Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmm..

zal Josse deze opmerking wel aannemen?

zie het is het eerst volgende antwoord van Lifeboatvaptain josse,

Tot zover het nieuws,

Mocht u niet meer kijken een fijne avond, en anders tot zo

Armando ik blijf het wel volgen hoor
en of Josse het aanneemt of niet iedereen kan in dit draadje wat leren
zelfs als je psychologie studeerd

groeten, brandaris

Hoi Brandaris,

Ik heb de site bekeken, en de sloepen lijken erg veel op elkaar, er is mij echter één belangrijk verschil opgevallen, de B2 sloepen zijn van hout, de WR1 sloepen zijn grijs en van polyester.
Ik denk dat de WR1 de vervanger is van de B2.
Anders zou het kunnen dat de Marine ze een andere naam geeft.
Ik heb overigens met de WR1 wel op het Haringvliet, in de marinehaven van Den-Helder en net ten noorden daarvan gevaren, maar niet op de loosdrechtse plassen.

Groetjes Josse

Weer even een update,

Ik heb de naam opnieuw, en nu netjes (met een malletje) op het schip geschildert.
14-05-08_naam_schip_01v.jpg

Ik ben ook een stootrand aan het plaatsen.
14-05-08_stootrand_01v.jpg

Ik ben ook weer verder gegaan aan de windvang.
14-05-08_opbouw_01v.jpg

14-05-08_opbouw_02v.jpg

Tot zover deze update

Groetjes Josse

Josse,

Wanneer ga je schuren? Ben namelijk benieuwd of het nog glad gaat krijgen. Lijkt me namelijk al heel veel werk als je het electrisch gaat schuren, laat staan met de hand.

Danny

Even een update over de sloepen,

Ik heb zojuist antwoord van de Marine ontvangen, waarin mij vertelt is dat dit type sloep nog in dienst is, en dat de tekeningen dus op de werf dienen te blijven.
Daarom heb ik de tekeningen niet kunnen krijgen, en zal ik dus gaan gissen.

Groetjes Josse

Hallo Josse,

Misschien dat je kunt kijken op de site maritiem digitaal of anders het archief van het scheepvaart museum te Amsterdam.

groeten Paul

Hoi Paul,

bedankt voor de tip.

Ik heb zelf met dit type sloepen gevaren dus echt gissen zal het niet zijn.
Bovendien ben ik een keer met een WR1 weekend in de bergplaats geweest waar ook tekeningen van deze sloepen hangen.

Groetjes Josse

Hoi danny,

Als je het over de schoorsteen had, dat is alleen met de hand te doen, een schuurmachine is veel te groot voor dat soort klein werk.

Groetjes Josse

Ik denk dat hij je romp bedoeld, deze is namelijk ongewoon ruw. Persoonlijk vind ik nog steeds 1 van de hoofdzakelijke tegenvallers aan je project.

Als ik eerlijk mag zijn vind ik niet dat de naam op je boot er beter opgeworden is. Je zegt dat je een mal gebruikt hebt maar dit is er niet aan te zien.

Dus een tip: in de meeste boekhandels kan je pickup plakletters kopen. Hier kan je de naam van je boot heel mooi strak (en recht) op je boot zetten.

Ik vind het wel weer leuk dat je goed je best doet om je eigen draai te geven aan bootje. Vind ik zelf ook altijd het leukste om te doen.

Dus gebruik tips waarmee je overspoeld wordt want deze mensen weten echt waar ze het over hebben. En ga vooral door met bouwen. Learning by doing!

Gr robin

Hoi Robin,

Bedankt voor de tip.
Ik ga binnenkort eens kijken bij een kantoorboekhandel.

Wat betreft de romp, die hou ik zo.
Ik ben er zelf ook niet geheel tevreden mee, maar het schuren van de romp ben ik zat.
Bij het volgende model ga ik mijn werk een stuk beter voorbereiden, dat scheelt enorm veel schuur- en plamuurwerk.

Ik ben op dit moment bezig om de laatste foto's op mijn pc te zetten, en zodra die bewerkt zijn ga ik weer een update plaatsen.

Groetjes Josse

Hoi allemaal,

Het is weer tijd voor een update!!!!

Eerst maar eens de ventilatiekoker.
Deze zal de motor van koellucht gaan voorzien, deze wordt nogal snel heet.
08-05-15_ventilatiekoker_01v.jpg

Ik ben ook verder gegaan aan de windvang.
08-05-15_stuurhut_01v.jpg

08-05-15_stuurhut_03v.jpg

Hieronder een overzicht van de opbouw
08-05-15_opbouw_01v.jpg

Ik heb ook geprobeerd een tapijtvloer te schilderen.
08-05-15_interieur_opbouw_01v.jpg

Ik heb ook een nieuwe mastvoet gemaakt en de mast geplaatst.
08-05-15_mastvoet_02v.jpg

De foto van de mast op z'n plaats is helaas te hoog, en is daardoor niet te plaatsen.

Ik ben ook begonnen aan de spanten voor het sloependek.
08-05-15_achterdek_01v.jpg

En als laatste een overzichtsfoto.
08-05-15_overzicht_01v.jpg

Tot zover deze update

Groetjes Josse

Wat betreft de romp, die hou ik zo.
Ik ben er zelf ook niet geheel tevreden mee, maar het schuren van de romp ben ik zat.
Groetjes Josse

Ja ja.
Geduld dat is het halve werk hoor.
Ook een beetje doorzettingsvermogen kan ook geen kwaad.
En er bestaan ook: kleine band schuurmachientjes dat gaat voor veel schuurwerk uitstekend hoor.
Moet je maar eens in een hobbywinkel vragen
mvg
Frederik:D

Hoi Frederik,

Ik ben geen miljonair.
Ik kan me geen bandschuurmachine veroorloven.
Bovendien is de bouw van dit model dusdanig ver gevordert dat ik het niet verantwoord acht om haar op de bandschuurmachine te "parkeren".
Ik ga het idee wel onthouden voor later, als ik dit wel kan betalen, het zal zeker flink werk schelen.

Groetjes Josse

Misschien kun je beter eerst een dunne laag goede grondverf aanbrengen.
Beetje schuren,nadien in dunne lagen plamuren.
En nadien terug schuren, voor je overal begint kleinere delen te plaatsen?

Het zal dan veel soepeler werken hoor.

Groetjes

Marc

Misschien kun je beter eerst een dunne laag goede grondverf aanbrengen.
Beetje schuren,nadien in dunne lagen plamuren.
En nadien terug schuren, voor je overal begint kleinere delen te plaatsen?

Het zal dan veel soepeler werken hoor.

Groetjes

Marc

Hoi Marc,

Als je het achterdek bedoelde, dat had ik inderdaad beter eerst kunnen plamuren, en daarna de uiteindelijke kleur eroverheen.
Ik begon me te storen aan de behoorlijk duidelijke houtnerven op een dek waar veel krachten op staan.

Groetjes Josse

Tipje

Josse,

Tipje: als je gaat plamuren (je hebt genoeg plamuur gebruikt om een schuurmachine te kopen bij de kijkshop), gebruik dan een stukje (RECHT) karton. Een visitekaartje of een oude bankpas zijn ook prima (beter zelfs). Hiermee VERDEEL je de plamuur GELIJKMATIG. Maak daarnaast niet teveel aan. Je kunt het toch maar 5 min. echt goed verwerken. Heb geduld. Ik ben met mijn Nautilus ook al ruim 2 jaar bezig. Pas de laatste paar maanden is er geen hout meer te zien.

Als je de romp nog strak wil maken. Probeer het bovenstaande. Het zou zo zonde zijn van je werk om door te gaan terwijl je eigenlijk zelf niet tevreden bent. Je kunt soms beter opnieuw beginnen ipv stug doorgaan met iets waar je niet achter staat. De langste weg is soms uiteindelijk de kortste.

Nog een tipje: gebruik een Geodriehoek als je een scherpe hoek uittekent. Meten doet wonderen. Die heb je vast wel ergens liggen.

Nog eentje: voor de kleine gaatjes te schuren, neem een klein blokje of latje. Lijm hier een stukje schuurpapier op. Op die manier kun je makkelijker in de kleine hoekjes komen.

En verder: blijf plezier houden met bouwen...

Danny

PS: als je het echt goed wil doen, kun je beter breekbare stukjes tijdelijk verwijderen.

Hoi Danny,

Bedankt voor de tip.
Ik ga eens kijken of ik nog iets voor het plamuren heb liggen.
Ik weet niet hoe u erop komt dat de plamuur maar 5min "smeerbaar" blijft, ik gebruik namelijk Alabastine-plamuur die eigenlijk voor hout bedoelt is, maar ik heb gemerkt dat het ook prima op kunststoffen houd.

Voor het uitzetten van hoeken gebruik ik al sinds het begin van dit project een geodriehoek, ik heb er zelfs eentje speciaal voor de modelbouw.
Ik zou graag willen weten waarom u mij die tip gaf?

De truc voor het schuren van kleine gaatjes kende ik nog niet, maar die ga ik zeker gebruiken.

Ik probeer de breekbare stukjes zo laat mogelijk te plaatsen, en die zitten er dus nauwelijks op.

Het met plezier blijven bouwen is absoluut geen probleem:p:p:D:D

Groetjes Josse

Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een update!!!!!!!!

Ik heb weer een paar spanten voor de sloependekken geplaatst.
08-05-16_sloependek_01v.jpg

Ik heb ook de eerste ventilatiekoker gemaakt.
08-05-16_ventilatiekoker_01v.jpg

De koker bestaat uit 2 stukken buis die aan één kant onder een hoek van 45graden zijn afgezaagd en vervolgens zijn omgedraaid zodat er een hoek van 90graden in kwam.
Als laatste heb ik de 2 delen aan elkaar gesoldeert.
Ik ga vanmiddag de koker netter afwerken.

Ik heb ook het laatste deel van de windvang die op het afneembare deel van het brugdek komt geplaatst.
08-05-16_brugdek_01v.jpg

Ik heb ook het laatste stuk vloer van de hutten voorzien van "tapijt" (ook geverft).
08-05-16_vloer_opbouw_01v.jpg

Tot zover deze update

Groetjes Josse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back