Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Bert, en daar gaat zeker :bier: op gedronken worden.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar mag je best trots op zijn Mathieu en hoop dat ze een rol mag spelen met de inwijding van onze gerenoveerde vaarplek in Maasdam. Gr. Klaas.
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Proost!
     
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat was wel het plan Klaas.

    groet,
    Mathieu
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Het is toch een fantastisch project geweest, ik denk dat het een heerlijke gevoel geeft als zo'n boot echt helemaal klaar is! gefeliciteerd het is echt mooi geworden.
    Nu de vaarbeelden nog natuurlijk, allee binnen enkele weken of maanden dan...
     
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb het hele verslag gelezen, ik ga er veel aan hebben want ik heb net, jawel, een ZZ gekocht om fijn in elkaar te knutselen. Vraagje, welke maat anker heb je uiteindelijk gebruikt?
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    @Marijke ,

    Ik heb uiteindelijk de originele ankers gebruikt, de ketting is aan de ankers vast gemaakt en op de ankerlier strak getrokken en daar vastgelijmd.
    Oorspronkelijk was het de bedoeling om een van de ankers ook werkelijk te laten vallen maar door ruimte gebrek ben ik daar van afgestapt, ik heb het behoorlijk volgepropt daar voorin.

    Wat nog wel op de planning staat (maar dat staat ver weg op de planning ;)) is om 1 van de davits te laten functioneren.
    Eerst een ander project nu.

    Ga je er nog een verslag van bijhouden?

    Succes in ieder geval met de bouw, op het forum staan genoeg tips en vragen staat vrij.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik hou een album bij op faceboek, maar ik ga veel hebben aan dit verslag, ik zag je ankerkluizen, vond ze niet in mijn pakket en dacht, jammer! Het enige waar ieder kind een schip mee associeert zijn de ankers..... ik heb nog relatief veel tijd om te bedenken hoe ik dat erin ga verwerken.⚓️
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Oh, de anker kluizen.
    Goeie vraag, ik denk dat ik de messing buisjes uit eigen vooraad gehaald heb, ze zitten er al even in dus weet niet meer waar ze vandaan zijn gekomen.

    Mijn tip is : kijk eerst de hele bouwbeschrijving goed door met de tekening erbij en bepaal dan je bouwstappen.
    Zeker wat betreft het moment dat je het dek vast lijmd, bedenk dan goed of je alles gedaan hebt wat je onder het dek had willen doen.

    Vandaag gaat mijn dame voor het eerst in vol ornaat uitgelaten worden, kijk er naar uit.
     
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Oh wauw, kans op een filmpje?
     
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb een vraagje, de railingpaaltjes, (hekpaaltjes?) zijn van aluminium. De railings van messing. Volgens mij kun je aluminium niet solderen. Hoe los je dat op? Ik heb al wel gezien dat er ook messing paaltjes zijn. Beter die bestellen?
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Sorry Mathieu,

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 jun 2020
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    @Marijke , Ik begrijp dat je enthousiast bent over het bouwen en vol vragen zit.
    Dat is prachtig maar ik wil je toch vragen om je eigen topic te starten om je vragen beantwoord te krijgen, dan bereik je meer mensen en hou ik mijn verslag "zuiver" zogezegd.

    Om je vragen over je reling paaltjes nog te beantwoorden: De mijne waren ook van messing, de meeste tenminste.
    Degene die ik tekort kwam moest ik bijbestellen. Billing Boats heeft de nieuwe aluminium paaltjes hetzelfde nummer gegeven als de oude messing, ik heb die paar gelijmd met en druppel UHU Hart.

    Oh, foto's en filmpjes van het varen kan je in het Schipperscafe hier op het forum terug vinden.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...-wel-te-verstaan.147806/page-140#post-4054189

    En terugkomend op de vaarmiddag, ze heeft het goed gedaan.
    Alleen kan ik wel veilig stellen dat de accu eigenlijk op is.

    Met veel pijn en moeite heb ik er nog 12V in gekregen maar na een goed uur varen was daar nog maar 10 en een beetje V van over, einde van de rit (na zo'n 2,5 uur) gaf de voltmeter nog maar 8,7V aan. Na het uitzetten van de ontvanger en alles wat er nog achter zit werd het nog 8,9V maar dat was het dan wel.
    En dan ben je blij dat je een loodaccu hebt en geen LiPo, die stopt er gewoon mee als de spanning te laag is en dan wordt het zwemmen als je pech hebt.
    Na 8uur rust is de spanning weer iets opgekomen naar 10,4V maar ht is hoe dan ook niet goed.

    Waar liep ik nog meer tegenaan.
    De schakeling van de extra navigatie verlichting loopt via de geluidsmodule, die heeft 2 extra schakel uitgangen. Dat leek niet lekker te werken maar dat kan denk ik aan de accuspanning gelegen hebben.
    De schakelprintjes voor de verlichting heb ik zelf gemaakt met 12V relais, het kan zijn dat door de te lage spanning de spoel niet bekrachtigd bleef maar daarnaast kwamen er ook rare tonen door de speaker.
    Ook de schroefas had ik er vooraf even uit moeten halen en van nieuw vet moeten voorzien, water was daarlangs naar binnen gelopen, ca. 20cc ofzo niet heel schokkend.

    Een ander issue is de regelaar, doet prima zijn werk maar maakt helaas wat veel geluid in deellast varen. Maar eens overwegen om daar een andere regelaar in te stoppen.
    En het is even zoeken naar het juiste volume voor de geluidsmodule, hij stond nu voor het mooie wat te hard. Daardoor hoorde je het gepiep van de regelaar niet meer maar het was gewoon te hard voor de goede orde.

    Een mooi lijstje weer voor tussendoor.

    Groet,
    Mathieu
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2020
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb inmiddels de accu vervangen en meteen het onderhoud aan de schroefas uitgevoerd.

    Kleine tip: gebruik geen papieren doeken om de koker schoon te maken als er nog vocht in zit, zeker niet als er aan de uiteinden 2 busjes in de koker zitten.
    Het papier zuigt zich vol en is dan nauwelijks nog uit de koker te krijgen.
    Ja, in heeeeel veeeeel stukjes. Het is gelukkig gelukt om alles er uit te krijgen.

    Ook ben ik bezig geweest met de schakelingen van de verlichting en daarbij in ieder geval een schakelkanaal van de geluidsmodule opgerookt en misschien ook de luidspreker uitgang.:oops:
    Ik ben er nog niet achter waarom maar ik vermoed dat met mijn schakeling volle sluiting is ontstaan.:(
    Mijn schakelprintje en de geluidsmodule schakelen denk ik tegengesteld aan elkaar, de print naar de plus en de module naar de min (of andersom). Ik denk dat daar dus iets mis is gegaan.
    Nu iemand vinden die hem zou kunnen repareren.

    De normale navigatie verlichting en de sleepverlichting <200m werken nu wel en zelfs zoals ik het had uitgedacht, de sleepverlichting gaat iet aan als de navigatie verlichting niet aan is.

    Ze kan varen, dat is het belangrijkste nu.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Netjes eindresultaat. Heb zelf een tijdje een Zwarte Zee gehad welke ik ''kant en klaar'' gekocht had met als doel deze te restaureren. Dat is ook gelukt, tot een ongelukje zich voordeed en een deel kapot is gegaan. Heb hem toen verkocht toen ik plannen had om de Elbe als jacht te gaan bouwen. Ze is vrij rank en redelijk instabiel indien de gewichtsverdeling niet optimaal is. Ik zie dat je de luidspreker ook in de opbouw hebt geplaatst en brengt het zwaarte punt iets hoger. Ben benieuwd naar het filmpje! Op naar een volgend project?!
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    @Tazz 19 , dank je wel.
    Ze vaart goed, rank is ze wel maar niet instabiel. Er ligt een 12V, 7Ah accu in die het zwaartepunt aardig omlaag brengt.
    "Hangt" netjes in de bochten wat overeenkomt met de foto's van de echte die ik gezien heb.
    De luidspreker in de opbouw geeft niet echt een probleem anders dan dat ze een hoop ruimte in neemt.

    Het volgend project is al in volle gang: Seabex One. en Filmpjes kan je zien op https://www.modelbouwforum.nl/threa...-wel-te-verstaan.147806/page-140#post-4054189
    24 juni meer plaatjes van haar in actie.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik had er ook een 12v 7ah accu in staan. Kon er destijds niet meer voor kiezen de accu neer te leggen ipv staand. Misschien was dat ook wel waarom ze instabiel was en gemakkelijker zijslag maakte.

    Zal ook eens een blik werpen op je volgend project!
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij mij staat de accu ook, hij ligt niet.
    Rank is ze wel maar niet instabiel, ze komt altijd weer netjes recht.

    groet,
    Mathieu
     
  19. gerard007

    gerard007

    Lid geworden:
    15 apr 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Maassluis
    De Zwarte Zee heeft wel degelijk in Maassluis gelegen , hij kwam met hoog water binnen , bij laag water lag hij op de bodem , van de haven , bij hoog water vertrok hij weer .
     
  20. gerard007

    gerard007

    Lid geworden:
    15 apr 2017
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Maassluis
    ha mede bouwers , ik heb ook de Zwarte zee gekocht , hij was al half in elkaar gefrommeld , ik ga hem uitkleden ,en mooi maken .

    wie kan me adviseren over het lakken , welke primer gebruiken we ? gaan we mooi spuiten of schilderen ? ik maak alles netjes met zaagsel met houtlijm een papje .
     

Deel Deze Pagina