@ F. van. Gent,
Als mijn accu bijna leeg is, doet de servo het nog net zo goed, maar de motor heeft wel last van de lege accu.
@ Perk,
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn servo door de accu, en bovendien, als de voedingsspanning verlaagt en de transformator (die er bij mij hoogst waarschijnlijk niet in zit, anders werkt mijn servo niet) dan wordt de stroom na de trafo ook alleen maar lager, dus de servo kan nooit koken.
Bedankt voor het filmpje.
Groetjes Josse
Josse, ik volg dit draadje nu al een tijdje, en het valt me op dat je van een aantal mensen goede raad krijgt en die vervolgens vrolijk overboord gooit als zijnde onzin. Prima, moet je zelf weten, maar een aantal van de mensen die je raad hebben gegeven zijn zeer ervaren modelbouwers, die écht geen flauwekul uitkramen.
Een paar voorbeelden:
Een 720 Torque met vertraging? Torque-motoren zijn "langzaamlopers" die op lagere toerentallen dan speedmotoren de beste prestaties hebben.
Daar een tandwielkast opzetten is absolute onzin. Ja, tenzij je een 100mm schroef of zo erop zet, dan hebben ze die vertraging wel nodig.
Torque's zijn bedoeld om kracht te leveren bij lagere toerentallen. Daarom zijn ze zo geschikt voor werkschepen.
Een 'schaalsnelheid' van 6km/uur? Mijn Happy Hunter kon die snelheid halen, en geloof me: dat is géén gezicht! Kracht is belangrijker dan snelheid, zeker bij een sleper. Bovendien: als je zo hard vaart is het enige wat je motor doet ampere's in warmte omzetten en luchtbellen bij je schroef produceren. De methode van Theo om de schaalsnelheid te berekenen is de meest accurate, bovendien zit je dan al aardig tegen je rompsnelheid aan.
Een transformator is je model? Ik vaar al jaren met een BEC-systeem (datgene wat jij "back-up" noemt) maar ik heb nog nooit een transformator in m'n modellen gestopt. Bewaar me! Die dingen zijn veel te zwaar.
Een BEC (volledige naam is Battery Elimination Circuit) is een systeem in je regelaar om de voedingsspanning van je aandrijfaccu ook geschikt te maken voor je ontvanger en je servo's. Voordeel: je hoeft geen aparte ontvangeraccu te plaatsen (is voor een werkschip niet zo belangrijk, want je hebt over het algemeen plaats genoeg en hoeft niet op een paar gram te letten) Nadeel: een BEC-systeem kan maar een beperkt aantal (meestal hooguit 4) servo's tegelijk voeden. Mijn Parat (op 12V overigens) had in eerste instantie ook een BEC-systeem, maar als ik veel met mijn VSP's stond te 'roeren' hield dat snel op. Ik had daar 4 servo's tegelijk voor nodig, en dat kon de BEC niet aan. Dus: BEC-systeem uitschakelen en een aparte voeding voor de servo's.
Doe d'r wat mee...

uppydogeyes: