Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een geverfde houten boot, dat is om last vragen. Het minste dat je kunt doen is het hout eerst impregneren met G4, en dan een glasmatje erop met polyester. Maar niets overtreft een volledig glasvezel/polyester boot.

Hallo,

Ik had er niet bij vertelt dat er ook al een aardig dikke laag polyester overheen zit.
De lekkages zijn puur vanwege het later weghalen van spijkers en dat de gaten dan niet opgevult werden.

Groetjes Josse

Vandaag ben ik op sollicitatiegesprek geweest bij IHC Merwede en ik ben aangenomen om vakantiewerk te komen doen!!
Er komt dus weer geld in het modelbouwlaatje!!!
Dan kan ik weer wat fatsoenlijks kopen om de Zwarte Zee af te maken.

Groetjes Josse

Vandaag is het erg lekker weer, dus ik dacht, even proefvaren.
Na een halfuur varen blijkt er toch nog steeds wat lek te zijn.
Het lek was waarschijnlijk het tekort aan vet in de schroefas, dus wat vet in de koker gepompt.
Weer gaan proefvaren, en dankzij dat één van de draden van de motor losliet heb ik haar nog, want er stond al een flinke lading water in, een paar minuten nadat ik in het water de accu's erin had gelegt.
Ik heb besloten om de bouw stil te leggen totdat ik mijn eerste salaris binnen heb en polyester en glasmat gekocht heb.
Eerst wil ik de romp helemaal waterdicht hebben en dan ga ik wel weer eens verder (als mijn handen niet te erg jeuken) aan de opbouw.

Groetjes Josse

Even een vraagje,

Ik heb van iemand de tip gekregen om de dekken er weer helemaal af te halen, om vervolgens de romp van binnen en van buiten in de polyester te zetten en gelijk de gelede schade te kunnen herstellen.
Zijn er meer mensen die dit een goed idee vinden?

Groetjes Josse

ik zou de dekken eraf halen en het schip eerst een paar dagen op de verwarming leggen zodat je zeker weet dat al het vocht er uit is.. Haal je je dek er nu niet af ben ikb ang dat straks je hele romp is weggerot.. Dus ik zeg jaa!

ik zou binnen in de boot voor andere oplossingen gaan dat polyester. Gewoon met G4 of een ander hars/vernis verven.

Buiten op de boot is het zeker een goed idee om epoxy of polyester te doen - kwestie van de zaak dicht te krijgen. Met polyester heb ik zelf geen ervaring (allee... toch niet op modelbouw boten)

Patrick

@ Patrick,

ik zou binnen in de boot voor andere oplossingen gaan dat polyester. Gewoon met G4 of een ander hars/vernis verven.

Patrick

Ik heb inmiddels behoorlijk wat winkels afgezocht naar G4, maar heb het nog nergens gevonden.
Bovendien is G4, naar wat ik er over gehoord heb, bedoelt voor papier en karton, en polyester werkt volgens mij prima in dit soort gevallen.
Maar bedankt voor de tip.

Groetjes Josse

G4 is meer een hecht middel voor de polyester.... En G4 ken je zoeken onder een andere naam, welke dat weet ik niet. Maar het was ergens anders onder te zoeken.

G4 Voor papier en karton? Wat voor krant lees jij dan? G4 is gewoon een soort van polyester impregneer middeltje.. En het wordt genoeg op hout gebruikt.. Maar de boel in een goede laag grondverf zetten helpt ook wel hoor.. Maarja het is jou schip, jou feestje.. Ik zie wel wat er van komt:D Misschien komt het ook wel goed met die polyester

@ Botter,

Die "krant die ik lees is dit forum", maar wellicht kijk ik wel in de verkeerde hoeken, of heb ik er gewoon overheen gelezen, maar ik weet wel zeker dat het voor papier en karton geschikt is.

Het aanbrengen van polyester in de romp is mij al vaak geadviseert, en polyester heb ik nog, en ik ga morgen of overmorgen bijhalen voor de buitenkant van de romp, dus dan heb ik daar absoluut genoeg van.

Groetjes Josse

Het aanbrengen van polyester in de romp is mij al vaak geadviseert, Groetjes Josse

hmm... Waarom luister je dan niet :confused::confused: en nergends op de de foto`s die jij had geplaatst zie ik glimmend spul in je romp. dus het lijk me sterk dat je polyester heb gebruikt. Maar het is volgendsmij je eerste schuit...? je 2de word een stuk beter :rolleyes: toch ??

@ Armando,

Ik heb de electronica eigenlijk veel te vroeg vastgelijmd, en heb daarom de stap van de binnenkant van de romp polyesteren overgeslagen.
Bovendien ben ik nog weleens flink eigenwijs, en dat bewijst in dat geval erg dom te zijn geweest, maar van fouten kun je leren, en dit neem ik zeker mee voor de volgende modellen.

Groetjes Josse

Dat hoop ik dus wel. Want het is lullig om zo`n model door je eigen fouten zien ondergaan daar gaat al je tijd en moeite. Maarja deze keer wel proberen goed te doen. En neem nou ook is dingen aan van andere. kost je een hoop moeite.

lifeboatcaptain,
ik ben het voledig met armando eens.
volgens my loop je te hard van stapel,let wel het is niet de bedoeling je af te breken.
maar,doe eerst verder met de romp, zodat er eens iets degelyks voor de dag komt.
ik zelf ben al een aantal maanden bezig, met de romp van een sleper.
en nog ben ik niet klaar, om deze te schilderen.
als ik zie wat een werk de mensen hier op dit forum in hun model steken,dit is niet zomaar in een paar maanden gedaan.
maar het resultaat is er dan ook naar.
myn advies,niet te snel,en luister naar de raad van de volgens my zeer ervaren bouwers
sucses,de groetjes ronny

ook ik ben het eens met armando.
ik zie mezelf ook als een beginner aangezien ik pas anderhalf jaar met modelbouw bezig ben.
je kan best moeilijk beginnen,dat is iedereen zijn eigen keuze.
dat het eerste model dat je maakt niet helemaal perfect is maakt niet uit.
mijn eerste was ook niet helemaal goed.
ik zeg altijd maar JE LEERD VAN JE FOUTEN.
het belangrijkste is dat je hier op het forum alles kan vragen over diversen dingen die in de modelbouw van toepassing zijn.
iedereen heeft in het begin fouten gemaakt,en wil die met andere delen zodatje iemand anders daarvoor kan behoeden.
daarnaast is het belangrijk dat je GEDULD heb.
wil niet te snel resultaat zien.
zorg bijvoorbeeld dat je romp volledig af is voor je gaat schilderen of spuiten.
laat staan dat je hem voor het eerst in het water legt.
je weet nu zelf wat er van kan komen.

voor de rest niks negatief.
vooral doorgaan waar je mee bezig ben.
vrienden van mij vinden modelbouw meer iets voor oudere mensen die van hun pensioen genieten,maar sinds ik hier een tijdje op het forum ronddwaald merk ik dat hier mensen van alle leeftijden dezelfde hobby delen.
ik hoop dat je er iets aan heb,en voor de rest veel succes met de bouw van je zwarte zee.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele tips!!
Ik ga hier zeker wat mee doen.

Vandaag na school ga ik gelijk even naar de Quartel bij mij in de buurt om de polyester te kopen.
Ik ga, als het weer goed is, de romp helemaal in de polyester en glasmat zetten, wat ik eigenlijk vóór het proefvaren had moeten doen.

Groetjes Josse

G4 kan je bij Voschemie verkrijgen.
polyester haal ik daar ook.

Nu, waarom werk ik niet graag met polyester?
1) het stinkt als de pest
2) het krimpt bij harding
3) het word HEET en verbrand bij gebruik in te dikke lagen
(epoxy trouwens ook maar poly nog veel meer)

het schuurt wel veel makkelijker dan epoxy.

Patrick

Quartel verkoopt G4 van Voss chemie.
Mijn Zwarte Zee 3 zit er goed vol mee aan de binnenzijde.

@ Patrick,

De belangrijkste reden waarom ik lijver polyester gebruik is omdat ik daar op school al aardig wat mee gewerkt heb, en ik het persoonlijk prettig materiaal vindt.
Tijdens het werken met de polyester ben ik om te beginnen buiten, maar ik heb er zelf (net als de rest van de klas) nog nooit echt last van gehad, terwijl de rest van de school stoned in de lokalen zat:grin::grin::grin::grin:

Inmiddels heb ik de polyester gekocht, en ik ga even een gaatje prikken om de romp ervan te voorzien.

Even voor de Smit Lloyd-fans onder ons, er is vanmiddag bij de kade voor mijn school een ex-Smit Lloyd aangemeert, en morgen neem ik mijn camara mee en dan ga ik zo veel mogelijk foto's maken, en ik wil proberen aan boord te komen om foto's van detail's te nemen, als iemand nog foto's nodig heeft van een bepaalt onderdeel hier even melden, dan kijk ik morgen of ik wat kan regelen.

Groetjes Josse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back