Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Goed gegokt Klaas, kabel gewoon omwikkelen met alu huishoud folie is hetzelfde als dure afgeschermde kabel kopen.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Deze vliegende kraai heeft zoiets wel liggen. Hoewel, de voorraad is aardig geslonken. Bij een zwager een hoop van dat soort spul uit de kruipruimte van zijn pas gekochte huis getrokken. De vorige bewoner had door zijn hele huis bedrading getrokken voor een geluidsinstallatie. Leverde een mooi aantal stekkers op en vele meters (ook afgeschermde) kabel. Zal eens kijken of er nog een paar meters voor Watergeus liggen. Gr. Klaas.
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas, bedankt voor de suggestie.
    Alu folie hebben we hier wel in huis, ga ik van de week eens proberen.

    Morgen eerst maar eens melden bij mijn nieuwe werkgever.

    Groet,
    Mathieu
     
    DAF460 vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier ook in een soort van op-hok-plicht.
    Thuis werken dan maar en als ontspanning af en toe aan de gang met de boot.
    Tussendoor de kids ook aan de gang houden maar gelukkig hebben die genoeg werk van school mee gekregen.

    Veel is er nog niet gedaan maar ik heb wel spijt dat ik de opbouw al zover in elkaar heb zitten in verband met het schilderen.
    Ik ben constant overal tussendoor aan het pielen met de kwasten en maar hopen dat de reeds geschilderde delen niet teveel op geknoeid wordt :oops:.

    De witte delen staan in de grondverf en na het nogmaals goed bekijken van foto's heb ik de dekken die eerst grijs waren toch groen geverfd, dank Ronald.
    Alles in de materiaal kleur laten (het hout en messing) heeft wel wat maar nu er kleur op de opbouw zit begint het toch meer te leven.
    Ik zal vanavond eens wat tijd maken voor een paar plaatjes.

    Technisch ben ik in de uitvoering nog niet verder gekomen. Het isoleren/afschermen van de luidspreker kabel is nog niet gedaan of getest.
    Daarnaast ben ik aan het overwegen om het rekje met ontvanger, ESC en geluidsmodule aan te passen zodat alles naast elkaar komt te zitten voor de accu.
    Deze overweging komt naar aanleiding van de proefvaart waar is gebleken dat de boot voor al aardig op de waterlijn ligt en ik het gewicht toch iets meer naar achter wil verplaatsen omdat er nog het een en ander opgebouwd moet worden.

    Ondertussen toch ook aan het nadenken over een stolp en/of een transportkist.
    Misschien wel een combinatie waar de zijkant doorzichtig is.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Uiteraard weer later als beloofd een plaatje van het verf werk.
    20200319_215000[1].jpg

    Het witte is dus grondverf en zoals gezegd heb ik er spijt van niet eerder met verven te zijn begonnen en zaken die ik eerder geverfd had kunnen weer (gedeeltelijk) opnieuw.

    Verder weer ergens achter gekomen, gelukkig op tijd.
    De mee geleverde trappen hebben hetzelfde nummer maar zijn verschillend van lengte.
    De helft heeft 7 treden en de andere helft 8.

    20200319_214757[1].jpg
    20200319_214814[1].jpg

    Dit voor de collega Zwarte Zee (IV) bouwers.
    De 7 treden trapjes zijn voor de verschillende dek opgangen, achterdek naar hoofddek naar voordek (alle 4).
    De 8 treden zijn voor de verschillende dekken van opbouw (3 stuks).

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Thuiswerken heeft zo zijn voordelen maar na een paar dagen ben ik wel even klaar met ISM/SMS handboeken, NCN's en andere zaken rond diverse certificeringen.
    Dus tussendoor maar even hier een post met de laatste stand van zaken.

    De afgelopen dagen wat therapeutisch aan het verven geweest en nog wat priegel dingen.

    De dek planken zitten er nu over al op en zijn zover om in de lak gezet te worden, kan er weer wat afgevinkt worden.

    Al met al begint het steeds overzichtelijker te worden met de klusjes die nog gedaan moeten worden.
    Die lijst ga ik zo zachtjes aan maar eens maken en dan ga ik de boel maar eens van achter naar voor afwerken.

    De huidige stand van zaken: 20200323_143658.jpg 20200323_143628.jpg 20200323_143645.jpg 20200323_143707.jpg 20200323_143718.jpg
    De reling voorop is er af om te verven, knoeit minder op het dek.
    Daar heb ik mooi de mal voor gebruikt waar ik de reling mee gemaakt heb, wie wat bewaard die heeft wat zullen we maar zeggen.

    De reserve schroef zit op een boutje die in het dek verlijmd zit, je weet nooit waar het goed voor is.
    De werkboot staat er nog los op, maakt het verven van het dek en de boot zelf makkelijker.
    Het wit van de opbouw is klaar, de overige kleuren moeten nu nog bijgewerkt worden.

    De bergingsankers en de loopplank liggen ook nog los.
    Voor de loopplank zoek ik nog een plek om hem permanent neer te leggen, zo los op het achterdek lijkt me niet heel handig en zeker niet wanneer er gesleept wordt, maar ik kan me voorstellen dat hij uit elkaar gehaald werd voor de reis en pas in de haven weer in elkaar gezet werd.
    Ik zal eens kijken op foto's uit 2 reisverslagen die ik heb gevonden of ik hem daar ergens op kan vinden.

    Ik ben het eigenlijk aan het uitstellen maar volgens mij moet ik nu echt de romp in kleur gaan zetten want anders maak ik het mezelf steeds lastiger met alles wat er nog opgebouwd gaat worden.
    Daar gaan we dan hier op het balkon dan maar eens mee aan de slag, heeft niemand er last van.

    Tot de volgende dan maar weer.

    Groet,
    Mathieu
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en wimo100 vinden dit leuk.
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Help!
    Ik heb het onderwater deel van de romp gespoten en uiteraard stof en vuil deeltjes in de verf, pfff. Gevolg van buiten spuiten maar dat is het probleem niet.
    Nu heb ik de romp licht opgeschuurd en met wasbenzine ontvet en ja hoor, stof wordt als een magneet direct weer op de romp aangetrokken.
    Met andere woorden de romp is nu zo statisch als maar kan, zo kan ik dus niet verder.

    Iemand een tip om een kunststof romp statisch te ontladen?

    Groet,
    Mathieu
     
  8. rliersen

    rliersen

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Puttershoek
    probeer dasty van de wibra maar denk dat je dan het goede resultaat hebt
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren bedankt voor de input.
    Ik ga eens kijken wat ik er van kan maken, zo even naar de winkel wordt tegenwoordig niet gewaardeerd tenzij je wc papier moet halen ;).

    Ondertussen ben ik maar even aan het restpunten lijstje begonnen, zijn ongeveer 2 A4 kantjes geworden.
    Het lijkt allemaal niet veel maar gaat dan toch weer stiekem veel tijd in zitten, vooral het resterende verfwerk.

    Als het lijstje af is zal ik het eens plaatsen voor het idee.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor het anti-statisch maken kreeg ik nog een idee maar daar later meer over.

    Volgens mij heb ik mijn restpunten lijstje compleet, bij deze.
    Romp:
    - Groene band tussen rood en zwart verven
    - Zwart boven de waterlijn verven
    - Blauw rode band op het berghout
    - Witte band op de boeg
    - Patrijspoorten wit binnen in
    - Naam + thuishaven

    Achterdek:
    - Bolders aanbrengen
    - Tros geleider beugels plaatsen + verven
    - Plankendek 2x lakken
    - Binnenzijde verschansing geel verven
    - Drums van hoofd- en trossen-lier monteren en verven
    - Kleine en grote beting verven
    - Trappen naar hoofddek verven en plaatsen
    - Achterdek 2de keer groen verven
    - Bergingsankers monteren
    - Loopplank plaatsen (nog geen idee waar)

    Hoofddek:
    - Reling plaatsen en verven
    - Potdeksel op de verschansing maken
    - Binnenzijde verschansing verven
    - Bolders plaatsen en verven
    - Plankendekje achter 2x lakken
    - Kisten/bankje boven de sleeplier op plankendekje maken en verven
    - Kist achter reserve schroef maken en verven
    - Werkboot verven en plaatsen
    - Kraan voor de werkboot verven (heeft de verkeerde kleur wit)
    - Reddingsboeien verven en plaatsen
    - Ankerlier, ketting en ankers verven en plaatsen
    - Dek 2x groen verven

    Brugdek:
    - Schijnwerper achter verven en plaatsen
    - Laadbomen maken en verven
    - Zwarte bies tussen opbouw en dek opzetten
    - Davits plaatsen en verven
    - BB davit functioneel voorbereiden/maken
    - Sloepen verven en plaatsen
    - Trappen van hoofddek naar brugdek plaatsen en reling aanbrengen
    - Achtermast 2de keer geel verven en gaffel voor landsvlag maken
    - Dek 2de keer groen verven

    Flybridge:
    - Voormast 2de keer geel
    - Kompas bollen kleuren
    - Bovenste antenne draden maken
    - Voorstag naar voordek (demontabel) maken

    Voordek:
    - Reling verven en terugplaatsen
    - Bel plaatsen
    - Waterkering en bolders verven

    Techniek:
    - Diverse verlichting werkend maken
    - Bedrading organiseren
    - Bedrading naar de luidspreker isoleren
    - Verbinding van de bedrading tussen romp en opbouw maken

    Alles is in willekeurige volgorde maar wel overzichtelijk.
    Het is wel de bedoeling om per hoofdstukje de dingen af te werken al zal dat niet helemaal gaan werken omdat in een aantal gevallen dingen gecombineerd kunnen worden en ergens anders weer zaken pas gedaan kunnen worden wanneer wat anders klaar is.
    Even goed opletten dus wanneer ik wat ga doen.

    Ik heb een hekel aan verven en ben er weer ingetrapt om dit tot het laatste moment uit te stellen :hammer:, in ieder geval een goede les voor de volgende.

    En weer aan het echte werk.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zou nog terug komen op het anti-statisch krijgen van de romp.
    Schoonmaakazijn deed hier ook de truc maar het allerbelangrijkste is wel een doekje dat niet statisch is/wordt, anders ben je nog net zo nat.

    De romp is inmiddels rood, beetje teveel overspray :hammer:.
    Maar goed, daar moet nog de groene band op de waterlijn en het zwart daar boven nog overheen dus dat komt wel goed.

    Langzaam aan ook het lijstje hierboven aan het afwerken en dan kom je toch nog weer wat kleine dingetjes tegen die er niet op stonden maar wel moeten gebeuren, het is niet anders.
    Dan ben je dus nog druk bezig met die kleine dingen maar kan je toch niet veel afstrepen, is wel balen.

    Ik heb toch nog wel een paar dingen van het lijstje af kunnen strepen:
    Tros geleider beugels, bolders achterdek geplaatst, voordek bolders, klampen en waterkering geverfd, planken dekken 1x in de lak, achter schijnwerper geplaatst en kistje/bankje boven sleeplier gemaakt.

    Nog geen gelegenheid gehad om foto's te maken, k hoop dit weekend nog een paar plaatjes te kunnen schieten en hier te plaatsen.

    Groet,
    Mathieu
     
    pentip vindt dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik verschiet er altijd van hoeveel tijd in deze dingen gaan zitten, uiteindelijk wordt het wel een mooie boot!!!
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, ze krijgt ook steeds meer kleur. Dat alleen al zorgt ervoor dat het snel vooruitgang geboekt wordt.

    Het voordek is bijna klaar, de verf staat nu te drogen.

    Eigenlijk wil ik het verven bij daglicht doen maar dan hebben we weer andere verplichtingen, je ziet we het verschil tussen dag en avond.
    Veel meer "heilige dagen" in de avond bij kunstlicht.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hierbij de beloofde foto's van de huidige stand van zaken.

    De overspray op de romp is duidelijk te zien :D.
    20200329_162724.jpg 20200329_162745.jpg 20200329_162802.jpg 20200329_162816.jpg 20200329_162836.jpg 20200329_162850.jpg

    De close-up is om te laten zien hoe ik de reserve schroef bevestig, het hek werk staan er nog los op.
    Wanneer het dek straks geverfd is druk ik hem gewoon op zijn plek.

    Volgens het lijstje kan ik het voordek nu helemaal afstrepen, ware het niet dat er nog een geleiderol geplaatst moet worden waarlangs de trossen naar het voordek omhoog getrokken worden voor het afmeren. daar bij de opening in de reling, bb van de bel. Is nog een klein dingetje om over na te denken.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Heb je voor de verstaging geen minder pluizig touw en dan zwart of bruin/grijs? Gr. Klaas.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,

    Dit touw zat erbij.
    Ik vind het pluizen wel mee vallen overigens, op de foto's ziet het er erger uit dan het in werkelijkheid is.

    Ik kijk het nog even aan, her en der ben ik er ook al met een kwastje langs geveegd en zitten er gekleurde stukjes op.
    Als het echt klaar is nog maar eens kijken of ik er een paar uurtjes aan ga spenderen om de verstaging te vervangen.
    dan moet ik tegen die tijd nog maar in iemands naaidoosje duiken voor een stukje zwart draad.

    Ik ga maar weer eens verder met kleur aanbrengen.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is dat zwarte draad dat je ooit kreeg al op? Of zit dat op je sleeplier? Hier zit nog wel 100 meter op de rol voor het goede doel. Gr. Klaas.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,
    Er zitten 3 klosjes takelgaren bij. Wit en beige, dun en een dikkere crème kleurige draad voor de sleeptros.
    Hier geen zwart in de doos.

    Nu stond er op de tekening en in de beschrijving niet bij welk van het garen je voor de verstaging verwacht wordt te gebruiken dus heb ik in mijn wijsheid een ander klosje gepakt daarvoor.
    Die heb ik net naast het garen uit de doos gehouden en dat extra klosje is dus inderdaad pluiziger :oops:.

    Het vervangen van de verstaging dus onderop de lijst erbij maar is wat afhankelijk van hoe mijn pet staat tegen die tijd, waarschijnlijk een jaartje varen of zo en dan een kleine refit.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Na links en rechts diverse kleine dingetjes gedaan te hebben, zijn zowel het voordek als het achterdek klaar.
    Okee, ik moet de loopplank nog ergens plaatsen maar dat kan overal en ik heb nog geen goede logische plek daarvoor gevonden.

    Nu maar eens de stoute schoenen aangetrokken om het zwart op de romp te zetten.
    Dat geeft na 2 pogingen niet echt het gewenste resultaat.
    De eerste poging was met zo'n magneet rollertje maar hier bleek de verf weer niet mee te werken, was wat stroperig (Flexa verf, stond al een tijdje in de kast :hammer:) en de verf bleef niet echt op de romp zitten. Het werd meer een zwarte waas dan dat er verf werd aangebracht dus snel alles er af vegen zo goed en zo kwaad dat ging.

    20200402_135708.jpg

    De tweede poging was niet veel beter. Dit keer met een kwast/penseel maar ik denk dat ook deze verf wat ouder is en niet handig om grotere oppervlakken zo te doen, de verf droogt bij achter de kwast op :confused:. Met als gevolg dat je de aanzetten allemaal ziet wanneer je iets later terug komt op die plek.

    20200402_135648.jpg

    De boot hoeft er niet als een jacht uit te zien maar dit ziet er niet uit vindt ik.
    Ben er nu maar mee gestopt en laat het goed drogen om het weer af te schuren en toch maar een poging wagen om het met de airbrush op te zetten.
    Daar ga ik wel eerst nieuwe verf voor regelen, dan weet ik zeker dat het daar niet meer aan kan liggen.

    Dan nu eerst maar een mal gaan maken voor het resterende relingwerk op het hoofddek.

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina