ZWEVER - Elipsoid Evolution 2.8m

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 14 feb 2011.

  1. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Ik kijk het nog eens na .

    Zou het zwaartepunt ook een boosdoener kunnen zijn ?
     
  2. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Min of meer op de hoofdspar.
     
  3. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb hier totaal geen last van. Op de ailerons zit geen differentieel ingesteld maar heb niet echt rekening gehouden met de aanbevolen throws. Ze gaan bij mij tot het uiterste maar is nooit nodig...

    groeten
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee. Zwevers van deze afmetingen reageren inderdaad relatief traag. Dat hoort er een beetje bij. Wat kan helpen is om ietsje sneller te vliegen; als je te langzaam vliegt, en dat kunnen ze nou eenmaal goed, heb je vrij weinig druk op de roeren.
     
  5. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Op je hoogte en richting speelt je zwaartepunt absoluut een rol maar heeft niets te maken met de rol beweging. Het trager rollen komt inderdaad gewoon omdat je vleugels langer zijn en zo meer aerodynamische demping hebben. Enige oplossing is meer throw of een groter controle oppervlak gebruiken.

    groeten
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    De ailerons heb ik ook net als Chips op 5 mm down-12mm up staan. Rollen gaat redelijk, heb er geen last van dat ie traag is. Ben nog bezig met het zwaartepunt, en het sturen (rudder-hoogte) gaat steeds beter.

    De snelheid neemt ook meer toe, en de reactie op zijn roeren ook. Ik kan er nu heel precies mee sturen. landen ook geen enkel probleem, op de ''spot'' als ie goed afgesteld staat.

    Heb geen spijt van deze aankoop!
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    En ik zeg ja, ik merkte wel degelijk verschil. Het opgeven zwaartepunt is veel te ver naar voren. Mijn accu ligt redelijk ver naar achteren vergeleken met die van Chip, met 60 gram lood in de neus. Tijdens mijn trimvluchten beetje bij beetje lood verwijderd tot ik geen lood meer over had. Maw de Elipsoid is 60 gram lichter geworden! ga nu wat lood toevoegen en de accu wat naar achteren.

    Met als gevolg een beter reagerende zwever op het hoogte, richting én rolroer! (hoogte roer is duidelijk véél beter, reactie rolroeren zijn gevoeliger geworden en een tikje sneller met rollen)
     
  8. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Vandaag een topdag gehad met de Elipsoid! Thermiek met overvloed met dit mooie weer en dat toont in de prestaties. De eerste, en enige stijgvlucht op de motor liet ik hem redelijk hoog doorklimmen maar dat bleek niet echt nodig te zijn. Eenmaal zwevend zat ik met nog een zwever in een mooie bel. Na korte tijd werd hij al zeer klein en besloot om uit de bel te gaan. Echter was dit geen oplossing want er was overal thermiek! :) Dan maar de beide ailerons omhoog en rustig wat hoogte verliezen. Ondertussen was ik al 15min verder en zette de nadering in om te landen en iets te drinken. Op final, pakweg 20m boven de grond, ging hij weer omhoog. Wooooooooooooooooeeeeeeep, daar hing hij weer op hoge hoogte. :D
    Het verder verloop van de vlucht ging ongeveer gelijk. Omhoog zonder motor en weer omlaag met hier en daar een loopje en een rol ertussen om wat extra hoogte te verliezen. :p 40Min verder heb ik hem mooi neer gezet en verder aan men DC-3 gaan bouwen.
    Vorige maand was ik nog aan het overwegen om hem te koop te zetten met dat ***weer maar eens ik echt puur op de thermiek gevlogen heb is mijn gedacht wel verandert. Echt een super ding die Elipsoid!


    Groetjes
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik heb er vandaag ook ééntje opgehaald ..

    [​IMG]
     
  10. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    ...en uit dank heeft hij me reeds gebeten ;)

    [​IMG]
     
  11. zazen

    zazen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    43
    Locatie:
    As, Belgium
    je hoort je huisdieren ook eten te geven, natuurlijk :):)
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  13. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Wat is het toch een beauty! Ik heb er eentje liggen maar ben nog een redelijke beginner en zal hem volgens zomerseizoen wel gaan vliegen als ik meer met een kleine kist gezweefd heb. Via Marktplaats overgenomen tegen een nette prijs, sja.. Kon ik niet laten liggen natuurlijk.
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Oude post maar wie weet -

    ik heb een tweedehands ellipsoid pro in gebruik genomen. Vliegt al prima, maar ik heb het gevoel dat het zwaartepunt nog te ver naar voren ligt. Dat kan natuurlijk experimenteel, maar is er iemand die van de ellipsoid pro weet waar het zwaartepunt volgens tekening moet liggen?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank!
     

Deel Deze Pagina