Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Perk,

    Het is mijn bedoeling dat ze ongeveer 6km/h gaat halen op topsnelheid, dat is haar schaalsnelheid.
    Naar mijn mening moet zo'n bescheiden topsnelheid wel haalbaar zijn met "6V".
    Ik zat zelf eigenlijk ook te denken aan de 700 BB Torque, omdat die wel op "6V" kan varen, en toch genoeg kracht zal hebben om de schroef rond te draaien en een beetje te kunnen slepen.
    Bovendien heb ik een vaartregelaar met backup stroom, en als ik mijn motor "12V" wil geven, smelt waarschijnlijk de servo door.

    Over die accu's, dat heb ik zelf ook al nagemeten en ik blijk met mijn accu hoe dan ook gelijk te hebben.

    Groetjes Josse
     
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Lifeboatcaptain, hoe bereken je die schaalsnelheid? Als ik die 6km/h terug omzet naar het origineel 1:1 kom ik uit op een snelheid van 300km/h. Volgens mij is de schaalsnelheid ongeveer 0,6km/h.
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je bent echt een man naar mijn hart........je niet laten kennen ondanks wat anderen ervan vinden / zeggen.
    Als jij vindt dat gras rood is, dan moet je ook bij je standpunt blijven en niet mee lullen met de rest van de wereld die zegt dat gras groen is.

    Zoals ik al eerder schreef:

    Veel sucses op school, goed luisteren naar de leraar.........je zal het nog ver brengen in de echte wereld.
     
  4. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Zinnia,

    Ik heb de schaalsnelheid berekent aan de hand van mijn Maasbank.
    Die is ook schaal 1:50, en die haalt 4km/h, en dat ziet er behoorlijk realistisch uit.
    De Zwarte Zee (III) is 1,5 keer sneller dan de echte Maasbank, dus dan kom ik op ongeveer 6km/h.
    Dit is ook behoorlijk langzaam voor modelboten, als ik kijk naar de doorsnee modellen van dit formaat bij de club's.
    Het is ook de bedoeling dat ze een beetje vooruit kan komen.

    Groetjes Josse
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik haal 7km/h met mijn dusseldorf (gemeten met GPS), en dat ik een boot van 7-8kg toen met 2x torque720 op 12V.

    't is trouwens behoorlijk snel voor een boot, echt schaal is het niet echt. Maar daar zou ik me ook niets van aantrekken, je wil uiteindelijk toch dat er wat pit in zit he.

    dus... op 6V met 1 torque 720, ik denk niet dat je het gaat halen die 6km/h.

    als je wil, email me dan eens... stuur ik je een filmpje van hoe die snelheid met mijn boot eruit zien.

    Ps, wat is backup stroom? hoe kan dat een servo laten kapotgaan. Ik volg niet.

    Patrick
     
  6. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Perk,

    Backup stroom houd in dat de vaartregelaar via de draden waardoor de regelaar aangestuurt wordt, ook de ontvanger en servo gevoed worden.

    Het maakt mij eigenlijk ook niet echt uit als de topsnelheid net onder de 6km/h zit, het is nog steeds een leuke vaarsnelheid.
    Ik vind het wel belangrijk dat er in beetje trekkracht in zit.
    Misschien is het handig om er een 700 Torque in te zetten met een vertragingskast om het toerental dat de motor haalt wat hoger te houden.
    Zo lang de Zwarte Zee zichtbaar sneller is dan de Maasbank, ben ik tevreden.

    Groetjes Josse
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    :D
    En dus grotere kans op storing.
    Vooral als de akku bijna leeg is
    Maar daar weet onze kapitein alles van hoor:confused:
    mvg
    Frederik
     
  8. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    1)wat je beschrijft is dus een gewone BEC sturing voor de voeding van servo's en ontvanger. Normaal kan je dit gewoon doen op 12V hoor. Ik heb zo al 1 varende en 2 boten in aanbouw + 1 varend op 8.4V. Kans op storing... nog nooit last van gehad. Wel niet teveel servo's hierop aan sluiten EN geen aparte ontvanger accu steken.

    de BEC gaat juist de 12V omvormen naar een veilige 4.8V voor je ontvanger. Denkt nu niet die 6v accu hiervoor te gebruiken -direct op je servo- want dan ga je die roosteren.

    2) vergeet een vertragingskast op die 720, de hele reden om een 720 te gebruiken is dat die juist trager draait. Koop gewoon een 12V accu en vergeet een dat gepruts. Een torque 720 op 6V geeft niet veel hoor.

    Ps, filmpje is onderweg

    Patrick
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Begrijp met niet verkeerd Perk en Lifeboatcaptain, ik zou de hobby vlug beu zijn, moesten al onze bootjes op echte schaalsnelheid varen. Maar als we over schaalsnelheid spreken, wil dat zeggen dat in dezelfde tijd, het origineel en het model hetzelfde aantal keer hun romplengte varen. Eenvoudiger gezegd, een bootje van schaal 1:50 vaart 50 keer trager dan de 1:1. Een schip dat 25km/h (+/-13,5knopen)vaart, geeft voor een model op 1:50 een snelheid van 500meter/uur. Een slakkegang in onze ogen.
    Overigens een model dat 6km/h vaart, hou je te voet niet bij, zelfs als je flink doorstapt.
     
  10. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Nog eens schaalsnelheid

    Hallo Zinnia, (en de rest natuurlijk),

    ik gebruik de formule uit het recept van Bussche voor dit soort dingen. Vschaal = (1/(wortel uit de schaal)) * Vorigineel.
    Als Vorigineel gelijk is aan 30km/h, en de schaal is 1:50, dan wordt de formule dus:
    Vschaal = (1/7.07) * 30 = 4.24 km/h
    Als je stevig doorstapt is dat nog net bij te houden.
    Daarbij spreken ze bij schaalsnelheid niet over het afleggen van dezelfde hoeveelheid romplengtes, er is immers ook geen schaalwater waardoor je dit niet zomaar gelijk kunt stellen.
    Ieder zijn eigen methode natuurlijk, deze is door een aantal mensen uitgezocht en mij bevalt hij prima. Mijn bootje komt best aardig vooruit nadat ik deze formule heb gebruikt om bij de bestaande schroeven in een opknapprojekt een tweetal motoren te zoeken :)

    VrGr,


    Theo
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Tuurlijk Theo, 4 km is nog bij te benen. Dat van die schaalsnelheid heb ik niet zelf verzonnen, heb het ook ergens gelezen. Jouw berekening houdt wel meer steek.
     
  12. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ F. van. Gent,

    Als mijn accu bijna leeg is, doet de servo het nog net zo goed, maar de motor heeft wel last van de lege accu.

    @ Perk,

    Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn servo door de accu, en bovendien, als de voedingsspanning verlaagt en de transformator (die er bij mij hoogst waarschijnlijk niet in zit, anders werkt mijn servo niet) dan wordt de stroom na de trafo ook alleen maar lager, dus de servo kan nooit koken.

    Bedankt voor het filmpje.

    Groetjes Josse
     
  13. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Lifeboatcaptain,
    Misschien zie ik het niet goed maar die boeg die ik op de foto zie (van jouw ZZ3) lijkt meer op ZZ4 boeg, doe nog eens een foto aub
    Hawser
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Josse, ik volg dit draadje nu al een tijdje, en het valt me op dat je van een aantal mensen goede raad krijgt en die vervolgens vrolijk overboord gooit als zijnde onzin. Prima, moet je zelf weten, maar een aantal van de mensen die je raad hebben gegeven zijn zeer ervaren modelbouwers, die écht geen flauwekul uitkramen.
    Een paar voorbeelden:

    Een 720 Torque met vertraging? Torque-motoren zijn "langzaamlopers" die op lagere toerentallen dan speedmotoren de beste prestaties hebben.
    Daar een tandwielkast opzetten is absolute onzin. Ja, tenzij je een 100mm schroef of zo erop zet, dan hebben ze die vertraging wel nodig.
    Torque's zijn bedoeld om kracht te leveren bij lagere toerentallen. Daarom zijn ze zo geschikt voor werkschepen.

    Een 'schaalsnelheid' van 6km/uur? Mijn Happy Hunter kon die snelheid halen, en geloof me: dat is géén gezicht! Kracht is belangrijker dan snelheid, zeker bij een sleper. Bovendien: als je zo hard vaart is het enige wat je motor doet ampere's in warmte omzetten en luchtbellen bij je schroef produceren. De methode van Theo om de schaalsnelheid te berekenen is de meest accurate, bovendien zit je dan al aardig tegen je rompsnelheid aan.

    Een transformator is je model? Ik vaar al jaren met een BEC-systeem (datgene wat jij "back-up" noemt) maar ik heb nog nooit een transformator in m'n modellen gestopt. Bewaar me! Die dingen zijn veel te zwaar.
    Een BEC (volledige naam is Battery Elimination Circuit) is een systeem in je regelaar om de voedingsspanning van je aandrijfaccu ook geschikt te maken voor je ontvanger en je servo's. Voordeel: je hoeft geen aparte ontvangeraccu te plaatsen (is voor een werkschip niet zo belangrijk, want je hebt over het algemeen plaats genoeg en hoeft niet op een paar gram te letten) Nadeel: een BEC-systeem kan maar een beperkt aantal (meestal hooguit 4) servo's tegelijk voeden. Mijn Parat (op 12V overigens) had in eerste instantie ook een BEC-systeem, maar als ik veel met mijn VSP's stond te 'roeren' hield dat snel op. Ik had daar 4 servo's tegelijk voor nodig, en dat kon de BEC niet aan. Dus: BEC-systeem uitschakelen en een aparte voeding voor de servo's.

    Doe d'r wat mee...:puppydogeyes:
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Mmmmm.....dat zou dan ook nog een gelijkspanningstrasformator zijn :)
     
  16. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Roel van Essen,

    Ik begon over dat ik géén trafo heb, maar meende begrepen te hebben uit berichten van andere dat die ergens in de electronica verwerkt zou zijn.

    Ik luister ook naar tips, maar geef mijn mening over de tip, als er dingen die daarvoor meespelen in de foto's niet te zien, maar die zie ik natuurlijk wel.
    Met die accu's vertrouw ik mijn leraar Electrotechniek en mijn eigen metingen meer dan anderen.
    De vertraging op de 700 Torque heb ik slechts voorgestelt als optie, meer niet.
    Bovendien blijft iedere tip die ik krijg ook wel in mijn geheugen zitten, ondanks dat het voor het moment misschien niet zo'n goede tip is.

    @ Hawser,

    Het klopt dat de boeg op die van de Zwarte Zee (IV) lijkt, ik heb mijn voorste spant namelijk te laag gemonteerd en die heeft dat veroorzaakt, je hebt het dus goed gezien.

    Groetjes Josse
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even een kleine vergissing uit de wereld helpen :

    Een trafo dan wel transformator functioneerd alleen op wissel spanning en deze komen niet voor op onze modelbootjes tenzij je middels een generator deze wissel spanning opwekt of je een lang verlengsnoer maakt vanuit de boot naar de wal :rolleyes:. De spannings verlagingen in de gelijkspanning geschieden of door weerstanden en anders door zogenaamde spanningsregelaars :cool:. Zo moest het even kwijt want anders gaan mijn vonkentrekkersharen recht overeindstaan van deze nonsens ;).

    zo en nu weer verder :eek:ntopic:
     
  18. BigBoat

    BigBoat Guest

    Die zgn *schoolspecialisten* zouden bakken vol geld kunnen verdienen in het bedrijfsleven met hun kennis........vraag me af waarom deze *schoolspecialisten* dat dan niet doen ?
    Zou het een missie zijn of een een roeping dat deze mensen leraar zijn geworden, of zouden ze gewoon niet specialistisch genoeg zijn voor het bedrijfsleven en genoegen nemen als onderbetaalde leerkracht waar ze nietswetende kunnen wijsmaken dat ze *specialist* zijn ?

    Als ik Josse zou zijn, dan zou ik toch meer luisteren naar mensen die in hun werkkring dagelijks met de materie bezig zijn en tot aan hun pensioen worden bijgeschoold ipv vertrouwen op *specialisten* welke ooit eens in een grijsverleden uit een boekje hun kennis hebben opgedaan.

    Ik ga me afmelden van dit topic omdat ik denk dat we iemand iets proberen bij te brengen die toch niets wil aannemen van ons *domme mensjes* en liever naar zijn hoog op de gouden zetel getroonde *specialist* luistert.
     
  19. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    kom kom,

    dit is een open forum en iedereen heeft het recht advies naast zich neer te leggen. (alhoewel dat vaak geen goed idee is).

    kappen op onderwijs personeel help toch niet. Ik begrijp je frustratie en reactie op het onderwijs, ik kom ook uit een technische opleiding.

    Patrick
     
  20. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Bigboat,

    Ik vind dat u met uw laatste opmerkingen ver over de grens gaat!!!
    Ik wil u verzoeken over fatsoenlijke dingen te typen en anders andere topics ermee vol te zetten!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina