Zwever voor beginner isola 3

Wat ik al heb bekleed, zie ik de nerven van balsa zich aftekenen, begrijp dat je balsa dus eerst moet behandelen om een strak oppervlak te krijgen.
Kan dat doen met epoxy en micro balloons maar wat gaat dat wegen / m² ?
Of is er een manier van schuren zodat kaal balsa gelijk klaar is om te bekleden ?
 
Eerst natuurlijk netjes schuren, dan 1x behandelen met een lak. Ik nam vaak sterk verdunde spanlak (50% tot 100% verdund), maar waterbasilak is ook prima. Niet te veel gebruiken, net genoeg om de boel 'nat' te maken. Na het drogen 1x licht schuren zodat de puntjes eraf zijn (dat voel je wel), en dan bespannen. Als je spanlak gebruikt niet een te hete folie-bout gebruiken. Spanlak wordt dan bruin.
 
Bedankt, folie besteld ga een laagje lak zetten en lichtschuren.
Welke korrel schuurpapier geeft het beste resultaat op de kale balsa ?
 
Laagje lak geschuurd en beweegbare vlakken bekleed , dat ziet er al veel beter uit dan mijn vorige brouwsels , leve het forum :banana:

WjWoh7rr8L_B2F24cMYYjOKiwpscfAMyk9Tu-YDLXe46x9JHIMEig8g-oZCCbr_AErH1vGV88YnFxCHasYamgZwC3VtkthuKEDJYyrGw2Sq6puv352Ho6olDkCFCcRSMDLUFkU3Fo_E3Pif13Z1eSuMtuyTd8BUltPuTEpvjIMevVvzxcgzgTJNAlfohmvOhQgDheIut9PklwWNsF9_XGN1hz9vZ9HP1S5bVo_ecZZrORQEw_10317T5W1cBkCN5Yabs-hyniyvOq4HOen893OjtijjssoTh1ju1EsNQvu3oCs9a5jZjZhy5PpLXaCi6NhU4L76zajKvP7lKhSympPecpVbfHTYxemxeg7GKRkXW0GXY6vd7jyKCCGhTBxQtO07HOfDBAwHL1yszifmtjWs3Fy53vO970umxm6ouxE6__pQgt_emS33mMvotvcy_ByyHUzsH7NeVvX-MEm2gme8kJEouOtCHoidMwsy5ZOYJB4B0REcE9_coVqpL3Go046b3blzHYCnmOaGkrgW-dFtUm4GxbhaQW2Q5XZXofSjehqewNz_DOWAD4baR7rttRwKAugSarSKbKhgbH7U4XcmWfVrsSgCxWzkJ9B9zlv6WvIXhaxJf=w1049-h788-no
 
Vleugels bekleed, romp geschilderd, alles in elkaar gezet en op de weegschaal 3448 gr zonder de accu van 626 gr.
Totaal 4074 gr, meer dan verwacht, toch verbazend hoeveel gewicht dat er in al die kleinigheden , verf en bekleding gaat zitten.

kw_S9WSHvHyGwYO5Q0ySXbtutDk8zsdtQzxWO0HqJGKO0bkher8kITOo2cKW72uQwG6zukp6mxxscZbgGqoRZ32GEPh-egAULFTOiBCtVv_JvvdLMx1sHSg6Rbp-Y67x4bIIo6j5fW_E3oW0tYGpnLaS-M3bXO6mPRLW7_pYi4J-FfzTyPioAzMNbOsooCRjwu33OXA7J84DQcP2lnSyw7Me8D7wNbzOmtLiqTMgg-natMsWvavaJkBxaUrRidA9nTKUfwuXLDJbjW0hrO9xhABbIoTK3k8q1EOcygIky79uI8OacYrOaTPJoHkTzhzUsPVbOAlyk_9T97p2u94yyMoH5noK0B3j3xMhgjv7jVkPa2x2HwkybP3I6Jk7VOYgj4sNOxDy_jvuQMf1MPpfmC1Mpo5ZBa4p8SHhhNoglyDZ7qGeR9NgWqI28vtc4UkpjFBauXe1iuDlVnWjRv2flGNzAGgYSgSkOUzGCOPDhvrc0nUsten60dufHy8UJ6-4MuARzWzbYDq46X1mDPc8c9NV0Y5ceobcX0rI2OjfO35HtBW-vBIGS-zJriBdHefTmG1oLSHtLOsX6BpOrwxIquAFW_fil812oAzgHUNiMB9qtyjuBODh=w1048-h787-no


NFALHGJOp1O2bp9IgBU9G0DeuyHwNIsXdU7NtUJz3NwOWGvldhuGLI6QMf0qez5ugRC05NbZ88MzC3SYYsAtidNDeVTczYZaCgx_BleBebyZmfKeUoqAH42fyIBjIeNko5hBIQU47f1AYrB_bDntTMU74BXcHcAaAueQsE1tr2Xb41pDBS27yMcVpaWNdiCC0QLsa5pPg8JZiwdg4JfNQCMt1aYe6coLq-pARK0yAfnwVjOdq-Q4Vwl1KUyjQdoqm8_xZvzyA9bO_zilPHAcxrHb6cP9uWuvIXij7TX7vIXJ0lyG25reGF8eSxn52zg8z3xwtCFHaCYKGts-_i9jKtLp0lhwK933BTZIUKmtGpfWPB6FhZYLIF1CFuZbI0gF5Ec1AH8MH14uKvcZ-dDFaVmqW3njHTBSOObP9ud_2TeMbmCPgiUePvhYzWC5IPEOJXDwBv-5rldMOepKyALKXolfSJ_eIAs4289mDi06fcbpxfySQMnwot5B2k7N6FWVWBW4e9tWiswuyLz3ASsoHgLKKiIn5vzogy8Cdk2Yh0Xl9vDO6hqVYUsj9wBKGbEk-JQWWyK7Yqhul6mdSzIzdqRcepOi3JXW57LYJROPu_YiCeWfBHwG=w1048-h787-no
 
Gisteren de maiden, was geen onverdeeld succes, toestel was slecht onder controle te
houden door motor die te weinig down had , resultaat woeste landing en veer
onderstel uitgerekt .
Maar de gesoldeerde verbindingen zijn nog heel. :)
Verder een verbrande servo van de flaps, deze sluiten niet goed meer na het
bekleden, dit gebeurde tijdens het afstellen op de grond.
Te doen, onderstel voorzien van zwaardere veren, motor meer down geven ,
servo vervangen na de demontage en aanpassen van de flaps.

Dus nog geen foto's tijdens de vlucht
 
De motor moet een andere hoek krijgen tov. de langs as , dat doe ik door de
afstand bussen tussen het binnenste en buitenste motor schot te wijzigen.
Motor staat vast op het binnenste schot en steekt door een gat in het
buitenste schot , dat binnenste schot is alleen met 4 schroeven en de 4
afstand bussen met het buitenste schot verbonden.
Nieuwe veren 2 mm staaldraad , deze heb ik gewonden met mijn colon
boormachine rond een buis van 10 mm, gaatje in de buis, draad erdoor, draad
geklemd op de boortafel en draaien met de hand terwijl je met de tafel
hoogte zorgt dat de afstand van de spiralen ongeveer gelijk blijf .


gAHsaL8mTOCChYnlQgltr5lBBztN3h9YP8clUBk6T1cacWVyNnRZUcvcY70UF2bA2qry8OB4N3-p_tnFi7Hy_mRiRA54lI954PTsaub21S8GdohD1-XD1gNRaFa7UnR-259_JoFXQwvoNxL9PqKy_3TcazS_GmGLb160cwlUZv2l-eM1FovXglfMKDllVQWjMx5djvucmsd6mVK2OUICsH7YiZvSfeWQTnmFbwJgHpVeow13MccybXp81gYr8BkJHmKgeVniQIzSHPMY-MKoJuoKkIKy4vh0KxPZTs9vpmlYp3l5Tti03tjIpF6L8rN2qTVW_p1sxiOXhWDoidyDvj66hm2tmveyRXpkqJxsXTV9fmiZihiy2gy_xWx2EGqZ8z9v8xFH-JUwemOJBh2egLJcfUidh9OSjhIuc5EDvRZLfJTJsKiTlSgHWP-uQ76QiAMtwUIJt6DCHXLBA3DYLvzGpOp8P5l1BFMgkauxD0uh4rvfJ3756aACL8-5k50N3ju8-wAgiPpzAHz2m-9jgx5kqnVjjws3yTYape8y5h1yR3zKZ_HOKLFFJoANbXl6GORQb50CmVXMBra5tIWUbJW9GWZMsCcqr8_lwYFB1w42jAvyb2DC=w1048-h787-no


Pkl8aN24NPJP1ImqTlMDPqpB9uvo1wog4N2isFyXD7de2UUVwXXi066hQ3MkW3hzGMVeFhbkiEF0AxW6cSjKqIEcaUPl3hIv0mh_X7Y6d9X_alQSu4iZqD2f-KZf2TMdw1aT_7c1pw5LoJsdD8kQemaX0ZIdgNcLrYUo0lcZUWyAjnjIPHIQw2Z_ZcbbYzkxTaA_CBbi9ec27vteCfn7uYgPCKksa3znvYZplhkmgcAWINKyNJb-36E5UCMjmMj3ST6ZSslppNCs66ZwH8RN149TtdOKFIqbhLhNzrDqBi7M1iXMn1VRTajwE8Gsm7faROdquOmLBDm_9eiG0giiO1DUuJWb6VC4_qRRTqWmYNWArVn_GBhlef0Ja10igXweJGAgCeqEmcVdyagDE6CU7uM5PYTtEZtH9YNsceB-GZbSNRdENorBAj48BsPUChz9Jcl_KRhAogX3D7vetYFf0VLqdp2tWzXkoXb0WSyajSg5jHeprNY72-dlG3vEJCH2vUNsf6qdpCGZbN9ifcbAEzsmX4Rji9Z4uC3j3_HkinvcUUXmX2vUe3XViFwJYhqKjs9gut1yOPCv1I8BDNeEihmNnRWvehGoIY9IO6sVWxY1v3yLbC9B=w1048-h787-no
 
Heel dat messing buizenstel heb ik toch bedenkingen bij, gewicht en sterkte, daarom een gelamineerd onderstel gemaakt in een mal.
7 lagen fineer 0.6 mm waarvan de middenste dwars , voeld heel wat steviger en 110 gr gewicht winst
lengte 56 cm breed 4/7 cm.
Bij het boorgat voor de assen een extra laag dwars.
Mijn laatste 2 schroeven van 3 mm , ga er nog 2 extra plaatsen.
De wielassen zijn ook 3 cm naar achter verplaatst toz van het messing stel.
Toestel gooide de kop omhoog tijdens het opveren en het staartwiel was geforceerd

nRXFzehXowI1F1_4kQxiI6KihOdr-Hqgl_2w1gowmVj75k0xdG4-Aho369PE4scP5xTF-MuuRbD7pR4nTc6pMmKmaYbszsT5utNFFrVIeXLnvJ62Lk5ZstlagS_4m1CRpJ4xJ9WhVTiZpCdSJQnGVr2rq3e5lVHHbTzdwZTth3ohs7d19yxha4ITX9vrvr8b2Kry7E_nZ0sbQith1sGCJtpY-IHjpBTYKaGAD2eGGkP5AmC921x9S6MXJJse1Js_Bg35UeIJZ3F5FRWsxgbqUoWMyuJ5JR8w-_n9JvNXkAtN4asuTT9XGumnYSlCOhW1g84HoEJLSlh_ZEr3eOfEoU_aIqdUSiBEZmS3SZfNMLzFMhZHQG8JVQ0G8Ril7VprGbXGrfg30jkplkKpAYtsmngzax36hnfVtycoRd--X5yMN3M2kPjdYUx7mhF0zbL6RDZZKutAxkDwn-6LkFRiVHswaT_lZd32sTcgghnMVf4FCZbWL8r3swhFLxJ68qZ3aoYQ3rCHk49Dy6zRO6gxn4K-D1mKPOXlrXCPXIRUfxmRROPnNC0dvOeeFObjJ2-QcWDn88hBqUb0NDwJZzaQOWacM6PgTUpCz64Mya5Fsp4H4Y2EC_0F=w1048-h787-no


rB8mTLOskVnco6Ll49afQoIbbqTk_1vXBeSzLXbC7cskkU-jbXiZ7sTGFxmDhXYPV-pbG7kWVejOMYE4MjV8DJATnkeDNOttXs9Nuzf-RXvRIJvo1T4KB7Vo9H5HMzm1zCIdpycLYLbZHeFyewHiEI-mp3M49yyHofpGNV-hkS9MD3r4PD1e5R_gLV_4hGOkbvHD88-fuZ8K6_BIlMqygbjmBQC9GBFVwVnEGtHJ81cjgeM9p9i95UFsYRzPxIfE9pDNMIIGv5a07YM4yeE_bqLQTzPT-_AoozIk-JYjYgSFS5SLWSapDdWr_3NIveFqyGvlJU4pHx7v94Nlk36lqZySYVFmFzV9ZBZjQvpfJYZv5IGfiXRR1FjzC8i9b_UHnjydR3mZ_8Xbd2eeEWs5YzxOBA4dS8jCU2urnzf7Og-FShLxXXLFincIMZgQ6KUbAJ8GIJGvNEHcpyfyAjXAC1zYSOp7TlH8Swewoxh-WtygSt3KEzJWHkFWvpToevbKPtY-fxAsOJKBvyHGWVCB0xdQLLiyWWR7j_LEdna_HlePyCRvNGCbe0tllAle5qQnTkBQtMTQwoRZYG8sAHqWiugdwhF0wnKAsZ4iGtuTg02pk3IYgkuM=w1048-h787-no
 
Als het in carbon en glasvezel kan dan moet hout ook kunnen dacht ik.
Het idee komt van een ijszeiler die heeft achter een gelamineerde ligger met verjongde uiteinden .
Voordeel van hout het is goedkoop en heeft weinig last van veroudering zie grafiek van west systeem.
Y3O9T3WnDr8M0KW66IJKw_JHY4iGZa1ZqxNs8NFVnaZ4RJU2RNOitq2EowykgWl6_M9axX-k_R5W9HElsHCjDBGBSMGHsXGSyZFObloxbj_-H1pyUbnnYWohVFcEer7CDoMkTd0zl1c4tyD3g6H54T0K18mS7qrX_0B1-wsz6Dx0d0PH3_npbR4FUOQD5p0P7ZMCRUq6jQ6gTzQorzO7g7UKn5FESQVu-VakrD6zQnhUhGkxW17wxmc_gk9kG8smcSttwLsi5OhliC6K0XlPPDYrbokSR1DJed0scl2y2dLw38e3eT1O0kH0wO--n-wiHsJ9GBop8zJne7yMIsfsfh3v2cQk72uEa8BNJv6mJklLfi-3uehvLMrBkLul6yfmS6-H54CnT2bGui-PW75xuEOAsFjHdyG61I1PAWTILERZytpT6XoUxd92xNzK3fBdS4z4v1xtx5QpM1KSPqLquMJ0xuM_R1Fh6Dbj_2_cEU7CNSkFfUuoyW8aHtXPmpEdb5RBc_-QMmvOW-JFDOPdAdo2qjnlVwhEA6BVFtzp3KAkF6vieksvL184d3OOF1IR9VuM-qoyjQHtGwjEcB3qZIe7956AZjBJsaOXysxojv3KkNATDVCI=w1048-h591-no
 
Je bent dit hele avontuur begonnen om te zweven en door jouw club moest je eerst gaan motorvliegen.
Dat is nu gelukt (grote klasse trouwens!).....maar......ga je nu verder met zweven?

Want die elektromotor warm stoken en accus leegtrekken is leuk (ik doe het zelf ook tussen de bedrijven door) maar je kist in een thermiekbel zien stijgen geeft zo veel meer voldoening!;);)
 
Bij volgend club bezoek gaat mijn res zwever mee, die is door Frank ingevlogen , maar hoop nu er zelf mee te kunnen vliegen en af te stellen.
Met de romp en een schuim vleugel 140 cm met kleppen heb ik al gevlogen, dat was mijn reserve toen de trainer gecrascht was.
Na dat ik deze als reserve steeds bijhad heb ik geen crasch meer gehad, je zou er bijgelovig van worden ;)
 
We zijn aan het zweven, toestel RES met 200 cm span , gewicht 1150 gr met batt 3s 2200 mA,
Motor NTM Prop Drive 28-26 1000KV / 235W , Gemeten 200 W op 4 S, 135 W op 3 S
camprop 9/5,
HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller.
10 min , accu verbruik 520 mA .

Aan te passen:
De volledig blauwe vleugels zijn slecht zichtbaar, ga buitenvleugel bovenkant voorzijde half geel spuiten.
Bij vol gas klimt het toestel te stijl, moet continue te veel down geven om geen looping te maken, ga 30 % down bij moxen met de trottel.
De remklep heb ik niet gebruikt is te groot, dus ga ik kleiner maken.
Het zweven lukt aardig toestel blijft mooi cirkelen met een beetje richting.
Dankzij ons lange veld 180 m en 2 BF tegenwind was de landing bij de 2 de poging een eitje :-)

lKlM2wOo4RPKLVrLXb2Qy9zs1192mcGDo7OVbXMq26vZdeTNXTSNWJEubdJp-lsRTyOHirh857oCjtHi8WscGtQd3YZY8Qf0_U-AVvaa9JmqBhWha5LOryoQQ22RmgFseXayr7WWVuKeqK2y6f0olg9MtL94szAzzfw3YAsf0FbUPG6LCsB-pPoGKZ6j9wnMIHH1g25qGIpg1TWDvT0bSfjIJ_Aqs9Btg6LjtdqT9-NYOcS-TlIyR7sB5LORk00WReyWEvUZu-HRNY_8ssSty3k2h2-x2ZderallwPN0Lg-tu2Ld8jPlYys2Vfy3-SHRKfAj_udEBDF2QnM6rNgky_kcanmI7pc5ic8KcT7eGmFFJhJFkOSfNio2oAVi-uSzLu4eOnd2lC7rYycmx_7leD0nSbhJF2T3THgPIMXQ7sYYk1SEJB3rm06wJlDWYgPMi3hcgnPTloSxqZLjHwMsG-piImJKMROzrQduCUS7fGe-V0u9O2EkheyoCfiUl2f98hdI0rXlEAky9Jp4UEyESadxwx2Q7JtjjhLfHAO0lIiik-XACA6BXKINLsU6pji3_TxRyp1TT81lAt5DAhItX0c6NMfzC4i6clfvq_Yk_GeRV4tn9BsGiniY=w933-h577-no
 
Zweef avontuur voorlopig over :hammer:
Zaterdag half bewolkt, 2 BF W, mooi weertje om te zweven maar zon verdwijnt en ik heb mijn zonnebril nog op, zweven heeft geen contrast meer tegen donkere achtergrond en is plots verdwenen als hij terug zichtbaar is laag boven het mais veld ben ik te laat met hoogte sturen en verdwijnt in het veld.
Dus zaterdag met 3 naast elkaar met een vlag aan een stok en een wakie-takie ons laten sturen vanuit de pilotenbox in de richting waar hij het laatst gezien is zonder resultaat.
Gister middag ben ik dan met mijn GPS en een compas nog eens gaan zoeken niets gevonden.
Dan zijn we met een prof. drone en een camera gaan zoeken en het beeld gelijk op een filmtje gezet, dat gaat de eigenaar van de drone me sturen zodat we op groot scherm en max resolutie kunnen kijken, want voorlopig wil ie niet gevonden worden.
Mais is op de meeste plaatsen 2.5 m hoog en in het te zoeken gebied 560 m ver, dus een naald in een mais veld.

Word vervolgd
 
Gevonden, amper 20 m van de landingsbaan , die heeft nog zeker 100 m uit het zicht over de mais scherend afgelegd nadat hij uit het zicht verdween.
Geen schade, batt. had nog 1.8 v , die zal waarschijnlijk niet meer te redden zijn ?
 
Back
Top