Zwei Antik Segler

Gewoon even nieuwsgierig Johannes, die foto's die we zien, zijn dat 'live' gemaakte foto's terwijl je aan het werk bent. Of zet je ze echt in scene zodat er van die fantastische reportages ontstaan? Wie maakt de foto's eigenlijk?

Zelfs dit bouwdraadje heeft een kwaliteitsnivo wat een een voorbeeld is voor vele anderen (inclusief mijzelf)...

Groet,

Jacob
 
Ja dit zijn 'live' foto's.
Mijn camera staat op een statief en werkt met een timer.
Deze timer maakt een geluid zodat ik weet wanneer een foto wordt gemaakt, dan moet ik wel even in de beweging stoppen i.v.m. vrij lange belichtingstijd.
Ook heb ik veel ruimte om mijn werktafel zodat het statief snel op een andere plek gezet kan worden als het nodig is.

Niet iedereen heeft zo een ruime hobbykamer.

Ja, wat is kwaliteit?

De modelbouwer kan de meeste waarde behalen uit de kwaliteit van het idee.


Johannes
 
Het snijden van het vlies met het rolmes gaat buitengewoon goed en snel

Johannes, wil je eens uitleggen hoe je daarmee werkt? Ik zie een harde ondergrond (iets van formica denk ik), werkt dat het beste? Word het mes daardoor niet snel bot?

Max.
 
Ik snij gewoon op het tafelblad, geen snij ondergrond.
Volgens mij hoeft dat ook niet omdat het rolmes geen afdruk achterlaat.
Op de houder zit een hendel daarmee kan je de mes aandrukkracht op soft of hard instellen.
Voor het dunne vlies gebruik ik stand soft.
De standtijd van het mes is behoorlijk hoog, dat moet ook wel want je mag ook aramidevezels me snijden.

Johannes
 
Carbon draad besteld ... kon het niet in m'n woonplaats vinden. Het was niet duur, maar met de porto erbij ... :rolleyes:

Aramide zag ik ook nog. Hoe moet je het verschil tussen die twee zien?
 
HAST

Lastig is de overgang bij de vleugelknik. Het vlies moet goed vastzitten op een ielige rib.
Met een overlap van ca. 3 mm zit het nu goed vast aan de zijkant van de rib. Voor de volgende lap vlies moet nu ook daar kleeflak worden aangebracht. Deze lak mag alleen op de smalle rib aangebracht worden. Dat is belangrijk omdat het vlies later met hitte op spanning wordt gebracht. Zit er een laag lak op een gedeelde van het ribbenveld dan krijg je plooien in de vorm van kraaienpoten.

full


Het volgende stuk vlies wordt met een kartelschaar bewerkt om een sterke verbinding te verkrijgen. Dit is spielerei, hoeft echt niet.

full


Maar het ziet er wel goed uit.

full


De onderkant is nu bekleed en de randen worden nu zorgvuldig ingesmeerd met kleeflak.
Morgen is de bovenkant aan de beurt.

full


Henri heeft mij het PDF bestand van zijn HAST ontwerp gestuurd en ik kon het niet laten om alvast een proefplot te maken.​

full


Perfect, Henri!
De afmetingen kloppen!
Bedankt!

full


Johannes​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er mooi uit Johannes!!

Ik vind de randen knippen met de kartelschaar een erg mooi resultaat en het lijkt op de oude met linnen beklede zwevers

groet en succes verder

Terence
 
HAST

De rechter vleugel is nu volledig bespannen.
Op zich ging dat goed maar over het knippen van de kartelrand ben ik niet tevreden.
Het moeilijke was om met de kartelschaar in een rechte lijn te knippen en na elke knip de schaar opschuiven en opnieuw positioneren voor de volgende knip.
Dit kan beter, dus heb ik het bij de linker vleugel anders gedaan.
Het te knippen vlies wordt nu op een stuk papier geplakt met twee stukjes plakpand.

full


De potloodstreep op het papier is nu makkelijk te volgen met de kartelschaar.
Ook het opschuiven en opnieuw positioneren van de kartelschaar gaat makkelijker omdat het papier steviger is dat het vlies alleen.
Dit ging erg goed, maar is niet zo goed voor het gereedschap.
Door het knippen van verschillende materialen met dezelfde schaar gaat de standtijd sterk achteruit. Of anders gezegd de schaar wordt zeer snel bot.

full


Het plakband wordt nu samen met een stuk vlies weg geknipt. Niet proberen het plakband los te peuteren, dat gaat toch niet lukken zonder het vlies te beschadigen. Mijn uitgangsmateriaal is groot genoeg gehouden voor deze actie.

full


De kartelrand ziet er nu mooi strak uit

full


Ook op de bovenkant vleugel is het vlies aangebracht.
De overlap verwijderen bij de achterlijst gaat erg makkelijk met een scherp mes.
Bij de neuslijst is het moeilijker. Met de gewone schaar en wat geduld lukt dat ook.
Bewust heb ik zoveel mogelijk materiaal verwijderd zodat je niet kan zien waar het vlies eindigt. Maar er zit nog genoeg vlies vast aan de neuslijst.

full


full


Beide vleugels zijn nu bespannen en krijgen voldoende tijd om uit te harden.

full


Morgen mag het vlies met hitte gespannen worden en daarna wordt alles met spanlak behandeld.

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Papier

HAST


Morgen mag het vlies met hitte gespannen worden en daarna wordt alles met spanlak behandeld.

Johannes

Met hitte8-O? Welk vlies gebruik je dan:confused:? Toch "gewoon" zijde-papier of bespannpapier? Vroeger (toen ik nog een kleine jongen was, en dat is niet zo lang geleden:oops:....) deden we dat gewoon met een plantenspuit of kwast een beetje vochtig maken en als het dan droog was, dan zat het er mooi strak op!:rolleyes: Met hitte heb je kans dat je (MOOIE:eek:) vleugels kromtrekken... Correct me when I'am wrong...

Maar, in ieder geval succes!
:proost:
Norbert
 
Met hitte8-O? Welk vlies gebruik je dan:confused:? Toch "gewoon" zijde-papier of bespannpapier? Vroeger (toen ik nog een kleine jongen was, en dat is niet zo lang geleden:oops:....) deden we dat gewoon met een plantenspuit of kwast een beetje vochtig maken en als het dan droog was, dan zat het er mooi strak op!:rolleyes: Met hitte heb je kans dat je (MOOIE:eek:) vleugels kromtrekken... Correct me when I'am wrong...

Maar, in ieder geval succes!
:proost:
Norbert

Tijden veranderen en ook de materialen die op de markt worden aangeboden.
Dit polyestervlies is zo gemaakt dat je het kan spannen met een hete strijkbout of hete lucht.
Water komt helemaal niet aan te pas.
Werkt zoals de bekende bespanfolie.
Wel moet ik opletten dat de constructie niet krom trekt maar dat is met de krimpfolie ook niet anders.

Johannes
 
Ik volg dit bouwdraadje al een hele tijd en ik zou U beide een heel groot compliment willen uitspreken.
Dit is pas echt Modelbouw en het ziet er fantastisch uit!
Ga zo door. Geweldig!

Groetjes,

Jordy
 
Jordy, bedankt voor je compliment en belangstelling!

Het is altijd fijn om te lezen dat er forumgebruikers zijn die een bouwverslag met veel interesse volgen.

Johannes
 
Het is altijd fijn om te lezen dat er forumgebruikers zijn die een bouwverslag met veel interesse volgen.

Johannes
Ook al meng ik me niet teveel in de discussie, ik volg dit draadje consequent en met veel interesse. En ik blijf me verbazen over jouw ontzettend hoge niveau van bouwkwaliteit!

Dirk.
 
HAST

Het is gelukt!
Alle plooien zijn verdwenen en de vleugels zijn niet krom getrokken.
Door elk ribbenvak stuk voor stuk aan de boven- en onderkant vleugel te spannen en zo doorschuiven minimaliseer je het kromtrekken van de vleugel.
De temperatuur van de foliebout is niet kritisch een gat brand je niet zomaar erin.
Wel opletten tijdens het hanteren van het werkstuk want dit vlies is teer spul.



full


De volgende werkzaamheden zijn alle delen (romp, richtingsroer, pendelroer en vleugels) twee keer met spanlak behandelen.

Johannes​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw, vakwerk hoor!!:thumbsup:

Als ik dat zo zie ben ik toch wel jaloers op het engelengeduld!

Die vleugels van mijn argo zijn eigenlijk niet meer toonbaar bij dit resultaat!!

Complimenten ook voor het filmpje! Super!

grt, Louis
 
Een gitaarmuziekje is inderdaad wat het er best bij past. :)

Mooi gelukt, Johannes. Dus je hoeft niet zo heel bang te zijn voor kromtrekken?
 
Het duurt niet meer lang en dan moeten de letters, cijfers en swoosh gekleurd worden.
Dus begin ik nu alvast over na te denken hoe het zou moeten.
Welke techniek moet ik gebruiken?
- spuiten
- verfroller
- kwast

Graag wil ik de lak van Graupner SPANNFIX Immun rood gebruiken.
Is dat een goede keuze?

Johannes
 
Back
Top