Hoi Frederik,
Schepen kunnen harder dan hun rompsnelheid, maar dat kost enorm veel extra kracht, en dat is iets wat mijn Speed 500 blijkbaar in overvloed heeft.
Als de boeg uit het water komt kan je met een beetje extra kracht toch nog aardig harder.
Bijna alle modelboten die ik heb zien varen gaan over hun rompsnelheid heen.
De rompsnelheid van dit model zal ong. 2-3km/h zijn.
Groetjes Josse
Laatik dan maar eens beginnen.
Met te zeggen: als dat je totaal niet snap van wat ik hie bedoel te vertellen.
En zal je daar hier van twee voorbeelden uiteen zetten
De boeg uit het water vanwege de kracht zal je in de binnenvaart nu niet en nooit niet meemaken hoor.
Het zijn geen speedboten die dat kunnen.
Een voorbeeld.
Ik had vroeger een sleepbootje van 12 Mtr lang
3.90 Mtr breed
En 1 .75 Diepgang
Daar stond een M W M in van 12o PK
Bij 1500 toeren.En met een reductie van 1:3
Dus de schroef maakte 500 toeren
Daar liep ik mee zonder sleep 14 km per uur
Heb daar later een zelfde motor in laten zetten.
Maar dan 180 PK
Zelfde reductie zelfde toeren schroef
Maar van wege de extra P K s
Eenvierblads in plaats van een 3 blads schroef
Dat vanwege het feit als dat er geen groter diameter onder kon
En wat denk je zonder sleep juist ja 14 km
Het volgende voorbeeld
Mijn ouders hadden een Vrachtschip van 38 meter lang
5.05 mtr breed
En een diepgang van 2,20 mtr
Deze diepgang werd op de rijn nooit gehaald vanwege de waterstand
Dar stond een 300 pk m.w.m in van 500 toeren rechtstreeks op de schroef
Het schip liep leeg 13 km
Vanwege het achteroverliggen van de zware machine 15 ton namelijk
Geladen indien recht beladen dus13.5 km
Het schip is later 10 meter verlengd en daar is een tweetal kilometer mee gewonnen
Minder weerstand door de lengte
Maar wel langer werk eer de gang er in zat
Nogmaals de boeg uit het water zul je in de binnenvaart niet meemaken hoor
Tenzij leeg op het ijselmeer met een storm
En dan nog eerder minder als meer snelheid hoore
Mvg
Frederik
