maar hoogte afbouwen gaat niet uit je accu komen, hoe 'goed'dat gaat is afhankelijk van het ontwerp van je kist en heeft geen ene drol te maken met wat voor motor je erin geschroefd hebt
Justus, allebei. je komt er wel Justus het is heel mooi dat je mij nu herhaalt, je snapt het haast. ik wil weten wat voor kist, wat voor motor. je zal zien dat de winnaar, 6~10 m/s klimt, en verticaal.
Nogmaals Marcel.......Jouw uitdaging (stijgen op de motor en wachten tot je beneden bent) heeft helemaal niets met efficiency van je aandrijving te maken!!
Ik ben er al......jij nog lang niet! Jij verstookt nutteloze ampere's om verticaal te stijgen in de veronderstelling dat dat beetje minder weestand van 6m/s vliegen meer oplevert dan het verlies aan lift van je vleugel. en is het nou 6 of 10m/s want dat is echt heel erg veel verschil!!!
Precies. De uitdaging is: wie komt het hoogst met 0,01kWh. Degene die verticaal klimt, of degene die heel rustig onder een hoek van 60 graden uitklimt. Ik kan je nu al vertellen dat de motor die het minste stroom trekt in ieder geval veel efficiënter draait (want veel minder verliezen door warmteontwikkeling) en dus grote kans heeft meer elektrische energie in hoogte om te zetten.
Justus, hoe minder hoe efficienter ten koste van een grotere prop. ik vermoed dat de verschillen tussen 6 en 10 m-s ongeveer ideaal zijn, maar wel verticaal.
lang zweven doe je door je kist te kennen, thermiek herkennen en daar je kist in kunnen houden...ook dat heeft geen reet te maken met efficiency van je aandrijving
nee zonder thermiek )er is geen thermiek. of met thermiek en iedereen bij elkaar. je moet dus wel je kist heel goed kennen anders kost het seconden iemand wint dit. de winnende kisten zullen verticaal klimmen.
Arjan mijn accu had 9,26 W/h idd. leuk he? (iirc, wel zoiets) motorlooptijd telt niet mee bij de vliegtijd, daarom moet je ook hoog klimmen (daarom is die aandrijf efficientie zo belangrijk)
Ja, en ook leuk dat je er wat van begint te snappen. Misschien ga je het op termijn zelfs wel helemaal begrijpen!
nee.....de winnende kist heeft voor de dan heersende omstandigheden de beste daalsnelheid. Dat zegt niets over of hij verticaal of niet omhoog is gegaan. Feit blijft dat hij met een klim onder een hoek langer of vaker had kunnen klimmen
HansL heeft het ook al uitgelegd: Ja kan vliegtijd en verbruikt vermogen uit je accu niet met elkaar vergelijken bij een zwever....waarom blijf je dit toch doen?
de kist (motor en prop bedoel ik natuurlijk, in de kist) zet eerst accu vermogen (energie) om in potentiele energie, dan zet de zwever dit zo langzaam! (lang) mogelijk om, en dissipeert die energie tot de zwever een paar uur later landt (of minder in jullie geval) én, én. dán win je
Dat doet de accu niet, dat doet je aandrijving en die zet elektrische energie om een mechanische energie. Die uit zich in kynetische energie in je model en die stuur jij omhoog om er potentiele energie van te maken. Nu heb jij, om een bepaalde potentiele waarde (=hoogte) te bereiken meer elektrische energie nodig doordat je de vleugel niet 'gebruikt'en zal jij dus minder hoog komen.