Zwei Antik Segler

HAST

Zoals verwacht was het nawerken van de triplex ribben veel werk.
Alle bramen zijn nu verwijderd en de uitsparingen voor de neuslijst en hoofdliggers zijn op maat gemaakt.


Belangrijk vond ik vooral het nawerken van de uitsparingen voor de hoofdliggers.
Na ja, deze hoofdliggers zijn wel erg minimaal van afmeting, 5 x 2 mm en daarom heb ik de uitsparingen voor deze liggers in de ribben op maat moeten vijlen.
Bij balsa ribben is de maatvoering niet zo een probleem omdat de liggers harder zijn dan de ribben.
Maar de 1 mm dikke triplex ribben geven niet mee bij het plaatsen van de hoofdligger.
Is de uitsparing te smal wordt de hoofdligger op die plaats in elkaar gedrukt met als gevolg dat de liggerdoorsnede kleiner wordt en de houtvezels beschadigt raken.

full


full


Nu ben ik tevreden en kan ik beginnen aan de vleugel helling.


Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HAST

De vleugels krijgen een dubbele knik en daarom heb ik een helling gemaakt die breed genoeg is om twee vleugels naast elkaar te kunnen bouwen.
Of dat handig is zal de praktijk leren.

De originele tekening ziet er prachtig uit maar kan deze niet gebruiken op mijn helling.
Wel ga ik de hoofdligger en wortelrib aftekenen om ze te kunnen positioneren.
Voor de ribben maak ik een mal die de juiste ribbenafstand bepalen.
full



Johannes[/LEFT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HAST

Tussendoor ben ik aan het piekeren hoe de kleurstelling van de HAST moet worden.
Op internet zijn wel foto's te vinden uit de vroege 50-er jaren.
Zo heb ik ook een foto van de HAST gevonden en deze als voorbeeld gebruikt voor de rompindekking.

Deze foto is waarschijnlijk in het jaar 1940 op het vliegveld Bonn- Hangelar gemaakt.

full


Alfred is 29-11-2011 na een zware ziekte overleden op een leeftijd van 88 jaar.
Hij was een enthousiaste modelvlieger die vele eigen modellen heeft ontworpen en succesvol aan taalrijke wedstrijden heeft deelgenomen.

Met zijn overlijden is een ongelooflijke hoeveelheid ervaring van het "echte" modelbouwen verloren gegaan.

Axel Schneider, zijn zoon was zo vriendelijk om mij toestemming te geven om deze foto te mogen plaatsen.
Ook kreeg ik een uitnodiging om dit jaar mee te doen aan het Antikflugtreffen in Brüggen.
Dat ga ik zeker doen!

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto!

Zo bont maakten ze de beschilderingen toen niet, he? Een kleurtje op de neus, vleugeltips, of vleugelvoorrand, of een kleurbaantje op het kielvlak ... meer was het niet.
 
Hoi Henri en Johannes,

Interessant bouwdraadje, een wetenschappelijke manier van bouwen. Mooie bouwfoto`s!
Johannes, wellicht ken je dit draadje ook? Is een draadje door de zoon van Alfred Schneider en staan ook nog wat foto`s met een HAST erop tussen zoals deze:

full


Op deze foto hebben ze allemaal rood als kleur op blanke bespanning!

Bouwze verder,
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ramses, ja dit draadje ken ik en naar aanleiding van dit draadje heb ik contact gezocht met Axel. Hij was zo vriendelijk om nog veel extra informatie te verschaffen maar heeft mij verzocht om deze niet openbaar te maken.
Dat respecteer ik uiteraard.

Johannes
 
Oh excuses Johannes, valt bovenstaande foto daar ook onder, want dan verwijder ik `m uit die post? :oops:
Ik gokte dat een van die kisten in de linker bovenhoek een Hast zou zijn.

Henri, mooie foto`s zijn dat inderdaad. Geeft ook heerlijk de tijdsgeest weer!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Heren, ik ben benieuwd, nog enige progressie met de "Strolch" & "Hast"?

Groeten, Ramses
 
Und es geht weiter.....

De liggers, achterlijs en neuslijst worden gemaakt van grenenhout.
Deze latjes wil ik over de gehele lengte van de vleugel laten doorlopen, dus bij de vleugelknik niet doorzagen.

Nu mijn latjes maar 1000 mm lang zijn moeten ze verlengt worden met een lasverbinding. Het maken van een lasverbinding gaat erg makkelijk en snel met een schuurmachine.

Inmiddels heb ik diverse hulpstukken aangemaakt voor het slijpen van de latjes onder de juiste hoek. Deze slijpmal is te gebruiken als een soort slede waarmee het werkstuk langs de schuurschijf wordt beweegt. Het voordeel hiervan is dat oneffenheden van de schuurschijf niet worden gekopieerd.

full


full


full


full


Wie geen schuurmachine heeft kan natuurlijk volgens de methode van Henri (post nr. 21) een prima las maken.

Indien de lijmverbinding de gelijke treksterkte moet hebben dan de dwarsdoorsnede van de lat, is het belangrijk dat de lengte van het lijmoppervlak in de juiste verhouding tot de dikte van de lat staat.
Na het schuren niet te lang wachten met het verlijmen van de onderdelen.
Dit om te voorkomen dat het hout tijd krijgt om hars uit te zweten.
Hoe warmer de omgeving, hoe sneller het hars wordt uitgezweten.
Grenenhout is een harsrijke houtsoort!

full


Is het lijmproces correct verlopen dan is deze lat net zo sterk alsof het uit een stuk hout is gezaagd.

Extra versterkingen bij de las aanbrengen zijn absoluut niet nodig ze verzwakken eerder de totale constructie.

Wat mij wel eens opvalt is, dat sommige modelbouwers veel moeite doen om hout voor vleugelliggers te kopen wat lang genoeg is om geen lasverbinding hoeven te maken.
Blijkbaar komt dat door een soort angst voor het maken van een lasverbinding. Natuurlijk, als je nog nooit een lasverbinding hebt gemaakt is het in begin onwennig maar juist daarom zeg ik, vaak doen dan is het uiteindelijk appeltje - eitje.

Verder viel mij op dat al vele discussies zijn geweest over de juiste las verhouding.
Ook hierbij zag ik een soort angst om een lasverbinding te maken met een verhouding hogere dan 1 / 10, sterker nog, met 1 / 6 zijn sommige al tevreden en om het geheel nog onverwoestbaar te makken werden nog houtjes tegenaan gelijmd met als hoogtepunt het geheel nog te bandageren het liefst met koolstof vezels.

Misschien is de verhouding 1 / 10 mooi om te lezen maar nogmaals, onder 1 / 11 raad ik af!
Bij grote jaarringenafstand moet de verhouding nog groter, zie tabel post nr. 20

full


Alle latjes zijn nu lang genoeg en wachten op de volgende bewerking en dat is de dubbele knik aanbrengen.

full


Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... Deze slijpmal is te gebruiken als een soort slede waarmee het werkstuk langs de schuurschijf wordt beweegt. Het voordeel hiervan is dat onevenheden van de schuurschijf niet worden gekopieerd ...
Ik begrijp niet hoe dat niet-kopiëren van onevenheden werkt Johannes.
 
Bij mijn schuurmachine is de schuurschijf niet optimaal vlak maar hobbelig.
Duw ik het werkstuk tegen de draaiende schijf dan zal het contour van de slijpschijf worden overgebracht op het werkstuk. Net zoiets als bij profielslijpen waarbij bewust een profiel is aangebracht.
Maar, als dezelfde schuurschijf word gebruikt en je duwt het werkstuk niet tegen te schijf maar beweegt het werkstuk wat op een slede vastzit langs de schuurschijf dan zal het hoogste punt van de schuurschijf het werk doen.
Onnauwkeurigheden die dan nog de vinden zijn is de oorzaak van een slechte geleiding van het werkstuk.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zo'n figuur die liever een ligger koopt uit een stuk dan een las/lijmverbinding te leggen .
Je kunt het vergelijken met iemand die een freespakketje koopt of iemand die alles zelf uit hout snijd/zaagt.
 
HAST

De vleugelliggers en voorlijst zijn gemaakt van 2 x 5mm grenenhout. Het buigen van de dubbele knik ging relatief eenvoudig en snel.
Moeilijker was het buigen van de voorlijst over de brede zijde, maar ook dat is gelukt.

De grootste uitdaging was het buigen van de grenen achterlijst 2 x 10 mm over de brede zijde.
Volgens tekening moest de achterlijst vanaf het uiteinde in lengterichting worden ingezaagd tot waar de kromming begint. Dit om de achterlijst makkelijker in de juiste vorm te kunnen buigen.

Deze zaagsneden wou ik niet maken en waagde het erop om het massieve uiteinde in één keer in de juiste vorm te buigen.
Dit moest wel met beleid gebeuren maar lukte verrassend makkelijk.
De techniek die ik hiervoor gebruikte was al eerder in het draadje gedemonstreerd, post nr. 122

full


full


Voor een goede verbinding van de 1 mm dikke triplex vleugelribben met de achterlijst moeten inkepingen in de achterlijst gemaakt worden.
Daarvoor gebruik ik een zaagblad met een zaagdikte van 1 mm en fijne vertanding.
Voor het bereiken van een constante snedediepte is het zaagblad aan twee multiplex stukjes vastgeschroefd. Dit werkt perfect.

full


full


Het conisch maken van de grenen achterlijst was best wel bewerkelijk, tenminste zo heb ik het ervaren omdat ik balsahout gewend ben.
Eerst met de houtschaaf voorbewerkt en daarna afgewerkt met schuurpapier.
Het is prima te doen wanneer je geen haast hebt.
full


full



Johannes​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strolch

Daar ben ik weer! Na de valse start eerst maar eens de staartvlakken en de aansturing uitgewerkt, zodat ik de spanten daarop kon voorbereiden i.p.v. dat achteraf op te lossen. Alle spanten zijn nu in de rompliggers gelijmd.
full


In de staartspanten zitten nu dus drie gaatjes voor de pushrods+antennedraad en de gewichtsbeparingsgaten zijn wat kleiner geworden. Voor de pushrods heb ik in een vliegerwinkel 2 mm glasvezel stokken gekocht en bij Hobby-In 3 mm helder PVC buis. De glasvezel stokken zijn mooi stijf, wel wat flexibel en hebben geen rek/krimp bij temperatuurswisselingen. Ze zouden op zich zo door de spanten kunnen, maar om eventuele slijtage te voorkomen toch maar door de PVC buis.

De neusspanten hebben aan de bovenzijde (onderzijde op de foto) een uitsparing waarin een 'goot' voor de apparatuur komt. De neusspanten hebben origineel geen gewichtsbeparingsgaten, maar die heb ik er toch maar ingemaakt.

full


Het laatste staartspantje is een vingertop groot ... bizar klein vind ik het.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top