ZWEVER - Elipsoid Evolution 2.8m

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 14 feb 2011.

  1. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    50
    Locatie:
    1760 Roosdaal - België
    Hallo iedereen,

    Ik heb me zopas een Elipsiod Evolution van Reichard besteld, mooi toestel en eigenlijk niet duur, hopelijk is het degelijk.
    Betreft een zwever met span 2.8m.
    Lindinger voorziet een volgende setup, zijnde
    C3548-900KV, andere spreken over Axi 2820/... 840Kv, met ESC 30AMp en prop van 12-6.5
    De setup die ik liggen heb is C3548-900Kv, ESC 40Amp en 13-7 prop.
    Ik denk dat dit geen probleem zal zijn, in de database die MBF aanbiedt vind ik geen Elipsoid terug.

    Zijn er onder jullie die dit toestel hebben en wat is jullie ervaring.

    Alvast bedankt
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb er vorig najaar eentje overgenomen, maar daar heb ik nog helemaal niks mee gevlogen... dat moet nog gebeuren.
    Maar als je moet weten hoe iets in mekaar moet zitten kan ik je misschien wel helpen.
    Hij is wel mooi hè... de hele afwerking is twee streepjes mooier dan een Reichard Sprinter die ik ooit gehad heb.
    Zo uit m'n hoofd weet ik de setup ook niet (heb de komplete setup mee overgenomen) maar daar zou ik natuurlijk best even naar kunnen kijken...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    O ja, wat ik je alvast wel kan vertellen...
    Degene waarvan ik de Ellipsoid overnam wees me er op dat de bowdenkabel van het richtingsroer eigenlijk te los ligt in de rompstaart. Gevolg is dat als je de éne kant op rudder geeft (ik geloof rechts, zo uit m'n hoofd) dat je dan een beetje minder uitslag hebt, omdat de bowdenkabel wat opzij uitwijkt.
    Als je 'm toch nog moet bouwen, loont het de moeite om die bowdenkabel ergens halverwege de rompstaart vast te zetten... (een simpele oplossing zou kunnen zijn, een propje schuimmateriaal in de staart naar achteren duwen. Zou kunnen dat ik dat zelf ook nog eens doe, eerst maar eens mee vliegen en zien hoe merkbaar het is.)
     
  4. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.496
    Locatie:
    België
    Mooi Patrick ;)

    Groetjes

    Lindert
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2011
  5. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    enne mischien n mooi bouwdraatje starten hier?? t is n erg leuke zwever:yes:
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Dat was-ie vast wel van plan....
    Overigens vond hij al de site van een Fransman die de Ellipsoid heeft gebouwd & gedocumenteeerd. De kleine fotootjes worden groter als je erop klikt:

    Construire son modle rduit d'avion de A Z
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.362
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Ik vlieg met het broertje, een champion van Reichardt. Dit is bijna hetzelfde model alleen met een andere vleugelbevestiging (vleugel ligt op de romp in plaats van tegen de zijkant opgestoken.) vleugel is dezelfde, span is 6 cm kleiner door de vleugelbevestiging. Als motorisering gebruik ik een megamotor (22/30/4) met een 10x6 zwarte aeronaut klapschroef (11000toeren), 40 amp regelaar, 2200 lipo 4s. Deze combinatie gaat erg goed onbeperkt onder een hoek van 60 graden. Vlieg in minder dan een minuut hem naar een hoogte dat ie niet meer te zien is.

    Zelf heb ik een elipsoid ook gehad en heb ik nog steeds. Ik vond de vleugelbevestiging erg kritisch en de bereikbaarheid van de apparatuur daardoor erg onhandig. De Champion is daardoor een beter model. Ik vloog de Elipsoid toen nog in het Nicad tijdperk. Ik gebruikte toen een Robbe 330/6 pro motor, 8 cellen sanyo 2400mah 60 amp regelaar. Dit leverde een 10.5x6 Aeronaut op 10500 toeren, met slechts 3 minuten motorloop. Dit was 3 x motorloop naar 300 meter. In vergelijk met de lipo configuratie die ik nu in mijn Champion heb is de lipo configuratie een beest van een motorisering en heb ik die nog steeds nooit helemaal leeggevlogen (Na een vlucht van 1.5 uur vliegen vind ik het wel welletjes!)

    Wat betreft motorisering is een 10x6 met 11000 toeren ruim voldoende. Vroeger ten tijde van de houten gulden gebruikte we op dit soort modellen een schreewlelijk van een coxje met een 6x4 propje op 18000 toeren, even het verschil :).
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Mijn setup: 12x6,5" prop, motor Extreme flight 2814T/820, regelaar Extreme Flight 45A, accu Turnigy 4S1P 2650 mah. Dat moet 12000 toeren geven. Volgens de vorige eigenaar plenty power. Als ik er zelf eindelijk eens mee heb gevlogen dan wil ik 'm wel in de Database van Arjan zetten.
     
  9. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    50
    Locatie:
    1760 Roosdaal - België
    Elipsiod

    Bouwdoos is vandaag gearriveerd, goed verpakt en wat de inhoud betreft, gewoon geweldig. De vleugels zijn bijzonder mooi bespannen, de romp vertoont geen fouten, gewoon perfect en zeker voor die prijs, de verzending was gratis, het toestel kost me 159euro'tje en een setup heb ik wel liggen.
    Ik voorzie hem deze week vliegklaar te krijgen en volgend weekend te testen
    Alvast bedankt voor de reakties.
     
  10. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.496
    Locatie:
    België
    Tegen morgen niet klaar ? 8)
     
  11. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    he@ spit waar heb jij de elipsoid besteld bij staufelbiel ik hij 175 euro:yes:?? en volgensmij kan hij ook perfekt presteren op n turnegy 3548-800kv en 40 amp regelaar en met n 12/8 klapprop op n 3 cel 2200 pakket:wink:
     
    rbak vindt dit leuk.
  12. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.496
    Locatie:
    België
    Hij heeft hem bij lindiger besteld.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Mijn Ellipsoïd heeft vandaag mij gemaidened. Ik bedoel, het toestel had al twee jaar of zo achter de rug met de vorige eigenaar, maar nu vloog ik er voor het eerst mee.
    Tja ik vond het best wel spannend... maar hij ging geweldig. Overmaat aan power, ik denk dat-ie wel kan hooveren, dat is vooral ook prettig bij het starten, je hoeft 'm nauwelijks te gooien, hij trekt zó uit je hand weg.
    Het was nogal winderig en daardoor ook turbulent, maar zo'n grote lap blijft toch lekker rustig. Geen thermiek natuurlijk (eerder op de middag wel maar toen was er nog niemand om 'm op te gooien, dus vloog ik met mijn SportWing en die thermiekte best.) Vliegbeeld is gaaf, glijhoek ziet er goed uit, moet misschien nog wat met het CG schuiven (hij leek de staart iets te laten hangen).
    Ik ben heel erg verguld met dit toestel!
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2011
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.992
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    komt ie toevallig uit Zeeland?

    gefeliciteerd met je re-maiden!

    Nico
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Yep.... dankjewel!
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Hee Spit, hoe gaat het met je Ellipsoïd?
    De mijne ging vandaag prima in de thermiek, het was een prachtige dag (merkwaardig genoeg was ik de enige zwever op het clubveld van G@E, motorbakken genoeg)

    edit - strikt genomen hoort dit draadje onder Zweefvliegen hè...
     
  17. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.496
    Locatie:
    België
    Volgens mijn weten is hij al af, normaal zou woensdag de maiden volgen ;)
     
  18. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    50
    Locatie:
    1760 Roosdaal - België
    Elipsoid

    Ja, hij bijt al een tijdje in mijn been, maar woensdag wordt hij definitief afgesteld door iemand van de club en dan is het eindelijk zover.

    Ik zit met een motor van 900 KV en kan niet kiezen welke prop ik zou steken, een 12/6 of 13/7 en welke uitslagen hebt u gegeven. Ben je deze gaan vlogen uit de handleiding ????

    Groetjes
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb geen handleiding... ik heb het toestel kompleet met setup overgenomen.
    Als ik in de setup database kijk, zie ik een Gerten Jazz (ook 280 cm) met een 920 KV en een 13x7 prop. Mijn eigen setup heeft 820 KV en een 12x6,5. Je kent de glider setup database toch wel? Kan je zien wat anderen in een vergelijkbaar toestel hebben. Hier:
    http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro glider database.xls

    Qua uitslagen heb ik gewoon gekeken wat er gebeurde, het zag er goed uit; ik heb alleen wat geknutseld aan de rudder aansturing, zoals ik in post 3 al schreef; met een propje schuim de bowdenkabel vastgezet (ik had de ene kant op veel meer uitslag dan de andere kant).
    Ik moet nog eens kijken of ik de aileron uitslag groter kan maken, en ev. de flapstand van de ailerons. Die heb je echt nodig om te landen als er geen wind is, je zeilt anders het hele veld over op 1 meter...
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2011
  20. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    50
    Locatie:
    1760 Roosdaal - België
    Elipsiod

    Die datbase ken ik, ik veronderstel dat ik dan goed zit met de 900Kv en de 13/7. Ik zal aanvankelijk de uitslagen overnemen van de handleiding en zien wat hij doet.
    Deze week wordt hij met alle zekerheid ingevlogen.
    Ik hou u op de hoogte van mijn wedervaren, ik vermoed dat het een prachtig vliegbeeld zal geven. En binnen komen, alleszins met flaps.
     

Deel Deze Pagina