HAST
De rechter vleugel is nu volledig bespannen.
Op zich ging dat goed maar over het knippen van de kartelrand ben ik niet tevreden.
Het moeilijke was om met de kartelschaar in een rechte lijn te knippen en na elke knip de schaar opschuiven en opnieuw positioneren voor de volgende knip.
Dit kan beter, dus heb ik het bij de linker vleugel anders gedaan.
Het te knippen vlies wordt nu op een stuk papier geplakt met twee stukjes plakpand.
De potloodstreep op het papier is nu makkelijk te volgen met de kartelschaar.
Ook het opschuiven en opnieuw positioneren van de kartelschaar gaat makkelijker omdat het papier steviger is dat het vlies alleen.
Dit ging erg goed, maar is niet zo goed voor het gereedschap.
Door het knippen van verschillende materialen met dezelfde schaar gaat de standtijd sterk achteruit. Of anders gezegd de schaar wordt zeer snel bot.
Het plakband wordt nu samen met een stuk vlies weg geknipt. Niet proberen het plakband los te peuteren, dat gaat toch niet lukken zonder het vlies te beschadigen. Mijn uitgangsmateriaal is groot genoeg gehouden voor deze actie.
De kartelrand ziet er nu mooi strak uit
Ook op de bovenkant vleugel is het vlies aangebracht.
De overlap verwijderen bij de achterlijst gaat erg makkelijk met een scherp mes.
Bij de neuslijst is het moeilijker. Met de gewone schaar en wat geduld lukt dat ook.
Bewust heb ik zoveel mogelijk materiaal verwijderd zodat je niet kan zien waar het vlies eindigt. Maar er zit nog genoeg vlies vast aan de neuslijst.
Beide vleugels zijn nu bespannen en krijgen voldoende tijd om uit te harden.
Morgen mag het vlies met hitte gespannen worden en daarna wordt alles met spanlak behandeld.
Johannes