De snijmallen maak ik uit 1mm HPL. Ik heb ooit een plaat bij een interieurbouwer uit de afvalcontainer gehaald.
Het spul wat ik heb heeft een aluminium afwerking, maar dat maakt volgens mij niet uit. Ik zorg er voor dat de snijdraad het aluminium niet raakt doordat ik de bovenkant een beetje afrond. HPL is heel mooi te bewerken en superglad te polijsten met schuurpapier 2000.
Hoe gladder hoe beter denk maar, zodat de snijdraad geen weerstand ondervindt van de mal.
Met de figuurzaag en daarna met de dremel schuur ik de mal tot een paar tiende millimeter nauwkeurig. Daarna met een schuurlatje.
Een nauwkeurig en tijdrovend werkje maar met geduld is het heel nauwkeurig te doen. Ik schat de nauwkeurigheid op 1/10 mm.
Voor de CNC jongens natuurlijk onacceptabel maar ik vind het goed genoeg. Zeker voor mijn 'pilot-skills..."
Mijn malletjes steken voor en achter 1cm voorbij het schuim. De LE van de vleugel is ligt precies op de rand van het schuimblok. Bij de TE loopt het schuimblok 1cm door. Mijn malletje is daar dus 2cm langer dan het profiel. Het blokje aan de TE zijde heeft 2 functies: Het houdt de draad tegen na het snijden. Maar hierop is ook de hartlijn van het profiel nog te zien. En dat is nodig om het malletje precies op hoogte te krijgen.
Aan de voorzijde dient het hetzelfde doel, en om de draad aan te leggen voor het snijden.
Op de foto is te zien dat de mal 2 voetjes heeft. Die schuur ik heel voorzichtig op een vel schuurpapier af. Ondertussen meet ik iedere keer door de mal tegen de vast geklemde lineaal te leggen. Als de hartlijn op de mal precies in lijn is met de lijn op het papier moet het goed zijn.
Uiteraard doe ik dit met beide mallen zo dus als er al een afwijking zit in de positie van de lineaal, dan zit dat in beide mallen gelijk en wordt het profiel niet verder vervalst.
Verder is het hapje aan de onder-voorzijde te zien. Dat dient om de mal zodanig te positioneren dat de LE exact op de rand van het schuim zit. Ik leg dan een aluminium profiel tegen het schuimblok en schuif het malletje daar tegen aan. Daarna speld ik het vast tegen het schuim.
Ik maak om te beginnen altijd een kartonnen mal van een vleugel. Altijd van geel etalagekarton, maar dat is inmiddels bijgeloof..

Die mal is aan de TE 1cm langer dan de werkelijke vleugel
Deze mal gebruik ik om de vorm op het schuim af te tekenen, de mylar te snijden en het weefsel op maat te knippen.
Ook is dat handig als straks de schuimblokken weer worden samen gelijmd om te controleren of de vorm nog exact klopt.
Om de blokken snel en nauwkeurig op maat te snijden heb ik ooit hulpstukjes gemaakt van 2 winkelhaken.
Werkt superhandig. En snel. Alle blokken, 6 dus, waren binnen een uur gesneden.
Klaar om de gravitycutter van de plank te halen!!