@Marijke , Ik begrijp dat je enthousiast bent over het bouwen en vol vragen zit.
Dat is prachtig maar ik wil je toch vragen om je eigen topic te starten om je vragen beantwoord te krijgen, dan bereik je meer mensen en hou ik mijn verslag "zuiver" zogezegd.
Om je vragen over je reling paaltjes nog te beantwoorden: De mijne waren ook van messing, de meeste tenminste.
Degene die ik tekort kwam moest ik bijbestellen. Billing Boats heeft de nieuwe aluminium paaltjes hetzelfde nummer gegeven als de oude messing, ik heb die paar gelijmd met en druppel UHU Hart.
Oh, foto's en filmpjes van het varen kan je in het Schipperscafe hier op het forum terug vinden.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-wel-te-verstaan.147806/page-140#post-4054189
En terugkomend op de vaarmiddag, ze heeft het goed gedaan.
Alleen kan ik wel veilig stellen dat de accu eigenlijk op is.
Met veel pijn en moeite heb ik er nog 12V in gekregen maar na een goed uur varen was daar nog maar 10 en een beetje V van over, einde van de rit (na zo'n 2,5 uur) gaf de voltmeter nog maar 8,7V aan. Na het uitzetten van de ontvanger en alles wat er nog achter zit werd het nog 8,9V maar dat was het dan wel.
En dan ben je blij dat je een loodaccu hebt en geen LiPo, die stopt er gewoon mee als de spanning te laag is en dan wordt het zwemmen als je pech hebt.
Na 8uur rust is de spanning weer iets opgekomen naar 10,4V maar ht is hoe dan ook niet goed.
Waar liep ik nog meer tegenaan.
De schakeling van de extra navigatie verlichting loopt via de geluidsmodule, die heeft 2 extra schakel uitgangen. Dat leek niet lekker te werken maar dat kan denk ik aan de accuspanning gelegen hebben.
De schakelprintjes voor de verlichting heb ik zelf gemaakt met 12V relais, het kan zijn dat door de te lage spanning de spoel niet bekrachtigd bleef maar daarnaast kwamen er ook rare tonen door de speaker.
Ook de schroefas had ik er vooraf even uit moeten halen en van nieuw vet moeten voorzien, water was daarlangs naar binnen gelopen, ca. 20cc ofzo niet heel schokkend.
Een ander issue is de regelaar, doet prima zijn werk maar maakt helaas wat veel geluid in deellast varen. Maar eens overwegen om daar een andere regelaar in te stoppen.
En het is even zoeken naar het juiste volume voor de geluidsmodule, hij stond nu voor het mooie wat te hard. Daardoor hoorde je het gepiep van de regelaar niet meer maar het was gewoon te hard voor de goede orde.
Een mooi lijstje weer voor tussendoor.
Groet,
Mathieu