ZWEVER - Elipsoid Evolution 2.8m

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 14 feb 2011.

  1. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ben niet zeker of ik kan komen naar het veld, lig plat door de griep. Dan zal het maar voor eventje zijn maar zelf vliegen zal er niet inzitten denkik :(
     
  2. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Test

    Vandaag de eerste echte test gedaan bij windkracht 3 en cross. De Elipsiod heeft een mooi vliegbeeld en dit met de uitslagen die zijn opgegeven in de handleiding. Termiek dat het niet schoon is, hij bleef maar stijgen.
    Wel heb ik de indruk dat met de remflappen omhoog, hij toch nog snel binnen komt. Hierbij is de "butterfly" ingesteld, flaps omhoog en hoogteroer iets naar beneden toe om de daling in te zetten. Ik vermoed dat ik achteraan het hoogteroer een weinig iets moet steken zodat de glijhoek (alfahoek verkleinen) verandert. Is dit een oplossing of zijn er andere om het binnenkomen met iets minder snelheid te stellen. Ik vermoed dat bij windstil hij over de landingspiste zal schieten.
     
  3. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Het is je bussard niet hé ;), je kan proberen wat verder aanvliegen.
    Lag het zwaartepunt nu toch goed ?
     
  4. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het woord "remkleppen" is misleidend. De minimum vliegsnelheid is de snelheid waarbij het toestel net niet stallt; langzamer kan een vliegtuig alleen door welfkleppen te gebruiken, maar dat zou niet handig zijn om mee te landen.
    "Butterfly" is de benaming voor ailerons omhoog en flaps omlaag. Maar de Ellipsoïd heeft geen flaps, butterfly (ook wel: kraaienstand) zit er dus niet in.
    Enkel ailerons omhoog heeft bij mij redelijk effect; zeker als je daarbij wat aanduikt (bij verdubbeling van de luchtsnelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe, dus hoe sneller je vliegt des te effectiever). Je kan het hoogteroer iets trimmen (down) om de snelheid erin te houden als je de ailerons omhoog steekt; dit kan je op hoogte veilig uitproberen.
    Zonder die ailerons omhoog, zou je niet kunnen aanduiken zonder veel snelheid op te bouwen, waardoor je dus evengoed een overshoot zou maken. Met de ailerons omhoog bouwt-ie niet zo gauw snelheid op.
    Je moet dus niet denken dat je langzamer kan binnenkomen om te landen; waar het om gaat is, de glijhoek dusdanig te verslechteren dat het veld niet te klein is.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
  6. paramarc

    paramarc

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Bilthoven
    De Anniversary heb ik een week geleden besteld, moet nog in elkaar gezet worden (is ARF maar er moet nog een hoop geknutseld worden) De vleugels van de anniversary zijn bekleed met doorzichtige folie. Volgens mij zijn de vleugels van de elipsoid evolution rood bekleed, maar dat weet ik niet zeker, ik heb ook andere kleurencombinaties gezien. Qua bouw is de elipsoid anniversary identiek aan de evolution, aangezien de bouwhandleiding van de evolution in de doos zit.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De huidige Ellipsoïd is inderdaad altijd rood. Oudere versies hadden wel eens een andere kleur.
     
  8. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    elipsiod

    De Anniversery van Staufenbiel en de Elipsiod van Reichard zijn inderdaad identiek, op de oracover na. Te stellen dat laatstgenoemde wel 227 euro kost terwijl mijn Elipsiod van Reichard (besteld bij Lindinger) maar 159 euro kost. Bovendien, wanneer je bij Lindinger boven de 100 euro besteld, is de verzending gratis, ook naar België/Nederland toe. bij Staufenbiel zal dit vermoedelijk een extra meerkost zijn.
    Inderdaad in mijn vorige discussie bedoel ik echter dat de ailerons omhoog worden geplaatst en het hoogteroer iets down, toestel is niet voorzien van extra remkleppen/flaps.
    Ik ben me ondertussen wel bewust dat het beter te vliegen is bij wind in de piste dan zonder, alleszins bij het landen dan.
    Met de 900Kv motor en 13/7 prop gaat ie stijl de hoogte en in thermiek gaat ie zeer snel de hoogte in, even dacht ik hem nooit naar beneden te zullen krijgen. Met teveel stickdown weet ik niet hoe de vleugels zullen reageren.
    Al bij al, het is een pracht van een toestel, zowel uiterlijk als zijn vliegbeeld.
     
  9. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Ik zie net dat de Anniversary wordt aangeboden, MET motor voor de prijs van 229 euro. Maar met een Turnigy van HK komt ie toch goedkoper.
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ook ik ga vandaag de Elipsoïd bestellen, bij Staufelbiel want bij Lindinger hebben ze heb niet mee. En de prijs van 159€, die kom ik niet meer tegen.

    Motor ben ik nog niet uit, maar wat Staufelbiel adviseerd, is dit wat?

    DYMOND MASTER HQI-3661 | Innrunner motors | DYMOND brushless motors | Electric motors | Engines and electric motors

    Ik wil de hele bups daar bestellen, zodat ik meteen kan gaan bouwen. Er wordt zoveel aangeboden op motorgebied en er zijn zoveel mogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet dat je al in de Database van Arjan hebt gekeken, en de motor die er bij mij in zit is buitenproprtioneel duur... (heb ik ook niet zelf uitgekozen, ik ben een Turnigy man ;) ) maar ik denk dat je er goed aan doet de specificaties van die motor enigzins aan te houden, dat is in elk geval prima (beetje aan de sterke kant, maar het is bijvoorbeeld erg prettig dat je 'm nauwelijks hoeft op te gooien, de prop trekt 'm zó uit je handen...):
    Extreme Flight 2814T/820 (820 is het Kv); 45 A regelaar en 12x6,5 prop, 4s lipo 2650 mAh.
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik heb de specs nog even zitten te bekijken, maar ik vind de motor die Staufenbiel aandraagt te zwaar voor dit werk. De motor zelf weegt al 255 gram! Ik denk dat een vermogen van 700 watt toch echt overkil is, of zie ik het verkeerd?

    Ik wacht ff de antwoorden af, maar waarschijnlijk komt er ook gewoon een C3548 900kv in. 350-400 watt lijkt mij meer dan voldoende...
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    5% van het gewicht totaal is motor gewicht , welke je moet kiezen , daaruit kies je dus de dikste die in je romp past en het meeste vermogen kan leveren . daarop kies je dus de prop die 50% van je totaal gewicht van de zwever omzet in thrust(let ook op de vliegsnelheid die de prop levert 60kmh is al max genoeg ) . hierop kies je dan uiteindelijk een regelaar die 30% overbemeten is (meer mag ook ) ga uit van een 3s lipo
    Drive Calculator

    deze downloaden en zoek maar uit ,krijg je ook gratis updates voor .
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dank je voor de link, ik ga er mee aan de slag! Vooral de laaste tip ben ik blij mee, 3S lipo. Ook daar zat ik aan te twijfelen.
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
  16. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    En een prachtig vliegbeeld heeft ie wel. Een erg mooie zwever, ik denk dat het met het dunne profiel snel gevlogen moet worden
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Elipsoid is niet een echt snelle zwever. Selig 3021 profiel is een allrounder, kan goed omgaan met de thermiek, is wat sneller dan beginnerszwevers, kan goed uit de voeten met een beetje wind, op kleinere vlieglocaties zijn flaperons een echt must. Vliegtuigen die wel snel zijn zijn bijvoorbeeld de HI- tech zwevers van Simprop, De Diamond, van Robbe de Calibra. Meestal Hebben die een RG14, RG15 profiel, snel maar bij te weinig snelheid valt het vliegtuig letterlijk uit de lucht. Bij de Elipsoid is dit beslist niet het geval. Wel een prettig vliegtuig om te vliegen. Bouwen is wat lastiger, probleem zit in de opzetvleugels dat moet recht geboord worden en dat is niet altijd even gemakkelijk.
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik lees goede reacties, kan voor mij alleen maar positief uitpakken als ik het zo lees. Als het ik verhaal van Aad lees heb ik de perfecte keuze gemaakt!

    De calculator link van Serge staat op de computer, en met zijn uitleg ben ik aan de slag gegaan. Zeer handige tool, met een goede motor/prop keuze als resultaat. Het vergelijk met andere motoren die o.a. Bart en Spit hebben heb ik een keuze kunnen maken.

    Nu wachten tot de boel binnen is. :yes:
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739

    Nou ja, wachten... Het spulletje is al binnen 8O...

    Ding-dong, DPD voor de deur, met een doos die ik niet thuis kon brengen... (vandaag een dagje vrij, en net wakker)

    Goeie grut zeg, is dat ff snel zeg! :worship:

    Straks de doos maar even uitpakken...:banana:
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    met die motor en aangeraden prop ga je als een speer omhoog . komt wel goed
     

Deel Deze Pagina