Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Sjoerd.
    Grote oppervlakken geeft in ieder geval een mooier resultaat wanneer het gespoten is, voor kleinere dingen met de airbrush vindt ik het weer zo'n gedoe.
    Meer werk voor en na het spuiten dan het spuiten zelf maar misschien is het ook daar weer een modus in vinden door een aantal dingen te verzamelen die dezelfde kleur moeten gaan krijgen.

    Nu liggen de latjes voor het potdeksel in de week zodat ik ze in de juiste vorm kan gaan buigen en weer laten drogen voor het monteren.
    Nu verder met de bovenste antenne draden en eens puzzelen hoe de draden voor de laadbomen ingeschoren moeten worden, dat zag er wat lastiger uit en de blokken die er voorhanden zijn verschillen onderling ook nog.
    Anders wordt het zelf blokken in elkaar prutsen.

    Groet,
    Mathieu
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En wie wat bewaard die heeft wat.
    Het probleem met de blokken voor de laadbomen (en de davits) heeft zich opgelost.
    Ik was op zoek naar een veertje om de voorstag te kunnen bevestigen en door alle spullen heen gaand vond ik nog wat blokken en ze zijn nog mooier dan degene die in de doos zaten.

    20200409_163302.jpg
    Links een blok zoals ze in de doos zitten, rechts een blok die ik nog had liggen.
    Overigens komen die van Graupner, uit de doos van de Bugsier 3.
    Het gezochte veertje ook nog gevonden.

    Verder nog de blanke reling delen de eerste keer wit geverfd.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer wat dingetjes afgestreept.
    Het hoofddek voor de 2de keer groen, de antenne draden in de masten gemaakt, hekwerk wit (1ste keer), voorstag.
    Tijdens een van de recente zoektochten ook nog een 4-blads messing schroef gevonden, kon nog kiezen ook tussen een linkse en een rechtse.

    En ja hoor, toch gezwicht voor de opmerking van Klaas over de rand rond de ankerkluizen. Ze zitten er op, het zijn stukjes messing geworden.

    De jongste dochter vond hem prachtig worden en dacht dat ze al af was, na beter kijken viel haar op dat er toch nog wat aan gedaan moest worden. De ankers misten en de reserve bootjes :D.
    Toch wel trotse papa, ze houden zich best goed ondanks de omstandigheden.

    De potdeksels zijn toch wat lastiger dan gedacht, ze moeten gebogen worden maar het in de vorm houden tijdens het drogen (ik laat ze eerst in water weken) is lastig op het voorschip.
    Je zet er ook niet even een gewicht op en tape doet het eigenlijk net niet, maar even verder tobben dus.

    Wat plaatjes:

    20200410_123029.jpg
    De gemaakte ringen voor rond de kluizen met anker.

    20200410_125714.jpg
    Stuurboord ring op zijn plek

    20200410_123248.jpg
    Masten met antenne draden en verstagingen.

    20200410_123349.jpg
    Zicht op voorstag en 4-bladschroef.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jaap.B vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleine stapjes met een hoop werk gemaakt.
    Potdeksel zit er op en is geverfd, het blauwe deel van de blauw/rode bies staat erop, ankerlier op zijn plek, laadbomen gemaakt en geverfd.
    Dat voor die blauw/rode bies is een hoop gepiel met 1mm afplaktape, even een lijntje zetten zo op het oog. Is er wel aardig uitgekomen denk ik.

    Zoals eerder gezegd had het buigen van het potdeksel nogal wat voeten in aarde. Nu weet ik niet of dat kwam doordat het gebruikte latje niet degene was die oorspronkelijk erbij zat maar na ruim 15uur in het water liet het zich nog niet lekker buigen naar de gewenste radius van de verschansing.
    Een volgende keer wordt het gewoon meerdere dunne latjes op elkaar tot de gewenste dikte bereikt wordt, is misschien iets meer werk maar het geeft wel het gewenste resultaat met minder frustratie zullen we maar zeggen.

    Ondertussen ook nog aan het schuiven geweest met de positie van de ontvanger, ESC en geluidsmodule. Eind conclusie: Het blijft zoals het is.
    Dan heb ik nog een paar (zelf gebouwde) schakelmodules voor de verlichting die ik ook nog ergens kwijt moet.
    In de opbouw zou het beste zijn, dan heb ik minder draadverbindingen naar de romp maar dan hou ik minder ruimte over om 1 van de davit te kunnen laten werken.
    In de romp, tussen de accu en ontvanger, kan ook nog maar dan heb ik weer meer draad doorvoeren naar de opbouw voor alle verlichting (8 stuks).
    Ik dacht nog ergens oud computer spul te hebben liggen maar ik denk dat dat in de verhuizing verloren is gegaan, ik zal nog eens goed zoeken.

    Ondertussen had ik de verwachting dat er geen kosten meer gemaakt zouden moeten worden maar helaas, de accu heeft zijn beste tijd gehad.
    Ik heb de lader erop gehad en die vond op een gegeven moment dat de accu vol zat, prima. Tot ik ging meten: 10,2V voor een 12V accu.
    De lader staat er nu op met 125 mA, vanavond/morgenochtend eens kijken wat dat met de accu doet anders tegen de tijd dat we weer mogen gaan varen maar eens een nieuwe overwegen.
    Op zich is er wel mee te varen maar heb geen idee hoe snel hij leeg raakt tijdens het varen.

    Vanavond of morgen een paar plaatjes schieten en plaatsen.....Het einde komt nu echt in zicht :yes:.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Wat is de capaciteit van je 12 V accu en wat zijn de afmetingen? Gr. Klaas.
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas. het is een 12V 7Ah. Standaard van Yuasa.
    Ding is al 9 jaar maar heb er niet heel netjes voor gezorgd eigenlijk.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Die prijs is aardig stabiel zie ik.
    De prijs die ik er toen voor betaalde was ongeveer gelijk.
    Eerst maar eens zien hoe hij er uit komt na een tijdje laag laden. De laatste keer in Maasdam heb ik hem ook gebruikt en toen heeft hij het ook uit gehouden.
    Voor mijn volgende project moet ik maar eens weer kijken, misschien maar een ouden computer voeding aan de praat zien te krijgen voor de verschillende testen.

    Groet,
    Mathieu
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De blauw/rode band staat er inmiddels op.
    Het resultaat mag er zijn maar is zeker iets wat ik niet snel weer zal doen, wat een getob met dat afplakken zeg.
    Nu valt het ook op dat de witte band voorop niet goed staat, ook daar dus nog wat werk aan.

    Wat plaatjes bij de tekst.

    20200411_223602.jpg
    Totaal plaatje, ankerlier staat klaar om geplaatst te worden.

    20200412_163419.jpg
    Stap 1: Blauwe band staat er op.

    20200412_170319.jpg
    De ankers worden binnen gedraaid.

    20200413_115303.jpg
    Stap 2: De rode band erbij gezet. De golf die in de blauw/rode band zit voorop wordt nog eens versterkt door de witte band die daar omlaag komt.
    De combinatie blauw/rood geeft wel het effect wat ik ook bij de echte Elbe zag, de kleuren lopen in elkaar over naar paars. Dus wat dat betreft zeker geslaagd.

    Gisteravond vol enthousiasme begonnen om de bedrading van de verlichting in orde te maken. Na ongeveer 3 kwart van het werk keek ik eens naar het resultaat en wat testjes toen het mij plots te binnen schoot. De LEDjes hebben allemaal hun weerstand nodig en die zitten er nu dus niet tussen :frustie:.
    Oorspronkelijk was het idee om het schakelprintje in de opbouw te zetten en daar zitten netjes alle weerstandjes op, klaar om zo aan de ledjes te solderen.
    Verschillende opties overdacht maar uiteindelijk toch de beslissing genomen om het printje aan te passen en het deel met de weerstandjes ervan af te zagen en in de opbouw te lijmen en daar dan de ledjes aan te zetten.
    Dan gaan er uiteindelijk maar 6 draden van de opbouw naar de romp: 4 voor de verlichting (groepen) en 2 voor de luidspreker.

    Ik heb maar een eigen connector gemaakt, kan ook nog maar op 1 manier aan elkaar gezet worden.
    20200413_123233.jpg
    Maar even zien hoe het uitpakt, hij gaat in ieder geval niet makkelijk uit elkaar.
    Gewoon tegen elkaar aan gelegd en met Revell Contacta met elkaar verlijmd. Het heeft wel even nodig om uit te harden want de hulsjes "smelten" eerst.
    Het eerste rijtje goed uitlijnen en als daar de lijm goed is uitgehard dan eenvoudig de andere zijde insteken en die aan elkaar lijmen, zit het altijd goed en compenseert voor onderlinge afwijkingen.

    Nu heb ik nog een dilemma.
    Om het best storingsvrij te varen zou de antenne draad van de ontvanger (40 MHz) zo hoog mogelijk moeten komen, dus hoog in de mast. Maar dan zit ik dus weer met een kabelovergang naar de opbouw.
    Kan ik de antenne doorknippen en op de deling een stekker verbinding maken?

    Groet,
    Mathieu
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het schip heeft nu veel mooiere neusgaten Mathieu. Het lijkt of het halfrond onder de blauwe lijn aan de voorkant niet helemaal strookt met de deklijn.
    Misschien een beetje te maskeren door de witte rand voorop wat aan te passen. De antenne zou ik niet doorknippen, maar eerst eens verleggen zo hoog mogelijk in de romp. In het voorschip en dan in de hoek tussen romp en dek. Zo heb ik hem ook in mijn Smit Finland gelegd en kan nu zeker 100 meter weg.
    50 meter is op de schaal van de Zwarte Zee ook al een heel eind. Voor wat testwerk en het laden van mijn vaaraccu's heb ik een paar maanden geleden een regelbare voeding gekocht bij Banggood. Is wel handig en vraagt niet veel ruimte. En anders eens kijken in de kringloopwinkel. Gr. Klaas.
    https://www.banggood.com/nl/Excellw...p-1250656.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Da's een nette voeding Klaas,.
    De PC voedingen heb ik nog liggen, die heeft een 12V en een 5V uitgang maar ze worden niet zomaar wakker.
    Een van de draden moet een puls krijgen om hem wakker te maken, zeg maar een soort kortsluiting met z'n eigen 12V of 5V, moet ik nog uitzoeken.

    Wat ik al zei is dat ik inderdaad die witte band wat moet verleggen, die "duikt" rond de boeg en ook het berghout komt iets te veel omhoog aan de voorkant maar doet dat aan beide zijde ongeveer evenveel dus zal niet al te veel opvallen.

    De accu lijkt langzaam bij te komen, iedere paar uur komt er 0,2-0,3V bij. Een nieuwe kost ook de wereld niet, ik heb hem al voor €11,95 gezien (ex verzend).

    De ledjes zijn op 2 na ook aan hun weerstanden gehangen maar het lijkt of ik daar een reken foutje gemaakt heb, er zijn nog 2 verschillende weerstandwaardes over maar de leds zouden dezelfde weerstand moeten krijgen.
    Nog maar eens rekenen en zien of het een probleem is, een te grote weerstand geeft alleen maar minder lichtopbrengst.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, De ene kleur led heeft meer stroom nodig dan de ander, dus kan het zijn dat je verschillende weerstanden nodig hebt.
    Om een computervoeding tot leven te wekken vind je wel info op het internet. Dacht dat de groene draad aan een zwarte moet.
    Bouw hem wel in, opdat je geen onder spanning staande delen raakt. Succes met het afwerken! Gr. Klaas.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Alle leds zijn op hun eigen weerstand aangesloten en zijn getest op werking : Succes!
    Nu alleen nog de schakeling testen, er zijn 3 schakelgroepen:
    - Vrijvarende navigatie verlichting (boordlichten, toplicht in voormast, toplicht in achtermast en wit heklicht)
    - Slepend, sleep <200m (als vrijvarend maar extra toplicht in voormast en geel heklicht)
    - Slepend, sleep >200m (als hierboven met extra 3de toplicht in de voormast)
    De voeding naar de betreffende groepen is zo geschakeld dat de verlichting van een groep niet werkt als de vorige niet aan staat.

    Het schema:
    20200414_132927.jpg

    20200413_192117.jpg

    20200413_183851.jpg
    De "ingewanden".
    20200413_233824.jpg
    Stukje "Arbo" toegevoegd, reling om de trapgaten.

    De conditie van de accu wordt langzaam maar zeker iets beter, er bleef vanochtend na een nacht laden al 11,6V in de accu zitten. Ik denk niet dat er heel veel meer in zal zitten maar zal tegen het eind van vandaag nog eens kijken en dan laten we het daarbij. Eerst maar eens wat gaan varen zo en dan zien wat de accu doet, een nieuwe kan altijd nog.
    Oh, misschien ook wel handig om een functie overzicht op de zender te maken: welk kanaal wat schakelt. Hoef ik het niet te onthouden ;).

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Echt de laatste loodjes nu, alleen de davits en sloepen blijven nog over.
    De knoop is doorgehakt, aan beide zijden komen de davits vast te staan maar de BB zijde kan wel zo beweegbaar gemaakt worden.
    Ik wil ze er eerst eens goed op hebben en dan eens rustig overzien zien deze werkend te maken.

    De naam staat er ook op, zowel voor als achter en achter inclusief de thuishaven.
    Dit was even puzzelen want eerst was het plan om daar plakletters voor te gebruiken maar al snel kwam ik er achter dat de beschikbare letters te groot en de verkeerde font waren.
    Goede raad is duur maar de oplossing was toch simpel gebleken: Gewoon een setje namen printen in verschillende groottes in de juiste font en dan maar eens gaan passen en meten.
    Ik denk dat ik de juiste set wel heb gevonden en die zit er nu op, alleen nog met Decall Fix bewerken en dan zou het er tegen moeten kunnen.

    Ook een monnikenwerk was het wit verven van de binnenzijde van de patrijspoorten in de romp, met wat nabewerking is dat ook weer goed gekomen.
    Morgen bij daglicht wat foto's maken en plaatsen.

    groet,
    Mathieu
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals beloofd nog een paar plaatjes van de huidige stand van zaken.

    20200415_233541.jpg
    De "reserve bootjes" met de beweegbare davits, de messing stangetjes zorgen ervoor dat de beweging geblokkeerd is tot nader order. De dekzeiltjes zijn wat stug waardoor het lastig is om ze goed over de bootjes te vormen.

    20200415_233601.jpg
    De stb davits in positie, klaar om de boot te ontvangen.

    20200416_083123.jpg
    20200416_083220.jpg

    Dus nu nog:
    - Stb. davits plaatsen
    - Sloepen verven, van dekzeilen voorzien en in de davits hangen
    - Staanders onder de buitens davits voeten.
    - Brugdek 2de keer groen
    - Verfwerk nalopen en bijwerken waar nodig
    - Functie test verlichting
    - Vlaggen ophangen

    Lekker overzichtelijk in ieder geval.

    Groet,
    Mathieu
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k en Bert V vinden dit leuk.
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mooie update, als ik het zo bekijk nader je wel de finish lijn, dat moet toch een fijn gevoel zijn.
    Gaat het model daarna onder de stolp of moet hij dienen voor de vaart?

    Is er oog op een opvolgend project?
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, ze gaat onder een stofkap en bedoelt om mee te varen.
    Aangezien de schaalmodellen echte stofvangers zijn en meer uren op de kast dan in het water maken is zo'n kap geen overbodige luxe, materiaal staat al in bestelling.

    Volgend project staat al even te lonken, een Seabex One! :yes:
    Nog geheel onaangeroerd in de doos dus ook geen bouwfouten die ik hier wel had in het begin.
    Daar kan ik aardig mee los wat functies betreft.

    Oh ja, nog 1 davit en de sloep er in en het dek daar nog 1 keer in het groen en dan is het tijd om de werf gereed te maken voor de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    9 jaar en een beetje later, vele uren bouwen, nog vele meer uren niet bouwen of plaatsgemaakt voor andere projecten, is er resultaat.
    Alleen de voeding moet nog aangesloten worden en dan kan er gevaren worden, we hopen dat dat maar snel weer zal gaan kunnen.

    20200417_154527.jpg
    De sloepen gereed om aan boord gebracht te worden.

    20200417_161739.jpg
    Stb davit gereed om een sloep te ontvangen.

    20200417_164624.jpg
    Stb sloep in thuis positie.

    20200418_171728.jpg
    20200418_171735.jpg
    20200418_171747.jpg
    20200418_171752.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    20200418_171926.jpg 20200418_171933.jpg 20200418_171944.jpg 20200418_171955.jpg 20200418_172010.jpg 20200418_172037.jpg

    En dan is het nu tijd om de werf op te ruimen en op te zetten voor het volgende project.
    Weer een hoop leermomenten mogen beleven met dit model en het afwerken heeft uiteindelijk meer tijd in beslag genomen dan verwacht, maar dat is altijd zo.

    Oh ja Klaas, ik heb toch nog de verstagingen vervangen voor iets dikker en minder pluizend touw.

    Het in de mast hangen van de "Q"-vlag vond ik wel toepasselijk voor de tijd.

    Tot de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
    Armira vindt dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hij is mooi geworden Mathieu :worship: .
    Dat verdiend :beer:.
     

Deel Deze Pagina