Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Cor
    Ik heb maar 1 hard houten stringer dat is de gene waar je mee begint , waar de boven kant van de romp op komt de rest is balsa . En het laatste na spant 9 is het geloof ik zit alleen de 3 mm beplanking zo staat het op de tekening . Jij laat 3 stringers door lopen na het eind dat heb ik niet . Ik heb wel 2 kleine spantjes gemaakt waar tussen het staart wiel zit . Moet sterk genoeg zijn , hoop ik altans zal er nog een keer naar kijken maar ga er van uit D.A daar over na gedacht heeft is niet het eerste toestel wat hij getekend heeft .

    Gr ronald
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ronald blaas : Ik kon het niet terugvinden op de tekening of het hardhour moest zijn of balsa , toen ik het stabilo erop zette bewoog het alle kanten op. Nu weet ik wel dat er nog 2 mm beplanking op komt die voor stevigheid ga zorgen , maar pffffff. Omdat ik niet zeker wist of de stringers van balsa of hardhout moeten zijn , heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen.

    @ Doedelzak : Toen ik begonnen ben met de bouw heb ik de vraag gesteld , balsa of hardhout? Daarop is geen eenduidig antwoord gegeven en ben voor het lichste gegaan. Nu ben ik met de staart bezig en ik vond het maar een zwak geheel. Je moet je voorstellen dat er een enorme berg krachten op komen, zowel het manvouvreren , maar ook de Moki 180 die eraan gaat trekken. Wellicht was het voldoende de 4 balsa stringers met 2mm beplanking. Omdat de tekening onduidelijk was heb ik het nu toch maar veranderd in hardhout. En het is zowieso een heel stuk steviger.

    De vleugel lijkt alweer meer op wat vleugel en ik ben ook begonnen met de uiteinden van de vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook het stabilo is vastgelijmd op zijn 2 bedjes met +1 graad instelhoek.
    [​IMG]

    Morgen is het tijd om te pielen met de vleugelkokers , om die precies paralel in te lijmen zodat de 2 uiteinden van de vleugel mooi op elkaar aansluiten en in elkaar kunnen schuiven.

    Als er nog wat tijd over is ga ik beginnen met het beplanken van de romp.

    Ook is het tijd denk ik om het intrekbaar landingsgestel te bestellen, want ik denk niet dat ik anders de vleugel kan gaan beplanken.
    Ik denk dat ik voor dit setje ga, iemand er ervaring mee, kwaliteitsverschil tussen behotec en electron? Qua prijs maakt het niet veel uit.
    http://electron-retracts.com/products/retracts/er-50evo.html

    of 2x deze:
    http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=332
    met programeerset:
    http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=316

    Nog een vraagje , ik loop wat vooruit , maar het glasen , met glasvezeldoek . Het is de eerste keer dat ik het ga doen. Ik dacht dat je dat deed met glasvezeldoek en 24-uurs epoxy. Nu lees ik in het bouwverslag van Ronald Blaas dat hij het doek insmeert met G4 PU een parketlak.

    Nu denk ik niet dat ze dat hier hebben (misschien wel een ander merk) maar eind komende maand komt familie op bezoek en die zouden het kunnen meenemen. Wat zijn de voordelen van parketlak tegenover epoxi?

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2015
    aurectar vindt dit leuk.
  3. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor Beste Wensen voor 2016

    Je gaat als een speer nu , denk je nog wel aan de aansturing van de roeren voor je de romp sluit weet niet hoe je dat wilt gaan doen maar je komt er anders niet meer bij . ;)
    Ik vind het glassen met pu parketlak lekker werken , niet mengen , stikt niet, droogt vrij snel , makkelijk schuren , word mooi glad mits je het natuurlijk goed aan brengt , gewoon met een lak rollertje en kwast deze kan je uitspoelen met water en weer gebruiken . Maar dat is voor iedereen een eigen keuze , gewoon eerst een proefstuk doen zal je zien hoe vrij eenvoudig het werkt . Succes met je keuze :thumbsup:

    Gr ronald
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Cor,

    Wordt mooi, strak werk! :thumbsup:
    Glassen met PU heeft ook mijn voorkeur, zoals Ronald zegt inderdaad eenvoudiger en fijner werken dan met epoxy.
    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ronald blaas en @Ramses : Dan ga ik voor het glassen dat parketspul laten meebrengen, niet hoeven mengen is iniedergeval al 1 ding wat dan niet mis kan gaan. Kan iemand mij zeggen wat het spul precies is (merk- type) en waar je dat kan halen, en in welke hoeveelheid te verkrijgen is . Mijn ouders wonen in Barendrecht - Rotterdam.

    @ronald blaas: voor de aansturing was ik het volgende van plan:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nummer IV van het bovenste plaatje is een mooi luik. Omdat er een hoop kilo motor in zal komen ben ik van plan om 2 servo's voor het stabilo in dat luik te gaan bouwen (links en rechter stabilo worden apart aangestuurd). De rudder servo wil ik boven het intrekbaar achter- landingsgestel bouwen.

    Mocht het toch geen probleem worden met het zwaartepunt kan ik de servo's nog altijd naar voor verplaatsen.

    Vandaag niet zoveel gedaan , alhoewel het een secuur werkje was om de vleugelbuizen uit te lijnen.
    Ik heb de gaten in de ribben wat groter gelaten om ze te kunnen uitlijnen , met de frees houten rondjes gemaakt die ik dan kan vastlijmen aan de ribben:
    [​IMG]


    Morgen de kant van het middengedeelte en dan hopen dat het makkelijk en goed in elkaar schuift.


    Cor
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2016
  6. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    downloadfile-1.jpeg
    Dat is deze die ik gebruik kan je bij elke doe het zelf zaak kopen. Met 1 bus moet je het wel redden maar in jou geval zou ik er 2 nemen omdat het in Oostenrijk mss niet te krijgen is .

    gr ronald
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey Cor,

    Waarom staat dit verslag trouwens niet in het subforum `vliegende schaalmodellen`???
    Daar hoort deze echt wel thuis!!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Fraggy vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ramses heeft helemaal gelijk: alle bouwverslagen van vliegende schaalmodellen horen in het 'vliegende schaalmodellen' forum.

    (Ik kan het weten want ik heb het zelf geïnitieerd. Echt waar! :) )


    jan.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Er zijn verschillende hoeveelheden verkrijgbaar , 250ml 750 en 2,5 liter.

    Hoeveel is normaal nodig?
     
  10. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Cor die bus op de foto is 750 ml , daar moet je het mee redden . Maar wat ik eerder aan gaf is als je iets meer zou gebruiken dan kom je misschien te kort . Ik heb nu de vleugel klaar en heb nog meer als de helft over . Ik doe het in 2 lagen, wel dun smeren/rollen . En mocht je nog een toestel op deze manier willen doen dan zou ik voor de 2,5 l gaan is altijd goedkoper , maar dat moet je zelf beslissen ;)
    Ik gebruik nooit lamineer epoxy is me te veel gedoe . Dit is bus goed schudden en je kan aan de slag en best lang goed te houden .

    gr ronald
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah , ok ..... ben bang dat als de bus eenmaal open is , dat het niet meer goed is als ik het een 2e keer wil gaan gebruiken .... ik ga 2 bussen van 750ml nemen ....
    thanks,
    Cor
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Eerst ff een vraagje aan Ronald Blaas en Mig 3:
    Ik wil het landingsgestel bestellen , maar ben momenteel niet thuis . Hoelang moeten de struts zijn? gemeten vanaf midden van de vleugel t/m de as van het wiel?

    Enuh , ook de diameter van de wielen ( en staartwiel ) alsjeblieft , dan kan ik het morgen al bestellen en is het misschien al bij mij als ik weer thuis kom.
    Bedankt!

    Zo.... waar waren we; afgelopen jaar zeer weinig gedaan , af en toe een klein dingetje , wel af en toe een foto gemaakt , maar was niet interessant om verder te gaan met het verslag. Alle projecten in huis zijn weer klaar voor het jaar ( heb nog 5 daagjes over :banana:) en ben inmiddels weer verder gegaan met de Lavochkin.

    Voor het zwaartepunt wil ik de mogelijkheid hebben om de servo's voor het rudder en hoogteroer in de staart te bouwen:
    [​IMG]

    De houders gemaakt voor het landingsgestel, ik was van plan om de C40 van Behotec erin te zetten , maar eergisteren zeiden ze dat het te zwak zou zijn voor de lange benen die ik nodig zal hebben ( rond de 25-27 cm?) dus ik moet het nog passend gaan maken voor de C50:
    [​IMG]

    Deze uitstulpsels vind ik maar een vaag iets; ik begrijp dat die zijn voor de servo's voor de staart .... weg ermee!!!!!
    [​IMG]

    FF kijken of het een beetje past allemaal:"
    [​IMG]

    Het past! Er kan beplankt worden:
    [​IMG]

    En nog meer beplanken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook nog wat plankjes aan de romp:
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hier ben ik op het punt beland waar ik vorige week verder ben gegaan...... beplanken van de vleugels:
    [​IMG]

    Nog een keertje passen:
    [​IMG]

    En weer verder beplanken:
    [​IMG]

    Tegen de voorlijst beplanken:
    [​IMG]

    De gleuven gemaakt waar een schot van de romp doorheen moet komen:
    [​IMG]

    En weer passen, wat een joekel :eek: :D:
    Ook meteen even de instelhoek gemeten , volgens de tekening zou die 1 graad moeten zijn, ik kom op ongeveer 0,7-0,8 graad . Ik doe het ervoor.
    [​IMG]

    En weer verder beplanken ik geloof dat ik weer plankjes moet bestellen binnenkort:confused::
    [​IMG]

    Hardhouten latjes geplaatst om de vleugelbuizen tegen te houden:
    [​IMG]

    En de onderkant weer verder beplanken:
    [​IMG]

    dat was het weer voorlopig, hopelijk morgen het landingsgestel met accesoires bestellen en als ik komende week weer thuis ben verder met......... BEPLANKEN.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Mooie foto's Cor!

    Over je vraag van post 332.

    Inmiddels weet je de maat en winkel van het hoofdwiel omdat je mij die vraag bij mijn bouwverslag hebt gevraagd.

    De overige 2 vragen kan ik nog niet beantwoorden omdat ik daar nog niet volledig mee aan het bouwen ben.

    Vraagje:Je dekt de romp en vleugel in met 2mm balsa?
    Is het je bedoeling om op "strategische" plaatsen extra te glassen?

    Groeten en succes aankomend jaar met deze mooie La-7!
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Mig3 : Yep , ik ga ff kijken of ik die hier in de buurt kan bestellen, anders bij hobbyking , zoniet laat ik ze m'n ouders in april meenemen. Heb ik het goed gezien dat die wielen de groeven dwars hebben ( zoals de echte ook)?

    Landingsgestel is inmiddels bestld , heb vandaag het geld overgeschreven , het is de behotec C50 geworden.

    Ja , alles wordt in 2 mm ingedekt , dat werkt het makkelijkste en kan je nog flink wat van wegschuren, De romp en veleugels ga ik in zijn geheel glassen, m'n ouders hebben vorig jaar 2 bussen glitsa parket lak meegenomen. Extra glassen op strategische plaatsen ? hmmm , niet over nagedacht , ik denk het niet (behalve de wieldeuren zal ) alles sterk genoeg zijn.
    Als er andere meningen zijn , dan hoor ik het graag.

    Meteen een vraagje over de ailerons, kielvlak en hoogteroer , op het echte toestel zijn die bespannen , daarna geverfd/ gespoten. Hoe wordt dit normaal bij modellen gedaan? indekken met balsa en dan een "deuk " erin schuren? of ook bespannen met iets? iemand meer info?

    Bedankt ,
    Cor
     
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Wel had ik nog een tekening gevonden van de ULa-9 misschien dat de maten v.h. Landingsgestel overeenkomen? IMG_4316.JPG IMG_4318.JPG Groet:Robin
     
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Oh ja,over de ailerons,kielvlak en hoogteroer.

    Een half jaartje geleden bekeken en nooit vergeten,is voor mij eigenlijks
    een aanwijzing dat ik er ook iets mee moet doen.

    Misschien heb je er wat aan.(deel 9/10)
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is een ineressante techniek....

    hmmm , ben net op het punt aanbeland om de ailerons te maken voor de LA7 , en zag dat de detailering op de tekening verre van juist was. Op de tekening van Anderson worden de ailerons ingedekt met balsa , op de foto's van de echte die ik heb gezien zijn de ailerons , hoogteroer en richtingsroer bespannen , 7 ribben + 2 zijkanten. Ik heb maar 5 ribben . Ik was ( tot nu toe) van plan om de ailerons nieuw te maken , 7 ribben+2 en te bespannen met een materiaal . Maar nu ik dit filmpje zie ben ik erg aan het twijfelen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2017
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Twijfel en oplossingen in de schaalmodelbouw:rolleyes:

    HA HA HAAA......

    Fijn,dat je in ieder geval je gedachten van dit moment met de lezers deelt!
    Persoonlijk vind ik dat een zeer mooie eigenschap.Succes Cor!

    Nog een paar foto's uit het handboek voor monteurs van de La-7 met daarbij
    NOG een tekening met maatvoering van het onderstel.

    En mocht je beslissen om meer ribben toe te passen,dan kan ik misschien
    de foto's van de La-7 van rc composit er eens bijplaatsen. IMG_4338.JPG IMG_4336.JPG IMG_4337.JPG IMG_4339.JPG IMG_4340.JPG IMG_4341.JPG
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Vraagstelling post 332.Was ik toch vergeten dat ik de maat voor het staartwiel toch wel had opgeschreven.(3.5 inch Robart) van het Aerotech staartwiel weet ik de maat niet.

    Groet:Robin
    IMG_4348.JPG IMG_3247.JPG IMG_3248.JPG
     

Deel Deze Pagina