Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een foto-update,

Ik ben begonnen met het maken van de 12-pounder.
Hieronder het ontwerp zoals het in het boek staat.
normal_tekening_12-pounder.jpg

Hieronder de eerste bouwvorderingen
normal_12-Pounder_001v.jpg

normal_12-pounder_002v.jpg

Hierboven heb ik de loop al gedeeltelijk grijs geverft.

normal_12-pounder_003v.jpg

Hierboven de onderdelen van het kanon tot nog toe.
Ik heb van 5mm dik triplex een klein tandwiel gemaakt waar de loop op komt te liggen, en die beperkt het draaigebied.

normal_bed_01v.jpg

Hierboven is het eerste bed in aanbouw te zien.

normal_stickervel_01v.jpg

Hierboven is het eerste "stickervel" te zien.
Ik maak in Word of Paint een tekening van het gewenste onderdeel en plaats die zo vaak op een A4-tje dat ik voor iedere kleur de stukken eruit kan snijden en dan verf ik het onderdeel in die kleur.
Ik heb namelijk geen kleurenprinter, dus dit is voor mij een lekker goedkope oplossing.

Ik ga, voor het kanon ongeveer 80 granaten en kistjes om ze in te stoppen maken.

Groetjes Josse

Even een update,

Tijdens het polysteren heb ik een aantal flinke oneffenheden op de romp erbij gemaakt.
Dat ziet er natuurlijk niet erg mooi uit, en het beïnvloedt ook het vaargedrag.
Dus vandaag ben ik goed gebruik aan het maken van mijn vrije dag, en heb de eerste helft van het achterschip inmiddels vlakker geschuurd dan die voor het polyesteren was.
De rest van de romp volgt later, maar er zijn een paar zieken die het niet erg prettig vinden als ik verder ga met schuren.

Omdat dit eigenlijk haastige werken nogal vaak voorkomt in dit project heb ik besloten om checklisten te gaan maken, en heb die ook al gemaakt, om mijzelf te dwingen om alles in de goede volgorde, en zonder het overslaan van belangrijke zaken, de onderdelen te bouwen.

Groetjes Josse

Gisteren ben ik weer gaan varen, maar nog voor ik weg kon varen begonnen zowel de motor als de servo een eigen leven te leiden.
Vandaag maar eens wat gaan Troubleshooten, en ben tot de conclusie gekomen dat het probleem waarschijnlijk ergens tussen de ontvanger en de motor zweeft.
Dit heb ik ontdekt door de vaartregelaar op de ontvanger op de plaats van de servo aan te sluiten, wat ik de mensen van de modelbouwzaak ook vaak heb zien doen.
Het lijkt er het meest op dat de draden van de ontvanger naar de regelaar het probleem zijn, want zodra ik die in een bepaalde vorm hield stopte het een tijdje.

Een paar weken geleden had ik na het varen de zender al wel uitgezet, maar ben vervolgens even gou wat spullen op gaan ruimen, en enkele minuten nadat ik de zender uitzette hoorde ik ineens, uit mijn zender, het brommen van een bij komen, maar dan wat harder.
Ik weet niet wat dat was, misschien wel de oorzaak van de huidige problemen.

Wie kan mij helpen?????
:help::help::help::help::help::help:

Groetjes Josse

storing

....Vandaag maar eens wat gaan Troubleshooten, en ben tot de conclusie gekomen dat het probleem waarschijnlijk ergens tussen de ontvanger en de motor zweeft...

Ja, zo lust ik er nog wel een... Tussen de ontvanger en de motor zit je hele RC-systeem!
ontvangeraccu - ontvanger - regelaar (eventueel mét BEC) - motor
En nog een ander circuit ernaast: vaaraccu - motor

Je hebt helemaal gelijk: het probleem zit tussen de ontvanger en de motor: Je RC!
Ik schat een los contact of draadbreuk tussen regelaar en ontvanger.

En een brommende zender heb ik nog nooit van gehoord. De meeste zenders met een timer geven een piepje, geen brom.
Zender openmaken en heel nauwkeurig (met een loupe) printplaten nakijken en vooral: ruiken!!

@ Roel,

Bedankt voor uw antwoordt.
Ik ga de boel eens wat beter controleren.

Mijn zender is voor zover ik weet niet voorzien van een timer.
Ik heb de battarijen weleens dagenlang erin laten zitten, zonder dat er een timer afging.

Groetjes Josse

had je zelf die kabels tussen regelaar en ontvanger niet verlengd met iets van overschot kabels?

Misschien gewoon een soldeer verbinding in een kabel die los is.

Patrick

Hallo Patrick,

had je zelf die kabels tussen regelaar en ontvanger niet verlengd met iets van overschot kabels?

Misschien gewoon een soldeer verbinding in een kabel die los is.

Patrick

Ja, ik heb de kabels verlengt.
Inmiddels heb ik de kabels nagetrokken.
Tijdens een test na de nodige reparaties zag het er veelbelovend uit, maar toen ik de servo weer aansloot ging de motor weer tekeer.
Op momenten dat ik de ontvanger op het dek had liggen had ik ineens vrijwel geen last van storing.
Helaas heb ik geen ruimte op het bakdek (vanwege het interieur) om de ontvanger daar te laten liggen.

Groetjes Josse

Hallo Roel,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen
Zender openmaken en heel nauwkeurig (met een loupe) printplaten nakijken en vooral: ruiken!!

Heb ik dan nog wel recht op garantie?

Groetjes Josse

Ik heb nog nooit gehoord van een leverancier die garantie weigert omdat er aan zijn spullen geroken is...:confused:
Wél van leveranciers die geen garantie meer geven omdat er onoordeelkundig met hun spullen geklungeld is.

Even een vraag,

Is het misschien slim om ontvanger in de ingangskap te plaatsen, zodat de draden dan veel korter kunnen worden, en dat ik dan de verlengstukken eruit haal?
Ik had namelijk minder last storing op het moment dat de ontvanger aan dek lag.
Dat was dan wel op het voordek, maar als de stroomdraden korter zijn, lijkt mij dat er minder antenne-werking is.

Groetjes Josse

Hallo Roel,

Ik heb nog nooit gehoord van een leverancier die garantie weigert omdat er aan zijn spullen geroken is...:confused:
Wél van leveranciers die geen garantie meer geven omdat er onoordeelkundig met hun spullen geklungeld is.

Bedankt, ik heb inmiddels al even gekeken, en ik zag dat de isolatie van 2 draden die vanaf de stuurknuppel komen gedeeltelijk weggesmolten is.
De eigenlijke draad is nog niet te zien.

Groetjes Josse

Ik heb inmiddels eens even gekeken naar hoe het gaat met de ontvanger bedekt op het achterdek, maar dat ging zowel goed als erg slecht.
De motor bleef gek doen, maar ik ontdekte wel ineens dat op 2 plaatsen met ong. 30cm tussenruimte de isolatie van de antenne gesmolten is.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Groetjes Josse

He Josse,

hoe krijg je dat voor elkaar, draden in de zender van de pot-meter gesmolten, antennedraad isolatie gesmolten ....
Dat zijn draden waar normaal gesproken bijna niets door gaat aan vermogen!
Als die toch smelten, dan is er warmteontwikkeling in de buurt of zo.
Enne, als je antenne draad blanco is, dan is er op zich niets aan de hand..... zolang hij maar niet zichzelf raakt of andere metalen of geleidende delen. En met een geisoleerde draad is dat nu eenmaal veel makkelijker.
Dus zeker even de isolatie herstellen, zo goed als 't gaat. Zoals gezegd, er gaat zo goed als geen stroom door een antenne draad, en in de boot is verder alles lager-dan-lage spanning, dus dat zal goed genoeg zijn. Of het probleem dan meteen weg is durf ik niet te zeggen, maar het zal er zeker niet slechter van worden.

Succes,
Groeten,

Theo

Hallo allemaal,

Ik heb weer eens verder gekeken naar wat er nou kapot is, en heb dit maal het servodeel nagekeken , en dat werkte allemaal naar behoren.
Toen heb ik de rode draad van de regelaar onderbroken, om de BEC-stroom tegen te gaan om eens te kijken of dat scheelde, maar helaas.
Het lijkt mij, als ik de laatste informatie bekijk dat de vaartregelaar niet naar behoren functioneert.
Mogelijk komt dit omdat ik de SET-knop niet zonder hulp van gereedschap ingedrukt krijg en de schroevendraaier die ik gebruikte door de kunststof bescherming heengegaan is.
De regelaar is een Graupner Navy 40 R.

Ik ben nu aan het overwegen om een mechanische regelaar te gaan maken, omdat dit veel goedkoper is, en dit project is eigenlijk al te duur voor mij.
Als iemand een mooi ontwerp heeft voor een mechanische regelaar, kan die persoon mij dan een PB-tje sturen, dan geef ik mijn e-mailadres om de tekening naar te versturen.

Groetjes Josse

Even een vraag,

Hoe wordt G4 ook wel genoemt?
Ik wil dit gaan gebruiken om mijn opbouw, interieur en detailwerk realistischer te kunnen maken, want met hout wordt het veel te dik, en anders niet stevig genoeg.
Kan iemand mij ook vertellen of dit spul stinkt, want als dat zo is ga ik er buiten mee werken.

Ook nog even een kleine update.
Ik heb gisteren een wantje voor de 2de hut afgeschildert, geschuurt en geplaatst, en het ziet er stukken beter uit dan de wantjes die ik daarvoor gebouwd heb:rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:D

Groetjes Josse

Dag Josse ,

G4 wordt G4 genoemd , volgens mij ...

als je wilt weten wat het inhoudt , het is een polyurethaan hars , in een component , het wordt verkocht om hout te impregneren , als hechtinglaag , vooraleer er kan begonnen worden met laminatie van deze hout met glasvezel en polyester of epoxy hars

de groetjes ,

Laurent

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back