Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    tussen 60 en 70 mm... da's op het randje van een torque 900 maar misschien mogelijk.

    Ik heb nu een project met een torque 900 en 65 mm 4 blad schroef, en binnen een weekje weet ik of dit gaat lukken.

    je kan het in ieder geval vergeten met die 500 race motor, dat gaat niet lukken. Misschien wel met een vertraging. Pas op he... 70mm schroef zijn serieuze krachten, zet die motor maar goed vast.

    Ook opgelet met as diameters, boven x mm (70 ofzo) ga je vaak over naar as dia 6mm. Koppelingen zijn idem robust, joekels hoor.

    Patrick
     
  2. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    hoe weet je wat de maximale diameter van een schroef voor de motor is ? Trek ze dan boven de Amperage of ...?
     
  3. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo,

    Ik zoek eigenlijk een motor met best wel goed zijn werk kan doen met 7,2V, want ik heb al een loodaccu die dat voltage levert. Ik zou het zonde vinden als ik die ook al als ballastaccu kan gaan gebruiken.

    Groetjes Josse
     
  4. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @armando

    inderdaad, trek je teveel stroom ben je verkeerd bezig. Hoe weet je dat je teveel stroom trekt... wel je kan het meten of je motor/regelaar worden kokend heet.

    Na een tijdje krijg je ook wel wat ervaring hierin.

    @josse,

    ben je zeker van die 7.2V. Ik vind het nogal raar.
    Een doordeweekse loodaccu is 7.2Vah aan 12V.

    betekend een capaciteit van 7.2 Amp over een uur, aan 12V. Verwissel je toevallig de dingen niet?

    Patrick
     
  5. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Perk,

    Op de accu staat 6V 4,5Ah, maar één cel in een accu levert ongeveer 2,2V wanneer de accu heel bijna leeg is, en 2,4V wanneer de accu helemaal vol is. Dus de fabrikant geeft op dat de accu 6V levert, maar eigenlijk levert de accu 7,2V.

    Groetjes Josse
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Gelul in de ruimte

    Een akku van 6 volt is vol bij een laadspanning van 6.9 Volt:rolleyes:
    Dat is gedeeld door 3 is 2.3 volt per cel.
    en hoger mag je niet gaan.:!:
    En een 12 volt akku is vol bij 13.8 volt
    Maar dat is de laadspanning hoor.
    Zodra je hem van de lader afhaalt dan zakt hij wel weer naar 6 of 12 volt.
    Dus laad u je eigen verders maar niets wijs maken .
    Ze kunnen op een akku zetten wat ze willen maar voorafgaande geschrevenen is de waarheid als een koe.
    En Voor zo.n schip als dat u daar bouwd.
    Ging ik toch voor de power 1000 mooi langzaam lopende motor
    Max 120 watt vermogen
    En dan op 12 volt.
    Daar kan je best een leuke schroef aanhangen hoor.
    tot wel 9 cm en dan word uit ervaring de motor niet eens overdreven warm.
    tot zover deze discusie doe er mee wat u wilt he.
    Het is uw schip en uw centen
    mvg
    Frederik:D:D
     
  7. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Frederick,

    Die wijsheden zijn mij op school tijdens de lessen Electrotechniek geleerd, dus ik twijfel niet aan de juistheid van hetgene wat ik geschreven heb. Ook is mij vertelt dat de stroom in een accu langzaam zakt totdat de accu helemaal leeg is.

    Een loodaccu is leeg wanneer het voltage minder dan 6,4V is.

    Groetjes Josse
     
  8. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update,

    Ik ben weer verder gegaan met mijn romp!!!!
    Deze week ben ik daar wegens ziekte niet aan toe gekomen, maar inmiddels ben ik weer beter genoeg om weer aan de romp te kunnen werken!

    Ik ben begonnen met een zwemles!!!!!!!! De zwemles was suc6vol voor wat betreft het doel (kijken waar en hoeveel ballast erin zou moeten komen), dit is namelijk gelukt, maar veel tijd kreeg ik hier niet voor, want er bleken 2 kleine gaatjes in te zitten en blank triplex blijkt ook niet in staat water erg lang tegen te houden.

    Ik ben daarna, terwijl mijn machtige sleper lag te drogen, begonnen met het passend maken van het eerste stuk romp!
    Hier heb ik wat beter mijn best op gedaan dan ik normaal doe, maar normaal gesproken is het ook niet precies genoeg gemaakt.
    Ditmaal heb ik alles veel beter passend gemaakt, maar er zal toch echt nog wat plamuur en lijm aan te pas komen om de naden dicht te stoppen.
    Foto's hiervan komen nog.

    Ik heb ook wat 3mm dikke latjes gekocht voor het verstevigen van de schotten in het interieur.
    Ook heb ik Revell kleur 83 gekocht voor het weatheren.
    De andere benodigde kleuren heb ik al.

    Ik ga mijn Vlaggeschip het uiterlijk geven van hoe ze er ongeveer uit zal hebben gezien net na 5 mei 1945.
    Dit betekent dat ik aardig wat kan weatheren en lekker veel roest aanbrengen, want in oorlogstijd is er heel veel materieel nodig, en te weinig van alles en onderhoud krijgt dan een lage prioriteit.
    Ze krijgt alleen geen bewapening en ook geen bordessen waar de bewapening op gestaan heeft.

    Groetjes Josse
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ontlading mag nooit verder gaan dan 1.83 volt per cel.
    Bij 2.35 volt per cel gaat de accu koken zover moeten wij dus niet gaan met de gell accu's daar we deze niet bij kunnen vullen.
    We gaan dan ook uit van 2.3 volt per cel als de accu helemaal geladen is een accu met 6 cellen is dan 6 X 2.3 = 13,8 volt.
    Leeg is de accu op een gevaarlijk punt bij 6 X 1.83 volt = 10.98 volt zover zou ik niet gaan om jaren met de accu's te kunnen werken.

    Ik heb altijd de gewoonte gehad om 2 stel accu's mee naar de waterkant te nemen als ik dan hoorde dat het toerental van de motor of de snelheid van het model verminderde dan wisselde ik de accu om.

    Hetzelfde geld voor in de winter dat je de accu moet laden minstens 1 maal per maand aan de lader.

    Er zijn laders die een afslag hebben zoals de Robbe 6 + 3 lader.
    Voorheen en die bezit ik nog had ik een apart kastje tussen de Universeellader en de accu.
    Laden met 10% van de capaciteit van de accu dat is dan een accu van 7 aH met 700 mA laden.
    Zo heb je het langste plezier aan je accu's.
    In het voorjaar verkopen de modelbouwzaken de meeste accu's doordat ze in de winter niet onderhouden zijn.
    Theoretisch is de zelfontlading 1% dus in 100 dagen is je accu leeg.

    Het onderstaande schema heb ik uit mijn schoolboeken van de Zeevaartschool gehaald.
    Vroeger had je op de schepen 110 volt aan boord en hier stond een hele metalen kast vol met accu's voor opgesteld.
    Overdag draaide er een Hulpmotor met Dynamo die s'avonds uit ging voor het slapen gaan.
    Op de laatste schepen had je een Hulpmotor met Dynamo voor in het schip staan en waren de accu's verleden tijd.

    Om de conditie van de accu's te meten maten we het S.G met een Areometer.

    Schema laad en ontlaadcyclus loodaccu.

    [​IMG]
     
  10. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Jan Vos,

    Die grafiek lijkt totaal niet op de grafieken van loodaccu's die ik op school tussen de lesstof had zitten.
    Weet u zeker dat dit over een loodaccu gaat?

    Groetjes Josse
     
  11. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zit te denken om mijn snoer kerstLED-jes achter de verschansing te verstoppen.
    Het probleem is alleen, dat de LED-jes niet bestand zijn tegen water en het hoofddek, waar ik ze zou willen plaatsen de eerste plek op het model zal zijn die nat wordt.
    Heeft iemand tips, suggesties of andere plaatsen om de LED-jes te plaatsen?

    Groetjes Josse
     
  12. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Jesse weet niet op wat voor school je zit, maar loodaccu's zijn door de jaren hetzelfde gebleven.
    Voor de Gell Accu's gelden de zelfde maatstaven als voor de natte accu's.
    Het voordeel van een natte accu is als hij gaat koken dan verdampt er water en kan je dat met gedistaleerd bijvullen zodat de platen niet droog komen te staan.
    Doe je hetzelfde met een loodaccu dan gaat hij langzaam naar de kloten.
    Maar de spanning die jij noemt klopt al voor geen moer dat is na 40 jaar nog altijd hetzelfde gebleven.
    Vandaar naar welke school ga je.
     
  13. BigBoat

    BigBoat Guest

  14. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Jan Vos,

    Ik zit op het Scheepvaart en Transport College, en ik heb met mijn eigen accu's bewezen dat ik gelijk heb.
    Het deel van uw grafiek dat naar mijn mening niet klopt is het deel vanaf het moment dat de accu echt helemaal leeg is, want dan zou de lijn zeer stijl naar beneden moeten gaan.
    Maar wat betreft het moment dat ik mijn accu in de lader gooi, ik gooi ze ook in de lader zodra het model langzamer vaart dan dat model kan.

    @ BigBoat,

    Bedankt voor die site, maar op school heb iker toch net zo veel over gekregen van een leraar die alles zelf gedaan heeft.
    Bij mij op school worden specialistische vakken door docenten gegeven die daar ervaring mee hebben.

    Groetjes Josse
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Hier een curve van een Engelse site, aangaande laden en ontladen van loodbatterijen.

    [​IMG]
     
  16. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update,

    Ik ben begonnen met een experimentje.
    Ik was het hoofddek mooi glad aan het schuren, en daar kwam nogal wat zaagsel vanaf.
    Nu heb ik een deel van het zaagsel in de naden gedaan, wat houtlijm toe gevoegd en nu is het wachten op het resultaat.
    Zo heb ik hopelijk lekker goedkoop en stevig (triplex is op vergelijkbare wijze gemaakt) de naden dichtgemaakt.
    Als deze methode bevalt ga ik alle naden hiermee dichten.

    Het dek wordt ook al aardig glad, maar zal nog wel even geschuurd moeten worden om het mooi rond te laten lopen.
    Ik ben nu alleen bezig met de voorste stukken dek, maar de achterste stukken zullen snel volgen.

    Als ik het hoofddek met romp en verschansing helemaal af heb ga ik weer verder met het schuren en plamuren van de romp.
    Ik ben hier even mee gestopt omdat het schuren en plamuren van de romp even beu was.
    Als de romp in vorm is en de naden en gaatjes gedicht, dan ga ik haar de tweede zwemles geven.
    Als ze droog blijft na een flinke tijd in het water ga ik de tijdelijke schroef eronder zetten en dan wat proefvaren.

    Groetjes Josse
     
  17. BigBoat

    BigBoat Guest

    Gelukkig ben je slim genoeg om naar de leraren te luisteren en niet naar de mensen die dagelijks met dit soort problemen / onderdelen omgaan / werken.
    Veel sucses op school, goed luisteren naar de leraar.........je zal het nog ver brengen in de echte wereld.
     
  18. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een foto-update!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Ik heb hier nog wat loodaccu's liggen en ga als experiment er eens enkele opladen en ontladen met de voltmeter eraan gekoppeld - aan een greatplanes Triton computer lader.
    Ik heb sterk mijn twijfels aan de juistheid van je leerstof, maar voor de lol gaan we eens meten.

    In ieder geval, je accu van 7.2V en 4.5 ah is HEEL klein grut voor zulke masieve boot. Zeker als je met een power 1000 of ander grof geschut gaan beginnen. Ik denk dat die op 6 - sorry 7.2v - veel te langzaam gaan draaien. Bovendien is 4.5Ah peanuts, dat is in werkelijkheid 2 Ah, dus je hebt nog minder energie in die accu als de gemiddelde RC autorijder met 6 cellen. (ik heb al meer dan 2x zoveel in mijn truck)

    Waarom schakel je niet over op 12V, wellicht heb je toch het gewicht van de accu's nodig om je waterlijn te halen.

    ivm je truk voor houtvijlsel te gebruiken... lijkt een goed idee. Bij parket doen men juist hetzelfde. Wel opletten dat je profi -watervaste- houtlijm gebruikt he.

    Patrick
     
  20. BigBoat

    BigBoat Guest

    Hang gewoon een Voltmeter over de accu van je auto.
    Tijdens het starten even op de meter kijken, de startmotor trekt zo'n 200 Ampere dus de accu wordt flink ontladen (+/- 11,8 Volt tijdens het starten)
    Daarna zal je even de tijd moeten nemen, de accu zal nu weer worden geladen (14,4 Volt) totdat de spanningsregelaar het genoeg vindt, hierna zal de accu zich stabiliseren tot 13,8 Volt.
    Zet je de auto weer uit, dan zal de spanning ongeveer 13,8 Volt zijn en na een paar uur ongeveer 12 Volt, maar nooit lager dan 11,8 Volt.
    BTW, de gemeten spanningen hebben niets te maken met de conditie (stroom) van de accu.
    Een accu welke 12 Volt afgeeft hoeft in zijn geheel geen stroom meer te kunnen geven.
    De conditie van een accu is alleen te meten onder belasting.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina