Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet niet of je al met je motoren bezig bent geweest, maar ik zou de motoren niet klemmen in spanten oid. De resonantie geeft dan veel geluid in die grote romp. Neem een stuk L-profiel van Alu. met een gat in het midden voor de as en twee kleinere gaatjes voor de motor bevestiging. Ga vervolgens naar Conrad. Daar kun je dempingrubbers kopen voor brandstofmotoren. Quartel heeft ze ook gehad (ooit eens daar gekocht). Dit is niets meer dan twee draadeinden verbonden dmv een stuk rubber. Als je een rubberen staf neemt en aan weerszijden een stukje draadeind inlijmd (zorg dat ze elkaar niet raken), heb je hetzelfde. Het ene eind draai je in de motor en de andere kant steek je in de gaatjes van het L-profiel en zet je vast met twee moeren. Hierdoor hangt de motor enigzins zwevend in de boot en geeft deze geen trillingen door aan de romp.

grtz.

Danny

Gisteren heb ik G4 en de ankerketting en 2 ankers gekocht.
G4 blijkt in verhouding met polyester spotgoedkoop, ik was namelijk €13,- kwijt voor 1kg G4, terwijl een blik polyester met een kwart van de inhoud al €8,- kost:schrik::shock::shock::shock::shock:

Hoi Danny,

Aluminium motorsteunen zijn inderdaad wel een goed idee, maar ik kan echt geen aluminium betalen, dus ik hou het op hout.

Groetjes Josse

G4 blijkt in verhouding met polyester spotgoedkoop, ik was namelijk €13,- kwijt voor 1kg G4, terwijl een blik polyester met een kwart van de inhoud al €8,- kost:schrik::shock::shock::shock::shock:

Hoi Danny,

Aluminium motorsteunen zijn inderdaad wel een goed idee, maar ik kan echt geen aluminium betalen, dus ik hou het op hout.

Groetjes Josse

Bij conrad voor nog geen twee euro motorsteunen:confused:
Van messing gaat het ook;)
En van ijzer indien niet te dik gaat het ook hoor;)
En van Hout zou ik hardhoud nemen
Mvg
Frederik:D

Hoi Frederik,

Ik ga niet voor €2,- bij Conrad bestellen, dan ben ik alleen al arm door de toeslagen.
Mijn geld voor deze maand is op, en ik wil met de werkschependag kunnen varen, en niet dat ik die dag mijn motorsteun nog moet halen.
Triplex motorsteunen blijken prima te werken, en het maakt mij niet uit als ze wat meer lawaai maakt.
Dan blijven de dieren nog een beetje op afstand:p:p:p:p

Groetjes Josse

Hoi Frederik,

Ik ga niet voor €2,- bij Conrad bestellen, dan ben ik alleen al arm door de toeslagen.
Mijn geld voor deze maand is op, en ik wil met de werkschependag kunnen varen, en niet dat ik die dag mijn motorsteun nog moet halen.
Triplex motorsteunen blijken prima te werken, en het maakt mij niet uit als ze wat meer lawaai maakt.
Dan blijven de dieren nog een beetje op afstand:p:p:p:p

Groetjes Josse

Sorry hoor het was ook maar een tip hoor:rolleyes:
mvg

Hoi Danny,

Groetjes Josse

Je kunt polyester en G4 niet in prijs vergelijken omdat het totaal verschillende producten zijn. Op 't gevaar af van als een zeur beschouwd te worden, nogmaals: met G4 kun je niet lamineren en met polyester kun je niet impregneren.
Om een bekend Vlaams humorist te citeren: " 'k Ga 't geen 2 keer meer zeggen ". :).
Groetjes, A!H.

Vandaag heb ik mij ziekgemeld om even bij te komen van een paar behoorlijk zware weken, dus ik kon weer wat verder bouwen.
De ankerkluizen die al in de romp zaten bleken veel te dun te zijn voor de nieuwe ankers, en de gaten waren aan de onderkant nog gedicht door polyester, dus daar hoefde ik niets aan te doen.
De kluizen had ik al vastgelijmd, dus ik heb ze laten zitten, heb nieuwe gaten geboort die wel de juiste maat hebben.
Ik ga de nieuwe kluizen nog aan de binnenkant voorzien van met G4 geïmpregneerd papier om het hout te berschermen tegen eventueel binnenkoment water.
Ik heb de ketting inmiddels aan de ankers vastgezet, en bedacht toen dat het bijna onmogelijk is om ketting omhoog door een opening heen te steken, maar met een messing staafje aan de laatste schalm gaat dit prima.

Ik heb ook de randen in de romp gelijmd waar het bakdek op vastgeschroefd zal worden.
Ik heb ook de gaten in het dek geboort waar de schroeven die het bakdek op zijn plaats moet houden.

Groetjes Josse

@Josse,

Ik weet niet wat voor "zware weken" jij heb gehad, maar als je je ziek meldt terwijl je niks mankeert dan heb ik daar geen goed woord voor over.

Als je later een baan heb, dan moet je dit vooral op een openbaar forum melden! De vijand slaapt nooit.

groeten Paul

ps. succes met bouwen

@Josse,

Ik weet niet wat voor "zware weken" jij heb gehad, maar als je je ziek meldt terwijl je niks mankeert dan heb ik daar geen goed woord voor over.

Als je later een baan heb, dan moet je dit vooral op een openbaar forum melden! De vijand slaapt nooit.

groeten Paul

ps. succes met bouwen

en ik wilde net een BIG-Mac bestellen maar Josse was ziek!!!!

@Josse,

groeten Paul

ps. succes met bouwen

Te veel bier: en haring gegeten en gezopen denk ik.
En daar kan je het soms heel moeilijk mee hebben hoor
mvg
Frederik

PS hij moest ze.n eigen schamen omdat zo maar op het forum te zetten:rolleyes:

In de afgelopen 4 weken heb ik hard verder gewerkt aan de Josse I, de foto's en dergelijke daarvan komen later, ik moet zo naar mijn werk.
De aandrijving functioneert inmiddels zoals het hoort.
Afgelopen maandag heb ik tijdens een proefvaart op de Surfplas een 4m lange opblaaskajak met 2 kleine kinderen erin op sleeptouw genomen en dat ging prima!!!!! De topsnelheid zakte onmiddelijk terug van 8km/h naar 2-3km/h, maar dat heeft gewoon te maken met de rompsnelheid van dit model.

Groetjes josse

De topsnelheid verminderd door de weerstand van de achterhangende kajak hoor.
En niet door Uw rompmodel,anders zou je toch ook niet eerst aan 8 km/u kunnen komen?

Groetjes

Marc

Hoi Marc,

Ik bedoelde ook dat de snelheid terugging door de weerstand, maar dat het enorme snelheidsverschil dus komt omdat dit model zo ver over haar rompsnelheid heengaat.

Groetjes Josse

Even een vraagje,

Tijdens het varen wordt de motor al met 10min. behoorlijk heet. Is dit normaal?
Is het verstandig om de motor van wat frisse buitenlucht te voorzien doormiddel van een ventilator uit een oude voeding?

Groetjes Josse

Koeling kan nooit kwaad he.
Vroeger vaarde ik met een torque 900 motor.
Die kwam soms zo heet dat je er met veel moeite kon aanraken.
Ik heb nooit problemen gehad door die warmte,en met die boot/motor zijn er echt wel kapriolen uitgehaald hoor.:D

Groetjes

Marc

Hoi Marc,

Ik bedoelde ook dat de snelheid terugging door de weerstand, maar dat het enorme snelheidsverschil dus komt omdat dit model zo ver over haar rompsnelheid heengaat.

Groetjes Josse

Over haar rompsnelheid dat kan gewoon niet hoor
Het schip loopt over een gegeven momen zijn eigen dood zeg maar
Dan kan je er kracht in zetten van wat je wil het gaat gewoon niet harder hoor

mvg

Ik dacht dat eigenlijk ook hoor.
Wanneer je naast je schip/boot de golf bekijkt ,dan is normaal de max snelheid wanneer de golf ongeveer de lengte van de romp bereikt.
Dit is niet voor alle modellen zo maar voor de meest gangbare wel.

Groetjes

Marc

Hoi Frederik,

Schepen kunnen harder dan hun rompsnelheid, maar dat kost enorm veel extra kracht, en dat is iets wat mijn Speed 500 blijkbaar in overvloed heeft.
Als de boeg uit het water komt kan je met een beetje extra kracht toch nog aardig harder.
Bijna alle modelboten die ik heb zien varen gaan over hun rompsnelheid heen.
De rompsnelheid van dit model zal ong. 2-3km/h zijn.

Groetjes Josse

>De rompsnelheid van dit model zal ong. 2-3km/h zijn.

dat is wel echt HEEL traag hoor. Het is toch een flinke boot he? Je kan dat normaal ook berekenen.

Ps, koeling met een PC ventilator kan best.

Patrick

Hoi Frederik,

Schepen kunnen harder dan hun rompsnelheid, maar dat kost enorm veel extra kracht, en dat is iets wat mijn Speed 500 blijkbaar in overvloed heeft.
Als de boeg uit het water komt kan je met een beetje extra kracht toch nog aardig harder.
Bijna alle modelboten die ik heb zien varen gaan over hun rompsnelheid heen.
De rompsnelheid van dit model zal ong. 2-3km/h zijn.

Groetjes Josse

Laatik dan maar eens beginnen.
Met te zeggen: als dat je totaal niet snap van wat ik hie bedoel te vertellen.
En zal je daar hier van twee voorbeelden uiteen zetten

De boeg uit het water vanwege de kracht zal je in de binnenvaart nu niet en nooit niet meemaken hoor.
Het zijn geen speedboten die dat kunnen.
Een voorbeeld.
Ik had vroeger een sleepbootje van 12 Mtr lang
3.90 Mtr breed
En 1 .75 Diepgang
Daar stond een M W M in van 12o PK
Bij 1500 toeren.En met een reductie van 1:3
Dus de schroef maakte 500 toeren
Daar liep ik mee zonder sleep 14 km per uur
Heb daar later een zelfde motor in laten zetten.
Maar dan 180 PK
Zelfde reductie zelfde toeren schroef
Maar van wege de extra P K s
Eenvierblads in plaats van een 3 blads schroef
Dat vanwege het feit als dat er geen groter diameter onder kon
En wat denk je zonder sleep juist ja 14 km
Het volgende voorbeeld
Mijn ouders hadden een Vrachtschip van 38 meter lang
5.05 mtr breed
En een diepgang van 2,20 mtr
Deze diepgang werd op de rijn nooit gehaald vanwege de waterstand
Dar stond een 300 pk m.w.m in van 500 toeren rechtstreeks op de schroef
Het schip liep leeg 13 km
Vanwege het achteroverliggen van de zware machine 15 ton namelijk
Geladen indien recht beladen dus13.5 km
Het schip is later 10 meter verlengd en daar is een tweetal kilometer mee gewonnen
Minder weerstand door de lengte
Maar wel langer werk eer de gang er in zat
Nogmaals de boeg uit het water zul je in de binnenvaart niet meemaken hoor
Tenzij leeg op het ijselmeer met een storm
En dan nog eerder minder als meer snelheid hoore
Mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back