt.
Het roer draait iets verder naar stuurboord dan naar bakboord, maar dat vindt ik niet zo erg.

De stuurmachinekap is ook bijna af, ik heb de bovenkant al gemaakt, maar het geheel moet ook nog helemaal in vorm geschuurd worden.

Groetjes Josse

@ Frederik,

Dat weet ik.
Ik denk dat dat komt omdat de staafjes net niet helemaal even lang zijn en de servo misschien net niet helemaal strak in lijn staat, maar ik vindt het verschil dusdanig klein dat ik het maar zo laat.

Groetjes Josse

Tijd voor nog een update :lol: :lol:

Ik heb vandaag hard gewerkt aan het gladschuren van de romp.
Ik heb de boeg een mooiere en beter kloppende vorm gegeven.
Foto's volgen zodra ik kans heb om bij de juiste p.c. te kunnen.

Ik heb een stuk balsahout gelijmd op een stuk boeg, omdat het bovenste deel van de romp daar te ver naar binnen begint op hoofddek-hoogte.

De achtersteven is inmiddels ook al bijna helemaal goed in vorm.

Het einde van de plamuur-fase is in zicht!!!! :lol: :lol:

Ik heb ook de eerste waterdichte deur gemaakt.
Deze deur komt in het schot van de S.B. walegang.

Groetjes Josse

Hier zijn de foto's van de laaste update!!!!

normal_1achterschip_in_vorm_01.jpg

Hierboven is het inmiddels in vorm zijnde achterschip.

normal_1nieuwe_vorm_boeg_02.jpg

Hierboven is de nieuwe vorm van de boeg te zien.

normal_1Powerful_looking_tug%21%21%21%21.jpg

Hierboven is de machtige boeg te zien.
Die wil je niet recht op je af zien komen op deze manier!!!! :lol: :lol:

normal_1waterdichte_deur_01.jpg

Hierboven is de waterdichte deur te zien.

Groetjes Josse

Josse,

zeker niet op die manier.......
De foto is op zijn kant.........
En een schip op zijn kant.....

ciao,
Ronald

@ Ronald,

Op de tweede foto van boven ligt ze even op haar zij omdat ik een balsahouten plaat op de boeg aan het lijmen was omdat het losgezaagde deel hier erg ver naar binnen zat.
Om het gewicht dat de plaat in vorm moet brengen (het gewicht op de foto is een zelf gemaakt hijsoog, een opdracht op school geweest) niet meteen weer op de grond te zien vallen ligt ze even op haar kant.

Groetjes Josse

Even een update,

De rederij Brouwer Sleepdienst is erg rijk.
Ze hebben daarom besloten om een bar te laten plaatsen.
De bar is reeds in aanbouw.
Aan deze bar zal alleen voor feestgelegenheden alcohol geschonken worden, de bemanning heeft zich tevreden te stellen met chocomel of een sapje.
De bar wordt mooi afgewerkt.

Ik ben ook alvast begonnen met de sleepbeting.
Deze moet natuurlijk erg veel kracht kunnen hebben, maar het dek zal dat natuuurlijk ook moeten kunnen hebben, dus er komt een dikkere plaat onder die aan de randen netjes afgeschuind is.

Foto's volgen.

Groetjes Josse

Tijd voor een foto-update!!

normal_1ingangskap_in_aanbouw_01.jpg

Boven: de ingangskap in aanbouw.

normal_1sleepbeting_in_aanbouw_01.jpg

Boven: de sleepbeting in aanbouw.
Deze staat op de verstevigingsplaat.

Ik heb vandaag weer stevig geplamuurd, en nu is de spuitplamuur op, maar het heeft wat opgeleverd!!

Groetjes Josse

Tijd voor een update!!!

Ik heb inmiddels het onderwaterschip helemaal glad en vlak geschuurd!!
Het onderwaterschip is inmiddels super glad geschuurd, en de boeg heeft daarbij extra aandacht gekregen, omdat daar het water het eerst komt en ik daarom van mening ben dat daar de meeste winst te halen valt voor het verminderen van de weerstand die het model in het water ondervindt.
Na het schuren heb ik de romp goed schoongemaakt en is het onderwaterschip voorzien van een laag verf!!!!!!!
Eindelijk begint ze er echt goed uit te zien!!!!

Ik zal waarschijnlijk nog wel een potje bij moeten halen om de verf beter te laten dekken, maar dat kan waarschijnlijk pas donderdag omdat de locale modelbouwzaak dan pas weer open gaat.

Morgen ga ik waarschijnlijk nog wel een beetje bijplekken met het allerlaatste beetje rode verf.

Groetjes Josse

Even een update,

Ik was gisteren even een stap in het verven vergeten, namelijk de grondverf.
Vanmorgen de romp weer even geschuurd en vervolgens toch maar de grondverf over de rode verf heen.
Na school (lessen gingen niet door vanwege een stroomstoring) een nieuw potje rode verf gekocht.
Kom ik thuis, kijk even naar de nummers op de potjes verf, blijkt dat ze 2 verschillende nummers hebben.
De kleuren leken alleen zoveel op elkaar dat ik de gok gewaagt heb, en tot nog toe geen kleurverschillen.

Foto's komen nog.

Groetjes Josse

Josse.. Wordt het niet eens tijd voor een update? :mrgreen: Maar je hebt kans dat als je je boot in de zon hebt liggen dat je het verschil wel ziet..

Het is, zoals Botter al zei, tijd voor een update!!!!!

normal_1Eerste_laag_verf%21%21%21%21%21_01.jpg

Hierboven is de nieuwe verflaag die ik inmiddels op de grondverf heb aangebracht te zien.

Inmiddels ben ik ook al begonnen aan een nieuw roer, omdat de oude er iedere keer afviel, waarschijnlijk omdat er teweinig lijmoppervlak was.
Het nieuwe roer is een balans roer waardoor er wel een vrij groot lijmoppervlak is.
Hieronder een foto van het roer tijdens de montage.
normal_1eerste_laag_verf_en_nieuw_roer_01.jpg

Groetjes Josse

@ Botter,

Als er een kleurverschil zichtbaar wordt in de zon is dat waarschijnlijk zo'n klein verschil dat dat dan het realistische kleurverschil is :lol:

Groetjes Josse

Hallo Josse,

Zou het niet verstandiger zijn eerst het schuurpapier weer eens voor de dag te halen?
De romp ziet er nog niet echt glad uit, maar dat is mijn bescheiden mening.

Greetings,
Luit

@ Luit,

Ik was denk ik zondag iets te enthousiast bezig, en heb toen al die oneffenheden over het hoofd gezien.
Ze is zogenaamd een paar keer onzacht in aanraking gekomen met de wal/ bodem.
Het is tenslotte een werkschip :lol:

Groetjes Josse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back